REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir przecenę towarów i jak je wycenić w spisie z natury

Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę nieduży sklep odzieżowy. W związku z końcem sezonu zimowego zamierzam przecenić ubrania zimowe. Prawdopodobnie za kilka miesięcy w ogóle zlikwiduję działalność. Jak ująć przecenę w pkpir? Czy w remanencie likwidacyjnym będę mogła ująć te towary w obniżonej cenie (te, których nie sprzedam na wyprzedaży), czy też muszę je wycenić według ceny zakupu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Przecena nie wywołuje konsekwencji w zapisach kosztów, które Pani poniosła w związku z zakupem wyprzedawanych towarów. Niższa będzie jedynie wysokość przychodów ze sprzedaży przecenionych towarów. W remanencie likwidacyjnym będzie Pani mogła ująć przecenione towary w niższej cenie (obniżonej z powodu wyjścia towaru z mody), ale nie niższej niż rynkowej.

UZASADNIENIE

Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie reguluje wprost sytuacji związanej z przeceną towarów. Należy jednak zwrócić uwagę, że koszt ich zakupu został już zaksięgowany w kolumnie 10 księgi i nie ma potrzeby korygować ujętej w tej kolumnie wartości, ponieważ odzwierciedla ona faktyczną wysokość poniesionego kosztu. Przecena towaru wpłynie tylko na wysokość osiągniętego przychodu ze sprzedaży towarów ujmowanego w kolumnie 7 pkpir. W związku ze sprzedażą towarów po zaniżonej wartości zmniejszy się przychód (dochód) i tym samym podstawa opodatkowania. Obniżka ceny towarów z kończącego się sezonu jest obecnie powszechnie stosowaną praktyką rynkową i nie powinna być kwestionowana przez organy skarbowe. Jeśli jednak jest to możliwe, to warto odnotować w kolumnie 16 pkpir „Uwagi” powód sprzedaży w niższej cenie.

REKLAMA

Stanowisko takie akceptują również organy skarbowe. Przykładowo - Urząd Skarbowy w Gorlicach w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 10 listopada 2005 r., sygn. PDOF/415/52/05, stwierdził:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) W przypadku sprzedaży przecenionego towaru zapisy w podatkowej księdze dotyczą jedynie przychodów, ponieważ do kosztów towar został zakwalifikowany w momencie nabycia.

Przecena ma wpływ na wysokość osiągniętego przychodu, obniża podstawę opodatkowania, zatem podatnik powinien sporządzić dla celów dowodowych stosowny protokół (lub spis towarów objętych przeceną), w którym znajdzie się wiarygodny powód ceny sprzedanego towaru. Natomiast w księdze można umieścić notatkę o przecenie w kolumnie 17 „Uwagi” (obecnie jest to kolumna 16 - przyp. autora).

W przypadku wyceny towarów przecenionych przed likwidacją działalności należy sięgnąć do § 29 ust. 1 i 7 rozporządzenia w sprawie pkpir. Na podstawie § 29 ust. 1 podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia. Jeśli jednak podatnik przyjmie wycenę towarów w kwocie niższej od ceny zakupu lub nabycia albo od kosztów wytworzenia, w szczególności z powodu uszkodzenia, wyjścia z mody, należy przy poszczególnych pozycjach uwidocznić również jednostkową cenę zakupu (nabycia) lub koszt wytworzenia (§ 29 ust. 7 ww. rozporządzenia).

Odnosząc te przepisy do sytuacji Czytelniczki, należy stwierdzić, że może ona ująć w spisie z natury przecenione wcześniej towary (z powodu ich wyjścia z mody) według niższej wartości niż cena ich zakupu. Cena ta nie może być jednak niższa od rynkowej. Czytelniczka powinna też pamiętać, aby przy poszczególnych pozycjach spisu uwidocznić również jednostkową cenę zakupu (nabycia) towarów.

PRZYKŁAD

Pani Krystyna prowadzi sklep odzieżowy. W związku z kończącym się sezonem zimowym postanowiła przecenić zimowe ubrania. W związku z tym dokonano następujących zapisów w pkpir:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 29 ust. 1 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA