REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dowody księgowe w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe

Maria Rubinkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy prawidłowe jest dokumentowanie paragonem lub pokwitowaniem przyjęcia zapłaty za zakup materiałów i usług, np. noclegowych, dla naszych pracowników wykonujących usługi za granicą? Czy ustawa o rachunkowości przewiduje inny sposób dokumentowania tego typu wydatków?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku gdy nie ma możliwości uzyskania faktury, wydatki na zakup usług za granicą mogą być udokumentowane paragonem lub pokwitowaniem przyjęcia zapłaty. Dokumenty te powinny zawierać dane, o których mowa w art. 21 ustawy o rachunkowości, oraz być zgodne z instrukcją sporządzania i obiegu dokumentów, jeżeli taka instrukcja powstała w danej jednostce.

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości nakazuje udokumentować każde zdarzenie gospodarcze dowodem, który musi spełnić odpowiednie wymogi. Cechy, które poprawny dowód księgowy powinien mieć, zostały określone w art. 21 i 22 ustawy. Są to wymagania minimalne, jakim powinny odpowiadać dowody księgowe.

Według art. 21 ustawy o rachunkowości dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego

Dowód musi zawierać określoną przepisami albo utrwaloną przez praktykę pełną nazwę lub symbol, np.: Faktura VAT, Kp - kasa przyjmie, Pz - przyjęcie materiałów, Raport kasowy, Paragon, Polecenie przelewu itd., oraz numer.

określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej

Dowód musi zawierać dane, które umożliwią identyfikację stron uczestniczących w operacji gospodarczej. Powinna to być nazwa i adres. Jeżeli takie dane są na pieczątce, to może to być pieczątka firmy.

opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych

Na dowodzie należy umieszczać opis operacji, tzn. nazwę danej transakcji, oraz jej wartość. Jeżeli operacja jest mierzona w jednostkach naturalnych, to na dowodzie należy podać także ich ilość. Na dowodzie mamy w tym przypadku nazwę, jednostkę miary, ilość, cenę i wartość. Jeśli dowód jest wystawiony w walucie obcej, to wartość operacji należy przeliczyć na walutę polską według kursu obowiązującego w dniu dokonania operacji gospodarczej.

datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu

Różne daty dokonania operacji oraz sporządzenia dowodu mamy wtedy, gdy odbiór towaru lub usługi nastąpił wcześniej, a dokument potwierdzający ich sprzedaż (np. faktura VAT) wystawiony został w następnych dniach.

podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów

Jeżeli dowód potwierdza przyjęcie lub wydanie składnika aktywów, przeniesienie prawa własności lub użytkowania wieczystego gruntu, to na dowodzie muszą być podpisy osób wydających i przyjmujących te składniki. W pozostałych przypadkach podpisy osób mogą być zastąpione znakami umożliwiającymi ustalenie tych osób.

stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie daty oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania

Dekret umożliwia połączenie dowodu z zapisami w księgach. Dekretacja musi być zgodna z zakładowym planem kont.

Wymagania dotyczące dokumentów, określone w ustawie o rachunkowości, są bardzo ogólne, natomiast bardziej szczegółowe wymagania co do dokumentacji mamy w ustawie o VAT.

REKLAMA

Zakup materiałów oraz usług może być udokumentowany paragonem lub pokwitowaniem zapłaty, pod warunkiem że dokumenty te są zaopatrzone w datę oraz dane jednostki wydającej te dokumenty. Powinna być na nich umieszczona ilość, cena jednostkowa oraz wartość transakcji. Pozostałe dane odbierający dokument może uzupełnić sam. Chodzi tu przede wszystkim o nazwę i adres firmy dokonującej zakupu.

Ustawa o rachunkowości nie zabrania udokumentowania transakcji gospodarczych paragonem lub pokwitowaniem zapłaty. Jeżeli jednak firma jest płatnikiem VAT, to nawet najdrobniejsze zakupy powinny być udokumentowane fakturą VAT. Zakupy towarów i usług są opodatkowane VAT oraz służą sprzedaży opodatkowanej, dlatego we własnym interesie spółka powinna udokumentować wszystkie swoje transakcje fakturą.

• art. 20, 21 i 22 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Maria Rubinkowska

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA