REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można stosować dwie różne metod wyceny zapasów

Czy w firmie mogą funkcjonować dwie różne metody wyceny zapasów /Fotolia
Czy w firmie mogą funkcjonować dwie różne metody wyceny zapasów /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy różne rodzaje działalności gospodarczej. W każdej z nich są odrębne magazyny, gdzie obowiązuje zasada rozchodu towarów (według metody FIFO). Od 1 stycznia 2015 r. jesteśmy zmuszeni w jednym z rodzajów działalności wprowadzić nowy system informatyczny, w którym wycena rozchodu towarów jest tylko według cen średnich ważonych. Czy w firmie mogą obowiązywać różne metody wyceny zapasów, gdy uwzględni się ten fakt w polityce rachunkowości?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Dla różnych grup zapasów, np. produktów, towarów, materiałów, można przyjąć różne metody wyceny rozchodu i stanu końcowego. Nie można natomiast stosować różnych metod wyceny (np. cen przeciętnych i FIFO) w stosunku do jednakowych grup zapasów. Jest to bowiem sprzeczne z zasadą rzetelności i jasności danych w rachunkowości.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości (art. 34 ust. 4) pozwala stosować następujące metody rozchodu zapasów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) według cen przeciętnych, to jest ustalonych w wysokości średniej ważonej cen (kosztów) danego składnika aktywów,

2) zasady „pierwsze przyszło – pierwsze wyszło” (FIFO), przyjmując, że rozchód składnika aktywów wycenia się kolejno po cenach tych składników aktywów, które spółka najwcześniej nabyła,

3) zasady „ostatnie przyszło – pierwsze wyszło” (LIFO), przyjmując, że rozchód składników aktywów wycenia się kolejno po cenach tych składników aktywów, które spółka najpóźniej nabyła,

4) w drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen tych składników aktywów, które dotyczą ściśle określonych przedsięwzięć, niezależnie od daty ich zakupu.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Spółka powinna dokonać wyboru, którą z tych metod wyceny zapasów będzie stosować i do jakich rodzajów zapasów. Informacja o podjętej decyzji w tej sprawie musi się znaleźć w stosowanej polityce rachunkowości. Ustawa o rachunkowości nie zakazuje, aby dla różnych grup zapasów, np. produktów, towarów, materiałów, przyjmować różne metody wyceny rozchodu i stanu końcowego. Takiego formalnego zakazu nie ma również w przypadku jednakowych grup zapasów. Jednak stosowanie różnych metod wyceny (np. cen przeciętnych i FIFO) do tych samych grup zapasów jest sprzeczne z zasadą rzetelności i jasności danych w rachunkowości, określoną w art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Należy przypomnieć, że nakazuje ona stosować przyjęte zasady (politykę) rachunkowości tak, by rzetelnie i jasno była przedstawiana sytuacja majątkowa, finansowa oraz wynik działalności jednostki.

Wybór metody wyceny rozchodu zapasów nie jest dla jednostki bez znaczenia, gdyż wpływa na wysokość wyniku finansowego wykazywanego przez jednostkę oraz na wartość stanu końcowego zapasów. Wprowadzenie dwóch metod wyceny dla tych samych grup zapasów z pewnością nie służy jasności, czytelności i przejrzystości danych rachunkowych zawartych w księgach rachunkowych. Poniżej przedstawiamy, jak zastosowanie różnych metod wyceny zapasów wpływa na notowany przez jednostkę wynik finansowy i stan zapasów na koniec okresu.

Sprawozdania finansowe jednostek mikro


PRZYKŁAD

Zapas towaru A na początek okresu: 1000 szt. po cenie nabycia 50 zł = 50 000 zł

Operacje gospodarcze w grudniu 2014 r.:

1. Przyjęcie 600 szt. po cenie nabycia 52 zł 31 200 zł

2. Przyjęcie 400 szt. po cenie nabycia 48 zł 19 200 zł

3. Wydanie do sprzedaży 1600 szt.

4. Przyjęcie 900 szt. po cenie nabycia 53 zł 47 700 zł

5. Wydanie do sprzedaży 600 szt.

Przypadek 1. Stosowanie metody cen przeciętnych do wyceny rozchodu zapasów

Cena przeciętna do ustalenia wartości rozchodu z operacji (3):

(1000 szt. x 50 zł + 600 szt. x 52 zł + 400 szt. x 48 zł/1000 szt. + 600 szt. + 400 szt.) = 50,20 zł.

Wycena rozchodu:

1600 szt. x 50,20 zł = 80 320 zł.

Cena przeciętna do ustalenia wartości rozchodu z operacji (5):

(400 szt. x 50,20 zł + 900 szt. x 53 zł/400 szt. + 900 szt.) = 52,14 zł.

Wycena rozchodu:

600 szt. x 52,14 zł = 31 284 zł.

Zapas towaru A na koniec okresu:

700 szt. po cenie 52,14 zł = 36 496 zł.

Wartość rozchodu towarów do sprzedaży:

80 320 zł + 31 284 zł = 111 604 zł.

Przypadek 2. Stosowanie metody wyceny rozchodu zapasów FIFO

Wycena rozchodu z operacji (3):

(1000 szt. x 50 zł + 600 szt. x 52 zł) = 81 200 zł.

Wycena rozchodu z operacji (5):

(400 szt. x 48 zł + 200 szt. x 53 zł) = 29 800 zł.

Zapas towaru A na koniec okresu:

700 szt. po cenie 53 zł = 37 100 zł.

Wartość rozchodu towarów do sprzedaży:

81 200 zł + 29 800 zł = 111 000 zł.

Wycena bilansowa aktywów obrotowych

Przypadek 3. Stosowanie metody wyceny rozchodu zapasów LIFO

Wycena rozchodu z operacji (3):

(400 szt. x 48 zł + 600 szt. x 52 zł + 600 szt. x 50 zł) = 80 400 zł.

Wycena rozchodu z operacji (5):

(600 szt. x 53 zł) = 31 800 zł.

Zapas towaru A na koniec okresu:

400 szt. po cenie 50 zł i 300 szt. po cenie 53 zł = 35 900 zł.

Wartość rozchodu towarów do sprzedaży:

80 400 zł + 31 800 zł = 112 200 zł.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Zestawienie wyników obliczeń opartych na przedstawionych przykładach

Metoda ceny
przeciętnej

Metoda wyceny
FIFO

Metoda wyceny
LIFO

Wartość zapasu na stanie magazynowym

36 496,00

37 100,00

35 900,00

Wartość kosztu z tytułu wykorzystania zapasu

111 604,00

111 000,00

112 200,00

Razem

148 100,00

148 100,00

148 100,00


PODSTAWA PRAWNA:

● art. 4 ust. 1, art. 34 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1100

Anna K. Kowal

biegły rewident, ekspert w zakresie podatków dochodowych i VAT

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA