REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca 2009 r. tylko e-zgłoszenia celne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bąk Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2009 r. zgłoszenia wywozowe przedsiębiorca musi składać obowiązkowo w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu ECS.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgłoszenia celne w formie papierowej mogą być składane jedynie wyjątkowo, tylko:

• przez podróżnych, którzy nie posiadają dostępu do systemu teleinformatycznego,

• w przypadku awarii systemu ECS w urzędzie celnym wywozu,

REKLAMA

• za zgodą help desk ECS, w przypadku awarii aplikacji lub sieci po stronie zgłaszającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Dodatkowo do momentu uruchomienia odpowiedniej funkcjonalności w systemie ECS (Ministerstwo Finansów planuje jej uruchomienie na pierwszy kwartał 2010 r.) wywozowe zgłoszenia niekompletne oraz zgłoszenia uproszczone będą rejestrowane w systemie CELINA według dotychczasowych zasad.

Jak uzyskać dostęp do systemu ECS

Jeżeli przedsiębiorca jeszcze nie stosuje ECS, a chce dokonywać eksportu po 1 lipca 2009 r., powinien:

• złożyć wniosek do właściwego naczelnika urzędu celnego o zarejestrowanie w Podsystemie Danych Referencyjnych (czynność konieczna, jeśli zgłaszający nie dokonywał dotychczas zgłoszeń celnych elektronicznie w systemie CELINA),

• posiadać aplikację umożliwiającą wymianę komunikatów z systemem ECS w postaci generowania plików w formacie XML, zgodnie ze specyfikacją opublikowaną pod adresem: www.mf.gov.pl (zakładka: Służba Celna / / Informatyzacja / ECS/AES),

• wystąpić do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego o zgodę na przesyłanie zgłoszeń wywozowych w formie elektronicznej,

• złożyć upoważnienia dla osób mających korzystać z klucza wraz z załączonymi oświadczeniami tych osób (zgodnie z wzorami stanowiącymi załączniki nr 1 i nr 2 do „Instrukcji korzystania z klucza do bezpiecznej transmisji danych w celu podpisywania elektronicznych zgłoszeń wywozowych w systemie ECS”).

WAŻNE!

Od 8 maja 2009 r. obowiązuje wersja 1.2 „Specyfikacji komunikatów XML dla podmiotów”, która obejmuje alternatywne dokumentowanie wyprowadzenia towarów z Unii Europejskiej, zasady umieszczania na kopii dokumentu EAD pieczęci ,,Polska - Export” czy weryfikację merytoryczną zgłoszeń wywozowych

Dokonując poboru klucza, przedsiębiorca musi:

• zalogować się na stronie https://cbt.celina.pl,

• wypełnić wniosek o przydzielenie klucza do bezpiecznej transmisji danych,

• postąpić zgodnie z dalszymi instrukcjami postępowania otrzymanymi w e-mailu zwrotnym oraz w odnośniku (linku) do strony, z której wnioskodawca pobierze klucz do bezpiecznej transmisji danych (na komputerze, na którym będzie potem pracował w tym systemie),

• pobrać ten klucz w terminie 10 dni (ważność klucza - jeden rok),

• zainstalować ww. klucz oraz

• przesłać swój klucz publiczny do izby celnej na adres projekt.ecs@kra.mofnet.gov.pl.

WAŻNE!

Jeżeli eksporter już wcześniej korzystał z systemu obsługi zgłoszeń celnych CELINA, nie ma obowiązku składania wniosku o dokonanie rejestracji w Podsystemie Danych Referencyjnych. Ponadto podmiot ten nie występuje o nowy login do systemu ECS.

Procedura wywozu przedstawia się więc następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

System Kontroli Eksportu pozwala na elektroniczną obsługę zgłoszenia wywozowego przesyłanego przez eksportera/zgłaszającego zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak i w urzędzie celnym wyprowadzenia. W przypadku operacji międzynarodowych (eksport pośredni), kiedy urząd wyprowadzenia jest poza terytorium RP, przedsiębiorca powinien sprawdzić w ogólnoeuropejskiej bazie danych urzędów celnych na stronie Komisji Europejskiej pod adresem: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/csrdhome_pl.htm, czy urząd celny, który zgłaszający chce zadeklarować jako urząd wyprowadzenia, posiada taki status.

 

Obieg komunikatów pomiędzy eksporterem a urzędem wywozu i urzędem wyprowadzenia

PRZYKŁAD 1

Odrzucenie wniosku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IE 515 - Zgłoszenie celne do procedury wywozu - komunikat zawiera dane zgłoszenia celnego do procedury wywozu i jest przekazywany do Systemu przez podmiot dokonujący zgłoszenia.

IE 516 - Odrzucenie zgłoszenia - komunikat zawiera informacje o odrzuceniu zgłoszenia i jest przekazywany zwrotnie podmiotowi zgłaszającemu.

PRZYKŁAD 2

Kontrola - wynik niezgodny ze zgłoszeniem eksportera

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IE 528 - Nadanie numeru ewidencyjnego - komunikat zawiera informacje o nadaniu numeru ewidencyjnego MRN i jest przekazywany zwrotnie podmiotowi zgłaszającemu.

IE 551 - Odmowa zwolnienia do procedury wywozu - komunikat zawiera informacje o odmowie zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu i jest przekazywany zwrotnie podmiotowi zgłaszającemu.

PRZYKŁAD 3

Wywóz towaru poza Wspólnotę

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IE 529 - Zwolnienie do procedury wywozu - komunikat zawiera dane zgłoszenia przekazane przez podmiot zgłaszający, skorygowane o ewentualne sprostowania i korekty oraz uzupełnione o: datę przyjęcia i zwolnienia zgłoszenia, wynik kontroli i zamknięcia celne (jeśli są założone).

EAD - Wywozowy dokument towarzyszący.

IE 501 - Informacja o wywozie.

IE 518 - Wynik kontroli.

IE 599 - Potwierdzenie wywozu - komunikat zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informację o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy oraz zawiera ewentualne informacje z urzędu wyprowadzenia i informację o ewentualnej zmianie tego urzędu.

Zgłoszenie wywozowe

Zgłoszenie wywozowe (komunikat IE 515 rozszerzony o dane bezpieczeństwa) będzie w Polsce obsługiwane w ramach drugiej fazy ECS. Jednak obsługa tego komunikatu nie zostanie uruchomiona z dniem 1 lipca 2009 r. Ministerstwo Finansów podaje, że uruchomienie to nastąpi najpóźniej w październiku 2009 r., jednak na razie nie ma konkretnej daty wprowadzenia.

Do czasu wdrożenia nowej funkcjonalności przedsiębiorcy muszą przesyłać IE 515 w starym formacie, zgodnie ze Specyfikacją Techniczną XML dla podmiotów w wersji 1.07.

Wywozowa deklaracja skrócona

Polska na razie nie wprowadza funkcjonalności pozwalającej na obsługę wywozowej deklaracji skróconej w systemie ECS, ponieważ korzysta z okresu przejściowego, wprowadzonego przez Komisję Europejską na jej wdrożenie, do 31 grudnia 2010 r. W tym okresie zawieszony będzie obowiązek przesyłania do systemu ECS wywozowych deklaracji skróconych.

WAŻNE!

Wprowadzenie okresu przejściowego dla wywozowej deklaracji skróconej nie oznacza wcale, że towary, dla wyprowadzenia których nie jest wymagane zgłoszenie wywozowe, nie będą objęte analizą ryzyka dla celów ochrony i bezpieczeństwa. Organy celne będą bowiem dokonywały takiej analizy na podstawie dostępnych dokumentów w momencie przedstawienia towarów w urzędzie wyprowadzenia.

Zgłoszenie tranzytowe

Warto przypomnieć, że procedura tranzytu ma miejsce w sytuacji, gdy przesyłka towarów zostaje objęta procedurą wywozu w jednym urzędzie celnym wewnętrznym, a następnie w innym urzędzie celnym wewnętrznym zostaje objęta procedurą tranzytu i dopiero w ten sposób opuszcza obszar celny Wspólnoty (konsolidacja przesyłek). Procedura tranzytu towarów wspólnotowych może się odbywać w takim przypadku na podstawie karnetu TIR lub tranzytu wspólnego T2, jeżeli towar jest wywożony albo przewożony przez kraj EFTA.

W tych przypadkach, tzn. gdy towary wyprowadzane z obszaru celnego Wspólnoty nie są objęte zgłoszeniem wywozowym, ale składane jest zgłoszenie tranzytowe, dane bezpieczeństwa właściwe dla wywozowej deklaracji skróconej będą mogły być składane w formie elektronicznej od 1 lipca 2009 r. z wykorzystaniem systemu NCTS. Korzystanie z tej możliwości jest opcjonalne dla przedsiębiorców do 31 grudnia 2010 r.

Agnieszka Bąk

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA