REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić roczny wynik finansowy i podatkowy

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak klasyfikować i księgować następujące pozycje:1) odsetki od nieterminowych wpłat dla kontrahentów oraz naliczone odsetki od salda ujemnego na rachunku bankowym,2) różnice z zaokrągleń w przypadku przeksięgowań VAT na koniec każdego miesiąca?Jak wykazywać te pozycje w sprawozdaniu finansowym i deklaracji rocznej CIT-8?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odsetki zarówno od nieterminowych płatności kontrahentom, jak i od ujemnego salda w rachunku bieżącym należy uwzględnić w księgach rachunkowych, zgodnie z zasadą memoriału, z datą wystawienia noty przez wierzyciela lub naliczenia odsetek od kredytu w rachunku bankowym - niezależnie od terminu zapłaty. Natomiast podatkowo odsetki zwiększają koszty w momencie ich faktycznej zapłaty. Różnice z zaokrągleń, wynikające z przeksięgowania VAT na koniec miesiąca, są kosztami podatkowymi. W deklaracji CIT-8 należy wykazać tylko przychody i koszty uznane podatkowo.

UZASADNIENIE

Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody. Nie ma znaczenia, czy opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik nie ponosi odpowiedzialności.

REKLAMA

Wierzyciel, w celu obciążenia dłużnika odsetkami za zwłokę w zapłacie należności, może wystawić notę obciążeniową. Dokument ten, zgodnie z zasadą memoriału, dłużnik powinien zaewidencjonować w księgach rachunkowych z datą jego wystawienia. Naliczone odsetki z tytułu opóźnienia stanowią koszty finansowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA

Do kosztów uzyskania przychodów nie należy zaliczać m.in. naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek, kredytów. Zwiększają one koszty uzyskania przychodów dłużnika dopiero w dacie ich zapłaty.

Tabela 1. Odsetki bilansowo i podatkowo - moment ujęcia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych rozliczają się z uzyskanego w trakcie roku podatkowego dochodu lub poniesionej straty, składając do urzędu skarbowego zeznanie roczne na druku CIT-8. W deklaracji należy wykazać tylko przychody podatkowe i koszty uznane podatkowo za koszty uzyskania przychodów.

Przykład 1

W roku obrotowym, który jest jednocześnie rokiem podatkowym, jednostka uzyskała następujące przychody i koszty:

Tabela 2. Przychody i koszty bilansowe i podatkowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 3. Wyliczenie podatku dochodowego od osób prawnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rachunek zysków i strat sporządzany jest na podstawie danych z ksiąg rachunkowych, tj. danych bilansowych zarachowanych zgodnie z zasadą memoriału. Przy wyliczeniu podatku dochodowego podstawę opodatkowania należy zmniejszyć o przychody i koszty niebędące podatkowymi lub zwiększyć o przychody lub koszty podatkowe. Wyliczony w ten sposób podatek trzeba wykazać m.in. w rachunku zysków i strat, doprowadzając wynik do wartości netto.

 

Różnice przy przeksięgowaniu VAT

Na koncie „VAT należny” jednostka księguje VAT od sprzedaży, natomiast konto „VAT naliczony” wykazuje wartość VAT naliczonego możliwego do odliczenia, na podstawie faktur otrzymanych od dostawców. Na podstawie danych z ksiąg rachunkowych jednostka sporządza deklarację VAT-7. Poszczególne pozycje deklaracji zaokrągla się do pełnych złotych. Kwoty wynoszące mniej lub równo 50 groszy pomija się, a kwoty wynoszące powyżej 50 groszy podwyższa się do pełnych złotych. W związku z zaokrąglaniem pozycji do deklaracji kwoty pozostające na kontach „VAT należny” i „VAT naliczony” przeksięgowuje się, po zakończeniu każdego miesiąca, na konto „Pozostałe przychody operacyjne” lub „Pozostałe koszty operacyjne” uznawane również podatkowo.

Przykład 2

Jednostka wykazuje dane za marzec 2008 r. w następujących wysokościach:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa

1. Rozliczenie VAT należnego za marzec 2008 r.:

Wn „VAT należny” 60 250,00

Ma „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 60 250,00

 

2. Rozliczenie VAT naliczonego za marzec 2008 r.:

Wn „Rozrachunki z US z tytułu VAT” 30 150,00

Ma „VAT naliczony” 30 150,00

 

3. Wyksięgowanie różnic powstałych z tytułu zaokrągleń VAT należnego:

Wn „VAT należny” 0,25

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 0,25

 

4. Wyksięgowanie różnic powstałych z tytułu zaokrągleń VAT naliczonego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 0,36

Ma „VAT naliczony” 0,36

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 481 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 7 ust. 3 pkt 2, art. 12 ust. 4 pkt 2, art. 16 ust. 1 pkt 11 i 28, art. 22 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 14 ust. 3 pkt 2, art. 23 ust. 1 pkt 23 i pkt 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

• art. 42 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA