REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać odsetki z lokat terminowych na przełomie roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak należy rozliczyć odsetki z lokat terminowych na przełomie roku? Lokatę miesięczną spółka założyła w listopadzie i nie ma potrzeby jej likwidowania. Jak należy to ująć w bilansie?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Na dzień bilansowy jednostka powinna dokonać wyceny lokaty terminowej poprzez ustalenie i zaksięgowanie części odsetek przypadających za okres od dnia zawarcia umowy z bankiem do dnia bilansowego. W następnym roku obrotowym, pod datą zrealizowania odsetek, jednostka powinna ująć w księgach rachunkowych całą wartość odsetek naliczonych przez bank za cały okres umowny lokaty terminowej, a następnie dokonać korekty odsetek naliczonych w roku poprzednim.

UZASADNIENIE

Jednostka może otwierać lokaty terminowe w dowolnym momencie i na różne okresy. Może się więc zdarzyć, że okres umowny rozliczenia lokaty terminowej, a tym samym moment dopisania przez bank odsetek do tych lokat, nastąpi po dniu bilansowym. Niezależnie od tego, jednostka powinna na dzień bilansowy dokonać wyceny tych składników aktywów. W tym celu należy ustalić i zaksięgować część odsetek przypadających na okres trwania lokaty w roku obrotowym, tj. od dnia zawarcia umowy z bankiem do dnia bilansowego.

REKLAMA

Zarachowane przez jednostkę odsetki od lokat pieniężnych ustalone na dzień bilansowy, które nie są jeszcze w tym momencie należnościami jednostki, ujmuje się w księgach rachunkowych zapisem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wn „Inne rachunki bankowe”

- w analityce „Nienotyfikowane przez bank odsetki od lokat terminowych”,

Ma „Przychody finansowe”.

Ujęcie w bilansie

W ustawie o rachunkowości zawarta jest definicja inwestycji, w pojęciu której mieszczą się bankowe lokaty terminowe, ponieważ są to aktywa finansowe nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów. Jednostka uzyskuje bowiem przychody w formie odsetek za utrzymanie lokaty do umownego terminu.

W księgach rachunkowych ewidencję lokat terminowych prowadzi się na koncie „Inne rachunki bankowe”, z odpowiednio utworzoną analityką na poszczególne okresy utrzymywania lokat.

Ustalone przez jednostkę, nienotyfikowane przez bank odsetki od lokat terminowych wykazuje się w aktywach bilansu odpowiednio w pozycjach, w których zakwalifikowane zostały lokaty terminowe:

1. Lokaty terminowe środków pieniężnych w banku, założone na okres dłuższy niż 12 miesięcy - pozycja A.IV.3 a) lub b) „Długoterminowe aktywa finansowe” - inne długoterminowe aktywa finansowe.

2. Lokaty terminowe środków pieniężnych w banku, założone na okres od trzech do 12 miesięcy - pozycja B.III.1 a) lub b) „Krótkoterminowe aktywa finansowe” - inne krótkoterminowe aktywa finansowe.

3. Lokaty terminowe środków pieniężnych w banku, założone na okres do trzech miesięcy - wykazuje się w pozycji B.III.1 c) „Krótkoterminowe aktywa finansowe” - inne środki pieniężne.

Ewidencja w roku rozliczenia lokaty terminowej

W następnym roku obrotowym, tj. w dacie rozliczenia lokaty terminowej, bank dopisuje do stanu rachunku bankowego, na jakim została założona lokata terminowa, wartość odsetek za cały okres umowny lokaty, tj. od dnia zawarcia umowy z bankiem do dnia rozliczenia.

Jednostka powinna więc zaksięgować całą kwotę odsetek dopisanych przez bank na rachunek lokaty terminowej, a następnie dokonać korekty odsetek naliczonych w roku poprzednim w związku z jej wyceną na dzień bilansowy.

Przykład

1 listopada 2007 r. spółka zawarła umowę lokaty terminowej na okres 12 miesięcy w wysokości 500 000 zł. Oprocentowanie lokaty wynosi 4% w skali roku.

Ewidencja księgowa

Rok 2007

1. Utworzenie lokaty terminowej ze środków pobranych z rachunku bieżącego - 500 000 zł:

Wn „Inne rachunki bankowe” 500 000,00

- w analityce „Lokata terminowa”

Ma „Rachunek bieżący” 500 000,00

2. Zarachowanie na dzień bilansowy odsetek od lokaty terminowej - 3342,47 zł:

(500 000 zł × 4%) : 365 dni × 61 dni = 3342,47 zł

Wn „Inne rachunki bankowe” 3 342,47

- w analityce „Nienotyfikowane przez bank odsetki od lokat terminowych”

Ma „Przychody finansowe” 3 342,47

Ewidencja pozabilansowa

Ma „Przychody niepodlegające opodatkowaniu” 3 342,47

Prezentacja w bilansie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rok 2008

1. Zaksięgowanie do przychodów kwoty odsetek dopisanych przez bank za cały okres trwania lokaty terminowej - 20 000 zł:

500 000 zł × 4% = 20 000 zł

Wn „Inne rachunki bankowe” 20 000,00

- w analityce „Lokata terminowa”

Ma „Przychody finansowe” 20 000,00

2. Korekta odsetek naliczonych w związku z wyceną lokat na dzień bilansowy - 3342,47 zł:

Wn „Przychody finansowe” 3 342,47

Ma „Inne rachunki bankowe” 3 342,47

- w analityce „Nienotyfikowane przez bank odsetki od lokat terminowych”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• komunikat nr 19/DR/2002 Ministerstwa Finansów z 20 grudnia 2002 r. w sprawie zasad prezentacji danych w sprawozdaniu finansowym za rok 2002 przez jednostki inne niż banki i zakłady ubezpieczeń - Dz. Urz. Min. Fin. z 2003 r. Nr 1, poz. 2

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA