REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta kosztów z poprzednich miesięcy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podczas analizy kont zauważono, że w miesiącach od września do października 2008 r. w spółce zawyżono koszty. Podatek został już zapłacony. Czy należy teraz skorygować zapisy w księgach rachunkowych i dopłacić podatek z odsetkami? Jeżeli tak, to czy pisać jakieś wyjaśnienie do urzędu skarbowego? A może należy to wyrównać dopiero w rozliczeniu rocznym?

Zapłata podatku dochodowego w zaniżonej wysokości oznacza, że powstała zaległość podatkowa, którą należy uregulować wraz z odsetkami za zwłokę. Korektę kosztów za miesiące od września do października oraz skutki podatkowe zaniżenia trzeba zaewidencjonować w księgach bieżącego miesiąca. Nie należy z tym zwlekać do rozliczenia rocznego. W interesie spółki jest również przygotowanie pisma wyjaśniającego.

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność skorygowania zobowiązania podatkowego po zamknięciu miesiąca w księgach rachunkowych w praktyce nastręcza pewnych trudności. Jednostki są zobowiązane do prowadzenia ksiąg na bieżąco. Dlatego przed terminem płatności podatków należy zaksięgować wszystkie dokumenty dotyczące danego okresu rozliczeniowego (miesiąca), naliczyć podatki i zamknąć miesiąc. Nie ma możliwości poprawiania miesięcy zamkniętych. Stwierdzone błędy trzeba poprawić poprzez wprowadzenie zapisu korygującego w miesiącu bieżącym. Jak zatem postąpić w przypadku, gdy jednostka popełniła błąd wpływający na podstawę opodatkowania, który odkryła po zamknięciu miesiąca? Wprawdzie od 1 stycznia 2007 r. zniesiono obowiązek składania deklaracji miesięcznych CIT-2, nie oznacza to jednak zniesienia obowiązku terminowego rozliczenia zaliczek. Na podstawie zapisów art. 51 § 1 i 2 oraz art. 55 § 1 ordynacji podatkowej niezapłacona w terminie płatności zaliczka staje się zaległością podatkową, od której podatnik, bez wezwania organu podatkowego, zobowiązany jest wpłacać odsetki za zwłokę. Jeżeli niedopłata wynika z oczywistej omyłki, to najlepszym wyjściem jest ponowne rozliczenie podatku i wpłacenie różnicy wraz z należnymi odsetkami.

Księgowi decydujący się na „wyrównanie” zaliczki dopiero w zeznaniu rocznym muszą mieć na względzie zapisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zeznanie CIT-8 stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego na odsetki od wykazanych w zeznaniu rocznym i nieuiszczonych w obowiązujących terminach lub uiszczonych w niepełnej wysokości kwot zaliczek. Odpowiednie pouczenie dla podatników znajduje się na pierwszej stronie deklaracji rocznej.

Jeżeli chodzi o pismo wyjaśniające, to formalnie nie ma konieczności składania wyjaśnień do opóźnionych płatności. Jednak dokładne rozliczenie wpłat dokonanych po terminie i wyjaśnienie ewentualnych różnic leży w interesie podatnika, ponieważ gdy na konto urzędu skarbowego wpływa przeterminowana wpłata niepowiększona o odpowiednią wartość odsetek, to urząd rozlicza otrzymaną kwotę na zaległość główną i odsetki, proporcjonalnie do upływu czasu. Wynika to z zapisów art. 55 § 2 ordynacji.

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W lutym 2008 r. w księgach rachunkowych spółki „Alfa” przez pomyłkę zaksięgowano fakturę pro forma na wykonanie usług doradczych. W efekcie zawyżono koszty o 5000 zł. Po zamknięciu miesiąca, na podstawie danych z ksiąg rachunkowych, wyliczono zobowiązanie podatkowe za luty.

Tabela 1. Wyliczenie zobowiązania podatkowego za luty 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W lipcu 2008 r. księgowy analizujący konta stwierdził błąd w ewidencji kosztów za luty. W związku z tym w lipcu skorygowano koszty o 5000 zł oraz powtórnie dokonano rozliczenia podatkowego za luty.

Tabela 2. Ponowne przeliczenie zobowiązania podatkowego za luty 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

18 lipca 2008 r. przekazano na konto urzędu skarbowego kwotę 996 zł, na którą składa się: 950 zł - zaległość podatkowa, oraz 46 zł - odsetki za zwłokę. Spółka wystosowała do urzędu skarbowego pismo informacyjne, w którym podała wartość zapłaconego zobowiązania oraz odsetek. Urząd skarbowy potwierdził księgowanie kwoty 996 zł zgodnie z dyspozycją spółki.

Ewidencja księgowa w lipcu 2008 r.

1. Korekta kosztu:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” - 5000

Ma „Usługi obce” - 5000

2. Zwiększenie zobowiązania podatkowego za luty 2008 r.:

Wn „Podatek dochodowy od osób prawnych” - 950

Ma „Rozrachunki z tytułu PDOP” - 950

3. Zapłata podatku wraz z odsetkami:

Wn „Rozrachunki z tytułu PDOP” - 950

Wn „Koszty finansowe” - 46

- w analityce „Odsetki od zobowiązań budżetowych”

Ma „Rachunek bankowy” - 996

4. Ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty NKUP” - 46

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Podstawa prawna:

art. 51 § 1 i 2, art. 55 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.).

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA