REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegły rewident partnerem i doradcą przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie
Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się do biegłych rewidentów nie tylko po badanie sprawozdania finansowego, ale również po doradztwo. Spółki szukają wsparcia w zakresie bezpiecznego łączenia podmiotów, sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, migracji z polskich zasad rachunkowości na zasady międzynarodowe itp. Doradztwo tego typu wymaga szerokiej wiedzy z rachunkowości, podatków i finansów.

O współpracy przedsiębiorców z audytorami rozmawiamy z Panią Agnieszką Gajewską, prezes Warszawskiego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Okazją do rozmowy stała się konferencja „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”, która odbyła się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie. Portal Infor.pl dołączył do grona patronów medialnych tego wydarzenia.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Adam Kuchta, portal Infor.pl: Zakres wykonywanych czynności przez biegłego rewidenta kojarzony jest przede wszystkim z badaniem sprawozdań finansowych przedsiębiorstw. Proszę wyjaśnić, jakie tak naprawdę uprawnienia (kompetencje) posiada biegły rewident?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie: Biegli rewidenci, poza badaniem sprawozdań finansowych, świadczą szereg innych usług obowiązujących przedsiębiorstwa na podstawie Kodeksu Spółek Handlowych. Warto jednak koncentrować się na tych usługach, które mogą dać spółce, zarządowi i akcjonariuszom wartość dodaną. Mam tu na myśli przegląd systemu kontroli wewnętrznej, określenie ryzyka, doradztwo w zakresie różnych form finansowania działalności, opis i optymalizacja przebiegu procesów biznesowych, w tym informatycznych czy ostatnio wprowadzony wymóg dostarczania danych w ramach elektronicznych kontroli skarbowych, czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego. W zakresie JPK biegły rewident ma tak rozległą wiedzę w obszarach rachunkowości, podatków i przebiegu ścieżki audytu w procesach biznesowych, że może skutecznie sprawdzić, czy pliki te są spójne i poprawne.

Biegli rewidenci najczęściej utożsamiani są z tzw. twardymi kompetencjami, które muszą być potwierdzone praktyką zawodową i egzaminami. Czy jedynie w ten sposób należy postrzegać specjalistów z tej dziedziny?

Tak rzeczywiście się nas postrzega: twarde kompetencje, sceptycyzm zawodowy, jasno określone uprawnienia i zakres działania. Biegli rewidenci to jednak zazwyczaj znakomici organizatorzy pracy zespołowej, ludzie potrafiący pracować w stresie. Zarządzanie projektami to nasza codzienność, a zatem możemy bez problemów świadczyć takie usługi jak optymalizacja pracy działów finansowych a nawet coaching działów finansowych, np. po połączeniach spółek.

Przedsiębiorcy zobowiązani są do korzystania z usług biegłych rewidentów w przypadku obligatoryjnego badania sprawozdań finansowych. Czy przedsiębiorcy organiczną się wyłącznie do tego, czy zdarza się również, że biegły rewident występuje w roli doradcy?

Jak pokazują badania przeprowadzone przez nasz warszawski oddział KIBR wśród biegłych rewidentów, ich zdaniem dwie trzecie przedsiębiorstw nie wykorzystuje potencjału zawodowego audytora. Na szczęście zaczynamy obserwować w tym obszarze poprawę. Coraz częściej przedsiębiorcy zwracają się do nas nie tylko po badanie sprawozdania finansowego, a właśnie po doradztwo. Spółki szukają wsparcia w zakresie bezpiecznego łączenia podmiotów, sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, migracji z polskich zasad rachunkowości na zasady międzynarodowe itp. Doradztwo tego typu wymaga szerokiej wiedzy z zakresu  rachunkowości, podatków i finansów – wszystkie te obszary się ze sobą zazębiają.

W jakich obszarach, jeżeli chodzi o szeroko rozumiany biznes, biegły rewident może być doradcą dla przedsiębiorcy?

Mogę zaryzykować stwierdzenie, że prawie w każdym, który dotyka finansów. Zdarzały mi się konsultacje w zakresie rozmów z bankiem na temat konstrukcji umowy bankowej, doradztwo w zakresie wdrożenia systemów informatycznych, a nawet wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów. Bywa, że przedsiębiorca prosi o dyskretne weryfikowanie pracy własnej księgowej. Tego typu usługi wymagają uruchomienia kompetencji miękkich.

Jak wygląda komunikacja pomiędzy przedsiębiorcą a biegłym rewidentem? Czy coś powinno się na tej linii zmienić? Jaki byłby idealny model takiej komunikacji?

Niestety często ta komunikacja sprowadza się do prośby o ofertę na badanie sprawozdania – z tych ofert wybiera się według klucza, czyli na przykład najtańszą opcję. Myślę, że we własnym interesie przedsiębiorcy powinni w takich sytuacjach poświęcić trochę czasu i spotkać się z osobą, która jest dedykowana do badania ich sprawozdania. Na tym etapie warto zadać kilka pytań o przebieg badania, wielkość prób dokumentów transakcji, które biegły rewident przewiduje zbadać, czy np. o to, jak obie strony będą się komunikować w trakcie badania. Warto też pytać o efekt finalny, czyli czy oprócz opinii i raportu należy się spodziewać czegoś więcej – listu do zarządu, do rady nadzorczej, księgowości, spotkania podsumowującego.

Z punktu widzenia biegłego rewidenta, umiejętności komunikacyjne są tak samo potrzebne jak wiedza merytoryczna. Właśnie o tym wciąż niedocenionym a tak ważnym zakresie kompetencji audytora, będziemy mówić podczas nadchodzącej konferencji „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. W dyskusji i formułowaniu wniosków dotyczących budowania relacji i dobrej komunikacji pomiędzy biegłym rewidentem a spółką, wspierać nas będzie psycholog biznesu Jacek Santorski.

Jakie korzyści mogą wynikać ze współpracy z biegłym rewidentem dla osoby zarządzającej przedsiębiorstwem, dla rozwoju firmy?

Olbrzymie, jeśli tylko przedsiębiorcy chcieliby korzystać z szerszego zakresu usług biegłego rewidenta. Korzyści można odnosić w obszarach od nadzoru właścicielskiego po optymalizację procesów biznesowych.

Jakie wyzwania stawia sobie obecnie Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, jeżeli chodzi o współpracę między przedsiębiorcą a audytorem?

Zależy nam na stopniowej zmianie wizerunku biegłego rewidenta, z osoby, która wzywana jest do firmy z obowiązku, na eksperta, który współpracuje w konkretnej potrzebie biznesowej. Biegły rewident powinien być identyfikowany jako swoistego rodzaju „company doctor”. Przy czym taki lekarz wchodzi do firmy i nie mówi, że pacjent jest chory i należy mu się lekarstwo, tylko wskazuje przyczynę choroby i różne alternatywne sposoby leczenia.

W jaki sposób biegły rewident może „sprzedać” swoje kompetencje przedsiębiorcy?

Myślę że to kwestia bliższego poznania możliwości biegłego rewidenta, jego potencjału i wiedzy. Niestety samo wysyłanie ofert nie przynosi pożądanego efektu. Nasze usługi sprzedają się raczej pocztą pantoflową. W tej branży najważniejsze są referencje.

Jakie są wzajemne oczekiwania przedsiębiorcy i biegłego rewidenta dotyczące przebiegu i efektów badania sprawozdania finansowego?

Jak już wspominałam, według prowadzonych przez nas badań, w przypadku ustawowego obowiązku oczekiwanie przedsiębiorcy sprowadza się do uzyskania opinii bez zastrzeżeń i uwag. Biegli rewidenci chcą tego samego, ale muszą zebrać odpowiednie i właściwe dowody badania, które mogą potwierdzić taką opinię.

Dziękuję uprzejmie za rozmowę

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA