REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po zamknięciu ksiąg trzeba przeprowadzić inwentaryzację

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółki, które na 31 sierpnia zamknęły księgi rachunkowe i rozpoczęły prowadzenie księgi podatkowej, muszą przeprowadzić inwentaryzację. Jeżeli przeprowadzenie spisu z natury nie jest możliwe, inwentaryzacji dokonuje się drogą porównania danych z ksiąg.

Spółki, które zdecydowały się na powrót na podatkową księgę przychodów i rozchodów w trakcie roku, mogą mieć problemy z przeprowadzeniem inwentaryzacji. Warto zauważyć, że zmiany w ustawie o rachunkowości, które na to pozwalają, zostały opublikowane i weszły w życie w sierpniu. Aby można było powrócić na podatkową księgę jeszcze w 2008 roku, trzeba było zamknąć księgi na 31 sierpnia.

REKLAMA

Autopromocja

Spółki, które sporządzają sprawozdania finansowe na koniec roku obrotowego, mają trzy miesiące na inwentaryzację określonych składników majątku (np. uzgodnienie sald). Tego czasu nie mają podmioty, które zdecydowały się na rezygnację z ksiąg rachunkowych w trakcie roku.

Inwentaryzacja należności

Według Arkadiusza Lenarcika, kierownika zespołu w Europejskim Centrum Audytu, o ile policzenie rzeczowych składników majątku czy też uzyskanie potwierdzeń sald rachunków bankowych nie nastręcza specjalnych trudności, o tyle uzyskanie potwierdzeń sald należności od kontrahentów w tak krótkim okresie jest zadaniem problematycznym.

- Uzgodnienie sald odbywa się najczęściej w formie pisemnej poprzez wysłanie do kontrahenta pisma z prośbą o potwierdzenie salda - twierdzi nasz rozmówca. Dodaje, że jest to jednak sposób czasochłonny. Ekspert twierdzi, że przedsiębiorstwo może ten proces usprawnić poprzez potwierdzanie sald drogą internetową (należy wtedy wydrukować wiadomość od kontrahenta i dołączyć ją do dokumentacji inwentaryzacyjnej) albo telefonicznie (konieczne jest sporządzenie notatki służbowej z takiej rozmowy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeżeli próby uzyskania potwierdzenia salda nie powiodły się, to salda takie podlegają inwentaryzacji poprzez weryfikację z dowodami źródłowymi oraz zapisami w księgach rachunkowych - uważa Arkadiusz Lenarcik.

Ekspert uważa również, że możliwe jest sporządzenie wiarygodnego sprawozdania finansowego w terminach wskazanych przez ustawodawcę w nowelizacji ustawy o rachunkowości.

Weryfikacja zapasów

Z kolei Hanna Kobus starszy konsultant w TPA Horwath Horodko Audit zwraca uwagę, że oprócz aktywów pieniężnych oraz należności weryfikacji podlegają również zapasy. Inwentaryzacja ta przeprowadzana jest drogą spisu z natury. Z uwagi na bardzo krótki okres pomiędzy ogłoszeniem nowelizacji ustawy a koniecznością zamknięcia ksiąg jednostki mogą mieć problemy z przygotowaniem i przeprowadzeniem takiego spisu. W takiej sytuacji mogą powołać się na art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości.

- Zgodnie z tym przepisem, jeżeli przeprowadzenie spisu z natury z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe, inwentaryzacji dokonuje się drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników - podkreśla nasza rozmówczyni. W związku z tym podmioty powinny wybrać taki sposób inwentaryzacji zapasów, który zapewni właściwe ustalenie ich wartości. Hanna Kobus podkreśla, że należy przede wszystkim sprawdzić ich istnienie oraz ewentualną utratę wartości. Jeżeli nie wystąpiła duża rotacja zapasów, można przeprowadzić spis w terminie późniejszym i ustalić stan na dzień bilansowy przez dopisanie lub odpisanie przychodów i rozchodów.

UPRAWNIENIE DO ZMIANY ZASAD EWIDENCJI

Spółki, które w 2007 roku nie osiągnęły przychodów w kwocie 4533 tys., jeszcze w 2008 roku mogły zrezygnować z prowadzenia ksiąg rachunkowych. Warunkiem było zamknięcie ksiąg rachunkowych na 31 sierpnia i rozpoczęcie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów od 1 września.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 1 i 2 ustawy z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. nr 144, poz. 900).

• Art. 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA