REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić uproszczone sprawozdanie finansowe

GLC
Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.
Uproszczone sprawozdanie finansowe
Uproszczone sprawozdanie finansowe

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości daje możliwość sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego dla określonego rodzaju jednostek. Dzięki zastosowaniu uproszczeń przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić czas oraz ułatwić sobie prowadzenie biznesu. Podajemy wskazówki pomocne do prawidłowego przygotowania uproszczonego sprawozdania finansowego.

Uproszczenie? Tak. Lecz nie dla każdego

Ustawa o rachunkowości dała na możliwość dokonania uproszczenia sprawozdania finansowego. Wprowadziła pojęcie małej jednostki. Pojęcie to, uwzględniając formę prowadzenia działalności gospodarczej, obejmuje następujące grupy jednostek:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- osoby fizyczne i spółki osób fizycznych (partnerskie, cywilne, jawne i);

- spółki handlowe osobowe (jawne, komandytowe i komandytowo-akcyjne), w których przynajmniej jeden ze wspólników nie jest osobą fizyczną;

- spółki kapitałowe (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne), w tym również w organizacji;

REKLAMA

- inne osoby prawne oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- oddziały przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 - do sprawozdań finansowych od 2017 r.

Wyżej wymienione jednostki są jednostkami małymi jeżeli spełniają jednocześnie dwa warunki. Po pierwsze, jeżeli jednostki te w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe (np. rok 2016) oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy (w takim razie w roku 2015), a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą o rachunkowości – w roku obrotowym, w którym rozpoczęły działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą o rachunkowości, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

a)17 000.000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

b) 34 000.000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

c) 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty,

Drugi warunek, od którego zależy uznanie danej jednostki za małą, to podjęcie przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe decyzji w sprawie sporządzania tego sprawozdania w sposób uproszczony, ewentualnie decyzji o odstąpieniu od sporządzania sprawozdania finansowego z działalności. Osoba fizyczna, spółka cywilna lub handlowa, inna osoba prawna lub oddział przedsiębiorcy zagranicznego są bowiem jednostkami małymi, jeżeli uprawniony do zatwierdzenia sprawozdania finansowego organ (przedsiębiorąca, właściciele) podejmie decyzję o sporządzaniu sprawozdania finansowego z zastosowaniem przepisów:

 

Jeżeli więc jednostka gospodarcza spełnia pierwsze kryterium liczbowe to tylko od właścicieli zależy, czy skorzystają z przysługującego im prawa do zastosowania uproszczenia.

 

Co można zyskać:

- możemy sporządzić uproszczony bilans – znacznie uboższego w informacje od „klasycznego” bilansu),

- powyższe dotyczy także uproszczonego rachunku zysku i strat,

- informacja dodatkowa została potraktowana marginalnie,

- można odstąpić od sporządzenia zestawienia zmian w kapitałach własnych,

- można odstąpić od sporządzenia zmian w przepływach pieniężnych,

- niewątpliwą zaletą jest też możliwość odstąpienia od sporządzenia sprawozdania z działalności podmiotu.

 

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

 

Reasumując, po pierwsze przedsiębiorca zaoszczędzi czas, a po drugie najważniejsze nie jest zmuszony do ujawnienia wielu informacji handlowych o prowadzony przez siebie biznesie.

Oznacza to, przykładowo, iż jednostką małą w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która w danym roku obrotowym i roku go poprzedzającym nie przekroczyła dwóch z trzech wielkości wymienionych

 

Jakie elementy składają się na sprawozdanie finansowe jednostki małej

 

Sprawozdanie finansowe każdej jednostki małej musi obejmować przynajmniej trzy elementy, a mianowicie:

1) bilans,

2) rachunek zysków i strat oraz

3) informację dodatkową.

Wzór bilansu i rachunku zysków i strat znajduje się w załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości. Sporządzenie tych elementów sprawozdania może budzić pewne wątpliwości, dlatego poniżej przedstawiam wyjaśnienia.

 

Które zdarzenia po dniu bilansowym mają istotne znaczenie?

 

Wskazówki praktyczne dotyczące sporządzenia uproszczonego bilansu

 

Uproszczenia w bilansie – w przypadku jednostki małej – dotyczą prezentacji aktywów trwałych i obrotowych oraz zobowiązań i rezerw na zobowiązania i polegają albo całkowitym pominięciu niektórych pozycji sprawozdawczych. Istotną rolę odgrywają zawarte w bilansie sformułowania „w tym”, sprawiające, iż suma pozycji wyodrębnianych (zarówno na poziomie liczb rzymskich, jak i liter) będzie przeważnie mniejsza niż wielkość pozycji sprawozdawczej, do której dane uszczegółowienie się odnosi. Warto też zauważyć, iż w uproszczonym bilansie nie występują pozycje wynikające z transakcji z jednostkami powiązanymi (np. należności od jednostek powiązanych, zobowiązania wobec jednostek powiązanych).

 

 

Wskazówki praktyczne dotyczące sporządzenia uproszczonego rachunku zysków i strat

 

Uproszczenia w sporządzaniu rachunku zysków i strat dotyczą zarówno prezentacji przychodów i kosztów związanych z działalnością operacyjną (podstawową i pozostałą), jak i działalnością finansową jednostki. W zakresie działalności operacyjnej jednostka mała prezentuje łącznie przychody netto ze sprzedaży, nie wyodrębniając ani przychodów uzyskanych ze sprzedaży produktów (wyrobów i usług), ani przychodów uzyskanych ze sprzedaży towarów i materiałów. W konsekwencji, sporządzając rachunek zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym, koszty podstawowej działalności operacyjnej dotyczące sprzedanych produktów, towarów i materiałów, prezentowane są tylko w kwocie zbiorczej. Zdecydowanie więcej uproszczeń występuje w zakresie prezentacji kosztów podstawowej działalności operacyjnej w wariancie porównawczym rachunku zysków i strat przewidzianym dla korzystających z uproszczeń jednostek małych. W tym przypadku koszty podatków i opłat, tzw. pozostałe koszty rodzajowe oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów prezentuje się łącznie w jednej pozycji sprawozdawczej B.VI Pozostałe koszty. W uproszczonym rachunku zysków i strat – zarówno w wariancie kalkulacyjnym, jak i porównawczym – przychody i koszty związane z pozostałą działalnością operacyjną (w tym ze zdarzeniami losowymi) prezentuje się łącznie, wyodrębniając jedynie kwoty przychodów/kosztów dotyczące aktualizacji wartości aktywów niefinansowych. Uproszczenia w zakresie prezentacji przychodów i kosztów dotyczących działalności finansowej polegają wyłącznie na niewyodrębnianiu pozycji innych przychodów/kosztów finansowych. To relatywnie niewielkie uproszczenie sprawia, że suma wyodrębnianych w tej części rachunku zysków i strat przychodów finansowych i kosztów finansowych będzie niższa niż łączna wartość, odpowiednio, przychodów i kosztów finansowych. Wzór uproszczonego rachunku zysków i strat przewiduje wykazywanie, w odrębnych pozycjach sprawozdawczych, dotyczących jednostek powiązanych wartości odsetek, zysków i strat z tytułu rozchodu aktywów finansowych oraz przychodów z tytułu dywidend i udziałów w zyskach, w których jednostka posiada zaangażowanie w kapitale. Ustawodawca zrezygnował natomiast z wyodrębniania w uproszczonym rachunku zysków i strat przychodów netto ze sprzedaży otrzymanych od jednostek powiązanych.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze trzy kwestie dotyczące prezentacji danych liczbowych w bilansie i rachunku zysków i strat. Po pierwsze, kwoty należnych wpłat na kapitał (fundusz) podstawowy i wartość udziałów (akcji) własnych jednostka powinna prezentować w aktywach bilansu, odpowiednio, w pozycji C. i D., a nie – jak dotychczas – w pasywach, w kapitale (funduszu) własnym w pozycji A. Po drugie, w wyniku włączenia skutków zdarzeń losowych do zakresu pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych nie prezentuje się wyniku zdarzeń nadzwyczajnych. Po trzecie, w przypadku sporządzania porównawczego rachunku zysków i strat ustawodawca wymaga wyodrębnienia – w ramach kosztów ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń – kosztów ubezpieczeń i innych świadczeń emerytalnych. Zmiany te, aczkolwiek ważne, nie są jednak specyficzne dla jednostek małych.

 

Jak poprawić zatwierdzone sprawozdanie finansowe

 

Informacja dodatkowa i wstęp do sprawozdania finansowego

 

Zakres informacji dodatkowej oraz zakres wstępu do sprawozdania finansowego dla jednostek małych sporządzających uproszczoną informację dodatkową określa załącznik nr 5. W załączniku zamieszczono znacznie uboższy zakres informacji niż informacji dodatkowej sporządzonej na zasadach ogólnych.

 

Podsumowując

Jednostki małe ustawowo zobligowane do sporządzania zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym, rachunku przepływów pieniężnych i sprawozdania z działalności, mogą – decyzją kierownika jednostki – odstąpić od ich sporządzania. Ważne jest także, że mogą również, respektując zasadę istotności, skorzystać z uproszczeń dotyczących kwalifikacji umów leasingu, ustalania podatku odroczonego, czy wyceny instrumentów finansowych.

 

Autor: Łukasz Zarzycki, Dyrektor Działu Księgowości i Audytu, Biegły Rewident

GLC

https://glc.pl/

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA