REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe
Rozrachunki w księgowości a sztuczna inteligencja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

Wraz z dynamiczną cyfryzacją księgowości pojawiła się potrzeba znalezienia rozwiązań, które zmienią sposób, w jaki prowadzone są rozrachunki. Zobacz, jak technologia po raz kolejny odmienia oblicze księgowości.

REKLAMA

REKLAMA

Ręczne prowadzenie rozrachunków w księgowości stało się nieefektywne

Rozrachunki to proces związany z monitorowaniem i rozliczaniem należności oraz zobowiązań firmy. Obejmuje wydawanie faktur, rejestrowanie płatności, a także prowadzenie bieżącej kontroli nad terminami. Choć na pierwszy rzut oka te zadania mogą wydawać się rutynowe, w rzeczywistości stanowią jedno z najbardziej złożonych i czasochłonnych obowiązków księgowych.

Ręczne przeprowadzenie rozrachunków to żmudny proces, który wymaga wielu godzin pracy. Księgowi muszą regularnie sprawdzać stan konta bankowego, porównywać go z listą faktur oraz dokonywać ręcznych wpisów, aby zaznaczyć faktury jako opłacone. Dodatkowo, w przypadku braku bieżącego dostępu do transakcji i ich statusu, pojawia się ryzyko pominięcia płatności lub powstania podwójnych wpisów, co prowadzi do nieścisłości.

Problem z ręcznym prowadzeniem rozrachunków nie kończy się jednak na czasochłonności i ryzyku popełnienia błędów. Istnieją również poważne konsekwencje związane z niedokładnym monitorowaniem należności. Nieaktualne informacje o statusie płatności mogą prowadzić do sporów z kontrahentami, opóźnień w regulowaniu zobowiązań, a nawet strat finansowych dla firmy.

REKLAMA

Ręczne prowadzenie rozrachunków stało się nieefektywne. Księgowi oraz firmy potrzebują narzędzi, które nie tylko usprawniają proces rozliczeń, ale także zapewniają większą dokładność i kontrolę nad finansami. Dzięki sztucznej inteligencji jest to dziś możliwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązania dla rozrachunków oparte na AI

Nowoczesne aplikacje oferują nowe podejście do złożonego problemu automatyzacji rozrachunków. Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają teraz na automatyczne pobieranie listy transakcji z banku oraz ich łączenie z odpowiednimi dokumentami. To oznacza, że księgowi i pracownicy firm nie muszą już ręcznie przyporządkowywać transakcji do faktur czy monitorować ich statusu płatności. Cały proces odbywa się samoczynnie, co przekłada się na znaczną oszczędność czasu oraz eliminację potencjalnych błędów.

- Księgowy lub inny użytkownik takiej aplikacji może zintegrować ją z systemem bankowym firmy, co eliminuje konieczność dodatkowych kliknięć - tłumaczy Edyta Wojtas, założycielka i wiceprezes zarządu firmy BrainSHARE IT, producenta aplikacji SaldeoSMART.

Korzyści płynące z automatyzacji rozrachunków

Korzyści płynące z automatyzacji rozrachunków są niezaprzeczalne. Główną z nich jest oszczędność czasu – księgowi nie muszą już czekać na przesłanie wyciągu bankowego w formie pliku PDF czy przypominać o konieczności dostarczenia dokumentów. Proces automatyczny eliminuje również potrzebę ręcznego przyporządkowywania transakcji, co znacząco skraca czas potrzebny na prowadzenie rozrachunków.

Bezobsługowy import danych z faktur i kont bankowych minimalizuje też ryzyko popełnienia błędów. Księgowy to nie robot, a pracownik przeciążony nadmiarem obowiązków. Wykonując powtarzalne, żmudne zadania, jest podatny na pomyłki. Dzięki automatyzacji całego procesu firmy mogą być pewne, że ich rozliczenia są dokładne i zgodne z rzeczywistością.

Finalnie, współczesne narzędzia cyfrowe oferują też zachowanie pełnej kontroli nad procesem rozrachunków. Dzięki bieżącemu dostępowi do informacji o stanie należności i zobowiązań w czasie rzeczywistym, użytkownicy systemu mają pełną kontrolę nad finansami.

- Kontrola finansów firmy jest kluczowa dla jej stabilności i rozwoju. Bez rzetelnej informacji o kondycji budżetu przedsiębiorstwa niemożliwe jest podejmowanie trafnych decyzji biznesowych. Automatyzacja rozrachunków księgowych znacząco ułatwia i usprawnia kontrolę finansów, zapewniając bieżący dostęp do aktualnych danych, pomagając identyfikować potencjalne problemy i ograniczając ryzyko błędów – dodaje Edyta Wojtas.

Bezpieczeństwo danych i zasobów

Gdy mamy do czynienia z integracją systemu bankowego z zewnętrzną platformą usługową, pojawia się pytanie o bezpieczeństwo takiego rozwiązania. W obliczu rosnącej liczby incydentów związanych z cyberprzestępczością oraz nieuprawnionym dostępem do danych właściciele rachunków firmowych obawiają się ryzyka naruszenia poufności i integralności finansów.

Jak zadbać o bezpieczeństwo swoich danych i zasobów? Warto wybierać rozwiązania, które spełniają wymogi międzynarodowych przepisów. Jednym z kluczowych dokumentów, które należy brać pod uwagę, jest dyrektywa PSD2, czyli Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego. Jest to unijne rozporządzenie regulujące rynek płatności elektronicznych w Europie. Jego głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa płatności oraz ułatwienie dostępu do informacji o rachunku.

Korzystanie z usług firm, które spełniają wymagania dyrektywy i posiadają odpowiednie certyfikaty, znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa.

- Producenci oprogramowania nie są podmiotami uprawnionymi do dostępu do kont bankowych swoich klientów. Mogą jednak z powodzeniem współpracować w tym zakresie z certyfikowanymi firmami, które dysponują gwarancją Komisji Nadzoru Finansowego. Cały proces łączenia z bankiem oddawany jest zatem w ręce upoważnionych organizacji, które zapewniają pełne bezpieczeństwo i integralność danych. Co więcej, sam system wspierający pracę księgowych i biur rachunkowych  jedynie pobiera dane z rachunku bankowego, nie ma natomiast żadnych praw do zlecania płatności.  To użytkownik platformy łączy ją z systemem bankowym i przeprowadza proces autoryzacji, który zresztą w każdej chwili może odwołać – dodaje Edyta Wojtas.

Automatyzacja rozrachunków, czyli przyszłość księgowości

Automatyzacja rozrachunków to opcja, która przyniesie korzyści zarówno biurom rachunkowym, jak i działom księgowym w przedsiębiorstwach. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w procesie rozliczania należności biura mogą działać szybciej i sprawniej. Nie muszą już bowiem czekać na przesłanie zestawienia operacji bankowych przez klientów. Nie muszą też szukać i łączyć odpowiednich dokumentów z transakcjami. System robi to za nich. Co więcej, automatyzacja sprawia, że znikają rozbieżności między statusami rozliczeń faktur w zestawieniach klientów a statusami przygotowanymi przez biura rachunkowe.

Działy księgowe natomiast mają natychmiastowy wgląd w sytuację finansową firmy. Są w stanie od razu sprawdzić, kto zalega z płatnościami, które zobowiązania zostały już uregulowane, a które jeszcze nie. Dzięki temu mogą odpowiednio szybko rozpocząć proces windykacyjny i zawnioskować o ulgę na złe długi. Ponieważ pracownicy księgowości nie muszą czekać na przesłanie listy transakcji przez pracownika uprawnionego do dostępu do konta firmowego w banku, cały proces rozliczeń jest sprawniejszy i bardziej efektywny.

Automatyzacja rozrachunków to nie tylko krok w przyszłość księgowości, ale także klucz do efektywności i precyzji w zarządzaniu finansami. Dzięki sztucznej inteligencji księgowi i firmy mogą skupić się na strategicznych zadaniach, zyskując jednocześnie pełną kontrolę nad swoimi rozliczeniami finansowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA