REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić uproszczone sprawozdanie finansowe

GLC
Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.
Uproszczone sprawozdanie finansowe
Uproszczone sprawozdanie finansowe

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości daje możliwość sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego dla określonego rodzaju jednostek. Dzięki zastosowaniu uproszczeń przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić czas oraz ułatwić sobie prowadzenie biznesu. Podajemy wskazówki pomocne do prawidłowego przygotowania uproszczonego sprawozdania finansowego.

Uproszczenie? Tak. Lecz nie dla każdego

Ustawa o rachunkowości dała na możliwość dokonania uproszczenia sprawozdania finansowego. Wprowadziła pojęcie małej jednostki. Pojęcie to, uwzględniając formę prowadzenia działalności gospodarczej, obejmuje następujące grupy jednostek:

REKLAMA

Autopromocja

- osoby fizyczne i spółki osób fizycznych (partnerskie, cywilne, jawne i);

- spółki handlowe osobowe (jawne, komandytowe i komandytowo-akcyjne), w których przynajmniej jeden ze wspólników nie jest osobą fizyczną;

- spółki kapitałowe (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne), w tym również w organizacji;

- inne osoby prawne oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- oddziały przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 - do sprawozdań finansowych od 2017 r.

Wyżej wymienione jednostki są jednostkami małymi jeżeli spełniają jednocześnie dwa warunki. Po pierwsze, jeżeli jednostki te w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe (np. rok 2016) oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy (w takim razie w roku 2015), a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą o rachunkowości – w roku obrotowym, w którym rozpoczęły działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą o rachunkowości, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

a)17 000.000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

b) 34 000.000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

c) 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty,

Drugi warunek, od którego zależy uznanie danej jednostki za małą, to podjęcie przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe decyzji w sprawie sporządzania tego sprawozdania w sposób uproszczony, ewentualnie decyzji o odstąpieniu od sporządzania sprawozdania finansowego z działalności. Osoba fizyczna, spółka cywilna lub handlowa, inna osoba prawna lub oddział przedsiębiorcy zagranicznego są bowiem jednostkami małymi, jeżeli uprawniony do zatwierdzenia sprawozdania finansowego organ (przedsiębiorąca, właściciele) podejmie decyzję o sporządzaniu sprawozdania finansowego z zastosowaniem przepisów:

 

Jeżeli więc jednostka gospodarcza spełnia pierwsze kryterium liczbowe to tylko od właścicieli zależy, czy skorzystają z przysługującego im prawa do zastosowania uproszczenia.

 

Co można zyskać:

- możemy sporządzić uproszczony bilans – znacznie uboższego w informacje od „klasycznego” bilansu),

- powyższe dotyczy także uproszczonego rachunku zysku i strat,

- informacja dodatkowa została potraktowana marginalnie,

- można odstąpić od sporządzenia zestawienia zmian w kapitałach własnych,

- można odstąpić od sporządzenia zmian w przepływach pieniężnych,

- niewątpliwą zaletą jest też możliwość odstąpienia od sporządzenia sprawozdania z działalności podmiotu.

 

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

 

Reasumując, po pierwsze przedsiębiorca zaoszczędzi czas, a po drugie najważniejsze nie jest zmuszony do ujawnienia wielu informacji handlowych o prowadzony przez siebie biznesie.

Oznacza to, przykładowo, iż jednostką małą w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która w danym roku obrotowym i roku go poprzedzającym nie przekroczyła dwóch z trzech wielkości wymienionych

 

Jakie elementy składają się na sprawozdanie finansowe jednostki małej

 

Sprawozdanie finansowe każdej jednostki małej musi obejmować przynajmniej trzy elementy, a mianowicie:

1) bilans,

2) rachunek zysków i strat oraz

3) informację dodatkową.

Wzór bilansu i rachunku zysków i strat znajduje się w załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości. Sporządzenie tych elementów sprawozdania może budzić pewne wątpliwości, dlatego poniżej przedstawiam wyjaśnienia.

 

Które zdarzenia po dniu bilansowym mają istotne znaczenie?

 

Wskazówki praktyczne dotyczące sporządzenia uproszczonego bilansu

 

Uproszczenia w bilansie – w przypadku jednostki małej – dotyczą prezentacji aktywów trwałych i obrotowych oraz zobowiązań i rezerw na zobowiązania i polegają albo całkowitym pominięciu niektórych pozycji sprawozdawczych. Istotną rolę odgrywają zawarte w bilansie sformułowania „w tym”, sprawiające, iż suma pozycji wyodrębnianych (zarówno na poziomie liczb rzymskich, jak i liter) będzie przeważnie mniejsza niż wielkość pozycji sprawozdawczej, do której dane uszczegółowienie się odnosi. Warto też zauważyć, iż w uproszczonym bilansie nie występują pozycje wynikające z transakcji z jednostkami powiązanymi (np. należności od jednostek powiązanych, zobowiązania wobec jednostek powiązanych).

 

 

Wskazówki praktyczne dotyczące sporządzenia uproszczonego rachunku zysków i strat

 

Uproszczenia w sporządzaniu rachunku zysków i strat dotyczą zarówno prezentacji przychodów i kosztów związanych z działalnością operacyjną (podstawową i pozostałą), jak i działalnością finansową jednostki. W zakresie działalności operacyjnej jednostka mała prezentuje łącznie przychody netto ze sprzedaży, nie wyodrębniając ani przychodów uzyskanych ze sprzedaży produktów (wyrobów i usług), ani przychodów uzyskanych ze sprzedaży towarów i materiałów. W konsekwencji, sporządzając rachunek zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym, koszty podstawowej działalności operacyjnej dotyczące sprzedanych produktów, towarów i materiałów, prezentowane są tylko w kwocie zbiorczej. Zdecydowanie więcej uproszczeń występuje w zakresie prezentacji kosztów podstawowej działalności operacyjnej w wariancie porównawczym rachunku zysków i strat przewidzianym dla korzystających z uproszczeń jednostek małych. W tym przypadku koszty podatków i opłat, tzw. pozostałe koszty rodzajowe oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów prezentuje się łącznie w jednej pozycji sprawozdawczej B.VI Pozostałe koszty. W uproszczonym rachunku zysków i strat – zarówno w wariancie kalkulacyjnym, jak i porównawczym – przychody i koszty związane z pozostałą działalnością operacyjną (w tym ze zdarzeniami losowymi) prezentuje się łącznie, wyodrębniając jedynie kwoty przychodów/kosztów dotyczące aktualizacji wartości aktywów niefinansowych. Uproszczenia w zakresie prezentacji przychodów i kosztów dotyczących działalności finansowej polegają wyłącznie na niewyodrębnianiu pozycji innych przychodów/kosztów finansowych. To relatywnie niewielkie uproszczenie sprawia, że suma wyodrębnianych w tej części rachunku zysków i strat przychodów finansowych i kosztów finansowych będzie niższa niż łączna wartość, odpowiednio, przychodów i kosztów finansowych. Wzór uproszczonego rachunku zysków i strat przewiduje wykazywanie, w odrębnych pozycjach sprawozdawczych, dotyczących jednostek powiązanych wartości odsetek, zysków i strat z tytułu rozchodu aktywów finansowych oraz przychodów z tytułu dywidend i udziałów w zyskach, w których jednostka posiada zaangażowanie w kapitale. Ustawodawca zrezygnował natomiast z wyodrębniania w uproszczonym rachunku zysków i strat przychodów netto ze sprzedaży otrzymanych od jednostek powiązanych.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze trzy kwestie dotyczące prezentacji danych liczbowych w bilansie i rachunku zysków i strat. Po pierwsze, kwoty należnych wpłat na kapitał (fundusz) podstawowy i wartość udziałów (akcji) własnych jednostka powinna prezentować w aktywach bilansu, odpowiednio, w pozycji C. i D., a nie – jak dotychczas – w pasywach, w kapitale (funduszu) własnym w pozycji A. Po drugie, w wyniku włączenia skutków zdarzeń losowych do zakresu pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych nie prezentuje się wyniku zdarzeń nadzwyczajnych. Po trzecie, w przypadku sporządzania porównawczego rachunku zysków i strat ustawodawca wymaga wyodrębnienia – w ramach kosztów ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń – kosztów ubezpieczeń i innych świadczeń emerytalnych. Zmiany te, aczkolwiek ważne, nie są jednak specyficzne dla jednostek małych.

 

Jak poprawić zatwierdzone sprawozdanie finansowe

 

Informacja dodatkowa i wstęp do sprawozdania finansowego

 

Zakres informacji dodatkowej oraz zakres wstępu do sprawozdania finansowego dla jednostek małych sporządzających uproszczoną informację dodatkową określa załącznik nr 5. W załączniku zamieszczono znacznie uboższy zakres informacji niż informacji dodatkowej sporządzonej na zasadach ogólnych.

 

Podsumowując

Jednostki małe ustawowo zobligowane do sporządzania zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym, rachunku przepływów pieniężnych i sprawozdania z działalności, mogą – decyzją kierownika jednostki – odstąpić od ich sporządzania. Ważne jest także, że mogą również, respektując zasadę istotności, skorzystać z uproszczeń dotyczących kwalifikacji umów leasingu, ustalania podatku odroczonego, czy wyceny instrumentów finansowych.

 

Autor: Łukasz Zarzycki, Dyrektor Działu Księgowości i Audytu, Biegły Rewident

GLC

https://glc.pl/

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA