REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe kłopoty z pożyczkami w walucie

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy zawierający pożyczki w walucie obcej mogą mieć kłopot z ustaleniem podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przepisy nie zawierają wytycznych, jak przeliczać takie transakcje.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na gruncie przepisów podatku od czynności cywilnoprawnych zawarcie umowy pożyczki co do zasady obliguje pożyczkobiorcę do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC).

Jak wskazują eksperci z Grant Thornton Frąckowiak, w przypadku umowy pożyczki obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z datą podpisania umowy. Ustawodawca nakłada na podatnika, bez wezwania organu podatkowego, obowiązek złożenia deklaracji dotyczącej czynności cywilnoprawnej oraz kalkulacji i wpłaty kwoty należnej w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Podstawa opodatkowania

Podstawę opodatkowania przy umowie pożyczki pieniężnej stanowi wartość pożyczki. Jak podkreśla Katarzyna Gierej, konsultant w Grant Thornton Frąckowiak, przepisy nie definiują pojęcia wartość pożyczki. W przypadku gdy wartość pożyczki jest wyrażona w złotych, nie ma problemu z ustaleniem podstawy opodatkowania.

REKLAMA

- Jeżeli natomiast strony określiły przedmiot pożyczki w walucie obcej, powstaje problem, jak przeliczyć tę wartość na złote polskie (według jakiego kursu). W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wskazano zasad przeliczania wartości pożyczki z waluty obcej na walutę krajową - sygnalizuje Katarzyna Gierej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeliczenie transakcji

Przy zawieraniu pożyczki w walucie obcej kluczową kwestią staje się więc prawidłowe ustalenie podstawy opodatkowania PCC. Irmina Fleszar, konsultant w Grant Thornton Frąckowiak, wskazuje, że w przepisach dotyczących podatków dochodowych przyjęto do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych kursy faktycznie zastosowane lub kurs średni NBP. Podobne regulacje są zawarte w ustawie o rachunkowości.

- Można, przyjmując zasady określone w tych przepisach, uznać, że wartość pożyczki wyrażona w walucie powinna być przeliczona według średniego kursu NBP z dnia powstania obowiązku podatkowego, tj. z dnia zawarcia umowy pożyczki - twierdzi Irmina Fleszar.

Podpowiada, że zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy pożyczki, niezależnie od terminu przekazania środków pieniężnych. Jeżeli podstawa opodatkowania jest wyrażona w walucie obcej, dla której NBP nie ustala kursu, to oblicza się go w relacji do waluty odniesienia, której kurs jest ustalony przez NBP.

Eksperci podsumowują, że brak odpowiednich regulacji w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie przeliczania kwot wyrażonych w walucie może stwarzać problemy wielu podatnikom.

- Zasadne byłoby więc wprowadzenie przez ustawodawcę zapisów, które pozwolą na prawidłowe określenie kwoty podatku od czynności cywilnoprawnych przy zawarciu umowy pożyczki - podpowiadają nasze rozmówczynie z Grant Thornton Frąckowiak.

Ważne!

W przypadku umowy pożyczki obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z datą podpisania umowy. Podatnik bez wezwania fiskusa musi złożyć deklarację PCC w terminie 14 dni od dnia powstania tego obowiązku

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA