REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku /Fot. Fotolia
Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu wybudowania nowego budynku przedsiębiorcy często decydują się na wyburzenie stojącej tam uprzednio budowli. Czy koszty związane z rozbiórką czy też z uporządkowaniem terenu można ująć przy wyliczeniu wartości początkowej budynku?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nieruchomość jako środek trwały

Nieruchomość definiuje się jako część powierzchni ziemskiej, która stanowi odrębny przedmiot własności, bądź też jako budynki związane z gruntem w sposób trwały lub ich części, o ile zgodnie z przepisami szczególnymi stanowią one odrębny od gruntu przedmiot własności. Do nieruchomości zaliczyć należy także te urządzenia, które są związane z gruntem w sposób trwały, a także rośliny od chwili ich zasadzenia.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości nieruchomości definiowane są jeszcze szerzej. Należą do nich bowiem:

- grunty;

REKLAMA

- prawa użytkowania wieczystego gruntów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- budowle i budynki;

- lokale będące odrębną własnością;

- spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego;

- spółdzielcze prawa do lokalu użytkowego.

Wybudowane nieruchomości zaliczane mogą zostać jako środek trwały przedsiębiorstwa po spełnieniu w sposób kumulatywny następujących warunków:

- muszą być one kompletne i zdatne do użytkowania w momencie przyjęcia do używania;

- mają być przeznaczone na własne potrzeby jednostki bądź do oddania w użytkowanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze;

- okres, w którym przewiduje się używanie danej nieruchomości ma być dłuższy niż rok.

Wartość początkowa nieruchomości

Przepisy rachunkowe określają, w jaki sposób ustala się wartość wprowadzanego środka trwałego. Co do zasady, należy dokonywać wyceny na podstawie ceny nabycia. Uwzględnieniu jednak podlegają koszta dodatkowe związane zakupem lokalu. Są to dla przykładu:

- podatek od czynności cywilnoprawnych;

- podatek VAT, który nie podlegać będzie odliczeniu;

- podatek należy od ustanowienia hipoteki, o ile zakup lokalu został dokonany na kredyt podlegający zabezpieczeniu hipoteką;

- opłaty powiązane z usługami notarialnymi;

- opłaty za wpisy w księgach wieczystych;

- opłaty sądowe związane z wpisami w księgach;

- koszty związane z korzystaniem z usług pośrednika przy sprzedaży/kupnie nieruchomości;

- koszty związane ze skorzystaniem z kredytu;

- koszty ubezpieczenia, o ile jest ono warunkiem koniecznym stawianym przez bank;

- koszty związane ze skorzystaniem z usług rzeczoznawcy.

Koszt rozbiórki jako element wartości początkowej

Jak już było wspominane, jako wartość początkową środków trwałych w przypadku ich wytworzenia przyjmuje się koszt, jaki poniósł podatnik w związku z owym wytworzeniem. Definiuje się go jako wartość ważoną w cenie nabycia, środków które zostały zużyte do wytworzenia owych środków trwałych. Mogą to być rzeczowe składniki majątku, czy też koszt usług, z których podatnik korzystał, koszty wynagrodzeń za pracę, czy  też inne koszty, które podlegać mogą pod pojęcie wartości wytworzenie środków trwałych. Nie należy brać jednak pod uwagę wartości, jaką stanowi praca wykonywana osobiście przez podatnika, jego małżonka oraz małoletnich dzieci, a także kosztów powiązanych z ogólnym zarządem, sprzedaży, czy też kosztów operacyjnych i finansowych.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

W związku z powyższym należy przyjąć, iż koszty poniesione w związku z rozbiórką budynku czy też uporządkowaniem terenu należy uznać za koszty wytworzenia nowego budynku, co sprawia, iż jego wartość początkowa uznawana jest za większą. Znajduje to potwierdzenie w stanowisku Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 stycznia 2010 r., ITPB1/415-824a/09/DP, zgodnie z którą "na wartość początkową środka trwałego składają się wszystkie koszty poniesione w związku z budową środków trwałych, a zatem mogą to być koszty likwidacji – rozbiórki środków trwałych, w związku z prowadzoną inwestycją".

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA