REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Świeca i Wspólnicy
Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.
Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro /Fot. Fotolia
Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach instytucje unijne podjęły wysiłki w celu uproszczenia zasad dotyczących prowadzenia rachunkowości. Dnia 18 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw, w której uznał, że dotychczasowe przepisy unijne dotyczące zasad rachunkowości „są często bardzo uciążliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, a w szczególności dla mikroprzedsiębiorstw”. W efekcie kilkuletnich prac w dniu 26 czerwca 2013 r. została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE implementowana w polskim porządku prawnym ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy weszły w życie dnia 5 września 2014 r.

Na mocy wskazanej nowelizacji uproszczony sposób prowadzenia rachunkowości dotyczy nowowprowadzonej instytucji – jednostki mikro. Warunki pozwalające uznać dany podmiot za taką jednostkę różnią się w zależności od rodzaju jego formy prawnej i kształtują się dla poszczególnych grup w sposób następujący:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, których osiągane przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych nie przekroczyły równowartości w złotych 2.000.000,00 euro za poprzedni rok obrotowy. W stosunku do jednostek rozpoczynających działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą istotnym jest tylko ten rok obrotowy. Przy czym podmioty z tej kategorii, których wskazane przychody są niższe niż 1.200.000,00 euro podlegają przepisom ustawy o rachunkowości tylko na specjalnych warunkach.
  2. Spółki prawa handlowego, inne osoby prawne, oddziały przedsiębiorstw zagranicznych, które w roku obrotowym, za które sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym, nie przekroczyły co najmniej dwóch z trzech następujących wartości:
  • 1.500.000,00 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
  • 3.000.000,00 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
  • 10 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

Podobnie jak w przypadku osób fizycznych, dla spółek, innych osób prawnych i oddziałów przedsiębiorstw zagranicznych, które rozpoczynają działalność brany pod uwagę jest tylko jeden rok obrotowy. Ponadto podmioty te nadal będą uważane za jednostkę mikro, jeśli w obecnym, albo w poprzednim roku obrotowym spełniły jeden z wymienionych warunków, a w poprzednim roku obrotowym sporządziły sprawozdanie finansowe z zastosowaniem przepisów dotyczących tych jednostek. 

  1. Stowarzyszenia, fundacje, związki zawodowe, organizacje pracodawców, samorządu zawodowego i gospodarczego rzemiosła, izby gospodarcze, społeczno-zawodowe organizacje rolników, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych oraz Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – o ile nie prowadzą działalności gospodarczej.

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro

Zgodnie z wprowadzonymi uregulowaniami nie każdy mikroprzedsiębiorca w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej spełnia kryteria jednostki mikro. Również nie każda jednostka mikro może zostać uznana za mikroprzedsiębiorcę. Kategorie semantyczne tych pojęć pokrywają się tylko częściowo.

REKLAMA

Zasadnicze zmiany dotyczą odrębnej, ograniczonej kategorii informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, w którym znajdą się jedynie ogólne wiadomości o podmiocie. Bilans oraz rachunek zysków i strat zostaje w znacznym stopniu skrócony. Ponadto jeśli jednostka zawrze w bilansie dane uzupełniające, to zostanie zwolniona z obowiązku sporządzenia informacji dodatkowych określonych w art. 48 ustawy o rachunkowości oraz sprawozdania z działalności z art. 49 wymienionej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednostek mikro nie dotyczy powinność sporządzenia zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Ponadto mogą zrezygnować z zachowania zasady ostrożności, dokonując wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów. Nie są także zobowiązane do ich wyceny według wartości godziwej i skorygowanej ceny nabycia.

Powyższe ułatwienia obejmą tylko te jednostki, których organ zatwierdzający podjął decyzję w sprawie sporządzenia sprawozdania finansowego z zastosowaniem nowej procedury.

Ustawa o rachunkowości – nowelizacja w 2014 r. i jej skutki


Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330 j.t. z późn. zm.);
  2. Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2014 r. poz. 1100);
  3. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U.2013.672 j.t. z późn. zm.);
  4. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw;
  5. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/ue z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę parlamentu europejskiego i rady 2006/43/we oraz uchylająca dyrektywy rady 78/660/ewg i 83/349/ewg;

Zapraszamy do dyskusji na forum


Konrad Kacprzak

Associate

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA