REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaksięgować fakturę, jeśli przed jej otrzymaniem zapłacono zaliczkę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę pkpir. 28 sierpnia otrzymałam fakturę zaliczkową na zakup drewna. Zaliczkę zapłaciłam również 28 sierpnia 2007 r. Towar otrzymałam we wrześniu wraz z fakturą, w której rozliczono zaliczkę. Pozostała część została rozliczona w październiku. Czy całą wartość faktury zaliczkowej mogę zaksięgować jako zakup towaru w sierpniu?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Faktura zaliczkowa nie podlega ujęciu w pkpir, ponieważ wpłacone na poczet przyszłych dostaw lub świadczeń zaliczki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Obciążenie kosztów może nastąpić dopiero wtedy, gdy zaliczkowana dostawa zostanie zrealizowana, czyli w tym przypadku we wrześniu.

UZASADNIENIE

Zaliczka zapłacona na poczet zakupu towaru nie stanowi kosztu uzyskania przychodów. Dlatego w opisanej sytuacji nie należy ujmować w pkpir zaliczki uiszczonej 28 sierpnia. Nie ma znaczenia to, że została ona ujęta na fakturze. Otrzymanie takiego dokumentu, czyli faktury zaliczkowej, nie upoważnia jeszcze podatnika do ujęcia w księdze kosztu. Co do zasady, wpłacone na poczet przyszłych dostaw czy świadczeń zaliczki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Dzieje się tak dopiero w momencie realizacji dostawy lub świadczenia.

REKLAMA

Dla księgowania w pkpir zakupu towaru najistotniejszy jest moment jego otrzymania, drugorzędne znaczenie ma natomiast otrzymanie faktury. Tutaj te momenty są zbieżne (tj. otrzymanie towaru i faktury końcowej), nie powstanie więc problem księgowania towaru na podstawie dokumentu, który tymczasowo zastępuje fakturę do czasu jej wpływu, tj. na podstawie opisu przyjęcia towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli więc towar został otrzymany we wrześniu, i to wraz z fakturą końcową, to należy go ująć w księdze w tym właśnie miesiącu na podstawie otrzymanej faktury połączonej z fakturą zaliczkową. Nie wolno tego robić już w dacie wystawienia faktury zaliczkowej, czyli w sierpniu, jeżeli towaru faktycznie jeszcze w tym miesiącu nie otrzymano.

Po fizycznym otrzymaniu towaru nie należy sugerować się wartością faktury końcowej otrzymanej wraz z towarem, która została pomniejszona o wcześniej wpłaconą zaliczkę. Towar należy ująć w księdze w cenie zakupu, czyli pełnej wartości, na jaką opiewa, a nie w wartości pozostałej do zapłaty po pomniejszeniu należności o wpłaconą wcześniej zaliczkę. Czym innym są bowiem rozliczenia pomiędzy kontrahentami, a czym innym cena zakupu towaru, która powinna zostać zastosowana do wyceny towaru i zaksięgowania kosztów powstałych z tego tytułu. Na sposób zaksięgowania zakupu towaru nie ma wpływu również to, że na dzień jego przyjęcia nie została uregulowana wobec kontrahenta cała należność. Nawet jeśli zostanie ona uregulowana w następnym miesiącu w stosunku do miesiąca otrzymania towaru.

Dlatego całą wartość zakupionego towaru należy zaksięgować w miesiącu otrzymania towaru, niezależnie od terminu wcześniej czy później dokonanych zapłat za tę dostawę.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Firma ABC (księgarnia naukowa) we wrześniu wpłaciła zaliczkę na poczet zakupu towarów (książek) w firmie X (wydawca książek naukowych) w wysokości 1200 zł. Firma X wystawiła i przekazała firmie ABC fakturę zaliczkową. Towar został dostarczony do firmy ABC w październiku wraz z fakturą, w której uwzględniono wcześniej wpłaconą zaliczkę. Wartość całego zakupu opiewa na kwotę 7200 zł, w tym 1200 zł to wcześniej zapłacona zaliczka. Pozostała kwota, tj. 6000 zł, ma zostać uiszczona w terminie do 15 listopada.

Firma ABC zaksięgowała zakup wymienionego towaru w październiku w kwocie 7200 zł, natomiast firma X w tym samym miesiącu ujęła tę wartość jako przychód ze sprzedaży towarów. Faktura zaliczkowa wystawiona we wrześniu nie spowodowała ani powstania kosztu w firmie ABC, ani przychodu w firmie X. Dopiero realizacja dostawy spowodowała odpowiednio powstanie kosztu i przychodu podatkowego.

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• § 16-17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA