REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberbezpieczeństwo w księgowości. Na co powinni uważać księgowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Cyberbezpieczeństwo w księgowości
Cyberbezpieczeństwo w księgowości
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Firmy księgowe – które mają dostęp do wrażliwych informacji finansowych i innych danych osobowych klientów – są dziś jednym z głównych celów cyberprzestępców. Księgowi, pracując online narażeni są na różne typy takich ataków, dlatego powinni być wyjątkowo wyczuleni m.in. na oszustwa typu phishing czy vishing. Czy jest szansa, aby się przed nimi obronić? Tak – konieczna jest świadomość zagrożeń i nieustanna edukacja.

Cyberbezpieczeństwo a księgowość

REKLAMA

Nowoczesna księgowość to praca opierająca się na dziesiątkach maili i informacjach od klientów, które muszą być bardzo dobrze zabezpieczone. Księgowi codziennie wykonują mnóstwo przelewów w określonych terminach. Pracując pod presją czasu, łatwo mogą więc stracić czujność, otwierając fałszywego maila, przelewając pieniądze na zły numer czy ściągając na dysk zawirusowany dokument. A ryzyko ataków wciąż rośnie. Taką tendencję – jak informuje raport „Barometr cyberbezpieczeństwa 2020”, przygotowany przez firmę KPMG - zauważało w 2019 roku aż co piąte przedsiębiorstwo.

REKLAMA

Z falą zagrożeń walczy też UE, organizując np. takie wydarzenia jak European Cybersecurity Month (ECSM). Ma ono promować higienę cybernetyczną i zwiększać świadomość niebezpieczeństw czyhających w Internecie. Hasło ECSM „Cyberbezpieczeństwo to nasza wspólna odpowiedzialność” dobitnie pokazuje, że w wielu organizacjach każdy pracownik ma ogromne znaczenie w utrzymaniu i przestrzeganiu procedur.

- Bierzemy udział w Europejskim Miesiącu Cyberbezpieczeństwa, ponieważ edukacja w tym zakresie jest niezwykle istotna. W sytuacji powszechnej pracy zdalnej, także w księgowości, tegoroczne motto wydarzenia „Pomyśl, zanim klikniesz” jeszcze bardziej zyskało na znaczeniu. Tematy dotyczące ochrony danych osobowych, zagrożeń związanych z phishingiem czy włamaniami do poczty e-mail dotyczą przecież każdego z nas – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Inżynieria księgowych

Księgowi najbardziej narażeni są na metodę manipulacji zwaną inżynierią społeczną (ang. social engineering) lub socjotechniką. Jest często wybierana przez cyberprzestępców, którzy nie tylko wykorzystują swoje umiejętności interpersonalne, ale także ludzkie błędy i zaufanie do dobrze znanych nam osób i instytucji. Misterne plany oszustw budowane są na ludzkich odruchach i nawykach – zachowaniem steruje się za pomocą starannie zaprojektowanych wiadomości e-mail, głosowych oraz SMS-ów.

Na jakie typy socjotechnik narażeni są najbardziej księgowi?

Poniżej kilka najpopularniejszych, z którymi mierzą się podczas codziennych obowiązków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Phishing to metoda, która polega na tworzeniu fałszywych stron internetowych, przesyłaniu e-maili oraz wiadomości SMS w celu kradzieży istotnych informacji. Wiadomości mogą wydawać się zupełnie niegroźne, przypominać o zbliżającej się aktualizacji albo zawierać prośbę o potwierdzenie danych. Zwykle wzbudzają zaufanie, są przygotowane w bardzo podobny sposób jak maile od znanych nam i wiarygodnych organizacji. Warto jednak pamiętać, że takie wiadomości nie są kierowane tylko do jednej, lecz do wielu osób.
  • Spear phishing, czyli phishing ukierunkowany. To opcja bardziej niebezpieczna niż klasyczny phishing, ponieważ celem ataku jest określona osoba pracująca na konkretnym stanowisku, np. jako główny księgowy. Zanim cyberprzestępcy dokonają ataku, zbierają informacje o ofierze, tak aby wiadomość wydawała się jak najbardziej wiarygodna. W mailach mogą znajdować się np. faktury za udział w konferencji, która ma się dopiero odbyć.
  • Malware i ransomware. To złośliwe oprogramowanie, które poprzez nieuwagę lub niewiedzę (otwarcie fałszywego maila, pobranie zainfekowanego pliku) mogą zainstalować na swoich komputerach i urządzeniach mobilnych księgowi. W ten sposób cyberprzestępcy dostają się do ważnych danych i informacji. Coraz częściej hakerzy stosują też szantaż - blokują dostęp do faktur i danych, żądając za ponowny do nich dostęp pieniędzy (okupu).
  • Vishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji przez telefon. Przestępcy wyłudzają informacje podczas telefonicznej rozmowy, podszywając się pod kogoś innego. Bardziej wyrafinowani oszuści korzystają także ze zmieniaczy głosu, aby ukryć swoją tożsamość i zmienić głos na kobiecy lub męski.

Nie można także zapominać o bezpieczeństwie w zaciszu domowym, czyli podczas pracy zdalnej. Zwłaszcza teraz czujność w tym zakresie staje się szczególnie ważna, ponieważ pracownicy nie są w stanie tak szybko zweryfikować otrzymanych maili, jak w biurze. Tymczasem nietypowe polecenia czy dyspozycje mogą sporo kosztować firmę. Warto sprawdzić więc adres nadawcy wiadomości oraz zastanowić się, jak często otrzymujemy maile od danej osoby. W razie większych wątpliwości najlepiej zweryfikować autentyczność wiadomości ze współpracownikami i przełożonymi oraz przekazać innym informacje o próbie wyłudzenia danych.

Jak księgowi mogą zapobiegać atakom?

REKLAMA

Branża księgowości wymaga szczególnej dbałości o zabezpieczenia oraz znajomości procedur. Księgowi wykonują więcej przelewów oraz przetwarzają ogromne ilości informacji, dlatego zawsze będą bardziej narażeni na cyberoszustwa. Mając aktualną wiedzę na ten temat będą w stanie skuteczniej się bronić.

- Wśród podstawowych zasad ochrony zdecydowanie należy wyróżnić weryfikację tożsamości nadawcy. W mailach może pojawić się też prośba o pilną reakcję, dlatego jeśli mamy wątpliwości, najlepiej skontaktować się telefonicznie z daną osobą. Unikajmy także klikania w podejrzane linki w mailach lub SMS-ach oraz zwróćmy uwagę, kogo wpuszczamy do budynku firmy – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Warto stworzyć własną politykę bezpieczeństwa dotyczącą korzystania z komputerów, systemów i urządzeń mobilnych. Nie musi to być obszerny dokument napisany technicznym językiem – ważne, by instrukcje były jasne i zrozumiałe dla wszystkich. W jej ramach można zadbać także o kopie zapasowe. Jeśli pracownicy biura rachunkowego będą je wykonywać np. raz w tygodniu, to w przypadku ataku nadal będą mogli wykonywać swoje obowiązki. Dodatkowo, jeżeli mamy problem ze zbudowaniem takiej polityki, to dobrym punktem wyjścia będzie RODO i zalecenia odnoszące się do zabezpieczenia danych.

Jakie jeszcze zasady mogą wprowadzić księgowi w życie, aby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w biurze rachunkowym?

- Zdecydowana większość naszych klientów to użytkownicy wersji online, dlatego to my jako dostawca usługi odpowiadamy za bezpieczeństwo. Po stronie klienta pozostaje jedynie weryfikacja oraz sprawdzenie, czy otwiera się poprawna strona, czyli z certyfikatem SSL. W przypadku wersji lokalnych, gdzie cały ciężar utrzymania infrastruktury i polityk bezpieczeństwa leży po stronie klienta, sytuacja wygląda inaczej. W obu przypadkach można jednak określić pewne wspólne działania zwiększające poziom ochrony. To zarządzanie hasłami, aktualizacje systemu operacyjnego, używanie nowoczesnych programów antywirusowych oraz czujność podczas korzystania z systemów informatycznych i poczty – wyjaśnia Marcin Kloc, IT Administrator w BrainSHARE IT.

Analiza wektorów ataku pozwala określić najbardziej wrażliwe elementy infrastruktury oraz wybrać odpowiednie narzędzia ochrony. Bardzo ważnym elementem infrastruktury sieciowej w przedsiębiorstwie jest firewall, czyli zapora sieciowa.

- Firewall umożliwia filtrowanie ruchu i dopuszczenie tylko tego, który jest nam znany, w określonym kierunku, na konkretne porty i adresy. Rozwinięciem zapory są urządzenia klasy UTM dające możliwość skuteczniejszej ochrony sieci również na wyższych warstwach. Urządzenia te przeznaczone są głównie dla małych i średnich firm – dodaje Marcin Kloc.

Warto też upewnić się, że w biurze rachunkowym zostało stworzone tzw. środowisko „bezpieczeństwa z założenia”. Co to znaczy? Mniej więcej tyle, że każdy pracownik powinien mieć dostęp tylko do tych danych, które są mu niezbędne do wykonywania swoich obowiązków. W sytuacji, gdy haker włamie się do komputera jednej osoby, reszta danych będzie bezpieczna. Kontrolując dostęp pracowników do informacji znacznie łatwiej będzie zachować ład w wyjątkowych okolicznościach.

Nie ulega wątpliwości, że chociaż obecnie mamy dostęp do nowoczesnych narzędzi chroniących nasze dane, najlepiej sprawdza się świadomość zagrożeń i znajomość zasad pozwalających się przed nimi obronić. Techniki manipulacji opierają się na ludzkiej naturze, dlatego często ataki oszustów są udane. Można jednak z tym walczyć, edukując i informując o ryzykach czyhających w sieci. Warto uświadamiać też, że o wszystkich podejrzeniach dotyczących ataku każdy powinien poinformować jak najszybciej swoich przełożonych, bank czy policję. Tylko szybka reakcja daje bowiem możliwość skutecznego działania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA