REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe
Rozrachunki w księgowości a sztuczna inteligencja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

Wraz z dynamiczną cyfryzacją księgowości pojawiła się potrzeba znalezienia rozwiązań, które zmienią sposób, w jaki prowadzone są rozrachunki. Zobacz, jak technologia po raz kolejny odmienia oblicze księgowości.

REKLAMA

REKLAMA

Ręczne prowadzenie rozrachunków w księgowości stało się nieefektywne

Rozrachunki to proces związany z monitorowaniem i rozliczaniem należności oraz zobowiązań firmy. Obejmuje wydawanie faktur, rejestrowanie płatności, a także prowadzenie bieżącej kontroli nad terminami. Choć na pierwszy rzut oka te zadania mogą wydawać się rutynowe, w rzeczywistości stanowią jedno z najbardziej złożonych i czasochłonnych obowiązków księgowych.

Ręczne przeprowadzenie rozrachunków to żmudny proces, który wymaga wielu godzin pracy. Księgowi muszą regularnie sprawdzać stan konta bankowego, porównywać go z listą faktur oraz dokonywać ręcznych wpisów, aby zaznaczyć faktury jako opłacone. Dodatkowo, w przypadku braku bieżącego dostępu do transakcji i ich statusu, pojawia się ryzyko pominięcia płatności lub powstania podwójnych wpisów, co prowadzi do nieścisłości.

Problem z ręcznym prowadzeniem rozrachunków nie kończy się jednak na czasochłonności i ryzyku popełnienia błędów. Istnieją również poważne konsekwencje związane z niedokładnym monitorowaniem należności. Nieaktualne informacje o statusie płatności mogą prowadzić do sporów z kontrahentami, opóźnień w regulowaniu zobowiązań, a nawet strat finansowych dla firmy.

REKLAMA

Ręczne prowadzenie rozrachunków stało się nieefektywne. Księgowi oraz firmy potrzebują narzędzi, które nie tylko usprawniają proces rozliczeń, ale także zapewniają większą dokładność i kontrolę nad finansami. Dzięki sztucznej inteligencji jest to dziś możliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązania dla rozrachunków oparte na AI

Nowoczesne aplikacje oferują nowe podejście do złożonego problemu automatyzacji rozrachunków. Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają teraz na automatyczne pobieranie listy transakcji z banku oraz ich łączenie z odpowiednimi dokumentami. To oznacza, że księgowi i pracownicy firm nie muszą już ręcznie przyporządkowywać transakcji do faktur czy monitorować ich statusu płatności. Cały proces odbywa się samoczynnie, co przekłada się na znaczną oszczędność czasu oraz eliminację potencjalnych błędów.

- Księgowy lub inny użytkownik takiej aplikacji może zintegrować ją z systemem bankowym firmy, co eliminuje konieczność dodatkowych kliknięć - tłumaczy Edyta Wojtas, założycielka i wiceprezes zarządu firmy BrainSHARE IT, producenta aplikacji SaldeoSMART.

Korzyści płynące z automatyzacji rozrachunków

Korzyści płynące z automatyzacji rozrachunków są niezaprzeczalne. Główną z nich jest oszczędność czasu – księgowi nie muszą już czekać na przesłanie wyciągu bankowego w formie pliku PDF czy przypominać o konieczności dostarczenia dokumentów. Proces automatyczny eliminuje również potrzebę ręcznego przyporządkowywania transakcji, co znacząco skraca czas potrzebny na prowadzenie rozrachunków.

Bezobsługowy import danych z faktur i kont bankowych minimalizuje też ryzyko popełnienia błędów. Księgowy to nie robot, a pracownik przeciążony nadmiarem obowiązków. Wykonując powtarzalne, żmudne zadania, jest podatny na pomyłki. Dzięki automatyzacji całego procesu firmy mogą być pewne, że ich rozliczenia są dokładne i zgodne z rzeczywistością.

Finalnie, współczesne narzędzia cyfrowe oferują też zachowanie pełnej kontroli nad procesem rozrachunków. Dzięki bieżącemu dostępowi do informacji o stanie należności i zobowiązań w czasie rzeczywistym, użytkownicy systemu mają pełną kontrolę nad finansami.

- Kontrola finansów firmy jest kluczowa dla jej stabilności i rozwoju. Bez rzetelnej informacji o kondycji budżetu przedsiębiorstwa niemożliwe jest podejmowanie trafnych decyzji biznesowych. Automatyzacja rozrachunków księgowych znacząco ułatwia i usprawnia kontrolę finansów, zapewniając bieżący dostęp do aktualnych danych, pomagając identyfikować potencjalne problemy i ograniczając ryzyko błędów – dodaje Edyta Wojtas.

Bezpieczeństwo danych i zasobów

Gdy mamy do czynienia z integracją systemu bankowego z zewnętrzną platformą usługową, pojawia się pytanie o bezpieczeństwo takiego rozwiązania. W obliczu rosnącej liczby incydentów związanych z cyberprzestępczością oraz nieuprawnionym dostępem do danych właściciele rachunków firmowych obawiają się ryzyka naruszenia poufności i integralności finansów.

Jak zadbać o bezpieczeństwo swoich danych i zasobów? Warto wybierać rozwiązania, które spełniają wymogi międzynarodowych przepisów. Jednym z kluczowych dokumentów, które należy brać pod uwagę, jest dyrektywa PSD2, czyli Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego. Jest to unijne rozporządzenie regulujące rynek płatności elektronicznych w Europie. Jego głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa płatności oraz ułatwienie dostępu do informacji o rachunku.

Korzystanie z usług firm, które spełniają wymagania dyrektywy i posiadają odpowiednie certyfikaty, znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa.

- Producenci oprogramowania nie są podmiotami uprawnionymi do dostępu do kont bankowych swoich klientów. Mogą jednak z powodzeniem współpracować w tym zakresie z certyfikowanymi firmami, które dysponują gwarancją Komisji Nadzoru Finansowego. Cały proces łączenia z bankiem oddawany jest zatem w ręce upoważnionych organizacji, które zapewniają pełne bezpieczeństwo i integralność danych. Co więcej, sam system wspierający pracę księgowych i biur rachunkowych  jedynie pobiera dane z rachunku bankowego, nie ma natomiast żadnych praw do zlecania płatności.  To użytkownik platformy łączy ją z systemem bankowym i przeprowadza proces autoryzacji, który zresztą w każdej chwili może odwołać – dodaje Edyta Wojtas.

Automatyzacja rozrachunków, czyli przyszłość księgowości

Automatyzacja rozrachunków to opcja, która przyniesie korzyści zarówno biurom rachunkowym, jak i działom księgowym w przedsiębiorstwach. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w procesie rozliczania należności biura mogą działać szybciej i sprawniej. Nie muszą już bowiem czekać na przesłanie zestawienia operacji bankowych przez klientów. Nie muszą też szukać i łączyć odpowiednich dokumentów z transakcjami. System robi to za nich. Co więcej, automatyzacja sprawia, że znikają rozbieżności między statusami rozliczeń faktur w zestawieniach klientów a statusami przygotowanymi przez biura rachunkowe.

Działy księgowe natomiast mają natychmiastowy wgląd w sytuację finansową firmy. Są w stanie od razu sprawdzić, kto zalega z płatnościami, które zobowiązania zostały już uregulowane, a które jeszcze nie. Dzięki temu mogą odpowiednio szybko rozpocząć proces windykacyjny i zawnioskować o ulgę na złe długi. Ponieważ pracownicy księgowości nie muszą czekać na przesłanie listy transakcji przez pracownika uprawnionego do dostępu do konta firmowego w banku, cały proces rozliczeń jest sprawniejszy i bardziej efektywny.

Automatyzacja rozrachunków to nie tylko krok w przyszłość księgowości, ale także klucz do efektywności i precyzji w zarządzaniu finansami. Dzięki sztucznej inteligencji księgowi i firmy mogą skupić się na strategicznych zadaniach, zyskując jednocześnie pełną kontrolę nad swoimi rozliczeniami finansowymi.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA