REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir przecenę towarów i jak je wycenić w spisie z natury

Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę nieduży sklep odzieżowy. W związku z końcem sezonu zimowego zamierzam przecenić ubrania zimowe. Prawdopodobnie za kilka miesięcy w ogóle zlikwiduję działalność. Jak ująć przecenę w pkpir? Czy w remanencie likwidacyjnym będę mogła ująć te towary w obniżonej cenie (te, których nie sprzedam na wyprzedaży), czy też muszę je wycenić według ceny zakupu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przecena nie wywołuje konsekwencji w zapisach kosztów, które Pani poniosła w związku z zakupem wyprzedawanych towarów. Niższa będzie jedynie wysokość przychodów ze sprzedaży przecenionych towarów. W remanencie likwidacyjnym będzie Pani mogła ująć przecenione towary w niższej cenie (obniżonej z powodu wyjścia towaru z mody), ale nie niższej niż rynkowej.

UZASADNIENIE

Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie reguluje wprost sytuacji związanej z przeceną towarów. Należy jednak zwrócić uwagę, że koszt ich zakupu został już zaksięgowany w kolumnie 10 księgi i nie ma potrzeby korygować ujętej w tej kolumnie wartości, ponieważ odzwierciedla ona faktyczną wysokość poniesionego kosztu. Przecena towaru wpłynie tylko na wysokość osiągniętego przychodu ze sprzedaży towarów ujmowanego w kolumnie 7 pkpir. W związku ze sprzedażą towarów po zaniżonej wartości zmniejszy się przychód (dochód) i tym samym podstawa opodatkowania. Obniżka ceny towarów z kończącego się sezonu jest obecnie powszechnie stosowaną praktyką rynkową i nie powinna być kwestionowana przez organy skarbowe. Jeśli jednak jest to możliwe, to warto odnotować w kolumnie 16 pkpir „Uwagi” powód sprzedaży w niższej cenie.

REKLAMA

Stanowisko takie akceptują również organy skarbowe. Przykładowo - Urząd Skarbowy w Gorlicach w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 10 listopada 2005 r., sygn. PDOF/415/52/05, stwierdził:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) W przypadku sprzedaży przecenionego towaru zapisy w podatkowej księdze dotyczą jedynie przychodów, ponieważ do kosztów towar został zakwalifikowany w momencie nabycia.

Przecena ma wpływ na wysokość osiągniętego przychodu, obniża podstawę opodatkowania, zatem podatnik powinien sporządzić dla celów dowodowych stosowny protokół (lub spis towarów objętych przeceną), w którym znajdzie się wiarygodny powód ceny sprzedanego towaru. Natomiast w księdze można umieścić notatkę o przecenie w kolumnie 17 „Uwagi” (obecnie jest to kolumna 16 - przyp. autora).

W przypadku wyceny towarów przecenionych przed likwidacją działalności należy sięgnąć do § 29 ust. 1 i 7 rozporządzenia w sprawie pkpir. Na podstawie § 29 ust. 1 podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia. Jeśli jednak podatnik przyjmie wycenę towarów w kwocie niższej od ceny zakupu lub nabycia albo od kosztów wytworzenia, w szczególności z powodu uszkodzenia, wyjścia z mody, należy przy poszczególnych pozycjach uwidocznić również jednostkową cenę zakupu (nabycia) lub koszt wytworzenia (§ 29 ust. 7 ww. rozporządzenia).

Odnosząc te przepisy do sytuacji Czytelniczki, należy stwierdzić, że może ona ująć w spisie z natury przecenione wcześniej towary (z powodu ich wyjścia z mody) według niższej wartości niż cena ich zakupu. Cena ta nie może być jednak niższa od rynkowej. Czytelniczka powinna też pamiętać, aby przy poszczególnych pozycjach spisu uwidocznić również jednostkową cenę zakupu (nabycia) towarów.

PRZYKŁAD

Pani Krystyna prowadzi sklep odzieżowy. W związku z kończącym się sezonem zimowym postanowiła przecenić zimowe ubrania. W związku z tym dokonano następujących zapisów w pkpir:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 29 ust. 1 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA