REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu informacji zarządczych w fazie tworzenia bazy raportowania organizacji

REKLAMA

REKLAMA

Celem niniejszego artykułu nie jest przedstawienie zasad budowy zakładowego planu kont, literatura przedmiotu jest bogata i dostępna – odsyłam do niej wszystkich zainteresowanych. Celem tego opracowania jest przedstawienie kilku istotnych, praktycznych zasad tworzenia i zarządzania systemem bazującym na odrębnym planie kont zarządczych.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

REKLAMA

REKLAMA

Każde przedsiębiorstwo, na które ustawodawca nałożył obowiązek prowadzenia pełnej księgowości finansowej jest zobowiązane, zgodnie z ustawą o rachunkowości - do posiadania i stosowania zakładowego planu kont.

Zakładowy plan kont jest dokumentem formalnym – częścią systemu księgowego umożliwiającego między innymi badanie prawidłowości naliczenia należnych podatków płaconych przez przedsiębiorstwo.

Zasady budowy zakładowego planu kont zarządczych są inne, bowiem służą innym celom.

REKLAMA

Polecamy: Controlling i Rachunkowość Zarządcza – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doświadczenia autora wskazują, że najlepiej w praktyce (poza bardzo niewielkimi podmiotami) sprawdzają się systemy bazujące na rozdzielnych księgach: podatkowej i zarządczej. Taka rozdzielność nie oznacza zawsze konieczności podwójnego księgowania zdarzeń gospodarczych.

Trzeba pamiętać, że te dane, których zbiory rekordów podatkowych i zarządczych są tożsame dla naszej działalności powinny być pobierane automatycznie z księgi podatkowej celem uproszczenia procedur i obniżenia kosztów obsługi systemu.  Część danych może być automatycznie pobieranych z księgi podatkowej do księgi zarządczej – np. wielkość przychodu ze sprzedaży, ale część danych musi niestety być rejestrowanych odrębnie, na odmiennych kontach zarządczych.

O czym należy pamiętać tworząc takie procedury rejestracji danych i plany kont zarządczych?

Posłużmy się najpierw przykładem, z którym mamy do czynienia w bardzo dużej liczbie firm różnych branż działających na rynku hurtowym i detalicznym.

Przedsiębiorstwa coraz częściej stosują kategorię amortyzacji ekonomicznej do wewnętrznej oceny funkcjonowania organizacji.

Przeanalizujmy dla ilustracji tezy amortyzację pojazdu: załóżmy, że podatkowo jest zamortyzowany w całości, ale wyjątkowo, dzięki oszczędnej eksploatacji nadaje się do użytkowania przez kolejny okres.  Zasady amortyzacji pojazdów - w tym minimalny okres trwania jest określony przez ustawodawcę, (musimy jednak pamiętać, że międzynarodowe standardy rachunkowości nakładają na nas obowiązek amortyzowania sprzętu zgodnie z rzeczywistym, planowanym okresem jego użytkowania).   

Po przypisaniu omawianego pojazdu do konkretnego MPK-u ( miejsca powstania kosztu, które często jest składnikiem oceny efektywności jakiegoś centrum wyników) informacja, jaką uzyskamy z księgi podatkowej, to: amortyzacja - 0 zł.               

Jeżeli jednak kierownik jednostki wyznaczył okres użytkowania tego pojazdu na kolejny okres - np. 3 lata to dla zapewnienia właściwej oceny centrum wyników trzeba określić wysokość takich odpisów amortyzacji ekonomicznej ( z reguły na poziomie różnicy miedzy przewidywaną wartością rezydualną pojazdu w chwili planowanej sprzedaży a dzisiejszą ceną rynkową). W tym momencie powstaje już odchylenie wyniku podatkowego i zarządczego o tę wartość.                              

Ten prosty przykład ilustruje pewien proces, który po nałożeniu większej liczby podobnych zdarzeń ( nie tylko z dziedziny amortyzacji oczywiście) prowadzi z czasem do znacznych odchyleń między wynikiem podatkowym i zarządczym. 

Problem w tym, że tylko osoby bezpośrednio zarządzające majątkiem przedsiębiorstwa, na co dzień, z reguły niektórzy członkowie zarządów i dyrektorzy finansowi są w stanie samodzielnie zweryfikować rzetelność tak gromadzonych danych.  Z kolei korzyści finansowe z odmiennej rejestracji zdarzeń do celów zarządczych są ewidentne. Poza stosowaniem w praktyce efektu tarczy podatkowej takie działanie pozwala na właściwą i rzetelną ocenę centrów wyników przedsiębiorstwa i stosowanie właściwie działających systemów motywacji.

Jednak praktyka pokazuje, że nawet przy niewielkiej skali działalności przy większej liczbie takich odmiennie rejestrowanych zdarzeń dochodzi z czasem do znacznego odchylenia między wynikiem podatkowym i zarządczym. Analiza takich odchyleń jest niezbędna do wykazania rzetelności wyniku zarządczego.

Dlatego budując model analityczny rachunkowości zarządczej dla podmiotu musimy pamiętać, że każde księgowanie, każda rejestracja zdarzenia gospodarczego do celów zarządczych nie tożsame z rejestracją dla celów podatkowych musi zawierać raport (cząstkowy) odchyleń tych danych. Raport ten w praktyce – to efekt modelu połączeń i relacji między zakładowym planem kont podatkowych i zarządczych. Musimy też zadbać o automatyzację tych procesów.

Rachunkowość finansowa oparta jest o regulacje prawne i skierowana właściwe do odbiorcy zewnętrznego. Daje, więc zarządom gwarancje rzetelności. Raport odchyleń zaś jest gwarancją rzetelności rachunkowości zarządczej a przede wszystkim rzetelności prezentowanego wyniku.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA