REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegły rewident partnerem i doradcą przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie
Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w Warszawie

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się do biegłych rewidentów nie tylko po badanie sprawozdania finansowego, ale również po doradztwo. Spółki szukają wsparcia w zakresie bezpiecznego łączenia podmiotów, sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, migracji z polskich zasad rachunkowości na zasady międzynarodowe itp. Doradztwo tego typu wymaga szerokiej wiedzy z rachunkowości, podatków i finansów.

O współpracy przedsiębiorców z audytorami rozmawiamy z Panią Agnieszką Gajewską, prezes Warszawskiego Oddziału Krajowej Izby Biegłych Rewidentów. Okazją do rozmowy stała się konferencja „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”, która odbyła się 3 czerwca 2016 r. w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie. Portal Infor.pl dołączył do grona patronów medialnych tego wydarzenia.

REKLAMA

Adam Kuchta, portal Infor.pl: Zakres wykonywanych czynności przez biegłego rewidenta kojarzony jest przede wszystkim z badaniem sprawozdań finansowych przedsiębiorstw. Proszę wyjaśnić, jakie tak naprawdę uprawnienia (kompetencje) posiada biegły rewident?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agnieszka Gajewska, prezes Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie: Biegli rewidenci, poza badaniem sprawozdań finansowych, świadczą szereg innych usług obowiązujących przedsiębiorstwa na podstawie Kodeksu Spółek Handlowych. Warto jednak koncentrować się na tych usługach, które mogą dać spółce, zarządowi i akcjonariuszom wartość dodaną. Mam tu na myśli przegląd systemu kontroli wewnętrznej, określenie ryzyka, doradztwo w zakresie różnych form finansowania działalności, opis i optymalizacja przebiegu procesów biznesowych, w tym informatycznych czy ostatnio wprowadzony wymóg dostarczania danych w ramach elektronicznych kontroli skarbowych, czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego. W zakresie JPK biegły rewident ma tak rozległą wiedzę w obszarach rachunkowości, podatków i przebiegu ścieżki audytu w procesach biznesowych, że może skutecznie sprawdzić, czy pliki te są spójne i poprawne.

Biegli rewidenci najczęściej utożsamiani są z tzw. twardymi kompetencjami, które muszą być potwierdzone praktyką zawodową i egzaminami. Czy jedynie w ten sposób należy postrzegać specjalistów z tej dziedziny?

Tak rzeczywiście się nas postrzega: twarde kompetencje, sceptycyzm zawodowy, jasno określone uprawnienia i zakres działania. Biegli rewidenci to jednak zazwyczaj znakomici organizatorzy pracy zespołowej, ludzie potrafiący pracować w stresie. Zarządzanie projektami to nasza codzienność, a zatem możemy bez problemów świadczyć takie usługi jak optymalizacja pracy działów finansowych a nawet coaching działów finansowych, np. po połączeniach spółek.

Przedsiębiorcy zobowiązani są do korzystania z usług biegłych rewidentów w przypadku obligatoryjnego badania sprawozdań finansowych. Czy przedsiębiorcy organiczną się wyłącznie do tego, czy zdarza się również, że biegły rewident występuje w roli doradcy?

Jak pokazują badania przeprowadzone przez nasz warszawski oddział KIBR wśród biegłych rewidentów, ich zdaniem dwie trzecie przedsiębiorstw nie wykorzystuje potencjału zawodowego audytora. Na szczęście zaczynamy obserwować w tym obszarze poprawę. Coraz częściej przedsiębiorcy zwracają się do nas nie tylko po badanie sprawozdania finansowego, a właśnie po doradztwo. Spółki szukają wsparcia w zakresie bezpiecznego łączenia podmiotów, sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, migracji z polskich zasad rachunkowości na zasady międzynarodowe itp. Doradztwo tego typu wymaga szerokiej wiedzy z zakresu  rachunkowości, podatków i finansów – wszystkie te obszary się ze sobą zazębiają.

W jakich obszarach, jeżeli chodzi o szeroko rozumiany biznes, biegły rewident może być doradcą dla przedsiębiorcy?

Mogę zaryzykować stwierdzenie, że prawie w każdym, który dotyka finansów. Zdarzały mi się konsultacje w zakresie rozmów z bankiem na temat konstrukcji umowy bankowej, doradztwo w zakresie wdrożenia systemów informatycznych, a nawet wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów. Bywa, że przedsiębiorca prosi o dyskretne weryfikowanie pracy własnej księgowej. Tego typu usługi wymagają uruchomienia kompetencji miękkich.

Jak wygląda komunikacja pomiędzy przedsiębiorcą a biegłym rewidentem? Czy coś powinno się na tej linii zmienić? Jaki byłby idealny model takiej komunikacji?

Niestety często ta komunikacja sprowadza się do prośby o ofertę na badanie sprawozdania – z tych ofert wybiera się według klucza, czyli na przykład najtańszą opcję. Myślę, że we własnym interesie przedsiębiorcy powinni w takich sytuacjach poświęcić trochę czasu i spotkać się z osobą, która jest dedykowana do badania ich sprawozdania. Na tym etapie warto zadać kilka pytań o przebieg badania, wielkość prób dokumentów transakcji, które biegły rewident przewiduje zbadać, czy np. o to, jak obie strony będą się komunikować w trakcie badania. Warto też pytać o efekt finalny, czyli czy oprócz opinii i raportu należy się spodziewać czegoś więcej – listu do zarządu, do rady nadzorczej, księgowości, spotkania podsumowującego.

Z punktu widzenia biegłego rewidenta, umiejętności komunikacyjne są tak samo potrzebne jak wiedza merytoryczna. Właśnie o tym wciąż niedocenionym a tak ważnym zakresie kompetencji audytora, będziemy mówić podczas nadchodzącej konferencji „Dwa światy audytora i biznesu. Jak zmienić obowiązek ustawowy w partnerstwo”. W dyskusji i formułowaniu wniosków dotyczących budowania relacji i dobrej komunikacji pomiędzy biegłym rewidentem a spółką, wspierać nas będzie psycholog biznesu Jacek Santorski.

Jakie korzyści mogą wynikać ze współpracy z biegłym rewidentem dla osoby zarządzającej przedsiębiorstwem, dla rozwoju firmy?

Olbrzymie, jeśli tylko przedsiębiorcy chcieliby korzystać z szerszego zakresu usług biegłego rewidenta. Korzyści można odnosić w obszarach od nadzoru właścicielskiego po optymalizację procesów biznesowych.

Jakie wyzwania stawia sobie obecnie Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, jeżeli chodzi o współpracę między przedsiębiorcą a audytorem?

Zależy nam na stopniowej zmianie wizerunku biegłego rewidenta, z osoby, która wzywana jest do firmy z obowiązku, na eksperta, który współpracuje w konkretnej potrzebie biznesowej. Biegły rewident powinien być identyfikowany jako swoistego rodzaju „company doctor”. Przy czym taki lekarz wchodzi do firmy i nie mówi, że pacjent jest chory i należy mu się lekarstwo, tylko wskazuje przyczynę choroby i różne alternatywne sposoby leczenia.

W jaki sposób biegły rewident może „sprzedać” swoje kompetencje przedsiębiorcy?

Myślę że to kwestia bliższego poznania możliwości biegłego rewidenta, jego potencjału i wiedzy. Niestety samo wysyłanie ofert nie przynosi pożądanego efektu. Nasze usługi sprzedają się raczej pocztą pantoflową. W tej branży najważniejsze są referencje.

Jakie są wzajemne oczekiwania przedsiębiorcy i biegłego rewidenta dotyczące przebiegu i efektów badania sprawozdania finansowego?

Jak już wspominałam, według prowadzonych przez nas badań, w przypadku ustawowego obowiązku oczekiwanie przedsiębiorcy sprowadza się do uzyskania opinii bez zastrzeżeń i uwag. Biegli rewidenci chcą tego samego, ale muszą zebrać odpowiednie i właściwe dowody badania, które mogą potwierdzić taką opinię.

Dziękuję uprzejmie za rozmowę

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA