REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach opakowania zwrotne

Justyna Grywińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy księgi rachunkowe sklepu spożywczego. Sklep wydaje zewnętrznym dostawcom i klientom oraz przyjmuje od nich różnego rodzaju opakowania zwrotne. Jak należy wykazać je w księgach?

RADA

Opakowania zwrotne typu: butelki, łubianki, skrzynki, powinny być traktowane jak towary, które stanowią przedmiot obrotu handlowego i powinny być fakturowane przez sprzedawcę jako sprzedaż. Dlatego w księgach rachunkowych nabywcy należy je ujmować w ewidencji bilansowej jako zapasy.

UZASADNIENIE

W obrocie gospodarczym opakowania pełnią różnorodne funkcje. Zgodnie z art. 3 ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych opakowaniami są wprowadzone do obrotu wyroby wykonane z jakichkolwiek materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich produktów, od surowców do towarów przetworzonych.

Pod względem funkcji opakowania dzieli się na:

opakowania jednostkowe - służące do przekazywania produktu użytkownikowi w miejscu zakupu, w tym przeznaczone do konsumpcji produktów naczynia jednorazowego użytku,

opakowania zbiorcze - zawierające wielokrotność opakowań jednostkowych produktów, niezależnie od tego, czy są one przekazywane użytkownikowi, czy też służą zaopatrywaniu punktów sprzedaży, które można zdjąć z produktu bez naruszenia jego cech,

opakowania transportowe - służące do transportu produktów w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych w celu zapobiegania ich uszkodzeniom, z wyłączeniem kontenerów do transportu drogowego, kolejowego, wodnego lub lotniczego.

Ewidencja księgowa zależy od tego, do której kategorii opakowania się kwalifikują. Wartość opakowań jednostkowych stanowi element ceny zakupu. Ewidencja opakowań zbiorczych zależy od tego, czy jest to opakowanie wielokrotnego użytku, czy nie. Opakowania transportowe są najczęściej do wielokrotnego użytku. Ich ewidencja następuje pozabilansowo.

Opakowania zalicza się do rzeczowych aktywów obrotowych, mimo że nie zostały wydzielone jako odrębna kategoria rzeczowych aktywów obrotowych. Ze względu na funkcję, jaką pełnią w obrocie handlowym, zaliczane są do materiałów. Są używane przede wszystkim w celu pakowania, składowania i przemieszczania towarów.

Do ewidencji księgowej opakowań stosuje się takie same zasady jak do pozostałych materiałów. Ze względu na specyfikę obrotu opakowaniami prowadzona ewidencja musi zapewniać wydzielenie opakowań spośród ogółu towarów. Dlatego w ewidencji księgowej powinno się ujmować następujące kategorie opakowań:

l opakowania jednorazowego użytku, które przeważnie wkalkulowane są w cenę produktu,

l opakowania wielokrotnego użytku, czyli wykorzystywane powtórnie do tego samego celu, do którego były przeznaczone,

l opakowania za kaucję, które są nabywane wraz z towarem za określoną kwotę kaucji, która po zwrocie opakowania jest oddawana nabywcy,

l odpady opakowaniowe - są to opakowania wielokrotnego użytku, które zostały wycofane z ponownego użycia.

Opakowania u nabywcy towaru, materiału

Opakowania nabyte wraz z towarem należy przyjąć na stan magazynu towarowego w cenach nabycia lub zakupu. Ustawa o rachunkowości proponuje cztery metody prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla towarów i opakowań.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych posiadanych przez jednostkę, podejmuje decyzję o stosowaniu jednej z następujących metod prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla tych grup składników.

Tabela 1. Ewidencja opakowań

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustawa o rachunkowości nie odnosi się jednak do sposobu ewidencji opakowań obcych. Decyzję w tym zakresie powinien podjąć kierownik jednostki. Natomiast przyjęty sposób ewidencji opakowań zwrotnych powinien być określony w polityce rachunkowości.

Opakowania, które dostarczane są przez dostawców wraz z towarami handlowymi, ewidencjonuje się jako zapasy.

Ewidencja ilościowo-wartościowa opakowań obejmuje wszystkie opakowania stanowiące własność jednostki. Polega ona na tym, że opakowania ujmuje się na koncie „Opakowania” według poszczególnych rodzajów, w sposób umożliwiający ich jednostkową identyfikację.

Tabela 2. Struktura kont do ewidencji opakowań

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ceną ewidencyjną tych opakowań jest przeważnie cena zakupu. Stosowana może być również cena ustalona przez jednostkę we własnym zakresie. Jednak w takim przypadku należy pamiętać o powstawaniu różnic między cenami zakupu a cenami przyjętymi do ewidencji opakowań i ujmować je na koncie „Odchylenia od cen ewidencyjnych opakowań”.

UWAGA!

Zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o rachunkowości jednostka ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji posiadanych opakowań przez spis z natury.

Przykład

Przedsiębiorca prowadzący hurtownię owoców sprzedaje swoje towary, używając skrzynek drewnianych jako opakowań do przewozu tych towarów. Skrzynki nabywa od producenta po cenie 12,20 zł brutto za każdą sztukę, następnie sprzedając swoje towary, wypożycza je odbiorcy na jeden miesiąc.

1. Zakup od producenta 300 szt. skrzynek jako opakowań wielokrotnego użytku po cenie 12,20 zł za sztukę:

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 660

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 3 660

2. Rozliczenie zakupu skrzynek:

a) przyjęcie skrzynek do magazynu (wartość netto)

Wn „Materiały”

- w analityce „Opakowania - skrzynki” 3 000

Ma „Rozliczenie zakupu”

b) odliczenie podatku naliczonego VAT

Wn „VAT naliczony” 660

Ma „Rozliczenie zakupu” 660

3. Zapłata za fakturę VAT za zakup skrzynek:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 3 660

Ma „Rachunek bankowy” 3 660

4. Wypożyczono odbiorcy 200 szt. skrzynek do transportu towarów w cenie netto 10 zł za sztukę:

Wn „Materiały”

- w analityce „Opakowania poza hurtownią” 2 000

Ma „Materiały”

- w analityce „Opakowania - skrzynki” 2 000

5. Zwrot przez odbiorcę wypożyczonych skrzynek:

Wn „Materiały”

- w analityce „Opakowania - skrzynki” 2 000

Ma „Materiały”

- w analityce „Opakowania poza hurtownią” 2 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opakowania zwrotne nabyte wraz z towarem mogą być zwrócone dostawcy lub sprzedane podmiotowi wyspecjalizowanemu w skupie opakowań. W myśl ustawy o VAT u dostawcy zwrócone opakowania zmniejszają obrót. W momencie zwrotu dostawca wystawia na wartość zwrotu fakturę korygującą VAT. Natomiast opakowania zwrotne, za które wyznaczono lub pobrano kaucje, nie są uwzględniane w fakturze sprzedaży towaru. Zgodnie z § 19 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług nabywca jest zobowiązany do zwrotu opakowań w ściśle określonym terminie. Niedotrzymanie terminu zwrotu rodzi po stronie dostawcy obowiązek wystawienia faktury VAT na wartość niezwróconych opakowań.

l ustawa z 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych - Dz.U. Nr 63, poz. 638; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458

l art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 3 ust. 1 pkt 19, art. 17 ust. 2, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Justyna Grywińska

księgowa z licencją MF, doradca podatkowy, właścicielka biura księgowego

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA