REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji

REKLAMA

REKLAMA

Celem niniejszego artykułu nie jest przedstawienie zasad budowy zakładowego planu kont, literatura przedmiotu jest bogata i dostępna – odsyłam do niej wszystkich zainteresowanych. Celem tego opracowania jest przedstawienie kilku istotnych, praktycznych zasad tworzenia i zarządzania systemem bazującym na odrębnym planie kont zarządczych.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

REKLAMA

Autopromocja

Każde przedsiębiorstwo, na które ustawodawca nałożył obowiązek prowadzenia pełnej księgowości finansowej jest zobowiązane, zgodnie z ustawą o rachunkowości - do posiadania i stosowania zakładowego planu kont.

Zakładowy plan kont jest dokumentem formalnym – częścią systemu księgowego umożliwiającego między innymi badanie prawidłowości naliczenia należnych podatków płaconych przez przedsiębiorstwo.

Zasady budowy zakładowego planu kont zarządczych są inne, bowiem służą innym celom.

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doświadczenia autora wskazują, że najlepiej w praktyce (poza bardzo niewielkimi podmiotami) sprawdzają się systemy bazujące na rozdzielnych księgach: podatkowej i zarządczej. Taka rozdzielność nie oznacza zawsze konieczności podwójnego księgowania zdarzeń gospodarczych.

Trzeba pamiętać, że te dane, których zbiory rekordów podatkowych i zarządczych są tożsame dla naszej działalności powinny być pobierane automatycznie z księgi podatkowej celem uproszczenia procedur i obniżenia kosztów obsługi systemu.  Część danych może być automatycznie pobieranych z księgi podatkowej do księgi zarządczej – np. wielkość przychodu ze sprzedaży, ale część danych musi niestety być rejestrowanych odrębnie, na odmiennych kontach zarządczych.

O czym należy pamiętać tworząc takie procedury rejestracji danych i plany kont zarządczych?

Posłużmy się najpierw przykładem, z którym mamy do czynienia w bardzo dużej liczbie firm różnych branż działających na rynku hurtowym i detalicznym.

Przedsiębiorstwa coraz częściej stosują kategorię amortyzacji ekonomicznej do wewnętrznej oceny funkcjonowania organizacji.

Przeanalizujmy dla ilustracji tezy amortyzację pojazdu: załóżmy, że podatkowo jest zamortyzowany w całości, ale wyjątkowo, dzięki oszczędnej eksploatacji nadaje się do użytkowania przez kolejny okres.  Zasady amortyzacji pojazdów - w tym minimalny okres trwania jest określony przez ustawodawcę, (musimy jednak pamiętać, że międzynarodowe standardy rachunkowości nakładają na nas obowiązek amortyzowania sprzętu zgodnie z rzeczywistym, planowanym okresem jego użytkowania).   

Po przypisaniu omawianego pojazdu do konkretnego MPK-u ( miejsca powstania kosztu, które często jest składnikiem oceny efektywności jakiegoś centrum wyników) informacja, jaką uzyskamy z księgi podatkowej, to: amortyzacja - 0 zł.               

Jeżeli jednak kierownik jednostki wyznaczył okres użytkowania tego pojazdu na kolejny okres - np. 3 lata to dla zapewnienia właściwej oceny centrum wyników trzeba określić wysokość takich odpisów amortyzacji ekonomicznej ( z reguły na poziomie różnicy miedzy przewidywaną wartością rezydualną pojazdu w chwili planowanej sprzedaży a dzisiejszą ceną rynkową). W tym momencie powstaje już odchylenie wyniku podatkowego i zarządczego o tę wartość.                              

Ten prosty przykład ilustruje pewien proces, który po nałożeniu większej liczby podobnych zdarzeń ( nie tylko z dziedziny amortyzacji oczywiście) prowadzi z czasem do znacznych odchyleń między wynikiem podatkowym i zarządczym. 

Problem w tym, że tylko osoby bezpośrednio zarządzające majątkiem przedsiębiorstwa, na co dzień, z reguły niektórzy członkowie zarządów i dyrektorzy finansowi są w stanie samodzielnie zweryfikować rzetelność tak gromadzonych danych.  Z kolei korzyści finansowe z odmiennej rejestracji zdarzeń do celów zarządczych są ewidentne. Poza stosowaniem w praktyce efektu tarczy podatkowej takie działanie pozwala na właściwą i rzetelną ocenę centrów wyników przedsiębiorstwa i stosowanie właściwie działających systemów motywacji.

Jednak praktyka pokazuje, że nawet przy niewielkiej skali działalności przy większej liczbie takich odmiennie rejestrowanych zdarzeń dochodzi z czasem do znacznego odchylenia między wynikiem podatkowym i zarządczym. Analiza takich odchyleń jest niezbędna do wykazania rzetelności wyniku zarządczego.

Dlatego budując model analityczny rachunkowości zarządczej dla podmiotu musimy pamiętać, że każde księgowanie, każda rejestracja zdarzenia gospodarczego do celów zarządczych nie tożsame z rejestracją dla celów podatkowych musi zawierać raport (cząstkowy) odchyleń tych danych. Raport ten w praktyce – to efekt modelu połączeń i relacji między zakładowym planem kont podatkowych i zarządczych. Musimy też zadbać o automatyzację tych procesów.

Rachunkowość finansowa oparta jest o regulacje prawne i skierowana właściwe do odbiorcy zewnętrznego. Daje, więc zarządom gwarancje rzetelności. Raport odchyleń zaś jest gwarancją rzetelności rachunkowości zarządczej a przede wszystkim rzetelności prezentowanego wyniku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA