REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach opakowania zwrotne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Grywińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy księgi rachunkowe sklepu spożywczego. Sklep wydaje zewnętrznym dostawcom i klientom oraz przyjmuje od nich różnego rodzaju opakowania zwrotne. Jak należy wykazać je w księgach?

RADA

Opakowania zwrotne typu: butelki, łubianki, skrzynki, powinny być traktowane jak towary, które stanowią przedmiot obrotu handlowego i powinny być fakturowane przez sprzedawcę jako sprzedaż. Dlatego w księgach rachunkowych nabywcy należy je ujmować w ewidencji bilansowej jako zapasy.

UZASADNIENIE

W obrocie gospodarczym opakowania pełnią różnorodne funkcje. Zgodnie z art. 3 ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych opakowaniami są wprowadzone do obrotu wyroby wykonane z jakichkolwiek materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich produktów, od surowców do towarów przetworzonych.

Pod względem funkcji opakowania dzieli się na:

opakowania jednostkowe - służące do przekazywania produktu użytkownikowi w miejscu zakupu, w tym przeznaczone do konsumpcji produktów naczynia jednorazowego użytku,

opakowania zbiorcze - zawierające wielokrotność opakowań jednostkowych produktów, niezależnie od tego, czy są one przekazywane użytkownikowi, czy też służą zaopatrywaniu punktów sprzedaży, które można zdjąć z produktu bez naruszenia jego cech,

opakowania transportowe - służące do transportu produktów w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych w celu zapobiegania ich uszkodzeniom, z wyłączeniem kontenerów do transportu drogowego, kolejowego, wodnego lub lotniczego.

Ewidencja księgowa zależy od tego, do której kategorii opakowania się kwalifikują. Wartość opakowań jednostkowych stanowi element ceny zakupu. Ewidencja opakowań zbiorczych zależy od tego, czy jest to opakowanie wielokrotnego użytku, czy nie. Opakowania transportowe są najczęściej do wielokrotnego użytku. Ich ewidencja następuje pozabilansowo.

Opakowania zalicza się do rzeczowych aktywów obrotowych, mimo że nie zostały wydzielone jako odrębna kategoria rzeczowych aktywów obrotowych. Ze względu na funkcję, jaką pełnią w obrocie handlowym, zaliczane są do materiałów. Są używane przede wszystkim w celu pakowania, składowania i przemieszczania towarów.

Do ewidencji księgowej opakowań stosuje się takie same zasady jak do pozostałych materiałów. Ze względu na specyfikę obrotu opakowaniami prowadzona ewidencja musi zapewniać wydzielenie opakowań spośród ogółu towarów. Dlatego w ewidencji księgowej powinno się ujmować następujące kategorie opakowań:

l opakowania jednorazowego użytku, które przeważnie wkalkulowane są w cenę produktu,

l opakowania wielokrotnego użytku, czyli wykorzystywane powtórnie do tego samego celu, do którego były przeznaczone,

l opakowania za kaucję, które są nabywane wraz z towarem za określoną kwotę kaucji, która po zwrocie opakowania jest oddawana nabywcy,

l odpady opakowaniowe - są to opakowania wielokrotnego użytku, które zostały wycofane z ponownego użycia.

Opakowania u nabywcy towaru, materiału

Opakowania nabyte wraz z towarem należy przyjąć na stan magazynu towarowego w cenach nabycia lub zakupu. Ustawa o rachunkowości proponuje cztery metody prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla towarów i opakowań.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych posiadanych przez jednostkę, podejmuje decyzję o stosowaniu jednej z następujących metod prowadzenia kont ksiąg pomocniczych dla tych grup składników.

Tabela 1. Ewidencja opakowań

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustawa o rachunkowości nie odnosi się jednak do sposobu ewidencji opakowań obcych. Decyzję w tym zakresie powinien podjąć kierownik jednostki. Natomiast przyjęty sposób ewidencji opakowań zwrotnych powinien być określony w polityce rachunkowości.

Opakowania, które dostarczane są przez dostawców wraz z towarami handlowymi, ewidencjonuje się jako zapasy.

Ewidencja ilościowo-wartościowa opakowań obejmuje wszystkie opakowania stanowiące własność jednostki. Polega ona na tym, że opakowania ujmuje się na koncie „Opakowania” według poszczególnych rodzajów, w sposób umożliwiający ich jednostkową identyfikację.

Tabela 2. Struktura kont do ewidencji opakowań

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ceną ewidencyjną tych opakowań jest przeważnie cena zakupu. Stosowana może być również cena ustalona przez jednostkę we własnym zakresie. Jednak w takim przypadku należy pamiętać o powstawaniu różnic między cenami zakupu a cenami przyjętymi do ewidencji opakowań i ujmować je na koncie „Odchylenia od cen ewidencyjnych opakowań”.

UWAGA!

Zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o rachunkowości jednostka ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji posiadanych opakowań przez spis z natury.

Przykład

Przedsiębiorca prowadzący hurtownię owoców sprzedaje swoje towary, używając skrzynek drewnianych jako opakowań do przewozu tych towarów. Skrzynki nabywa od producenta po cenie 12,20 zł brutto za każdą sztukę, następnie sprzedając swoje towary, wypożycza je odbiorcy na jeden miesiąc.

1. Zakup od producenta 300 szt. skrzynek jako opakowań wielokrotnego użytku po cenie 12,20 zł za sztukę:

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 660

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 3 660

2. Rozliczenie zakupu skrzynek:

a) przyjęcie skrzynek do magazynu (wartość netto)

Wn „Materiały”

- w analityce „Opakowania - skrzynki” 3 000

Ma „Rozliczenie zakupu”

b) odliczenie podatku naliczonego VAT

Wn „VAT naliczony” 660

Ma „Rozliczenie zakupu” 660

3. Zapłata za fakturę VAT za zakup skrzynek:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 3 660

Ma „Rachunek bankowy” 3 660

4. Wypożyczono odbiorcy 200 szt. skrzynek do transportu towarów w cenie netto 10 zł za sztukę:

Wn „Materiały”

- w analityce „Opakowania poza hurtownią” 2 000

Ma „Materiały”

- w analityce „Opakowania - skrzynki” 2 000

5. Zwrot przez odbiorcę wypożyczonych skrzynek:

Wn „Materiały”

- w analityce „Opakowania - skrzynki” 2 000

Ma „Materiały”

- w analityce „Opakowania poza hurtownią” 2 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opakowania zwrotne nabyte wraz z towarem mogą być zwrócone dostawcy lub sprzedane podmiotowi wyspecjalizowanemu w skupie opakowań. W myśl ustawy o VAT u dostawcy zwrócone opakowania zmniejszają obrót. W momencie zwrotu dostawca wystawia na wartość zwrotu fakturę korygującą VAT. Natomiast opakowania zwrotne, za które wyznaczono lub pobrano kaucje, nie są uwzględniane w fakturze sprzedaży towaru. Zgodnie z § 19 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług nabywca jest zobowiązany do zwrotu opakowań w ściśle określonym terminie. Niedotrzymanie terminu zwrotu rodzi po stronie dostawcy obowiązek wystawienia faktury VAT na wartość niezwróconych opakowań.

l ustawa z 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych - Dz.U. Nr 63, poz. 638; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458

l art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 3 ust. 1 pkt 19, art. 17 ust. 2, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Justyna Grywińska

księgowa z licencją MF, doradca podatkowy, właścicielka biura księgowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA