Kategorie

Jak ująć w księgach rachunkowych budowę drogi

Ewa Szczepankiewicz
inforCMS
Spółka z o.o. planuje wybudowanie wjazdu na własną stację paliw. Budowa wjazdu polegać będzie na wybudowaniu lewoskrętu od drogi krajowej, tj. dobudowaniu trzeciego pasa ruchu wraz z wysepką kanalizującą ruch. Pozwoli to na swobodny wjazd samochodów na stację paliw. Wykonane prace projektowe, geodezyjne i inne koszty wraz z kosztami zakupu gruntu wyniosły ponad 50 000 zł. Wszelkie koszty ewidencjonowane są na koncie „Środki trwałe w budowie”. Po zakończeniu budowy odcinek ten stanowił będzie część drogi krajowej. Czy VAT od zakupów dotyczących budowy podlega odliczeniu? Jak ująć w ewidencji ww. środek trwały po ukończeniu jego budowy i jak go amortyzować? Czy będzie to inwestycja w obcym środku trwałym? Czy przekazać ją nieodpłatnie pod zarząd dróg? Proszę o przedstawienie zagadnienia z punktu widzenia ewidencji i opodatkowania.

RADA

Nakłady na budowę czy przebudowę drogi publicznej nie stanowią inwestycji w obcym środku trwałym, lecz koszt obciążający wynik finansowy spółki. Po ukończeniu przebudowy nakłady te zostaną przekazane pod zarząd publiczny. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z przedstawionych informacji wynika, że spółka, planując wybudowanie wjazdu od drogi publicznej do stacji paliw, zakupiła grunt przyległy do drogi (w celu jej poszerzenia), co było niezbędne do realizacji projektu. Jednocześnie zostały wykonane prace projektowe, w tym geodezyjne, lecz prawdopodobnie spółka nie uzyskała jeszcze decyzji zezwalającej na budowę.

Ustawa o drogach publicznych (art. 16 ust. 1-2) wskazuje, że:

Reklama

budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, (...), określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Umowa ta jest warunkiem wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy. Jednym z warunków prowadzenia przebudowy drogi publicznej jest konieczność nieodpłatnego przekazania nakładów tych prac na rzecz Skarbu Państwa, samorządu województwa, powiatu lub gminy, pod zarząd właściwego zarządcy drogi.

Ważne!

Warunkiem prowadzenia przebudowy drogi publicznej jest konieczność nieodpłatnego przekazania nakładów tych prac na rzecz Skarbu Państwa, samorządu województwa, powiatu lub gminy, pod zarząd właściwego zarządcy drogi.

Czy budowana droga publiczna stanowi aktyw dla jednostki

Reklama

Efektem poniesionych nakładów na budowę drogi publicznej nie będzie ani środek trwały, ani inwestycja w obcy środek trwały. Wynika to z definicji aktywów (art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości), w której wskazuje się, że można do nich zaliczyć „kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych”.

Zatem jednym z warunków koniecznych do uznania zasobu majątkowego za aktyw jest fakt kontrolowania go przez daną jednostkę. Warunek ten w przypadku budowy drogi publicznej nie będzie spełniony. Nie ma już zatem znaczenia spełnienie wszelkich innych warunków uznania zasobu za aktyw (tj. to, że droga powstała w wyniku przeszłych zdarzeń, że można określić wiarygodnie jej wartość i że spowoduje w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych). Nie ma także znaczenia spełnienie 4 warunków uznania tego zasobu za środek trwały, tj. że przewidywany okres ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, że droga jest kompletna, zdatna do użytku i przeznaczona na potrzeby własne jednostki.

Ważne!

Ze względu na przymus przekazania nakładów prac na rzecz Skarbu Państwa, samorządu województwa, powiatu lub gminy nie można uznać, że są to nakłady na budowę środka trwałego spółki, nawet w części dotyczącej fragmentu budowy na gruncie będącym własnością spółki.

W przypadku wybudowania drogi przeznaczonej do użytku publicznego i zarządzanej przez obcy podmiot warunek kontroli przez jednostkę nie będzie spełniony. Budowla ta nie będzie środkiem trwałym należącym do jednostki, nie będzie też aktywem trwałym w postaci ulepszenia w obcych środkach trwałych. W trakcie prowadzenia prac wszelkie poniesione koszty stanowić będą nakłady na obcy środek trwały, które po zakończeniu budowy zostaną przekazane do zarządu dróg, a środek trwały zostanie oddany do publicznego użytkowania.

 

Jak ewidencjonować koszty związane z budową drogi publicznej

Ewidencja kosztów poniesionych w związku z projektowaniem i realizacją przebudowy drogi publicznej nie powinna odbywać się poprzez konto „Środki trwałe w budowie”, które wykazuje pewnego rodzaju aktywa trwałe jednostki, prezentowane w bilansie. Właściwym kontem do ewidencji tego typu nakładów będzie konto zespołu 7 „Pozostałe koszty operacyjne”. Choć nakłady te będą rzutować na przyszłe przychody, kosztów tych nie można także przypisać do kosztów przyszłych okresów i aktywować jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów (ponieważ nie ma tytułu odnoszącego je do przyszłych okresów sprawozdawczych). Nakłady na projektowanie i realizację drogi publicznej obciążają więc wynik bieżącego okresu.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. prowadziła przebudowę drogi publicznej w celu usprawnienia wjazdu na własną stację paliw. Poniesiono następujące nakłady:

- 50 000 zł w roku 2007,

- 180 000 zł w roku 2008.

Wszelkie koszty ewidencjonowane są na koncie pozostałych kosztów operacyjnych i obciążają wynik finansowy okresu, w którym zostały poniesione. Inwestycja została przekazana zgodnie z umową w lipcu 2008 r. pod zarząd dróg, a następnie oddana do użytkowania.

Księgowania

1. Nakłady poniesione w roku 2007:

Wn konto 765„Pozostałe koszty operacyjne” 50 000,00 zł

Ma konto 201„Rozrachunki z kontrahentami z tytułu dostaw i usług” 50 000,00 zł

2. Nakłady poniesione w roku 2008:

Wn konto 765„Pozostałe koszty operacyjne” 180 000,00 zł

Ma konto 201„Rozrachunki z kontrahentami z tytułu dostaw i usług” 180 000,00 zł

3. Oddanie inwestycji pod zarząd dróg (księgowa nota uznaniowa na kwotę 230 000,00 zł na rzecz zarządu dróg).

Partycypacja w kosztach przebudowy drogi publicznej - stanowisko Ministerstwa Finansów

W związku z wątpliwościami w sprawie partycypacji w kosztach przebudowy drogi publicznej Ministerstwo Finansów przedstawiło swoje stanowisko (pismo z 14 lipca 2006 r., sygn. DD6-8213-43/WK/06/249):

Nie ulega wątpliwości, iż droga publiczna, w przebudowie której partycypuje przedsiębiorstwo, nie stanowi środka trwałego podatnika. Wątpliwości pojawiają się natomiast w przypadku, gdy partycypację w kosztach przebudowy drogi traktuje się jako inwestycję w obcym środku trwałym (art. 16a ust. 2 pkt 1 updop).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, podobnie zresztą jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie definiuje wprawdzie wprost pojęcia „inwestycji w obcym środku trwałym”, to jednak w praktyce przyjmuje się, że taką inwestycją są nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Są to zatem poniesione wydatki mające na celu przystosowanie środka trwałego do używania go przez podatnika.

Umowa o partycypację w kosztach budowy drogi publicznej, zawarta pomiędzy podatnikiem a jej właścicielem (np. samorządem gminy), nie jest umową, na podstawie której droga ta została przyjęta przez podatnika do używania. Nie przesądza tego również fakt zwiększonej, w stosunku do innych użytkowników, częstotliwości korzystania z drogi przez podatnika.

Z tego też względu, zdaniem Ministerstwa Finansów, wydatki związane z nakładami podatnika na utrzymanie (przebudowę) drogi publicznej nie stanowią inwestycji w obcym środku trwałym, a tym samym nie mogą być rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki takie mogą natomiast stanowić koszt podatkowy, w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 updop, o ile podatnik wykaże spełnienie dwóch wspomnianych wyżej warunków, tzn. związku ze swoją działalnością oraz co najmniej pośredniego związku z „celem uzyskania przychodów”.

Reasumując: według stanowiska Ministerstwa Finansów droga publiczna, w której partycypuje przedsiębiorstwo:

• nie jest środkiem trwałym przedsiębiorstwa partycypującego w budowie,

• nie stanowi inwestycji w obcym środku trwałym,

• nie może być amortyzowana,

• może stanowić koszt podatkowy, o ile podatnik wykaże spełnienie dwóch warunków, tj. związku ze swoją działalnością oraz co najmniej pośredniego związku z „celem uzyskania przychodów”.

Wydane później interpretacje podatkowe w tego rodzaju przypadkach nakazują zaliczanie poniesionych kosztów na bieżąco w ciężar kosztów uzyskania przychodów, w okresie, w którym zostały poniesione. Przykładem może być interpretacja indywidualna z 29 kwietnia 2008 r., sygn. IPPB1/415-121/08-2/ES, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że:

(...) planowana budowa drogi publicznej i chodnika wraz z rowem melioracyjnym służącym do odwodnienia drogi, które to Wnioskodawca, ze względu na ich publiczny charakter, będzie odsprzedawał (przekazywał) właściwej jednostce samorządu terytorialnego, będzie zaliczana bezpośrednio w ciężar kosztu uzyskania przychodu w chwili poniesienia kosztu. W takim przypadku Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć poniesione wydatki bezpośrednio w ciężar kosztu uzyskania przychodu.

 

Nie wszystkie interpretacje podatkowe wskazują na brak możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wybudowanej drogi publicznej. Przykładem może być decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 27 kwietnia 2007, sygn. BI/4218-0005/07, wydana przez Izbę Skarbową w Gdańsku. Interpretacja dotyczy spółki z o.o., której podstawowym rodzajem działalności jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu. Spółka ta w celu umożliwienia dojazdu do posiadanych nieruchomości, na działce gruntowej będącej własnością gminy i użyczonej spółce na podstawie umowy użyczenia, wybudowała odcinek drogi. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia spółki stwierdził, że choć w opisanym przypadku obiekty wybudowane i wykorzystywane przez podatnika nie stanowią jego własności pomimo poniesienia przez niego nakładów na ich wybudowanie, to stanowią środki trwałe podlegające amortyzacji na podstawie art. 16a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowisko swoje argumentuje w sposób następujący:

Z treści art. 16a ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy wynika, że amortyzacji, obok środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowiących własność (współwłasność) podatnika, podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu użytkowania budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie, zwane także środkami trwałymi. Stosownie do treści art. 191 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Przytoczona powyżej treść art. 16a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie m.in. w sytuacji, gdy podatnik, niebędący właścicielem gruntu, obejmuje go na określony czas we władanie na podstawie umowy, przewidującej zgodę właściciela na wybudowanie na nim budynku lub budowli, i realizuje na tym gruncie taką budowę dla celów swojej działalności. Umowa taka stanowi podstawę do zachowania przez podatnika prawa do korzystania z wybudowanych inwestycji w prowadzonej działalności w okresie i na warunkach wskazanych w tej umowie.

W tym przypadku obiekty wybudowane i wykorzystywane przez podatnika nie stanowią jego własności pomimo poniesienia przez niego nakładów na ich wybudowanie, lecz stanowią środki trwałe podlegające amortyzacji na podstawie art. 16a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, że Podatnik w sytuacji wybudowania na użyczonym gruncie odcinka drogi, który prowadzi wyłącznie do jego budynków mieszkalnych, ma prawo do amortyzowania tej budowli, a także uznania odpisów amortyzacyjnych za koszty uzyskania przychodów.

Czy można odliczać VAT z faktur dotyczących budowy drogi publicznej i czy nieodpłatne jej przekazanie podlega VAT

Podatek od towarów i usług - VAT naliczony podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. Natomiast nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z budową lub przebudową drogi publicznej nie podlega opodatkowaniu VAT. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 września 2007 r. (sygn. IPPP1-443-44/07-2/IŻ). Interpretacja dotyczyła realizowanej przez spółkę T. inwestycji w zakresie wykonania przebudowy i modernizacji skrzyżowania na gruncie należącym do Miasta. Miasto uwarunkowało wydanie pozwolenia na oddanie do użytkowania nowego obiektu spółki T. między innymi przebudową i modernizacją skrzyżowania. Prowadzone przedsięwzięcie było związane także z umożliwieniem bezpiecznego dojazdu do budynków, w których spółka T. prowadziła działalność gospodarczą.

W lipcu 2007 r. zakończono modernizację skrzyżowania i spółka przekazała elementy inwestycji nieodpłatnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, na rzecz Miasta oraz na rzecz właściwych zarządców i podmiotów (tj. na rzecz Zarządu Dróg Miejskich, Burmistrza Dzielnicy i Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodno-Kanalizacyjnego). Dyrektor Izby Skarbowej w opisanym przypadku stwierdza, że:

nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

We wniosku z dnia 25.07.2007 r. Spółka wskazała, iż inwestycja w zakresie wykonania przebudowy i modernizacji skrzyżowania ul. X z ul. Y ma związek z budową nowego obiektu T. dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Oznacza to, iż pomimo spełnienia jednej z przesłanek, zawartych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z prowadzoną inwestycją, nie została spełniona druga z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

W świetle powyższego, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Miasta W. oraz na rzecz właściwych zarządców i podmiotów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

• art. 15 ust. 1, art. 16a ust. 2 pkt 1-2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

• art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• art. 16 ust. 1-2 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 54, poz. 326

Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    19 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    ECOFIN o reformie stawek VAT i unii bankowej

    Reforma stawek VAT w UE. Reforma stawek podatku VAT, unia bankowa i usługi finansowe – to tematy posiedzenia Rady ECOFIN, które odbyło się 18 czerwca 2021 r. Dyskutowane przez Radę rozwiązania na tym etapie uwzględniają większość głównych priorytetów negocjacyjnych Polski w zakresie stosowania obniżonych stawek VAT. Polska liczy na ich przyjęcie w trakcie Prezydencji Słowenii w Radzie UE. Było to ostatnie planowane posiedzenie ECOFIN za Prezydencji Portugalii.

    Wymiana danych podatkowych w czasie rzeczywistym - Finlandia i Estonia są pierwsze

    Wymiana danych podatkowych. O przystąpieniu do elektronicznej wymiany informacji podatkowych w czasie rzeczywistym poinformowały w 18 czerwca 2021 r. władze Finlandii i Estonii. Według organów podatkowych dwóch sąsiednich krajów tego typu rozwiązanie jest "unikatowe" w skali światowej.

    Transakcje z rajami podatkowymi – kolejne obowiązki dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych

    Transakcje z rajami podatkowymi. Od 1 stycznia 2021 r. obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla podatników CIT, PIT i spółek niebędącymi osobami prawnymi dla transakcji o wartości powyżej 500 tys. PLN dotyczy zarówno podmiotów powiązanych, jak i niepowiązanych, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, czyli w raju podatkowym.

    Wartość początkowa środka trwałego - jak ustalić

    Wartość początkowa środka trwałego. Przepisy ustawy o podatkach dochodowych (ustawa o PIT i ustawa o CIT) określają dość dokładnie zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych. Ustalenie wartości początkowej wg wyceny podatnika jest możliwością daną przez przepisy jedynie w wyjątkowych przypadkach - jeżeli nie można ustalić tej wartości wg ceny zakupu. Podatnicy nabywający środki trwałe (np. samochody) i remontujący je mogą ustalić wartość początkową z uwzględnieniem wydatków poniesionych (do dnia oddania środka trwałego do użytkowania) na naprawę, remont, czy modernizację - o ile mogą udokumentować te wydatki.

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier na rynku wewnętrznym (wydanie II)

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii opublikowało 16 czerwca 2021 r. już drugą Czarną Księgę barier (administracyjnych i prawnych) na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, które utrudniają działalność transgraniczną polskich przedsiębiorców.

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT - 300 zł więcej netto

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT. Proponowana przez rząd podwyżka najniższej krajowej (płacy minimalnej) w 2022 r. do poziomu 3000 zł brutto (tj. o 7,1 proc. w porównaniu do minimalnego wynagrodzenia 2021 roku) nie jest rewolucyjna - wskazują ekonomiści. Jednocześnie zauważają, że efekt podwyżki będzie wzmocniony przez zapowiedziane w Polskim Ładzie zmiany w systemie podatkowym (głównie w podatku dochodowym pd osób fizycznych - PIT). Szacuje się, że wynagrodzenie netto osoby zarabiającej płacę minimalną wzrośnie w 2022 roku o ok. 300 zł miesięcznie.

    Problematyczne transakcje z rajami podatkowymi – ceny transferowe, dokumentacja, odpowiedzialność

    Transakcje z rajami podatkowymi a ceny transferowe. Od pewnego czasu polski ustawodawca wyjątkowo chętnie wykorzystuje przepisy z zakresu cen transferowych do pobierania informacji o transakcjach realizowanych z podmiotami zarejestrowanymi w rajach podatkowych. Obowiązki nakładane na polskich podatników w tym zakresie są coraz szersze i wymagają coraz większych nakładów administracyjnych. Jednocześnie, wprowadzane przepisy często są tworzone w sposób chaotyczny i nie zawsze uzasadniony.

    Fiskus zajął majątek firmy mimo braku dowodów

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego na majątku podatnika. Urząd skarbowy zajął konto firmy i należny jej zwrot VAT mimo braku dowodów i nieprawidłowości. Czy miał do tego prawo?

    Podatki 2021: osobista odpowiedzialność członków zarządu na nowo (bezpłatne webinarium 24 czerwca)

    24 czerwca 2021 r. o godz. 10:00 rozpocznie się bezpłatne webinarium (szkolenie online) poświęcone obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. przepisom rozszerzającym obowiązki z zakresu cen transferowych dla podmiotów niepowiązanych. Za brak dopełnienia należytej staranności i nowych obowiązków dokumentacyjnych odpowiadają osobiście członkowie zarządu! Webinarium poprowadzą Artur Klęsk, Partner w Enodo Advisors oraz Jakub Beym, Senior Associate w Enodo Advisors. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Skonta i rabaty przy rozliczaniu transakcji międzynarodowych

    W transakcjach handlowych rozróżniamy różnego rodzaju obniżki cen. Wśród najczęściej stosowanych są skonta i rabaty. Należy jednak pamiętać, że ich udzielenie ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), a tym samym także na wysokość podatku jaki zapłaci przedsiębiorca.

    Czym różni się najem prywatny od najmu w działalności gospodarczej?

    Podatek od najmu. W dniu 24 maja 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął ważną uchwałę (w składzie 7. sędziów) dotyczącą rozróżnienia najmu prywatnego i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb opodatkowania PIT i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak tę kwestię rozstrzygnął NSA?

    Czy wszyscy podatnicy muszą mieć kasę online od 1 stycznia 2023 r.?

    Kasy fiskalne online są już obowiązkowe dla wybranych grup podatników. Natomiast kasy z elektronicznym zapisem kopii będą dostępne tylko do końca 2022 r. Czy oznacza to, że wszyscy podatnicy będą musieli mieć kasy fiskalne online od 1 stycznia 2023 r.? Co warto wiedzieć o nowym rodzaju kas?

    Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji - zmiany od 2022 r.

    Sprawozdania finansowe. Ustawodawca rozszerza zakres wymogów sprawozdawczych dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Nowe obowiązki sprawozdawcze będą stosowane od 2022 r., tj. do sprawozdań za rok obrotowy rozpoczynający się w 2021 r.

    Estoński CIT - zmiany od 2022 roku

    Estoński CIT. Od 2022 r. ryczałt od dochodów w CIT (czyli tzw. estoński CIT) będzie mogła wybrać każda spółka kapitałowa, niezależnie od wielkości, bo zniknie limit przychodów 100 mln zł. Estoński system będzie też dla spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych.

    E-faktury od 2022 r. Pilotaż od października 2021 r.

    E-faktury są już na kolejnym etapie procesu legislacyjnego. Ustawodawca chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne od 2023 r.

    Rejestracja w CRPA (Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych) do 30 czerwca

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, że 30 czerwca 2021 r. upływa termin (okres przejściowy) na dokonanie: zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. nie były objęte obowiązkiem dokonywania zgłoszeń rejestracyjnych w podatku akcyzowym albo zgłoszenia uzupełniającego w CRPA dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. zostały zarejestrowane na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R.

    Dotacja z gminy wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem a przedawnienie

    Dotacja z gminy a przedawnienie. Coraz więcej osób w swojej działalności stara się korzystać z różnych form pomocy. Jednym z popularnych rodzajów wsparcia, są różnego rodzaju dotacje – w tym dotacje z jednostek samorządu terytorialnego. W trakcie działalności podmiotu może jednak okazać się, że środki z dotacji zostały nieprawidłowo spożytkowane. W takiej sytuacji, zasadniczo, podatnik powinien zwrócić dotację – co w praktyce może jednak okazać się dla niego niemożliwe do wykonania (szczególnie po dłuższym czasie). Tak samo więc jak w innych przypadkach, ustawodawca przewidział odpowiedni okres przedawnienia dla konieczności zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Warto jednak dowiedzieć się, jak należy obliczać ten termin - w szczególności, że proces przyznania, korzystania i rozliczenia dotacji może być dość długi – i wskazywać na różne momenty, od których należałoby obliczać termin przedawnienia.

    Polski Ład. 2/3 emerytów z zerowym PIT

    Zerowy PIT dla emerytów. Dwie trzecie emerytów będzie miało zerowy PIT, a duża część zapłaci niższy podatek - zapewnił wiceminister finansów Piotr Patkowski. Seniorzy, którzy pobierają emerytury powyżej 5 tys. zł miesięcznie stracą rocznie 75 zł - dodał. Polski Ład dla emerytów - kto zyska, kto straci?

    Interpretacja podatkowa nie może pomijać przepisów

    Interpretacja podatkowa. Przedsiębiorca wdał się w spór z fiskusem o pieniądze należne z tytułu CIT. Oczywiście fiskus chciał ich więcej, w tym celu interpretował przepisy tak, a w zasadzie pomijał ich część, aby uzasadnić słuszność poboru wyższego podatku. Ale po stronie przedsiębiorcy stanął sąd, przypominając organom skarbowym, że: „Nie wolno jest również interpretować przepisów prawnych tak, by pewne ich fragmenty okazały się zbędne” (wyrok WSA w Krakowie z 5 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 1262/20).

    Rekordowy Twój e-PIT w 2021 roku

    Twój e-PIT w 2021 roku. Ministerstwo Finansów podsumowało tegoroczny sezon rozliczeń podatkowych PIT, a w szczególności najbardziej popularną e-usługę Krajowej Administracji Skarbowej - Twój e-PIT.

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

    Jak wygląda cyberatak na firmową sieć?

    Cyberatak na firmową sieć. W trakcie pandemii ponad połowa polskich firm (54%) zauważyła wzrost liczby cyberataków. W opublikowanej w maju br. analizie Active Adversary Playbook 2021 analitycy ujawniają, że przestępcy zostają wykryci średnio dopiero po 11 dniach od przeniknięcia do firmowej sieci. W tym czasie mogą swobodnie poruszać się po zasobach i wykradać dane przedsiębiorstwa. Coraz trudniej namierzyć złośliwą działalność, jednak pomocna w tym zakresie może okazać się pandemia. W ubiegłym roku wzrosły bowiem umiejętności i szybkość reagowania zespołów IT.

    Kasa fiskalna online - serwis klimatyzacji w samochodach

    Kasa fiskalna online. Czy prowadząc działalność w ramach punktu serwisowego klimatyzacji w samochodach osobowych podatnik jest zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej online?

    CIT-8 za 2020 r. - wersja elektroniczna opublikowana

    CIT-8 za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8. Zrobiło to po trzech miesiącach od zapowiedzi, za to na dwa tygodnie przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

    Firmy z branży beauty nie mają kas fiskalnych online

    Kasy fiskalnej online. Co trzecia firma z branży kosmetycznej nie ma kasy fiskalnej online, która od 1 lipca 2021 r. będzie obowiązkowa - wskazała inicjatywa Beauty Razem. Branża apeluje do Ministra Finansów o przesunięcie o pół roku terminu obowiązkowej instalacji urządzeń.