REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r. /Fot. Fotolia
Jednostki mikro mogą skorzystać z uproszczeń w sprawozdawczości już za 2014 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązująca od 5 września 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje możliwość sporządzenia przez jednostki mikro uproszczonego sprawozdania finansowego już za 2014 r. Uproszczenie to dotyczy nie tylko firm kontynuujących działalność ale także tych, które rozpoczęły ją w 2014 r.

Ustawa o rachunkowości, (ujednoliconą wersję otrzymali Państwo w formie dodatku internetowego do niniejszego wydania Monitora księgowego - www.mk.infor.pl) pozwala wielu grupom jednostek gospodarczych (tzw. jednostkom mikro):

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • sporządzać uproszczone sprawozdanie finansowe, składające się jedynie ze skróconego bilansu oraz skróconego rachunku zysku i strat (patrz. załącznik nr. 4 ustawy o rachunkowości),
  • niesporządzać informacji dodatkowej, pod warunkiem, że niektóre informacje dotychczas zawarte w tym dokumencie zostaną ujawnione w informacjach uzupełniających do bilansu
  • niesporządzać sprawozdania z działalności (jedynie informacja o nabyciu udziałów własnych przez spółkę kapitałową lub komandytowo-akcyjną wymaga ujawnienia w informacjach uzupełniających do bilansu,
  • niesporządzać zestawienia zmian w kapitale,
  • niesporządzać rachunku przepływów pieniężnych,
  • zrezygnować z zachowania zasady ostrożności przy wycenie aktywów i pasywów (nie musza zatem dokonywać odpisów aktualizujących aktywów ani tworzyć rezerw na zobowiązania, których wysokość lub termin nie są jednostce znane.

Przewodnik po zmianach przepisów III-IV kwartał 2014 r

Warto podkreślić, że zastosowanie dopuszczalnych ustawą nowelizującą uproszczeń zawsze jest dobrowolne. O tym czy jednostka spełniająca definicje jednostki mikro skorzysta z uproszczeń, decyduje organ zatwierdzający. Decyzja musi stanowić element przyjętej przez jednostkę zasad (polityki) rachunkowości. Jeśli jednak właściciele tych firm zdecydują się na stosowanie uproszczeń to jest to równoznaczne z wystąpieniem obowiązku wyceny wszystkich pozycji w bilansie po koszcie historycznym tzn. po cenie nabycia lub koszcie wytworzenia (nie mogą stosować do wyceny wartości godziwej ani skorygowanej ceny nabycia).

O tym jakie jednostki mogą skorzystać z uproszczeń, na czym polegają uproszczenia, oraz jaki jest zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym jednostek mikro pisaliśmy szczegółowo w raporcie Monitora księgowego nr 17/2014 "Nowelizacja ustawy o rachunkowości - uproszczenia w sprawozdawczości dla jednostek mikro ale nie tylko". Postać skróconego bilansu i skróconego rachunku zysków i strat znajdą Państwo natomiast w załączniku nr. 4 do ustawy o rachunkowości – ujednoliconą wersję ustawy o rachunkowości z uwzględnieniem zmian obowiązujących do 5 września 2014 r. dołączyliśmy do niniejszego wydania Monitora księgowego w formie dodatku internetowego „ Ustawa o rachunkowości z uwzględnieniem zmian dla jednostek mikro”.

REKLAMA


Aktywny wzór bilansu i rachunku zysków i strat dla jednostek mikro jest dostępny również w na stronie internetowej www.inforfk.pl  w zakładce Formularze - Rachunkowość firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Paweł Muż

ekonomista, redaktor „MONITORA księgowego”, specjalista w dziedzinie rachunkowości


Podstawa prawna:

- art. 46 ust. 5 pkt. 4, art. 47 ust. 4 pkt 4, art. 48 ust. 3, art. 48b ust. 4, art. 49 ust. 4 ust. 1 pkt. 2, art. 3 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 330; ost.zm. Dz. U. z 2014 r., poz. 1100

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA