REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etapowe wprowadzanie KSeF? Większość firm jest na “tak”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Większość firm jest za etapowym wprowadzaniem KSeF
Większość firm jest za etapowym wprowadzaniem KSeF
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Większość firm preferuje etapowe podejście do wdrożenia obowiązkowego KSeF - tak wynika z przeprowadzonych badań.

Resort finansów przeprowadził konsultacje w sprawie wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Podczas jednego z cyklu spotkań przedstawiciele Symfonii i Fundacji Digital Poland przekazali wnioski płynące ze wspólnego badania, które podsumowało nastroje oraz stan gotowości polskich firm na obowiązek przesyłania faktur ustrukturyzowanych. Z materiału wynika, że przedsiębiorcy rozumieją potrzebę cyfryzacji i korzyści płynące z cyfrowej wymiany faktur. Jednocześnie ponad połowa (51%) ankietowanych firm zgadza się z koncepcją stopniowego wprowadzania KSeF. Przy czym największymi zwolennikami tego rozwiązania są jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG – 55%), nieco mniejszy (39%) entuzjazm w tym zakresie wykazują duże firmy (>250 pracowników). 

REKLAMA

Autopromocja

Duże firmy wykazują najwyższą gotowość na KSeF

REKLAMA

Wyniki badania przedstawiają, że duże firmy wykazują najwyższą gotowość na KSeF. 76% z nich już w tej chwili jest na różnych poziomach przygotowań do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur, podczas gdy aż 46% jednoosobowych działalności gospodarczych nie podjęło jeszcze działań w tym zakresie.  

– Duże firmy traktują cyfryzację jak inwestycję. Z tego względu przygotowania do KSeF rozpoczęły znacznie wcześniej, widząc w tym wiele korzyści, jak choćby wzrost poziomu bezpieczeństwa danych, digitalizację obiegu dokumentów czy usprawnienie procesów wewnętrznych. Z KSeF zyskujemy na płynności finansowej i transparentności całego procesu. Tu faktury nie zginą, nie utkną w spamie skrzynki mailowej. E-faktury wprowadzone do systemu są ważne od chwili ich wprowadzenia i od razu dostępne, możliwe do natychmiastowego księgowania. To tylko część przewag, jaką większe firmy już dziś budują z KSeF. Naszą rolą jest teraz przeskalowanie tej wiedzy do mniejszych biznesów, które chcemy wesprzeć w przygotowaniach do obowiązku e-fakturowania – podkreśla Piotr Ciski, prezes zarządu Grupy Symfonia.  

Większość firm jest za etapowym wprowadzaniem KSeF

Raport potwierdza, że większość badanych firm (51%) preferuje etapowe podejście do wdrożenia obowiązkowego KSeF, 30% jest przeciwnego zdania.  

Za etapowym podejściem szczególnie opowiadają się jednoosobowe działalności gospodarcze (55%), mikro (55%), małe (54%) i średnie (41%) firmy, które często nie rozpoczęły jeszcze przygotowań do wdrożenia KSeF. Chcą się wstrzymać do ostatniej chwili, podobnie jak to było przy wdrażaniu JPK, ale to tylko niepotrzebne odciąganie w czasie – mówi Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland. – Z jednej strony etapowe wdrożenie KSeF daje dodatkowy czas na popularyzację tematu i edukację rynku w zakresie cyfrowej wymiany faktu. Z drugiej strony zaś przy takim scenariuszu nieuniknione są pewne komplikacje spowodowane różnym stopniem wdrożenia KSeF między organizacjami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KSeF jako ważny element transformacji cyfrowej

REKLAMA

Już 41% firm twierdzi, że rozumie ideę KSeF oraz korzyści płynące z cyfrowej wymiany faktur. Z kolei 20% zgadza się z twierdzeniem, że ich obieg dokumentów powinien zostać zdigitalizowany, jednocześnie 35% z nich wciąż nie rozpoczęło przygotowań.

– Firmy dostrzegają szereg korzyści płynących z transformacji cyfrowej takie jak, m.in., usprawnienie procesów, rozwój biznesu czy paperless. Jednocześnie nie łączą jeszcze KSeF-u ze zwiększonym bezpieczeństwem danych czy cyberbezpieczeństwem, cyfrowym obiegiem dokumentów ani usprawnieniem procesów wewnętrznych i szybszym dostępem do danych. – podsumowuje Piotr Ciski – Naszym celem i misją jest uświadomienie przedsiębiorcom, że KSeF stanowi kluczowy element transformacji cyfrowej, który w namacalny sposób usprawni procesy biznesowe, poprawi efektywność i przyspieszy rozwój

Badanie Grupy Symfonia i Fundacji Digital Poland zostało realizowane w lutym 2024 i objęło 1751 przedsiębiorstw każdej wielkości w Polsce. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA