REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku

Klaudia Pastuszko
Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku /Fot. Fotolia
Koszt rozbiórki w wartości początkowej budynku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu wybudowania nowego budynku przedsiębiorcy często decydują się na wyburzenie stojącej tam uprzednio budowli. Czy koszty związane z rozbiórką czy też z uporządkowaniem terenu można ująć przy wyliczeniu wartości początkowej budynku?

REKLAMA

Autopromocja

Nieruchomość jako środek trwały

Nieruchomość definiuje się jako część powierzchni ziemskiej, która stanowi odrębny przedmiot własności, bądź też jako budynki związane z gruntem w sposób trwały lub ich części, o ile zgodnie z przepisami szczególnymi stanowią one odrębny od gruntu przedmiot własności. Do nieruchomości zaliczyć należy także te urządzenia, które są związane z gruntem w sposób trwały, a także rośliny od chwili ich zasadzenia.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości nieruchomości definiowane są jeszcze szerzej. Należą do nich bowiem:

- grunty;

- prawa użytkowania wieczystego gruntów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- budowle i budynki;

- lokale będące odrębną własnością;

- spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego;

- spółdzielcze prawa do lokalu użytkowego.

Wybudowane nieruchomości zaliczane mogą zostać jako środek trwały przedsiębiorstwa po spełnieniu w sposób kumulatywny następujących warunków:

- muszą być one kompletne i zdatne do użytkowania w momencie przyjęcia do używania;

- mają być przeznaczone na własne potrzeby jednostki bądź do oddania w użytkowanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze;

- okres, w którym przewiduje się używanie danej nieruchomości ma być dłuższy niż rok.

Wartość początkowa nieruchomości

Przepisy rachunkowe określają, w jaki sposób ustala się wartość wprowadzanego środka trwałego. Co do zasady, należy dokonywać wyceny na podstawie ceny nabycia. Uwzględnieniu jednak podlegają koszta dodatkowe związane zakupem lokalu. Są to dla przykładu:

- podatek od czynności cywilnoprawnych;

- podatek VAT, który nie podlegać będzie odliczeniu;

- podatek należy od ustanowienia hipoteki, o ile zakup lokalu został dokonany na kredyt podlegający zabezpieczeniu hipoteką;

- opłaty powiązane z usługami notarialnymi;

- opłaty za wpisy w księgach wieczystych;

- opłaty sądowe związane z wpisami w księgach;

- koszty związane z korzystaniem z usług pośrednika przy sprzedaży/kupnie nieruchomości;

- koszty związane ze skorzystaniem z kredytu;

- koszty ubezpieczenia, o ile jest ono warunkiem koniecznym stawianym przez bank;

- koszty związane ze skorzystaniem z usług rzeczoznawcy.

Koszt rozbiórki jako element wartości początkowej

Jak już było wspominane, jako wartość początkową środków trwałych w przypadku ich wytworzenia przyjmuje się koszt, jaki poniósł podatnik w związku z owym wytworzeniem. Definiuje się go jako wartość ważoną w cenie nabycia, środków które zostały zużyte do wytworzenia owych środków trwałych. Mogą to być rzeczowe składniki majątku, czy też koszt usług, z których podatnik korzystał, koszty wynagrodzeń za pracę, czy  też inne koszty, które podlegać mogą pod pojęcie wartości wytworzenie środków trwałych. Nie należy brać jednak pod uwagę wartości, jaką stanowi praca wykonywana osobiście przez podatnika, jego małżonka oraz małoletnich dzieci, a także kosztów powiązanych z ogólnym zarządem, sprzedaży, czy też kosztów operacyjnych i finansowych.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

W związku z powyższym należy przyjąć, iż koszty poniesione w związku z rozbiórką budynku czy też uporządkowaniem terenu należy uznać za koszty wytworzenia nowego budynku, co sprawia, iż jego wartość początkowa uznawana jest za większą. Znajduje to potwierdzenie w stanowisku Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 stycznia 2010 r., ITPB1/415-824a/09/DP, zgodnie z którą "na wartość początkową środka trwałego składają się wszystkie koszty poniesione w związku z budową środków trwałych, a zatem mogą to być koszty likwidacji – rozbiórki środków trwałych, w związku z prowadzoną inwestycją".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA