REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta kosztów z poprzednich miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podczas analizy kont zauważono, że w miesiącach od września do października 2008 r. w spółce zawyżono koszty. Podatek został już zapłacony. Czy należy teraz skorygować zapisy w księgach rachunkowych i dopłacić podatek z odsetkami? Jeżeli tak, to czy pisać jakieś wyjaśnienie do urzędu skarbowego? A może należy to wyrównać dopiero w rozliczeniu rocznym?

Zapłata podatku dochodowego w zaniżonej wysokości oznacza, że powstała zaległość podatkowa, którą należy uregulować wraz z odsetkami za zwłokę. Korektę kosztów za miesiące od września do października oraz skutki podatkowe zaniżenia trzeba zaewidencjonować w księgach bieżącego miesiąca. Nie należy z tym zwlekać do rozliczenia rocznego. W interesie spółki jest również przygotowanie pisma wyjaśniającego.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Konieczność skorygowania zobowiązania podatkowego po zamknięciu miesiąca w księgach rachunkowych w praktyce nastręcza pewnych trudności. Jednostki są zobowiązane do prowadzenia ksiąg na bieżąco. Dlatego przed terminem płatności podatków należy zaksięgować wszystkie dokumenty dotyczące danego okresu rozliczeniowego (miesiąca), naliczyć podatki i zamknąć miesiąc. Nie ma możliwości poprawiania miesięcy zamkniętych. Stwierdzone błędy trzeba poprawić poprzez wprowadzenie zapisu korygującego w miesiącu bieżącym. Jak zatem postąpić w przypadku, gdy jednostka popełniła błąd wpływający na podstawę opodatkowania, który odkryła po zamknięciu miesiąca? Wprawdzie od 1 stycznia 2007 r. zniesiono obowiązek składania deklaracji miesięcznych CIT-2, nie oznacza to jednak zniesienia obowiązku terminowego rozliczenia zaliczek. Na podstawie zapisów art. 51 § 1 i 2 oraz art. 55 § 1 ordynacji podatkowej niezapłacona w terminie płatności zaliczka staje się zaległością podatkową, od której podatnik, bez wezwania organu podatkowego, zobowiązany jest wpłacać odsetki za zwłokę. Jeżeli niedopłata wynika z oczywistej omyłki, to najlepszym wyjściem jest ponowne rozliczenie podatku i wpłacenie różnicy wraz z należnymi odsetkami.

Księgowi decydujący się na „wyrównanie” zaliczki dopiero w zeznaniu rocznym muszą mieć na względzie zapisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zeznanie CIT-8 stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego na odsetki od wykazanych w zeznaniu rocznym i nieuiszczonych w obowiązujących terminach lub uiszczonych w niepełnej wysokości kwot zaliczek. Odpowiednie pouczenie dla podatników znajduje się na pierwszej stronie deklaracji rocznej.

Jeżeli chodzi o pismo wyjaśniające, to formalnie nie ma konieczności składania wyjaśnień do opóźnionych płatności. Jednak dokładne rozliczenie wpłat dokonanych po terminie i wyjaśnienie ewentualnych różnic leży w interesie podatnika, ponieważ gdy na konto urzędu skarbowego wpływa przeterminowana wpłata niepowiększona o odpowiednią wartość odsetek, to urząd rozlicza otrzymaną kwotę na zaległość główną i odsetki, proporcjonalnie do upływu czasu. Wynika to z zapisów art. 55 § 2 ordynacji.

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W lutym 2008 r. w księgach rachunkowych spółki „Alfa” przez pomyłkę zaksięgowano fakturę pro forma na wykonanie usług doradczych. W efekcie zawyżono koszty o 5000 zł. Po zamknięciu miesiąca, na podstawie danych z ksiąg rachunkowych, wyliczono zobowiązanie podatkowe za luty.

Tabela 1. Wyliczenie zobowiązania podatkowego za luty 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W lipcu 2008 r. księgowy analizujący konta stwierdził błąd w ewidencji kosztów za luty. W związku z tym w lipcu skorygowano koszty o 5000 zł oraz powtórnie dokonano rozliczenia podatkowego za luty.

Tabela 2. Ponowne przeliczenie zobowiązania podatkowego za luty 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

18 lipca 2008 r. przekazano na konto urzędu skarbowego kwotę 996 zł, na którą składa się: 950 zł - zaległość podatkowa, oraz 46 zł - odsetki za zwłokę. Spółka wystosowała do urzędu skarbowego pismo informacyjne, w którym podała wartość zapłaconego zobowiązania oraz odsetek. Urząd skarbowy potwierdził księgowanie kwoty 996 zł zgodnie z dyspozycją spółki.

Ewidencja księgowa w lipcu 2008 r.

1. Korekta kosztu:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” - 5000

Ma „Usługi obce” - 5000

2. Zwiększenie zobowiązania podatkowego za luty 2008 r.:

Wn „Podatek dochodowy od osób prawnych” - 950

Ma „Rozrachunki z tytułu PDOP” - 950

3. Zapłata podatku wraz z odsetkami:

Wn „Rozrachunki z tytułu PDOP” - 950

Wn „Koszty finansowe” - 46

- w analityce „Odsetki od zobowiązań budżetowych”

Ma „Rachunek bankowy” - 996

4. Ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty NKUP” - 46

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Podstawa prawna:

art. 51 § 1 i 2, art. 55 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA