REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe - wycena wartości firmy

REKLAMA

Sprawozdania finansowe spółek giełdowych znalazły się pod lupą Komisji Nadzoru Finansowego, która wezwała spółki do poprawy ich jakości. W sprawozdaniach firmy powinny w szczególności zwracać uwagę na wycenę wartości firmy oraz utratę wartości posiadanych aktywów.

W spółkach giełdowych trwają obecnie intensywne prace nad przygotowaniem sprawozdań finansowych za rok 2013. Jedną z najważniejszych czynności jest wycena bilansowa aktywów i pasywów zgodna z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Działy finansowo-księgowe, zarządy, ale także rady nadzorcze firm powinny zwrócić większą uwagę na wycenę wartości firmy, a także utratę wartości posiadanych aktywów. To zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte może ich uchronić przed możliwymi sankcjami ze strony Komisji Nadzoru Finansowego, która w ostatnim czasie zaczęła uważnie przyglądać się temu problemowi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zobowiązanie warunkowe w sprawozdaniu finansowym


Wyceny wartości firmy i utrata wartości aktywów


Zagadnienie „odpowiedniej wyceny wartości aktywów” po raz pierwszy pojawiło się w styczniu 2013 r. w raporcie ESMA (European Securities and Markets Authority - instytucja nadzorcza, powstała na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady). Dokument był przeglądem przykładowych rzeczywistych sprawozdań finansowych kilku firm w zakresie jakości informacji na temat wyceny wartości firmy i testów na trwałą utratą wartości aktywów, prezentowanych w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, sporządzanych zgodnie z MSR 36. Raport był alarmujący dla europejskich emitentów giełdowych.

„ESMA wskazała na wiele nieprawidłowości. Trwający na świecie kryzys ekonomiczny przyczynił się do znacznej deprecjacji wielu aktywów, będących własnością spółek giełdowych. Zmiana sytuacji ekonomicznej spowodowała, że dziś aktywa te mogą generować znacznie mniejsze lub nawet ujemne przepływy pieniężne, co oznacza utratę ich wartości, a w konsekwencji wpływa na wycenę firmy. W związku z tym ryzyko istotnego zniekształcenia informacji finansowej staje się bardziej prawdopodobne. Problem ten dotyczy także Polski” - mówi Piotr Świętochowski, Dyrektor w Dziale Audytu, Deloitte.

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe w trakcie likwidacji spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego, wkrótce po ESMA, tematem zajęła się także Komisja Nadzoru Finansowego, która jest członkiem tego stowarzyszenia. KNF zwróciła uwagę na ten aspekt w swoim raporcie „Zgodność sprawozdań finansowych emitentów papierów wartościowych z MSSF” (analiza przeprowadzona w 2013 r., publikacja w styczniu 2014 r.). Wyniki analizy, przeprowadzonej na bilansach 87 spółek notowanych na GPW (blisko 20 proc. udział w łącznej liczbie emitentów w rynku regulowanym) także nie były zadowalające. Komisja wezwała spółki giełdowe do poprawy jakości swoich sprawozdań zgodnie z MSSF, w szczególności w obszarach związanych z zagrożeniem kontynuacji działalności, utratą wartości aktywów (zarówno niefinansowych jak i finansowych) oraz ryzykiem związanym z instrumentami finansowymi.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Po opublikowaniu raportu, Komisja wystosowała pisma do spółek notowanych na GPW, które prezentowały w swoich raportach rocznych istotne (wysokie) wartości posiadanych aktywów, z pytaniami odnośnie testów na ich utratę. Pod lupę wzięto również jakość innych ujawnień w sprawozdaniach finansowych.  Na jedną ze spółek nałożono nawet karę finansową w wysokości 250 tys. zł.


Jakość systemu monitorowania i kontroli sprawozdawczości finansowej


Dlatego już teraz, podczas przygotowywania sprawozdań za ubiegły rok, spółki giełdowe powinny upewnić się, co do jakości swojego systemu monitorowania i kontroli sprawozdawczości finansowej. Ewentualne nieprawidłowości wynikają bowiem często z niedopatrzenia i niedoskonałości tego systemu oraz niejasności lub nieadekwatności obowiązujących dotychczas polityk rachunkowości, które mogą niejednokrotnie nie uwzględniać ostatnich zmian w gospodarce czy w samej branży. Jak zaznaczają eksperci Deloitte kontrole KNF mogą objąć także sprawozdania za poprzednie lata. „Dlatego, tym bardziej, firmy powinny przeprowadzić testy na utratę wartości posiadanych przez siebie aktywów i jeżeli istnieje taka konieczność nanieść korekty także w swoich wcześniejszych bilansach. Takie testy powinny być przeprowadzane raz do roku” - mówi Katarzyna Pulczukiewicz, Menadżer w Dziale Audytu, Deloitte.

Wymogi formalne sprawozdania finansowego

Takie działania profilaktyczne mogą często pomóc w odpowiednio wczesnej identyfikacji zwiększonego ryzyka w obszarach, uznawanych do tej pory za nieistotne. Jak dotąd bowiem częstą praktyką było przepisywanie z roku na rok tych samych wartości pieniężnych w odpowiednich rubrykach sprawozdania finansowego.

Kwestia ta powinna być ważna nie tylko dla służb finansowo-księgowych, ale również dla zarządów i organów nadzorujących te jednostki. Rady nadzorcze są bowiem odpowiedzialne m.in. za monitorowanie systemu sprawozdawczości finansowej i jej kontroli oraz za finalny kształt raportu rocznego.

„Temat jest trudny i skomplikowany, ale instytucje nadzorujące rynek kapitałowy i giełdowy przyglądają się coraz częściej i takim zagadnieniom. Dlatego naszym zdaniem spółki nie mogą zaniedbywać kwestii utraty wartości swoich aktywów. I nie chodzi tylko o ewentualne kary finansowe, które im za to grożą, ale także kwestie wizerunkowe. Pamiętajmy, że wszystkie sprawy, w których KNF upomina i karze emitenta są upubliczniane i dostępne na stronie Komisji” - podsumowuje Piotr Świętochowski.

 

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

REKLAMA

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA