REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KIBR pamięta o biegłych rewidentach seniorach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
KIBR pamięta o biegłych rewidentach seniorach
KIBR pamięta o biegłych rewidentach seniorach

REKLAMA

REKLAMA

Z inicjatywy KRBR uhonorowano najstarszych reprezentantów profesji biegłego rewidenta w kraju. - To osoby, które tworzyły ten zawód w Polsce. Powinny zostać docenione, zauważone i uhonorowane - mówi Maciej Ostrowski, prezes RO KIBR w Poznaniu. Temat biegłych rewidentów seniorów jest też jednym z priorytetów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów do uregulowania w najbliższym czasie.

Roman Gierka ma 96 lat, i to tym samym jeden z najstarszych przedstawicieli profesji biegłego rewidenta w Polsce. Takich osób, powyżej 95 roku życia jest w Polsce tylko sześć. - To m.in. oni w latach 90. tworzyli ten zawód, pamiętają czasy istnienia biegłego księgowego, te osoby powinny być docenione, zauważone i uhonorowane przez środowisko - powiedział Maciej Ostrowski, członek KRBR i prezes RO KIBR w Poznaniu, który zaprosił pana Romana Gierkę do siedziby poznańskiego regionalnego oddziału na uroczyste spotkanie na jego cześć.

REKLAMA

REKLAMA

Bohater wydarzenia nie krył radości i wzruszenia w związku z ponownym spotkaniem z przedstawicielami zawodu. To i pozostałe spotkania z najstarszymi seniorami odbyły się z inicjatywy KRBR, która podjęła decyzję o uhonorowaniu najstarszych biegłych rewidentów w Polsce. - Jest wiele osób w środowisku, które wymagają naszej uważności, w pierwszej kolejności chcieliśmy skupić się na najstarszych przedstawicielach naszego zawodu - mówiła Ewa Sowińska, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Ale listy od Prezesa samorządu z podziękowaniami za wkład w rozwój zawodu otrzymali także rewidenci powyżej 85 roku życia.

Samorządowi zależy, żeby osoby, które nie są już aktywne zawodowo wiedziały, że środowisko o nich pamięta.

- Kontynuujemy to co oni zaczęli, doceniamy to co zrobili dla rozwoju zawodu. Jesteśmy dumni z takiego dziedzictwa - dodaje Ewa Sowińska. Dziś pionierzy, a zarazem seniorzy profesji, wciąż mogą przekazywać młodszym kolegom kierunek działania czy podejście do wykonywania zawodu. Dlatego tak ważne jest, żeby włączać ich w życie samorządu i pokazywać, że wciąż są potrzebni i doceniani. Biegli rewidenci seniorzy to osoby, które często są jeszcze aktywne, chcą utrzymać kontakt z zawodem i środowiskiem. - Musimy im to zapewnić - dodaje na koniec Maciej Ostrowski.

REKLAMA

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy do zmiany

Ale temat biegłych rewidentów seniorów to szerszy problem. KIBR zależy, żeby nie odbierać im tytułu biegłego rewidenta w momencie, kiedy przestają być aktywni zawodowo. Zgodnie z aktualnymi przepisami ustawy o biegłych rewidentach samorząd biegłych rewidentów zmuszany jest do karania swoich członków-seniorów za brak szkoleń zawodowych albo karą finansową albo wykreśleniem ze społeczności biegłych rewidentów.

Pozbawienie członkostwa wiąże się z utratą uprawnienia do posługiwania się tytułem biegłego rewidenta, na który pracowali całe swoje zawodowe życie. Zdaniem KIBR taki stan rzeczy przeczy zasadom szacunku dla obywateli-seniorów, którzy całe swoje życie poświęcili pracy na rzecz kraju a także budowania społecznych więzi ponadpokoleniowych. Dlatego KIBR prowadzi rozmowy na temat odpowiedniego rozwiązania regulacyjnego umożliwiającego zachowanie biegłych rewidentów seniorów w społeczności biegłych rewidentów. Prezes KRBR spotkał się z posłanką Małgorzatą Zwiercan, przewodniczącą sejmowej Komisji Polityki Senioralnej w sprawie odpowiedniego rozwiązania regulacyjnego umożliwiającego zachowanie biegłych rewidentów seniorów w społeczności audytorów.

Zdaniem Krzysztofa Burnosa najlepszym rozwiązaniem byłoby ustawowe utworzenie rejestru biegłych rewidentów seniorów bez prawa do wykonywania zawodu. Osoby wpisane do takiego rejestru byłyby zwolnione z obowiązkowego szkolenia zawodowego. Dzięki temu ich wieloletni udział w pracy i życiu zawodowym byłby doceniony.

Rozwiązanie problemów biegłych rewidentów seniorów jest na tyle istotne, że spośród 7 tys. polskich biegłych rewidentów aż 3,3 tys. jest w wieku powyżej 60 lat. M.in. stąd decyzja o powołaniu Fundacji Seniora, której celem jest wspieranie biegłych rewidentów i byłych biegłych rewidentów, którzy zaprzestali czynnej działalności zawodowej. Inne cele Fundacji to opieka i pomoc społeczna biegłym rewidentom i byłym biegłym rewidentom oraz aktywizacja biegłych rewidentów, którzy zaprzestali wykonywania zawodu. Fundacja działa od 2011 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA