REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegły rewident partnerem i doradcą przedsiębiorcy

Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie
Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się do biegłych rewidentów nie tylko po badanie sprawozdania finansowego, ale również po doradztwo. Spółki szukają wsparcia w zakresie bezpiecznego łączenia podmiotów, sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, migracji z polskich zasad rachunkowości na zasady międzynarodowe itp. Doradztwo tego typu wymaga szerokiej wiedzy z rachunkowości, podatków i finansów.

O współpracy przedsiębiorców z audytorami rozmawiamy z Panią Agnieszką Gajewską, prezes Warszawskiego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Okazją do rozmowy stała się konferencja „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”, która odbyła się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie. Portal Infor.pl dołączył do grona patronów medialnych tego wydarzenia.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Adam Kuchta, portal Infor.pl: Zakres wykonywanych czynności przez biegłego rewidenta kojarzony jest przede wszystkim z badaniem sprawozdań finansowych przedsiębiorstw. Proszę wyjaśnić, jakie tak naprawdę uprawnienia (kompetencje) posiada biegły rewident?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie: Biegli rewidenci, poza badaniem sprawozdań finansowych, świadczą szereg innych usług obowiązujących przedsiębiorstwa na podstawie Kodeksu Spółek Handlowych. Warto jednak koncentrować się na tych usługach, które mogą dać spółce, zarządowi i akcjonariuszom wartość dodaną. Mam tu na myśli przegląd systemu kontroli wewnętrznej, określenie ryzyka, doradztwo w zakresie różnych form finansowania działalności, opis i optymalizacja przebiegu procesów biznesowych, w tym informatycznych czy ostatnio wprowadzony wymóg dostarczania danych w ramach elektronicznych kontroli skarbowych, czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego. W zakresie JPK biegły rewident ma tak rozległą wiedzę w obszarach rachunkowości, podatków i przebiegu ścieżki audytu w procesach biznesowych, że może skutecznie sprawdzić, czy pliki te są spójne i poprawne.

Biegli rewidenci najczęściej utożsamiani są z tzw. twardymi kompetencjami, które muszą być potwierdzone praktyką zawodową i egzaminami. Czy jedynie w ten sposób należy postrzegać specjalistów z tej dziedziny?

Tak rzeczywiście się nas postrzega: twarde kompetencje, sceptycyzm zawodowy, jasno określone uprawnienia i zakres działania. Biegli rewidenci to jednak zazwyczaj znakomici organizatorzy pracy zespołowej, ludzie potrafiący pracować w stresie. Zarządzanie projektami to nasza codzienność, a zatem możemy bez problemów świadczyć takie usługi jak optymalizacja pracy działów finansowych a nawet coaching działów finansowych, np. po połączeniach spółek.

Przedsiębiorcy zobowiązani są do korzystania z usług biegłych rewidentów w przypadku obligatoryjnego badania sprawozdań finansowych. Czy przedsiębiorcy organiczną się wyłącznie do tego, czy zdarza się również, że biegły rewident występuje w roli doradcy?

Jak pokazują badania przeprowadzone przez nasz warszawski oddział KIBR wśród biegłych rewidentów, ich zdaniem dwie trzecie przedsiębiorstw nie wykorzystuje potencjału zawodowego audytora. Na szczęście zaczynamy obserwować w tym obszarze poprawę. Coraz częściej przedsiębiorcy zwracają się do nas nie tylko po badanie sprawozdania finansowego, a właśnie po doradztwo. Spółki szukają wsparcia w zakresie bezpiecznego łączenia podmiotów, sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, migracji z polskich zasad rachunkowości na zasady międzynarodowe itp. Doradztwo tego typu wymaga szerokiej wiedzy z zakresu  rachunkowości, podatków i finansów – wszystkie te obszary się ze sobą zazębiają.

W jakich obszarach, jeżeli chodzi o szeroko rozumiany biznes, biegły rewident może być doradcą dla przedsiębiorcy?

Mogę zaryzykować stwierdzenie, że prawie w każdym, który dotyka finansów. Zdarzały mi się konsultacje w zakresie rozmów z bankiem na temat konstrukcji umowy bankowej, doradztwo w zakresie wdrożenia systemów informatycznych, a nawet wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów. Bywa, że przedsiębiorca prosi o dyskretne weryfikowanie pracy własnej księgowej. Tego typu usługi wymagają uruchomienia kompetencji miękkich.

Jak wygląda komunikacja pomiędzy przedsiębiorcą a biegłym rewidentem? Czy coś powinno się na tej linii zmienić? Jaki byłby idealny model takiej komunikacji?

Niestety często ta komunikacja sprowadza się do prośby o ofertę na badanie sprawozdania – z tych ofert wybiera się według klucza, czyli na przykład najtańszą opcję. Myślę, że we własnym interesie przedsiębiorcy powinni w takich sytuacjach poświęcić trochę czasu i spotkać się z osobą, która jest dedykowana do badania ich sprawozdania. Na tym etapie warto zadać kilka pytań o przebieg badania, wielkość prób dokumentów transakcji, które biegły rewident przewiduje zbadać, czy np. o to, jak obie strony będą się komunikować w trakcie badania. Warto też pytać o efekt finalny, czyli czy oprócz opinii i raportu należy się spodziewać czegoś więcej – listu do zarządu, do rady nadzorczej, księgowości, spotkania podsumowującego.

Z punktu widzenia biegłego rewidenta, umiejętności komunikacyjne są tak samo potrzebne jak wiedza merytoryczna. Właśnie o tym wciąż niedocenionym a tak ważnym zakresie kompetencji audytora, będziemy mówić podczas nadchodzącej konferencji „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. W dyskusji i formułowaniu wniosków dotyczących budowania relacji i dobrej komunikacji pomiędzy biegłym rewidentem a spółką, wspierać nas będzie psycholog biznesu Jacek Santorski.

Jakie korzyści mogą wynikać ze współpracy z biegłym rewidentem dla osoby zarządzającej przedsiębiorstwem, dla rozwoju firmy?

Olbrzymie, jeśli tylko przedsiębiorcy chcieliby korzystać z szerszego zakresu usług biegłego rewidenta. Korzyści można odnosić w obszarach od nadzoru właścicielskiego po optymalizację procesów biznesowych.

Jakie wyzwania stawia sobie obecnie Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, jeżeli chodzi o współpracę między przedsiębiorcą a audytorem?

Zależy nam na stopniowej zmianie wizerunku biegłego rewidenta, z osoby, która wzywana jest do firmy z obowiązku, na eksperta, który współpracuje w konkretnej potrzebie biznesowej. Biegły rewident powinien być identyfikowany jako swoistego rodzaju „company doctor”. Przy czym taki lekarz wchodzi do firmy i nie mówi, że pacjent jest chory i należy mu się lekarstwo, tylko wskazuje przyczynę choroby i różne alternatywne sposoby leczenia.

W jaki sposób biegły rewident może „sprzedać” swoje kompetencje przedsiębiorcy?

Myślę że to kwestia bliższego poznania możliwości biegłego rewidenta, jego potencjału i wiedzy. Niestety samo wysyłanie ofert nie przynosi pożądanego efektu. Nasze usługi sprzedają się raczej pocztą pantoflową. W tej branży najważniejsze są referencje.

Jakie są wzajemne oczekiwania przedsiębiorcy i biegłego rewidenta dotyczące przebiegu i efektów badania sprawozdania finansowego?

Jak już wspominałam, według prowadzonych przez nas badań, w przypadku ustawowego obowiązku oczekiwanie przedsiębiorcy sprowadza się do uzyskania opinii bez zastrzeżeń i uwag. Biegli rewidenci chcą tego samego, ale muszą zebrać odpowiednie i właściwe dowody badania, które mogą potwierdzić taką opinię.

Dziękuję uprzejmie za rozmowę

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA