REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże spółki opublikują raporty pozafinansowe - zmiany w rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube
Duże spółki opublikują raporty pozafinansowe - zmiany w rachunkowości /Fotolia
Duże spółki opublikują raporty pozafinansowe - zmiany w rachunkowości /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska wprowadza kolejne zmian w ustawie o rachunkowości. Od 2017 r. duże spółki giełdowe będą musiały publikować raporty pozafinasowe.

Od roku obrotowego 2017 duże polskie spółki giełdowe poza tradycyjnymi raportami o wynikach będą musiały publikować raporty pozafinansowe. Zgodnie z zatwierdzoną we wrześniu przez Radę Unii Europejskiej dyrektywą o rachunkowości firmy muszą informować także o społecznych, pracowniczych i środowiskowych aspektach swej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Raporty pozafinansowe

W raportach będą musiały się znaleźć także m.in. informacje o poszanowaniu w spółce praw człowieka i przeciwdziałaniu korupcji. Na świecie inwestorzy coraz częściej chcą wiedzieć, jak spółka radzi sobie z podobnymi wyzwaniami.

– Jak dbają o pracowników, tzn. czy jest ryzyko strajku, ile jest wypadków – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Robert Sroka, CSR Project Manager w Crido Taxand. – Czy ta dynamika wypadkowości jest mniejsza czy większa, jaka jest rotacja, czy środki przeznaczane na koszty rotacji są większe. Biorą pod uwagę wskaźniki środowiskowe, tzn. to, jak spółka przygotowuje się do zmian środowiskowych, czy optymalizuje swoje zużycie zasobów kosztowo, a też jak budowane są relacje ze społecznością, czy na przykład nie ma ryzyka bojkotu konsumenckiego, który mógłby obniżyć na przykład sprzedaż towarów czy usług danej spółki, co z kolei mogłoby wywołać spadek wartość akcji.

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

REKLAMA

Zobowiązane będą duże spółki

Na razie nowe przepisy będą dotyczyły spółek zatrudniających ponad 500 pracowników. To obciążenie dla firm, ale też dodatkowy atut, bo dzięki informacjom pozafinansowym można lepiej ocenić ich perspektywy. Dostrzegają to choćby inwestorzy długoterminowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najlepiej jest w Wielkiej Brytanii, ponieważ tam są najdłuższe tradycje, oraz we Francji, gdzie mamy trochę inny model biznesowy, tzn. gdzie aktywa są zarządzane w większości przez fundusze emerytalne – mówi Robert Sroka. W związku z tym, że tego typu fundusze inwestują długoterminowo, bardziej zwracają uwagę na ryzyko, które w dłuższej perspektywie może przełożyć się na wartość czy kondycję spółki na rynku.

W Europie w ostatnich dwóch latach średnio o 30 proc. rocznie rosły aktywa zarządzane przez fundusze zainteresowane odpowiedzialnym inwestowaniem – wynika z raportu Eurosif European SRI Study 2014. Oznacza to 5,2 bln euro inwestycji. W Polsce, gdzie za raport odpowiadał Crido Taxand, jak na razie nie zwraca się większej uwagi na te pozafinansowe informacje. W ostatnim roku podobne dane publikowało u nas zaledwie 12 spółek giełdowych, ale żaden liczący się polski inwestor nie sygnalizował, że jest nimi zainteresowany

Badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych

– Od dwóch lat nie pojawił się na polskim rynku żaden duży gracz, który w ten sposób podejmowałby decyzje inwestycyjne – zwraca uwagę CSR Project Manager w Crido Taxand. – Inwestorzy, z którymi rozmawiamy, mówią, że znają ten trend, niektórzy nawet potrafią integrować dane finansowe z danymi pozafinansowymi. Natomiast na razie nie ma popytu ze strony klientów na tego typu produkty inwestycyjne.

Przy inwestycjach można kierować się danymi pozafinansowymi ze względów etycznych, odrzucając z tych powodów firmy, które postępują według nieakceptowanych przez inwestora zasad. Można jednak też potraktować je na chłodno i zbadać, która spółka naraża się na kryzys wizerunkowy i związany z nim spadek cen akcji.

– Wiemy więcej o spółce, dlatego jako inwestorzy minimalizujemy ryzyko, że zainwestujemy w spółkę, która będzie miała kłopoty. A doświadczenie pokazuje, że problemy w obszarach pozafinansowych bardzo często wyprzedzają problemy finansowe, więc to jest typowe zarządzanie ryzykiem – podsumowuje Robert Sroka, CSR Project Manager w Crido Taxand.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA