REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować w pkpir koszty ubezpieczenia budynku i samochodu

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. W jaki sposób powinnam zaksięgować faktury otrzymane za ubezpieczenie budynku i samochodu, które dotyczą 2008 r. i 2009 r.? Czy mogę to zrobić zapisem jednorazowym? Czy powinnam podzielić ten koszt na poszczególne lata i miesiące?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową, koszty ubezpieczenia budynku i samochodu obejmujące dwa lata podatkowe powinny zostać proporcjonalnie przypisane do poszczególnych lat.

UZASADNIENIE

Ewidencjonowanie kosztów w pkpir odbywa się albo na zasadach podobnych do tych, które są stosowane przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, czyli metodą memoriałową, albo na zasadach uproszczonych, czyli metodą kasową.

REKLAMA

Jeżeli podatnik stosuje metodę memoriałową, w pierwszej kolejności musi rozstrzygnąć, czy poniesiony przez niego wydatek jest kosztem bezpośrednio czy pośrednio związanym z przychodami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty ubezpieczenia majątku firmowego (budynku, samochodu) to koszty pośrednie działalności. Co do zasady, koszty tego rodzaju ujmujemy w dacie poniesienia kosztu, a więc wystawienia faktury albo innego dowodu, na podstawie którego dokonujemy zapisu. Zasada ta nie dotyczy jednak kosztów pośrednich, które odnoszą się do okresu przekraczającego rok podatkowy i nie jest możliwe ustalenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego. Należy podkreślić, że nie chodzi w tym przypadku o okres dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy, tylko o okres, który częściowo przypada na jeden rok podatkowy, a częściowo na drugi. Może się więc zdarzyć, że okres, którego dotyczy koszt, nie będzie trwał 12 miesięcy, tylko krócej.

Koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i co do których nie jest możliwe ustalenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

WAŻNE!

Jeżeli koszty pośrednie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i nie jest możliwe ustalenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, należy je rozliczyć proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Jednymi z najpopularniejszych kosztów pośrednich są koszty ubezpieczenia. Są to bowiem umowy zawierane w trakcie roku. Obejmują najczęściej okres co najmniej 12 miesięcy, tym samym przypadają na dwa różne lata podatkowe. Jeżeli więc polisa ubezpieczeniowa obejmuje okres np. 5 miesięcy w 2008 r. i 7 miesięcy w 2009 r., to stosując metodę memoriałową, podatnik w takiej proporcji przypisze koszty do lat 2008 i 2009.

 

Podatnicy, którzy wybrali kasową metodę rozliczania kosztów, ujmują je w dacie ich poniesienia. Jest nią dzień wystawienia faktury (rachunku) albo innego dowodu, na podstawie którego są dokonywane zapisy w pkpir. W przypadku kosztów ubezpieczenia takim dokumentem jest polisa. W związku z tym w przypadku stosowania metody kasowej datą, pod którą należy ująć koszt ubezpieczenia majątku firmowego (np. budynku, samochodu), będzie data wystawienia polisy. Nie ma tutaj żadnego znaczenia, kiedy faktycznie składka ubezpieczeniowa zostanie opłacona - jednorazowo czy w ratach, oraz jakiego okresu dotyczy ubezpieczenie. Liczy się wyłącznie data wystawienia polisy. Wobec tego przy zastosowaniu metody kasowej koszty ubezpieczenia, nawet te obejmujące kilka lat podatkowych, będą podlegały ujęciu w pkpir jednorazowo.

PRZYKŁAD

Firma „X” ubezpieczyła nieruchomość na okres pół roku. Koszt ubezpieczenia wyniósł 1200 zł. Okres ubezpieczenia obejmuje miesiące od grudnia 2007 r. do maja 2008 r. Przy stosowaniu przez firmę „X” metody kasowej koszty ubezpieczenia w całości obciążyły rok 2007.

Wyciąg z księgi za grudzień 2007 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku stosowania metody memoriałowej koszty ubezpieczenia powinny zostać podzielone w stosunku 1/6 do 5/6, gdzie 1/6 kosztów ubezpieczenia zostanie zaliczona do kosztów 2007 r., a 5/6 do kosztów 2008 r.

Wyciąg z księgi za grudzień 2007 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wyciąg z księgi za styczeń 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sposób dokonania proporcjonalnego podziału kosztów na lata podatkowe zależy od tego, na jakie największe jednostki czasu można podzielić dany rodzaj kosztu. Jeżeli więc:

- koszt będzie obejmował pełne lata podatkowe, np. koncesja na 5 lat od stycznia 2008 r. do grudnia 2012 r., to koszt podzielimy przez 5 lat,

- koszt będzie obejmował okres dający się podzielić na miesiące, np. ubezpieczenie na okres od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r., to koszt podzielimy na 12 miesięcy,

- koszt będzie obejmował okres rozpoczynający się w trakcie miesiąca, np. ubezpieczenie na okres od 15 kwietnia 2008 r. do 14 kwietnia 2009 r., to koszt ten będziemy musieli podzielić na dni.

Niezależnie od tego, jak dokładnie musimy podzielić koszt, ujęcie w pkpir wartości przypadających na poszczególne lata podatkowe może nastąpić jednorazowo, bez potrzeby dzielenia na jeszcze mniejsze okresy rozliczeniowe, np. na miesiące.

PRZYKŁAD

Firma „ABC”, prowadząca pkpir, rozlicza koszty metodą memoriałową. Firma „ABC” zawarła umowę ubezpieczenia samochodu na okres od 1 kwietnia 2008 r. do 31 marca 2009 r. o wartości 2850 zł. Koszt został podzielony przez 12 miesięcy, jakie obejmuje ubezpieczenie, tj. 2850 : 12 = 237,50 zł. W dacie wystawienia polisy (zawarcia umowy ubezpieczenia) - w kwietniu 2008 r. - do kosztów zaliczyła 2137,50 zł (237,50 x 9 miesięcy), natomiast w styczniu 2009 r. do kosztów zaliczyła kwotę przypadającą na 2009 r., czyli 712,50 zł (237,50 x 3 miesiące).

Wyciąg z księgi za kwiecień 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wyciąg z księgi za styczeń 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 22 ust. 5 i 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

- § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy, właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA