REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta wartości towarów przy stosowaniu stałych cen ewidencyjnych

Bożena Zdunek

REKLAMA

Z powodu likwidacji sklepu towary zalegające w magazynie (artykuły sportowe) w miarę możliwości będą sprzedawane po obniżonej cenie. Towary w ewidencji księgowej są wykazane w cenach ewidencyjnych na koncie 333 „Towary” po stronie Wn. Odchylenia od cen ewidencyjnych z tytułu marży wykazują saldo Ma. Jak dokonać korekty wartości towarów z powodu obniżki?

RADA

Sprzedaż towarów po obniżonej cenie oznacza konieczność aktualizacji wartości towarów. O sposobie ewidencji i rozliczeniu obniżki cen w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ujęcie w księgach rachunkowych skutków obniżki cen towarów wynika z odpowiednich przepisów ustawy o rachunkowości:

- art. 7 ust. 1 pkt 1 obliguje do uwzględnienia w wyniku finansowym, bez względu na jego wysokość, zmniejszenia wartości użytkowej lub handlowej towarów,

- art. 28 ust. 1 pkt 6 zobowiązuje do wyceny towarów nie rzadziej niż na dzień bilansowy, według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od ich cen sprzedaży netto na ten dzień,

- art. 34 ust. 5 - w myśl którego odpisy aktualizujące wartość rzeczowych składników aktywów obrotowych, a zatem również towarów, dokonane w związku z utratą ich wartości oraz wynikające z wyceny według cen sprzedaży netto zamiast według cen nabycia, zakupu lub kosztów wytworzenia, zalicza się odpowiednio do pozostałych kosztów operacyjnych, kosztów wytworzenia sprzedanych produktów albo do kosztów sprzedaży.

Skutki obniżek cen towarów dokonanych w ciągu roku obrotowego wykazuje się w rachunku zysków i strat w odrębnym wierszu (H.II lub E.II) jako pozostałe koszty operacyjne z tytułu aktualizacji wartości aktywów niefinansowych.

W przypadku utraty wartości użytkowej lub handlowej towarów konieczne jest obniżenie ich ceny. Taka strategia cenowa może przyczynić się do szybszego (i czasem efektywniejszego) upłynnienia zapasów. Stan towarów ustala się w drodze spisu z natury.

Konieczność obniżki cen towarów może wystąpić, gdy:

- nastąpi utrata wartości użytkowej lub handlowej poniżej ich ustalonej ceny sprzedaży netto,

- nastąpi utrata wartości użytkowej lub handlowej poniżej ich wartości w cenach zakupu, nabycia lub kosztach wytworzenia.

Obniżka ceny sprzedaży netto do poziomu ceny zakupu towaru nie stanowi utraty wartości tych towarów. Powoduje ona jedynie zmianę ceny ewidencyjnej, tj. wymaga korekty odchylenia z tytułu marży. W takim przypadku obniżkę cen ujmuje się w księgach jako zmniejszenie odchylenia od cen ewidencyjnych zapisem:

Wn „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów”

- w analityce „Odchylenie z tytułu marży”,

Ma „Towary”.

Utrata wartości ma miejsce wówczas, gdy obniżona wartość towarów jest niższa od ceny zakupu, nabycia czy kosztów wytworzenia. Uzasadnia to dokonanie odpisu aktualizującego, którego wartość obciąży pozostałe koszty operacyjne. Taki odpis musi być poprzedzony spisem z natury potwierdzonym przez uprawnione osoby wraz z załączonym protokołem zawierającym obliczenie skutków obniżki cen. Protokół, zaakceptowany przez kierownika jednostki, aby mógł stanowić podstawę zapisów w księgach rachunkowych jednostki, musi spełniać wymogi określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości dla dowodów księgowych. Obliczeń dokonują członkowie komisji powołanej przez kierownika jednostki.

Jednostka, która przyjęła do wyceny towarów wartości różne od rzeczywistych cen zakupu, nabycia lub kosztów wytworzenia, np. cenę sprzedaży netto lub brutto (punkty sprzedaży detalicznej), jest obowiązana obniżkę cen tych towarów podzielić na dwie części:

- doprowadzającą cenę sprzedaży do ceny zakupu, która zmniejsza odchylenia kredytowe od cen ewidencyjnych towarów,

- wyrażającą utratę wartości użytkowej i handlowej towarów (obniżka poniżej cen zakupu), którą zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Ewidencji obniżki cen powyżej marży dokonuje się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”,

Ma „Odpisy aktualizujące wartość towarów”.

Przykład 1

Jednostka ma do sprzedaży 20 par obuwia sportowego po 240 zł każda. Zgodnie z podjętą decyzją kierownictwa obniżoną cenę sprzedaży ustalono na poziomie 180 zł/szt. Cena zakupu jednej pary obuwia wynosiła 200 zł, zatem cenę sprzedaży obuwia obniżono poniżej ceny zakupu. Obuwie objęte obniżką cen sprzedano. Łączny utarg gotówkowy wyniósł 3600 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa

1. Korekta odchyleń od cen ewidencyjnych obuwia objętego obniżką cen, doprowadzająca wartość obuwia do wartości w cenach zakupu:

Wn „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów” 800

- w analityce „Odchylenie z tytułu marży”

Ma „Towary” 800

2. Skutki obniżki cen obuwia poniżej cen zakupu:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 400

Ma „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 400

3. Sprzedaż obuwia za gotówkę

Wn „Kasa” 3 600

Ma „Przychody ze sprzedaży towarów” 3 600

4. Rozchód sprzedanego obuwia

Wn „Koszt własny” 4 000

Ma „Towary” 4 000

5. Odpis aktualizujący wartość obuwia sprzedanego objętego obniżką cen - 400 zł:

Wn „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 400

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka X prowadząca handel detaliczny dokonała obniżki cen towarów objętych ewidencją wartościową w cenach sprzedaży brutto. Wszystkie towary objęte obniżką cen zostały sprzedane za gotówkę w kwocie 150 000 zł. Obniżką cen objęto towary wykazane w poniższym zestawieniu:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja w księgach rachunkowych

1. Skutki posezonowej obniżki cen towarów:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 12 049

Ma „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 12 049

2. Korekta odchyleń od cen ewidencyjnych towarów objętych obniżką cen, doprowadzająca wartość tych towarów do wartości w cenach zakupu:

a) z tytułu VAT zawartego w cenie ewidencyjnej

Wn „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów” 9 185

- w analityce „Odchylenie z tytułu VAT”

Ma „Towary” 9 185

b) z tytułu marży zawartej w cenie ewidencyjnej

Wn „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów” 29 700

- w analityce „Odchylenie z tytułu marży”

Ma „Towary” 29 700

3. Sprzedaż towarów:

- wartość sprzedaży brutto

Wn „Kasa” 150 000

- wartość w cenach sprzedaży netto po obniżce

Ma „Przychody ze sprzedaży” 122 951

- VAT należny

Ma „VAT należny” 27 049

4. Korekta kosztu własnego o odchylenie z tytułu VAT

Wn „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów” 27 049

- w analityce „Odchylenie z tytułu VAT”

Ma „Koszt własny sprzedanych towarów” 27 049

5. Rozchód sprzedanych towarów według cen ewidencyjnych:

Wn „Koszt własny sprzedaży” 135 000

Ma „Towary” 135 000

6. Odwrócenie zbędnego odpisu aktualizującego:

Wn „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 12 049

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 12 049

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odpisy aktualizujące wpływają na pozostałe koszty operacyjne i skutki obniżki cen wykazywane są w odrębnej pozycji rachunku zysków i strat.

Ponadto jeśli w spółce nie dokonano aktualizacji wartości zapasów towarów, to oznacza, że w bilansie zawyżono wartość składników majątku obrotowego. Dlatego co najmniej na dzień bilansowy należy dokonać wyceny aktywów obrotowych i przeprowadzić korektę zapisów księgowych.

Gdyby sklep został zlikwidowany, jednostka byłaby zobowiązana do przeprowadzenia spisu z natury zapasów pozostających w sklepie.

Bożena Zdunek

księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA