REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta kosztów z poprzednich miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podczas analizy kont zauważono, że w miesiącach od września do października 2008 r. w spółce zawyżono koszty. Podatek został już zapłacony. Czy należy teraz skorygować zapisy w księgach rachunkowych i dopłacić podatek z odsetkami? Jeżeli tak, to czy pisać jakieś wyjaśnienie do urzędu skarbowego? A może należy to wyrównać dopiero w rozliczeniu rocznym?

Zapłata podatku dochodowego w zaniżonej wysokości oznacza, że powstała zaległość podatkowa, którą należy uregulować wraz z odsetkami za zwłokę. Korektę kosztów za miesiące od września do października oraz skutki podatkowe zaniżenia trzeba zaewidencjonować w księgach bieżącego miesiąca. Nie należy z tym zwlekać do rozliczenia rocznego. W interesie spółki jest również przygotowanie pisma wyjaśniającego.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Konieczność skorygowania zobowiązania podatkowego po zamknięciu miesiąca w księgach rachunkowych w praktyce nastręcza pewnych trudności. Jednostki są zobowiązane do prowadzenia ksiąg na bieżąco. Dlatego przed terminem płatności podatków należy zaksięgować wszystkie dokumenty dotyczące danego okresu rozliczeniowego (miesiąca), naliczyć podatki i zamknąć miesiąc. Nie ma możliwości poprawiania miesięcy zamkniętych. Stwierdzone błędy trzeba poprawić poprzez wprowadzenie zapisu korygującego w miesiącu bieżącym. Jak zatem postąpić w przypadku, gdy jednostka popełniła błąd wpływający na podstawę opodatkowania, który odkryła po zamknięciu miesiąca? Wprawdzie od 1 stycznia 2007 r. zniesiono obowiązek składania deklaracji miesięcznych CIT-2, nie oznacza to jednak zniesienia obowiązku terminowego rozliczenia zaliczek. Na podstawie zapisów art. 51 § 1 i 2 oraz art. 55 § 1 ordynacji podatkowej niezapłacona w terminie płatności zaliczka staje się zaległością podatkową, od której podatnik, bez wezwania organu podatkowego, zobowiązany jest wpłacać odsetki za zwłokę. Jeżeli niedopłata wynika z oczywistej omyłki, to najlepszym wyjściem jest ponowne rozliczenie podatku i wpłacenie różnicy wraz z należnymi odsetkami.

Księgowi decydujący się na „wyrównanie” zaliczki dopiero w zeznaniu rocznym muszą mieć na względzie zapisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zeznanie CIT-8 stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego na odsetki od wykazanych w zeznaniu rocznym i nieuiszczonych w obowiązujących terminach lub uiszczonych w niepełnej wysokości kwot zaliczek. Odpowiednie pouczenie dla podatników znajduje się na pierwszej stronie deklaracji rocznej.

Jeżeli chodzi o pismo wyjaśniające, to formalnie nie ma konieczności składania wyjaśnień do opóźnionych płatności. Jednak dokładne rozliczenie wpłat dokonanych po terminie i wyjaśnienie ewentualnych różnic leży w interesie podatnika, ponieważ gdy na konto urzędu skarbowego wpływa przeterminowana wpłata niepowiększona o odpowiednią wartość odsetek, to urząd rozlicza otrzymaną kwotę na zaległość główną i odsetki, proporcjonalnie do upływu czasu. Wynika to z zapisów art. 55 § 2 ordynacji.

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W lutym 2008 r. w księgach rachunkowych spółki „Alfa” przez pomyłkę zaksięgowano fakturę pro forma na wykonanie usług doradczych. W efekcie zawyżono koszty o 5000 zł. Po zamknięciu miesiąca, na podstawie danych z ksiąg rachunkowych, wyliczono zobowiązanie podatkowe za luty.

Tabela 1. Wyliczenie zobowiązania podatkowego za luty 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W lipcu 2008 r. księgowy analizujący konta stwierdził błąd w ewidencji kosztów za luty. W związku z tym w lipcu skorygowano koszty o 5000 zł oraz powtórnie dokonano rozliczenia podatkowego za luty.

Tabela 2. Ponowne przeliczenie zobowiązania podatkowego za luty 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

18 lipca 2008 r. przekazano na konto urzędu skarbowego kwotę 996 zł, na którą składa się: 950 zł - zaległość podatkowa, oraz 46 zł - odsetki za zwłokę. Spółka wystosowała do urzędu skarbowego pismo informacyjne, w którym podała wartość zapłaconego zobowiązania oraz odsetek. Urząd skarbowy potwierdził księgowanie kwoty 996 zł zgodnie z dyspozycją spółki.

Ewidencja księgowa w lipcu 2008 r.

1. Korekta kosztu:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” - 5000

Ma „Usługi obce” - 5000

2. Zwiększenie zobowiązania podatkowego za luty 2008 r.:

Wn „Podatek dochodowy od osób prawnych” - 950

Ma „Rozrachunki z tytułu PDOP” - 950

3. Zapłata podatku wraz z odsetkami:

Wn „Rozrachunki z tytułu PDOP” - 950

Wn „Koszty finansowe” - 46

- w analityce „Odsetki od zobowiązań budżetowych”

Ma „Rachunek bankowy” - 996

4. Ewidencja pozabilansowa:

Wn „Koszty NKUP” - 46

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Anna Dyczkowska

księgowa z licencją MF

Podstawa prawna:

art. 51 § 1 i 2, art. 55 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA