REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody spółki przejętej w sprawozdaniu finansowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku, jeśli dojdzie do połączenia spółek metodą łączenia udziałów i nie spowoduje to powstania nowej jednostki, to czy przejmowana firma składa sprawozdanie finansowe oraz zeznanie roczne?

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Spółka przejmowana nie składa sprawozdania finansowego ani zeznania rocznego, jeżeli nie nastąpi zamknięcie ksiąg rachunkowych spółek łączących się. W sprawozdaniu finansowym spółka przejmująca wykazuje łączne wielkości, tj. swoje i spółki przejętej.


UZASADNIENIE

Łączenie udziałów to uproszczona metoda rozliczenia połączenia spółek, bez konieczności wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów spółki przejmowanej i ustalania wartości firmy.

Sprawozdania finansowe - wycena wartości firmy

REKLAMA


1. Istota rozliczenia połączenia spółek metodą łączenia udziałów


Metoda łączenia udziałów polega na sumowaniu poszczególnych pozycji odpowiednich aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów połączonych spółek, według ich stanu na dzień połączenia, po uprzednim doprowadzeniu ich wartości do jednolitych metod wyceny oraz dokonaniu odpowiednich wyłączeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączeniu, przed sumowaniem pozycji, podlegają:

1) wartość kapitału zakładowego spółki, której majątek został przeniesiony na inną spółkę, lub spółek, które w wyniku połączenia zostały wykreślone z rejestru,

2) wzajemne rozrachunki o podobnym charakterze łączących się spółek,

3) przychody i koszty operacji gospodarczych dokonanych w danym roku obrotowym między nimi przed połączeniem,

4) zyski i straty osiągnięte przed połączeniem, zawarte w wartościach podlegających łączeniu aktywów i pasywów.

Przykładem aktywów, w których wartości mogą być ukryte zyski/straty spółek łączonych, są środki trwałe, inwestycje długoterminowe lub zapasy. Ze względu na zasadę istotności istnieje możliwość odstąpienia od dokonywania wyłączeń, o których mowa w pkt 4 i 5, jeżeli nie wpłynie to na rzetelność i jakość sprawozdania finansowego spółki, na którą przechodzi majątek połączonych spółek lub spółki nowo powstałej.

Sprawozdanie finansowe w trakcie likwidacji spółki

Zapisz się na nasz newsletter

Kolejnym uproszczeniem przy rozliczeniu połączenia metodą łączenia udziałów jest możliwość odstąpienia od zamknięcia oraz otwierania ksiąg rachunkowych w przypadku, gdy rozliczenie połączenia jednostek gospodarczych odbywa się zgodnie z tą metodą i nie powoduje powstania nowej jednostki. W takim przypadku spółka przejmująca, na dzień połączenia, dokonuje w księgach rachunkowych stosownych księgowań dotyczących przejęcia aktywów netto spółki przejmowanej w wartości księgowej w trakcie trwania roku obrotowego. Natomiast sprawozdanie finansowe spółki, na którą przechodzi majątek połączonych spółek lub nowo powstałej spółki, sporządzone na koniec okresu sprawozdawczego, w ciągu którego nastąpiło połączenie, zawiera dane porównawcze za poprzedni rok obrotowy, określone w taki sposób, jakby połączenie miało miejsce na początek poprzedniego roku obrotowego, z tym że poszczególne składniki kapitałów własnych na koniec poprzedniego roku powinny zostać wykazane jako suma poszczególnych składników kapitałów własnych.


2. Rok podatkowy spółki przejmowanej


Ustawa o podatku dochodowym uzależnia rozliczenie podatku od faktu zamknięcia ksiąg rachunkowych (a contrario art. 8 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Skoro przy rozliczeniu połączenia metodą połączenia udziałów można skorzystać z prawa do niezamykania ksiąg rachunkowych (art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy o rachunkowości), nie ma obowiązku składania przez spółkę przejmowaną zeznania rocznego CIT-8. Spółka przejmująca, w ostatecznym rocznym rozliczeniu, wykaże zaliczki na podatek zwiększone o zaliczki należne i płacone przez spółkę przejętą.

 

 


3. Straty spółki przejmowanej


Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, w myśl art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uwzględnia się strat przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych - w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, z wyjątkiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową. Jednak w sytuacji, gdy spółka przejmowana nie ma obowiązku zamykania ksiąg rachunkowych w roku przejęcia, to nie ustalała również ewentualnej straty za ten rok. W takim przypadku spółka przejmująca doliczy do swoich przychodów i kosztów uzyskania przychodów za rok podatkowy, w którym doszło do połączenia, przychody i koszty uzyskania przychodów spółki przejmowanej za okres od początku jej roku podatkowego do dnia wykreślenia jej z rejestru. Tym samym, jeżeli koszty podatkowe przewyższą przychody podatkowe, spółka przejmująca doliczy do swojego wyniku stratę spółki przejmowanej.

Wymogi formalne sprawozdania finansowego

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


UWAGA!

Rozliczenie połączenia spółek metodą połączenia udziałów pozwala skorzystać z prawa do niezamykania ksiąg rachunkowych, dlatego nie ma także obowiązku składania przez spółkę przejmowaną zeznania rocznego CIT-8.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 3 pkt 4, art. 8 ust. 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 40

• art. 12 ust. 3, art. 44c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 613

Wioletta Roman

doradca podatkowy, biegły rewident, prowadzi kancelarię w Krakowie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA