REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja kosztów prac rozwojowych zależy od ich końcowego efektu

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy koszty prac rozwojowych można zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty prac rozwojowych zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli prace te zakończą się pozytywnie, tzn. jeśli spółka osiągnie zamierzony efekt gospodarczy z jednoczesnym spełnieniem warunków wymienionych w ustawie o rachunkowości.

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości nie wymienia enumeratywnie rodzaju prac, które można zaliczyć do prac rozwojowych. W tym celu można wykorzystać przepisy MSR nr 38 „Wartości niematerialne”. Według tego standardu do kosztów prac rozwojowych można zaliczyć:

REKLAMA

• projektowanie, wykonanie i testowanie prototypów i modeli doświadczalnych (przed ich wdrożeniem do produkcji seryjnej lub użytkowania),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• projektowanie narzędzi, przyrządów do obróbki, form i matryc z wykorzystaniem nowej technologii,

• projektowanie, wykonanie i działalność linii próbnej, której wielkość nie umożliwia prowadzenia ekonomicznie uzasadnionej produkcji przeznaczonej na sprzedaż, oraz

• projektowanie, wykonanie i testowanie wybranych rozwiązań w zakresie nowych lub udoskonalonych materiałów, urządzeń, produktów, procesów, systemów albo usług.

Koszty zakończonych prac rozwojowych można zaliczyć do wartości niematerialnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

• produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone,

• techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona oraz odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie jednostka podjęła decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii,

• koszty prac rozwojowych zostaną pokryte, według przewidywań, przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii.

Co to są prace badawcze

Prace badawcze to nowatorskie poszukiwania rozwiązań mających na celu zdobycie wiedzy. Koszty prac badawczych zaliczane są do pozostałych kosztów operacyjnych w momencie ich poniesienia.

Poniesione koszty zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych po zakończeniu prac i po spełnieniu powyższych kryteriów. Jeżeli koszty prac rozwojowych nie spełniają warunków określonych w ustawie o rachunkowości i nie mogą zostać zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych, ich wartość należy odnieść do pozostałych kosztów operacyjnych.

Prace rozwojowe na etapie ich realizacji gromadzone są na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Po zakończeniu prac poniesione koszty, zgromadzone na koncie RMK, rozliczane są w zależności od uzyskanego efektu.

Tabela. Sposób ewidencji prac rozwojowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wycena i amortyzacja prac rozwojowych

Koszty prac rozwojowych wycenia się w wysokości kosztów rzeczywiście poniesionych na prace, mające na celu uzyskanie nowych lub ulepszonych produktów bądź technologii. Pomniejsza się je o ewentualne odzyski oraz odpisy z tytułu dotychczas dokonanej amortyzacji.

Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości koszty prac rozwojowych zakwalifikowane do wartości niematerialnych i prawnych amortyzowane są w czasie nie dłuższym niż pięć lat.

Dla celów podatkowych okres amortyzacji tego rodzaju wartości niematerialnych i prawnych nie może być krótszy niż 12 miesięcy.

Przykład

Spółka poniosła nakłady na wyprodukowanie prototypu urządzenia medycznego. Koszty wyniosły 20 000 zł. Przed podjęciem produkcji prowadzono prace badawcze polegające na zastosowaniu i wykorzystaniu urządzenia. Koszt prac badawczych to 40 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Koszty poniesione na etapie prac badawczych - księgowane w momencie poniesienia:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 40 000

Ma Różne konta bilansowe 40 000

2. Koszty prac rozwojowych:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 20 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 20 000

3. Prace rozwojowe zakończyły się powodzeniem. Zostanie uruchomiona produkcja na rynek oraz spełnione są pozostałe warunki wymienione w ustawie o rachunkowości:

a) zakwalifikowanie kosztów prac rozwojowych do wartości niematerialnych i prawnych

Wn „Wartości niematerialne i prawne” 20 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 20 000

b) zapis równoległy

Wn „Koszt obrotów wewnętrznych” 20 000

Ma „Obroty wewnętrzne” 20 000

4. Ustalono okres amortyzacji bilansowej na pięć lat:

20 000 zł : 5 lat = 4000 zł

Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi:

4000 zł : 12 miesięcy = 333 zł

a) amortyzacja miesięczna

Wn „Amortyzacja” 333

Ma „Umorzenie” 333

b) zapis równoległy - przeniesienie kosztów amortyzacji w układ funkcjonalny

Wn Odpowiednie konto zespołu 5 333

Ma „Rozliczenie kosztów” 333

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli prace rozwojowe nie zakończyłyby się powodzeniem, ich wartość odnosiłoby się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 20 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszty prac rozwojowych, do czasu ich zakończenia, wykazuje się w aktywach bilansu w pozycji:

B.IV. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe - jeżeli ich zakończenie nastąpi w ciągu następnego roku obrotowego,

A.V.2. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe - inne rozliczenia międzyokresowe - jeżeli zakończenie tych prac nastąpi w okresie dłuższym niż 12 miesięcy, licząc od dnia bilansowego.

W myśl przepisów podatkowych, jeżeli koszty prac rozwojowych nie mogą być uznane za wartości niematerialne i prawne, poniesione koszty zalicza się do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym prace zakończono. Warunki zaliczenia kosztów prac rozwojowych do wartości niematerialnych sformułowane są w art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy.

Jeżeli więc prace rozwojowe zakończą się wynikiem pozytywnym oraz zostaną spełnione warunki zawarte w art. 16b ust. 2 pkt 3, poniesione wydatki klasyfikuje się jako wartości niematerialne i prawne.

Odpisy amortyzacyjne naliczone zgodnie z przepisami podatkowymi stanowią dla spółki koszt uzyskania przychodu.

• art. 3 ust. 1 pkt 14, art. 31 ust. 2, art. 32 ust. 1-4 i 6, art. 33 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 15 ust. 4a, art. 16b ust. 2 pkt 3, art. 16m ust. 1 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA