REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże spółki opublikują raporty pozafinansowe - zmiany w rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube
Duże spółki opublikują raporty pozafinansowe - zmiany w rachunkowości /Fotolia
Duże spółki opublikują raporty pozafinansowe - zmiany w rachunkowości /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska wprowadza kolejne zmian w ustawie o rachunkowości. Od 2017 r. duże spółki giełdowe będą musiały publikować raporty pozafinasowe.

Od roku obrotowego 2017 duże polskie spółki giełdowe poza tradycyjnymi raportami o wynikach będą musiały publikować raporty pozafinansowe. Zgodnie z zatwierdzoną we wrześniu przez Radę Unii Europejskiej dyrektywą o rachunkowości firmy muszą informować także o społecznych, pracowniczych i środowiskowych aspektach swej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Raporty pozafinansowe

W raportach będą musiały się znaleźć także m.in. informacje o poszanowaniu w spółce praw człowieka i przeciwdziałaniu korupcji. Na świecie inwestorzy coraz częściej chcą wiedzieć, jak spółka radzi sobie z podobnymi wyzwaniami.

– Jak dbają o pracowników, tzn. czy jest ryzyko strajku, ile jest wypadków – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Robert Sroka, CSR Project Manager w Crido Taxand. – Czy ta dynamika wypadkowości jest mniejsza czy większa, jaka jest rotacja, czy środki przeznaczane na koszty rotacji są większe. Biorą pod uwagę wskaźniki środowiskowe, tzn. to, jak spółka przygotowuje się do zmian środowiskowych, czy optymalizuje swoje zużycie zasobów kosztowo, a też jak budowane są relacje ze społecznością, czy na przykład nie ma ryzyka bojkotu konsumenckiego, który mógłby obniżyć na przykład sprzedaż towarów czy usług danej spółki, co z kolei mogłoby wywołać spadek wartość akcji.

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

REKLAMA

Zobowiązane będą duże spółki

Na razie nowe przepisy będą dotyczyły spółek zatrudniających ponad 500 pracowników. To obciążenie dla firm, ale też dodatkowy atut, bo dzięki informacjom pozafinansowym można lepiej ocenić ich perspektywy. Dostrzegają to choćby inwestorzy długoterminowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najlepiej jest w Wielkiej Brytanii, ponieważ tam są najdłuższe tradycje, oraz we Francji, gdzie mamy trochę inny model biznesowy, tzn. gdzie aktywa są zarządzane w większości przez fundusze emerytalne – mówi Robert Sroka. W związku z tym, że tego typu fundusze inwestują długoterminowo, bardziej zwracają uwagę na ryzyko, które w dłuższej perspektywie może przełożyć się na wartość czy kondycję spółki na rynku.

W Europie w ostatnich dwóch latach średnio o 30 proc. rocznie rosły aktywa zarządzane przez fundusze zainteresowane odpowiedzialnym inwestowaniem – wynika z raportu Eurosif European SRI Study 2014. Oznacza to 5,2 bln euro inwestycji. W Polsce, gdzie za raport odpowiadał Crido Taxand, jak na razie nie zwraca się większej uwagi na te pozafinansowe informacje. W ostatnim roku podobne dane publikowało u nas zaledwie 12 spółek giełdowych, ale żaden liczący się polski inwestor nie sygnalizował, że jest nimi zainteresowany

Badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych

– Od dwóch lat nie pojawił się na polskim rynku żaden duży gracz, który w ten sposób podejmowałby decyzje inwestycyjne – zwraca uwagę CSR Project Manager w Crido Taxand. – Inwestorzy, z którymi rozmawiamy, mówią, że znają ten trend, niektórzy nawet potrafią integrować dane finansowe z danymi pozafinansowymi. Natomiast na razie nie ma popytu ze strony klientów na tego typu produkty inwestycyjne.

Przy inwestycjach można kierować się danymi pozafinansowymi ze względów etycznych, odrzucając z tych powodów firmy, które postępują według nieakceptowanych przez inwestora zasad. Można jednak też potraktować je na chłodno i zbadać, która spółka naraża się na kryzys wizerunkowy i związany z nim spadek cen akcji.

– Wiemy więcej o spółce, dlatego jako inwestorzy minimalizujemy ryzyko, że zainwestujemy w spółkę, która będzie miała kłopoty. A doświadczenie pokazuje, że problemy w obszarach pozafinansowych bardzo często wyprzedzają problemy finansowe, więc to jest typowe zarządzanie ryzykiem – podsumowuje Robert Sroka, CSR Project Manager w Crido Taxand.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA