REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać odsetki z lokat terminowych na przełomie roku

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak należy rozliczyć odsetki z lokat terminowych na przełomie roku? Lokatę miesięczną spółka założyła w listopadzie i nie ma potrzeby jej likwidowania. Jak należy to ująć w bilansie?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Na dzień bilansowy jednostka powinna dokonać wyceny lokaty terminowej poprzez ustalenie i zaksięgowanie części odsetek przypadających za okres od dnia zawarcia umowy z bankiem do dnia bilansowego. W następnym roku obrotowym, pod datą zrealizowania odsetek, jednostka powinna ująć w księgach rachunkowych całą wartość odsetek naliczonych przez bank za cały okres umowny lokaty terminowej, a następnie dokonać korekty odsetek naliczonych w roku poprzednim.

UZASADNIENIE

Jednostka może otwierać lokaty terminowe w dowolnym momencie i na różne okresy. Może się więc zdarzyć, że okres umowny rozliczenia lokaty terminowej, a tym samym moment dopisania przez bank odsetek do tych lokat, nastąpi po dniu bilansowym. Niezależnie od tego, jednostka powinna na dzień bilansowy dokonać wyceny tych składników aktywów. W tym celu należy ustalić i zaksięgować część odsetek przypadających na okres trwania lokaty w roku obrotowym, tj. od dnia zawarcia umowy z bankiem do dnia bilansowego.

REKLAMA

Zarachowane przez jednostkę odsetki od lokat pieniężnych ustalone na dzień bilansowy, które nie są jeszcze w tym momencie należnościami jednostki, ujmuje się w księgach rachunkowych zapisem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wn „Inne rachunki bankowe”

- w analityce „Nienotyfikowane przez bank odsetki od lokat terminowych”,

Ma „Przychody finansowe”.

Ujęcie w bilansie

W ustawie o rachunkowości zawarta jest definicja inwestycji, w pojęciu której mieszczą się bankowe lokaty terminowe, ponieważ są to aktywa finansowe nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów. Jednostka uzyskuje bowiem przychody w formie odsetek za utrzymanie lokaty do umownego terminu.

W księgach rachunkowych ewidencję lokat terminowych prowadzi się na koncie „Inne rachunki bankowe”, z odpowiednio utworzoną analityką na poszczególne okresy utrzymywania lokat.

Ustalone przez jednostkę, nienotyfikowane przez bank odsetki od lokat terminowych wykazuje się w aktywach bilansu odpowiednio w pozycjach, w których zakwalifikowane zostały lokaty terminowe:

1. Lokaty terminowe środków pieniężnych w banku, założone na okres dłuższy niż 12 miesięcy - pozycja A.IV.3 a) lub b) „Długoterminowe aktywa finansowe” - inne długoterminowe aktywa finansowe.

2. Lokaty terminowe środków pieniężnych w banku, założone na okres od trzech do 12 miesięcy - pozycja B.III.1 a) lub b) „Krótkoterminowe aktywa finansowe” - inne krótkoterminowe aktywa finansowe.

3. Lokaty terminowe środków pieniężnych w banku, założone na okres do trzech miesięcy - wykazuje się w pozycji B.III.1 c) „Krótkoterminowe aktywa finansowe” - inne środki pieniężne.

Ewidencja w roku rozliczenia lokaty terminowej

W następnym roku obrotowym, tj. w dacie rozliczenia lokaty terminowej, bank dopisuje do stanu rachunku bankowego, na jakim została założona lokata terminowa, wartość odsetek za cały okres umowny lokaty, tj. od dnia zawarcia umowy z bankiem do dnia rozliczenia.

Jednostka powinna więc zaksięgować całą kwotę odsetek dopisanych przez bank na rachunek lokaty terminowej, a następnie dokonać korekty odsetek naliczonych w roku poprzednim w związku z jej wyceną na dzień bilansowy.

Przykład

1 listopada 2007 r. spółka zawarła umowę lokaty terminowej na okres 12 miesięcy w wysokości 500 000 zł. Oprocentowanie lokaty wynosi 4% w skali roku.

Ewidencja księgowa

Rok 2007

1. Utworzenie lokaty terminowej ze środków pobranych z rachunku bieżącego - 500 000 zł:

Wn „Inne rachunki bankowe” 500 000,00

- w analityce „Lokata terminowa”

Ma „Rachunek bieżący” 500 000,00

2. Zarachowanie na dzień bilansowy odsetek od lokaty terminowej - 3342,47 zł:

(500 000 zł × 4%) : 365 dni × 61 dni = 3342,47 zł

Wn „Inne rachunki bankowe” 3 342,47

- w analityce „Nienotyfikowane przez bank odsetki od lokat terminowych”

Ma „Przychody finansowe” 3 342,47

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Przychody niepodlegające opodatkowaniu” 3 342,47

Prezentacja w bilansie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rok 2008

1. Zaksięgowanie do przychodów kwoty odsetek dopisanych przez bank za cały okres trwania lokaty terminowej - 20 000 zł:

500 000 zł × 4% = 20 000 zł

Wn „Inne rachunki bankowe” 20 000,00

- w analityce „Lokata terminowa”

Ma „Przychody finansowe” 20 000,00

2. Korekta odsetek naliczonych w związku z wyceną lokat na dzień bilansowy - 3342,47 zł:

Wn „Przychody finansowe” 3 342,47

Ma „Inne rachunki bankowe” 3 342,47

- w analityce „Nienotyfikowane przez bank odsetki od lokat terminowych”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• komunikat nr 19/DR/2002 Ministerstwa Finansów z 20 grudnia 2002 r. w sprawie zasad prezentacji danych w sprawozdaniu finansowym za rok 2002 przez jednostki inne niż banki i zakłady ubezpieczeń - Dz. Urz. Min. Fin. z 2003 r. Nr 1, poz. 2

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA