REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Data zapisu dowodu w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie przeprowadzonej kontroli został postawiony zarzut nieumieszczania w księgach rachunkowych daty wprowadzenia dowodu księgowego oraz daty jego zapisu do ksiąg. Jakie daty powinny zostać umieszczone na pojedynczym dowodzie księgowym oraz w księgach rachunkowych, np. dzienniku dokumentów? Ustawa o rachunkowości mówi o dacie operacji, dacie dokumentu oraz dacie zapisu. Co oznaczają poszczególne daty? Dodam, że księgowość prowadzona jest z użyciem systemu komputerowego.

Dowód księgowy powinien zawierać co najmniej (art. 21 ust. 1 pkt 4 oraz art. 23 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - dalej: uor):

REKLAMA

REKLAMA

• datę dokonania operacji gospodarczej,

• a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu.

Natomiast zapis księgowy powinien zawierać co najmniej:

REKLAMA

• datę dokonania operacji gospodarczej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• określenie rodzaju i numer identyfikacyjny dowodu księgowego stanowiącego podstawę zapisu oraz jego datę, jeżeli różni się ona od daty dokonania operacji i datę zapisu.

Słowniczek

Operacje gospodarcze są to takie zdarzenia gospodarcze, które powodują zmiany w majątku danej jednostki gospodarczej i podlegają obowiązkowi ewidencjonowania w księgach rachunkowych tej jednostki, np.:

• zakup materiałów lub usług za gotówkę,

• zakup materiałów z odroczonym terminem płatności,

• wypłata wynagrodzeń pracownikom,

• zaciągnięcie kredytu, spłata kredytu,

• udzielenie pożyczki,

• przyjęcie na stan środka trwałego po zakończeniu jego budowy,

• sprzedaż towarów, usług, środków trwałych itp.

Fakt dokonania operacji gospodarczej jest potwierdzany dokumentem (dowodem) księgowym, który jest podstawą dokonania zapisu w księgach rachunkowych.

Jeśli chodzi o daty, to zgodnie z cytowanymi przepisami uor dokument (dowód) księgowy powinien zawierać co najmniej datę dokonania operacji gospodarczej, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu.

Przykład

1. Faktura potwierdzająca operację gospodarczą sprzedaży 12 lipca 2008 r. materiałów biurowych za gotówkę, wystawiona również 12 lipca 2008 r., będzie miała identyczne daty dokonania operacji gospodarczej i sporządzenia dowodu, czyli 12 lipca 2008 r.

2. Faktura potwierdzająca operację gospodarczą, polegającą na świadczeniu publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych za pomocą publicznej sieci telekomunikacyjnej w okresie od 1 do 30 czerwca 2008 r., wystawiona 9 lipca 2008 r., będzie miała daty dokonania operacji gospodarczej w okresie od 1 do 30 czerwca 2008 r. i datę sporządzenia dowodu - 9 lipca 2008 r.

Przy wprowadzaniu do ksiąg rachunkowych zapisów na podstawie tych faktur odnotujemy w nich co najmniej następujące daty:

• datę dokonania operacji gospodarczej,

• datę dowodu księgowego, jeżeli różni się ona od daty dokonania operacji,

• datę dokonania zapisu.

W naszych przykładach:

ad 1 - data dokonania operacji gospodarczej i data dowodu księgowego jest identyczna - 12 lipca 2008 r.,

ad 2 - data dokonania operacji gospodarczej - od 1 do 30 czerwca 2008 r., data wystawienia dowodu księgowego - 9 lipca 2008 r.,

w obu przypadkach powinna zostać utrwalona w księgach jeszcze data wprowadzenia zapisów do ksiąg rachunkowych.

Jeśli chodzi o terminy wprowadzania zapisów do ksiąg rachunkowych, to jednostki obowiązują zasady określone w przepisach uor (patrz tabela).

Tabela. Ustawowe uregulowania odnośnie do terminowości prowadzenia ksiąg rachunkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 16, poz. 100)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA