REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna
Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.
Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro /Fot. Fotolia
Ułatwienia w sporządzaniu sprawozdań finansowych dla jednostek mikro /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach instytucje unijne podjęły wysiłki w celu uproszczenia zasad dotyczących prowadzenia rachunkowości. Dnia 18 grudnia 2008 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw, w której uznał, że dotychczasowe przepisy unijne dotyczące zasad rachunkowości „są często bardzo uciążliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, a w szczególności dla mikroprzedsiębiorstw”. W efekcie kilkuletnich prac w dniu 26 czerwca 2013 r. została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2013/34/UE implementowana w polskim porządku prawnym ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy weszły w życie dnia 5 września 2014 r.

Na mocy wskazanej nowelizacji uproszczony sposób prowadzenia rachunkowości dotyczy nowowprowadzonej instytucji – jednostki mikro. Warunki pozwalające uznać dany podmiot za taką jednostkę różnią się w zależności od rodzaju jego formy prawnej i kształtują się dla poszczególnych grup w sposób następujący:

REKLAMA

  1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, których osiągane przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych nie przekroczyły równowartości w złotych 2.000.000,00 euro za poprzedni rok obrotowy. W stosunku do jednostek rozpoczynających działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą istotnym jest tylko ten rok obrotowy. Przy czym podmioty z tej kategorii, których wskazane przychody są niższe niż 1.200.000,00 euro podlegają przepisom ustawy o rachunkowości tylko na specjalnych warunkach.
  2. Spółki prawa handlowego, inne osoby prawne, oddziały przedsiębiorstw zagranicznych, które w roku obrotowym, za które sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym, nie przekroczyły co najmniej dwóch z trzech następujących wartości:
  • 1.500.000,00 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
  • 3.000.000,00 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
  • 10 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

Podobnie jak w przypadku osób fizycznych, dla spółek, innych osób prawnych i oddziałów przedsiębiorstw zagranicznych, które rozpoczynają działalność brany pod uwagę jest tylko jeden rok obrotowy. Ponadto podmioty te nadal będą uważane za jednostkę mikro, jeśli w obecnym, albo w poprzednim roku obrotowym spełniły jeden z wymienionych warunków, a w poprzednim roku obrotowym sporządziły sprawozdanie finansowe z zastosowaniem przepisów dotyczących tych jednostek. 

  1. Stowarzyszenia, fundacje, związki zawodowe, organizacje pracodawców, samorządu zawodowego i gospodarczego rzemiosła, izby gospodarcze, społeczno-zawodowe organizacje rolników, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych oraz Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – o ile nie prowadzą działalności gospodarczej.

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro

REKLAMA

Zgodnie z wprowadzonymi uregulowaniami nie każdy mikroprzedsiębiorca w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej spełnia kryteria jednostki mikro. Również nie każda jednostka mikro może zostać uznana za mikroprzedsiębiorcę. Kategorie semantyczne tych pojęć pokrywają się tylko częściowo.

Zasadnicze zmiany dotyczą odrębnej, ograniczonej kategorii informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, w którym znajdą się jedynie ogólne wiadomości o podmiocie. Bilans oraz rachunek zysków i strat zostaje w znacznym stopniu skrócony. Ponadto jeśli jednostka zawrze w bilansie dane uzupełniające, to zostanie zwolniona z obowiązku sporządzenia informacji dodatkowych określonych w art. 48 ustawy o rachunkowości oraz sprawozdania z działalności z art. 49 wymienionej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednostek mikro nie dotyczy powinność sporządzenia zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Ponadto mogą zrezygnować z zachowania zasady ostrożności, dokonując wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów. Nie są także zobowiązane do ich wyceny według wartości godziwej i skorygowanej ceny nabycia.

Powyższe ułatwienia obejmą tylko te jednostki, których organ zatwierdzający podjął decyzję w sprawie sporządzenia sprawozdania finansowego z zastosowaniem nowej procedury.

Ustawa o rachunkowości – nowelizacja w 2014 r. i jej skutki


Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330 j.t. z późn. zm.);
  2. Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2014 r. poz. 1100);
  3. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U.2013.672 j.t. z późn. zm.);
  4. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie wymogów rachunkowości dotyczących małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności mikroprzedsiębiorstw;
  5. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/ue z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę parlamentu europejskiego i rady 2006/43/we oraz uchylająca dyrektywy rady 78/660/ewg i 83/349/ewg;

Zapraszamy do dyskusji na forum


Konrad Kacprzak

Associate

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA