REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centra Usług Wspólnych w jednostkach samorządu terytorialnego

Centra Usług Wspólnych w jednostkach samorządu terytorialnego
Centra Usług Wspólnych w jednostkach samorządu terytorialnego

REKLAMA

REKLAMA

CUWy od kilku już lat prężnie rozwijają się zarówno w Polsce, jak i na świecie. Zalety centralizacji procesów w przedsiębiorstwach są znaczne, dlatego to rozwiązanie z powodzeniem jest wprowadzane i polecane jednostkom samorządowym. Dlaczego centra usług wspólnych są szansą na uzyskanie nadwyżek finansowych w JST?

25 czerwca 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy samorządowej, która w zdecydowany sposób stawia jednostki samorządu terytorialnego przed nowymi możliwościami. Są to przede wszystkim:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Uszczuplenie działalności urzędów i struktur poprzez outsourcing procesów np. księgowości;
  • Zniesienie obowiązku zatrudniania głównego księgowego w każdej samodzielnej jednostce
  • Możliwość delegowania do podmiotów prywatnych, czy trzeciego sektora (współpraca między samorządami lub własny urząd).

Outsourcing procesów i tworzenie centrów usług wspólnych, które z powodzeniem przyjęły się w przedsiębiorstwach, teraz mogą być przeniesione na grunt samorządowy. Znowelizowane przepisy pozwolą jednostkom samorządu terytorialnego na nowo zorganizować działalność. Biorąc pod uwagę dotychczasową politykę rządu, samorządu nie miały zbytnich nadwyżek finansowych na działalność bieżącą, a w szczególności rozwojową.

Nie można udawać, że samorządy w niedalekiej przyszłości znajdą nowe możliwości finansowania. Wzrost gospodarki nad Wisłą jest w znacznym stopniu przewidywalny, co pozwala spodziewać się niewielkich zmian w funduszach samorządów. Z faktami nie trzeba się spierać. Natomiast co ważne, warto brać przykład z dobrze funkcjonujących CUW w biznesie. Zastosowane rozwiązania przynoszą rokrocznie znaczne oszczędności oraz usprawniają funkcjonowanie biznesu. 

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

REKLAMA

Centra Usług Wspólnych - korzyści i możliwości

Przede wszystkim warto przyjrzeć się możliwościom jakie niesie ze sobą stworzenie Centrum Usług Wspólnych. Reorganizacja działającego systemu oraz wdrożenie nowego modelu jest procesem skomplikowanym, długookresowym i z pewnością może budzić obawy. Należy się do niego odpowiednio przygotować, należy mieć dokładny plan, wszystkie niezbędne analizy oraz wsparcie doświadczonej instytucji. Jednak początkowe trudności we drożeniu z pewnością wynagrodzą korzyści, które jednostki samorządowe będą czerpać w długim okresie działania centrum usług wspólnych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Oszczędności finansowe.

Centralizacja i standaryzacja procesów, do tego wspólne rozwiązania informatyczne dla wielu instytucji pozwolą wypracować najkorzystniejsze rozwiązania i realne oszczędności.

  • Niższe ceny dzięki wspólnym zakupom.

Nie da się ukryć, że hurtownicy zawsze mają taniej, niż detaliści. Wspólne zakupy dla kilku odbiorców, np. usług telekomunikacyjnych czy energii pozwolą na uzyskiwanie niższych cen i oszczędności.

  • Obniżenie kosztów informatycznych.

Standaryzacja i centralizacja procesów pozwoli na oszczędności podczas zakupu sprzętów i systemów i lepsze wykorzystanie sprzętu oraz infrastruktury It (np. wspólne serwery, standaryzacja oprogramowania, ujednolicenie konfiguracji pod względem użytkowym i administracyjnym, ujednolicenie standardów i środków zabezpieczeń, ujednolicenie procedur zarządzania, standaryzacja, dostępu do Internetu)

  • Podniesienie jakości usług i większa dostępność.

Wspólna księgowość czy informatycy ustalają standard obsługi dla wielu podległych instytucji. Nie tylko podniesie to jakość obsługi np. mieszkańców czy pracowników jednostek samorządu terytorialnego, ale także ułatwi dostęp do informacji, np. informacji zarządczej.

  • Efektywniejsze wykorzystanie zasobów ludzkich.

Powstanie lepsza szansa na kształcenie wyspecjalizowanej kadry.

  • Skupienie jednostek na działalności podstawowej.

Centralizacja procesów pozwoli na większa kontrole i ograniczenie nieprawidłowości w działalności poszczególnych jednostek. To z kolei jest szansą na skupienie się na głównej działalności, rozwoju i zadowoleniu mieszkańców.

Czy to się uda?

Decyzja o stworzeniu Centrum Usług Wspólnych musi być poprzedzona głęboką analizą i opracowaniem planu strategicznego. Pozwoli to nie tylko na odpowiednie przygotowanie, zaplanowanie określonych działań, ale także na ograniczenie ewentualnych niepowodzeń we wdrożeniu. Nikt nie twierdzi, że będzie to proste i przyjemne, a potem wystarczy tylko spijać piankę sukcesu. Co warto powiedzieć i o czym należy pamiętać, to gminy które zorganizowały CUWy w swoich regionach i są najlepszym dowodem na powodzenie projektu.

Jako przykład warto przytoczyć CUW Powiatu Kętrzyńskiego. Projekt tworzenia CUW został zakończony w 2015 r. i obejmował obszary takie jak księgowość, kadry, płace, zakupy i usługi IT. Zakres jednostek podległych pod jeden CUW to 11, w tym 4 szkoły, Młodzieżowy Dom Kultury, Biblioteka Publiczna czy Centrum Sportu Turystyki i Rekreacji. Przed reorganizacją w jednostce samorządowej było 19,5 etatu z zatrudnionymi 24 osobami. Po reorganizacji ilość etatów zmniejszyła się do 6,5 z zatrudnionymi 11. W skali roku są to znaczne oszczędności. Po wprowadzeniu wspólnej obsługi, jednostce samorządowej udało się uzyskać 20% redukcji kosztów zakupu usług dla regionu. Aby uświadomić sobie, jak znaczne procesy CUW może obsługiwać, to w tym konkretnym przypadku (Powiat Kętrzyński) jest to rocznie 9500 dokumentów księgowych, obsługa ok. 370 umów o pracę czy 91 podpisanych umów na dostawę usług i towarów.

Małe kroki

Nie ma konieczności budowania na samym początku ogromnego CUWu, który będzie obsługiwał większość jednostek w regionie. Można zaczynać od mniejszych ilości i etapowo, w kolejnych latach rozbudowywać i przyłączać o kolejne jednostki. Zmiany, które niesie ze sobą budowa Centrum Usług Wspólnych w dłuższym okresie przyniesie znaczne korzyści dla regionu. Jest to trudny proces, ale oszczędności i korzyści dla społeczności jednoznacznie potwierdzają słuszność reorganizacji. Przykłady powiatów, które wdrożyły z powodzeniem tę strategię, są dobrym przykładem na tworzenie CUWów.

Ewa Piotrowska, Dyrektor Sprzedaży Impel Business Solutions

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA