REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca 2009 r. tylko e-zgłoszenia celne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bąk Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2009 r. zgłoszenia wywozowe przedsiębiorca musi składać obowiązkowo w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu ECS.

 

REKLAMA

Autopromocja

Zgłoszenia celne w formie papierowej mogą być składane jedynie wyjątkowo, tylko:

• przez podróżnych, którzy nie posiadają dostępu do systemu teleinformatycznego,

• w przypadku awarii systemu ECS w urzędzie celnym wywozu,

• za zgodą help desk ECS, w przypadku awarii aplikacji lub sieci po stronie zgłaszającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Dodatkowo do momentu uruchomienia odpowiedniej funkcjonalności w systemie ECS (Ministerstwo Finansów planuje jej uruchomienie na pierwszy kwartał 2010 r.) wywozowe zgłoszenia niekompletne oraz zgłoszenia uproszczone będą rejestrowane w systemie CELINA według dotychczasowych zasad.

Jak uzyskać dostęp do systemu ECS

Jeżeli przedsiębiorca jeszcze nie stosuje ECS, a chce dokonywać eksportu po 1 lipca 2009 r., powinien:

• złożyć wniosek do właściwego naczelnika urzędu celnego o zarejestrowanie w Podsystemie Danych Referencyjnych (czynność konieczna, jeśli zgłaszający nie dokonywał dotychczas zgłoszeń celnych elektronicznie w systemie CELINA),

• posiadać aplikację umożliwiającą wymianę komunikatów z systemem ECS w postaci generowania plików w formacie XML, zgodnie ze specyfikacją opublikowaną pod adresem: www.mf.gov.pl (zakładka: Służba Celna / / Informatyzacja / ECS/AES),

• wystąpić do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego o zgodę na przesyłanie zgłoszeń wywozowych w formie elektronicznej,

• złożyć upoważnienia dla osób mających korzystać z klucza wraz z załączonymi oświadczeniami tych osób (zgodnie z wzorami stanowiącymi załączniki nr 1 i nr 2 do „Instrukcji korzystania z klucza do bezpiecznej transmisji danych w celu podpisywania elektronicznych zgłoszeń wywozowych w systemie ECS”).

WAŻNE!

Od 8 maja 2009 r. obowiązuje wersja 1.2 „Specyfikacji komunikatów XML dla podmiotów”, która obejmuje alternatywne dokumentowanie wyprowadzenia towarów z Unii Europejskiej, zasady umieszczania na kopii dokumentu EAD pieczęci ,,Polska - Export” czy weryfikację merytoryczną zgłoszeń wywozowych

Dokonując poboru klucza, przedsiębiorca musi:

• zalogować się na stronie https://cbt.celina.pl,

• wypełnić wniosek o przydzielenie klucza do bezpiecznej transmisji danych,

• postąpić zgodnie z dalszymi instrukcjami postępowania otrzymanymi w e-mailu zwrotnym oraz w odnośniku (linku) do strony, z której wnioskodawca pobierze klucz do bezpiecznej transmisji danych (na komputerze, na którym będzie potem pracował w tym systemie),

• pobrać ten klucz w terminie 10 dni (ważność klucza - jeden rok),

• zainstalować ww. klucz oraz

• przesłać swój klucz publiczny do izby celnej na adres projekt.ecs@kra.mofnet.gov.pl.

WAŻNE!

Jeżeli eksporter już wcześniej korzystał z systemu obsługi zgłoszeń celnych CELINA, nie ma obowiązku składania wniosku o dokonanie rejestracji w Podsystemie Danych Referencyjnych. Ponadto podmiot ten nie występuje o nowy login do systemu ECS.

Procedura wywozu przedstawia się więc następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

System Kontroli Eksportu pozwala na elektroniczną obsługę zgłoszenia wywozowego przesyłanego przez eksportera/zgłaszającego zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak i w urzędzie celnym wyprowadzenia. W przypadku operacji międzynarodowych (eksport pośredni), kiedy urząd wyprowadzenia jest poza terytorium RP, przedsiębiorca powinien sprawdzić w ogólnoeuropejskiej bazie danych urzędów celnych na stronie Komisji Europejskiej pod adresem: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/csrdhome_pl.htm, czy urząd celny, który zgłaszający chce zadeklarować jako urząd wyprowadzenia, posiada taki status.

 

Obieg komunikatów pomiędzy eksporterem a urzędem wywozu i urzędem wyprowadzenia

PRZYKŁAD 1

Odrzucenie wniosku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IE 515 - Zgłoszenie celne do procedury wywozu - komunikat zawiera dane zgłoszenia celnego do procedury wywozu i jest przekazywany do Systemu przez podmiot dokonujący zgłoszenia.

IE 516 - Odrzucenie zgłoszenia - komunikat zawiera informacje o odrzuceniu zgłoszenia i jest przekazywany zwrotnie podmiotowi zgłaszającemu.

PRZYKŁAD 2

Kontrola - wynik niezgodny ze zgłoszeniem eksportera

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IE 528 - Nadanie numeru ewidencyjnego - komunikat zawiera informacje o nadaniu numeru ewidencyjnego MRN i jest przekazywany zwrotnie podmiotowi zgłaszającemu.

IE 551 - Odmowa zwolnienia do procedury wywozu - komunikat zawiera informacje o odmowie zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu i jest przekazywany zwrotnie podmiotowi zgłaszającemu.

PRZYKŁAD 3

Wywóz towaru poza Wspólnotę

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

IE 529 - Zwolnienie do procedury wywozu - komunikat zawiera dane zgłoszenia przekazane przez podmiot zgłaszający, skorygowane o ewentualne sprostowania i korekty oraz uzupełnione o: datę przyjęcia i zwolnienia zgłoszenia, wynik kontroli i zamknięcia celne (jeśli są założone).

EAD - Wywozowy dokument towarzyszący.

IE 501 - Informacja o wywozie.

IE 518 - Wynik kontroli.

IE 599 - Potwierdzenie wywozu - komunikat zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informację o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy oraz zawiera ewentualne informacje z urzędu wyprowadzenia i informację o ewentualnej zmianie tego urzędu.

Zgłoszenie wywozowe

Zgłoszenie wywozowe (komunikat IE 515 rozszerzony o dane bezpieczeństwa) będzie w Polsce obsługiwane w ramach drugiej fazy ECS. Jednak obsługa tego komunikatu nie zostanie uruchomiona z dniem 1 lipca 2009 r. Ministerstwo Finansów podaje, że uruchomienie to nastąpi najpóźniej w październiku 2009 r., jednak na razie nie ma konkretnej daty wprowadzenia.

Do czasu wdrożenia nowej funkcjonalności przedsiębiorcy muszą przesyłać IE 515 w starym formacie, zgodnie ze Specyfikacją Techniczną XML dla podmiotów w wersji 1.07.

Wywozowa deklaracja skrócona

Polska na razie nie wprowadza funkcjonalności pozwalającej na obsługę wywozowej deklaracji skróconej w systemie ECS, ponieważ korzysta z okresu przejściowego, wprowadzonego przez Komisję Europejską na jej wdrożenie, do 31 grudnia 2010 r. W tym okresie zawieszony będzie obowiązek przesyłania do systemu ECS wywozowych deklaracji skróconych.

WAŻNE!

Wprowadzenie okresu przejściowego dla wywozowej deklaracji skróconej nie oznacza wcale, że towary, dla wyprowadzenia których nie jest wymagane zgłoszenie wywozowe, nie będą objęte analizą ryzyka dla celów ochrony i bezpieczeństwa. Organy celne będą bowiem dokonywały takiej analizy na podstawie dostępnych dokumentów w momencie przedstawienia towarów w urzędzie wyprowadzenia.

Zgłoszenie tranzytowe

REKLAMA

Warto przypomnieć, że procedura tranzytu ma miejsce w sytuacji, gdy przesyłka towarów zostaje objęta procedurą wywozu w jednym urzędzie celnym wewnętrznym, a następnie w innym urzędzie celnym wewnętrznym zostaje objęta procedurą tranzytu i dopiero w ten sposób opuszcza obszar celny Wspólnoty (konsolidacja przesyłek). Procedura tranzytu towarów wspólnotowych może się odbywać w takim przypadku na podstawie karnetu TIR lub tranzytu wspólnego T2, jeżeli towar jest wywożony albo przewożony przez kraj EFTA.

W tych przypadkach, tzn. gdy towary wyprowadzane z obszaru celnego Wspólnoty nie są objęte zgłoszeniem wywozowym, ale składane jest zgłoszenie tranzytowe, dane bezpieczeństwa właściwe dla wywozowej deklaracji skróconej będą mogły być składane w formie elektronicznej od 1 lipca 2009 r. z wykorzystaniem systemu NCTS. Korzystanie z tej możliwości jest opcjonalne dla przedsiębiorców do 31 grudnia 2010 r.

Agnieszka Bąk

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA