REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegły rewident partnerem i doradcą przedsiębiorcy

Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie
Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się do biegłych rewidentów nie tylko po badanie sprawozdania finansowego, ale również po doradztwo. Spółki szukają wsparcia w zakresie bezpiecznego łączenia podmiotów, sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, migracji z polskich zasad rachunkowości na zasady międzynarodowe itp. Doradztwo tego typu wymaga szerokiej wiedzy z rachunkowości, podatków i finansów.

O współpracy przedsiębiorców z audytorami rozmawiamy z Panią Agnieszką Gajewską, prezes Warszawskiego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Okazją do rozmowy stała się konferencja „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”, która odbyła się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie. Portal Infor.pl dołączył do grona patronów medialnych tego wydarzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Adam Kuchta, portal Infor.pl: Zakres wykonywanych czynności przez biegłego rewidenta kojarzony jest przede wszystkim z badaniem sprawozdań finansowych przedsiębiorstw. Proszę wyjaśnić, jakie tak naprawdę uprawnienia (kompetencje) posiada biegły rewident?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie: Biegli rewidenci, poza badaniem sprawozdań finansowych, świadczą szereg innych usług obowiązujących przedsiębiorstwa na podstawie Kodeksu Spółek Handlowych. Warto jednak koncentrować się na tych usługach, które mogą dać spółce, zarządowi i akcjonariuszom wartość dodaną. Mam tu na myśli przegląd systemu kontroli wewnętrznej, określenie ryzyka, doradztwo w zakresie różnych form finansowania działalności, opis i optymalizacja przebiegu procesów biznesowych, w tym informatycznych czy ostatnio wprowadzony wymóg dostarczania danych w ramach elektronicznych kontroli skarbowych, czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego. W zakresie JPK biegły rewident ma tak rozległą wiedzę w obszarach rachunkowości, podatków i przebiegu ścieżki audytu w procesach biznesowych, że może skutecznie sprawdzić, czy pliki te są spójne i poprawne.

Biegli rewidenci najczęściej utożsamiani są z tzw. twardymi kompetencjami, które muszą być potwierdzone praktyką zawodową i egzaminami. Czy jedynie w ten sposób należy postrzegać specjalistów z tej dziedziny?

Tak rzeczywiście się nas postrzega: twarde kompetencje, sceptycyzm zawodowy, jasno określone uprawnienia i zakres działania. Biegli rewidenci to jednak zazwyczaj znakomici organizatorzy pracy zespołowej, ludzie potrafiący pracować w stresie. Zarządzanie projektami to nasza codzienność, a zatem możemy bez problemów świadczyć takie usługi jak optymalizacja pracy działów finansowych a nawet coaching działów finansowych, np. po połączeniach spółek.

Przedsiębiorcy zobowiązani są do korzystania z usług biegłych rewidentów w przypadku obligatoryjnego badania sprawozdań finansowych. Czy przedsiębiorcy organiczną się wyłącznie do tego, czy zdarza się również, że biegły rewident występuje w roli doradcy?

Jak pokazują badania przeprowadzone przez nasz warszawski oddział KIBR wśród biegłych rewidentów, ich zdaniem dwie trzecie przedsiębiorstw nie wykorzystuje potencjału zawodowego audytora. Na szczęście zaczynamy obserwować w tym obszarze poprawę. Coraz częściej przedsiębiorcy zwracają się do nas nie tylko po badanie sprawozdania finansowego, a właśnie po doradztwo. Spółki szukają wsparcia w zakresie bezpiecznego łączenia podmiotów, sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, migracji z polskich zasad rachunkowości na zasady międzynarodowe itp. Doradztwo tego typu wymaga szerokiej wiedzy z zakresu  rachunkowości, podatków i finansów – wszystkie te obszary się ze sobą zazębiają.

W jakich obszarach, jeżeli chodzi o szeroko rozumiany biznes, biegły rewident może być doradcą dla przedsiębiorcy?

Mogę zaryzykować stwierdzenie, że prawie w każdym, który dotyka finansów. Zdarzały mi się konsultacje w zakresie rozmów z bankiem na temat konstrukcji umowy bankowej, doradztwo w zakresie wdrożenia systemów informatycznych, a nawet wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów. Bywa, że przedsiębiorca prosi o dyskretne weryfikowanie pracy własnej księgowej. Tego typu usługi wymagają uruchomienia kompetencji miękkich.

Jak wygląda komunikacja pomiędzy przedsiębiorcą a biegłym rewidentem? Czy coś powinno się na tej linii zmienić? Jaki byłby idealny model takiej komunikacji?

Niestety często ta komunikacja sprowadza się do prośby o ofertę na badanie sprawozdania – z tych ofert wybiera się według klucza, czyli na przykład najtańszą opcję. Myślę, że we własnym interesie przedsiębiorcy powinni w takich sytuacjach poświęcić trochę czasu i spotkać się z osobą, która jest dedykowana do badania ich sprawozdania. Na tym etapie warto zadać kilka pytań o przebieg badania, wielkość prób dokumentów transakcji, które biegły rewident przewiduje zbadać, czy np. o to, jak obie strony będą się komunikować w trakcie badania. Warto też pytać o efekt finalny, czyli czy oprócz opinii i raportu należy się spodziewać czegoś więcej – listu do zarządu, do rady nadzorczej, księgowości, spotkania podsumowującego.

Z punktu widzenia biegłego rewidenta, umiejętności komunikacyjne są tak samo potrzebne jak wiedza merytoryczna. Właśnie o tym wciąż niedocenionym a tak ważnym zakresie kompetencji audytora, będziemy mówić podczas nadchodzącej konferencji „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. W dyskusji i formułowaniu wniosków dotyczących budowania relacji i dobrej komunikacji pomiędzy biegłym rewidentem a spółką, wspierać nas będzie psycholog biznesu Jacek Santorski.

Jakie korzyści mogą wynikać ze współpracy z biegłym rewidentem dla osoby zarządzającej przedsiębiorstwem, dla rozwoju firmy?

Olbrzymie, jeśli tylko przedsiębiorcy chcieliby korzystać z szerszego zakresu usług biegłego rewidenta. Korzyści można odnosić w obszarach od nadzoru właścicielskiego po optymalizację procesów biznesowych.

Jakie wyzwania stawia sobie obecnie Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, jeżeli chodzi o współpracę między przedsiębiorcą a audytorem?

Zależy nam na stopniowej zmianie wizerunku biegłego rewidenta, z osoby, która wzywana jest do firmy z obowiązku, na eksperta, który współpracuje w konkretnej potrzebie biznesowej. Biegły rewident powinien być identyfikowany jako swoistego rodzaju „company doctor”. Przy czym taki lekarz wchodzi do firmy i nie mówi, że pacjent jest chory i należy mu się lekarstwo, tylko wskazuje przyczynę choroby i różne alternatywne sposoby leczenia.

W jaki sposób biegły rewident może „sprzedać” swoje kompetencje przedsiębiorcy?

Myślę że to kwestia bliższego poznania możliwości biegłego rewidenta, jego potencjału i wiedzy. Niestety samo wysyłanie ofert nie przynosi pożądanego efektu. Nasze usługi sprzedają się raczej pocztą pantoflową. W tej branży najważniejsze są referencje.

Jakie są wzajemne oczekiwania przedsiębiorcy i biegłego rewidenta dotyczące przebiegu i efektów badania sprawozdania finansowego?

Jak już wspominałam, według prowadzonych przez nas badań, w przypadku ustawowego obowiązku oczekiwanie przedsiębiorcy sprowadza się do uzyskania opinii bez zastrzeżeń i uwag. Biegli rewidenci chcą tego samego, ale muszą zebrać odpowiednie i właściwe dowody badania, które mogą potwierdzić taką opinię.

Dziękuję uprzejmie za rozmowę

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA