REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalać miejsce świadczenia usług pośrednictwa

Aneta Markowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Najwięcej zasad ustalania miejsca świadczenia usług określono w ustawie o podatku od towarów i usług dla usług pośrednictwa. Usługi te w większości przypadków są opodatkowane w miejscu, gdzie usługi lub dostawy, których dotyczą, będą opodatkowane.

Brak definicji usług pośrednictwa oraz wiele zasad ustalania miejsca świadczenia powoduje problemy z rozliczeniem tych usług. Polska ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia usług pośrednictwa. Również w dyrektywie VAT nie ma takich regulacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiamy kompleksowe zasady ustalania miejsca świadczenia usług pośrednictwa.

Jak zdefiniować usługi pośrednictwa

Określenie „usługi pośrednictwa” należy interpretować przede wszystkim na podstawie wykładni językowej i zgodnie z potocznym rozumieniem tego pojęcia. Można również posiłkować się definicjami zawartymi w innych przepisach prawa.

DEFINICJA

REKLAMA

Pośrednictwo - działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron; kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy (Słownik języka polskiego PWN). Są to więc czynności dokonywane w imieniu oraz na rzecz innego podmiotu gospodarczego, w wyniku których dochodzi do zawarcia transakcji między tym przedsiębiorcą a podmiotem trzecim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działanie w imieniu - działanie z czyjegoś upoważnienia, w zastępstwie kogoś.

Działanie na czyjąś korzyść - działanie dla kogoś, dla czyjegoś dobra (Słownik języka polskiego PWN).

Usługi pośrednictwa definiują również sądy i organy podatkowe. Wynikają z nich następujące wskazówki w definiowaniu tych usług:

Z działaniem na rzecz osób trzecich mamy do czynienia nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów z klientami, ale także w przypadku istnienia jedynie umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa. Zatem brak pełnomocnictwa nie wyklucza możliwości uznania danej czynności za usługę pośrednictwa do zawierania umów w imieniu dostawcy towarów z ich odbiorcami. Warunek działania w imieniu osób trzecich jest spełniony również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa (wyrok WSA w Warszawie z 26 stycznia 2007 r., sygn. III SA/Wa 3996/06. Takie stanowisko zajął również WSA w Gliwicach w wyroku z 12 sierpnia 2008 r., sygn. akt III SA/Gl 372/08, a także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z 12 grudnia 2008 r., nr IPPP2/443-1471/08-4/PW).

Pośrednictwo nie może zawężać się do czynności faktycznych. Istota stosunku wykonywania czynności na rzecz innej osoby może polegać nie tylko na wykonywaniu czynności prawnych. Wymóg „działania w imieniu osób trzecich” należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa (wyrok WSA w Gliwicach z 12 sierpnia 2008 r., sygn. akt III SA/Gl 372/08, wyrok WSA w Warszawie z 26 stycznia 2007 r., sygn. III SA/Wa 3996/06).

Uczestnictwo w transakcji, w ramach której towary lub usługi są sprzedawane pomiędzy osobą trzecią a ostatecznym klientem, stanowi usługę pośrednictwa. Aby podmiot mógł dokonywać odsprzedaży danego dobra, to przedmiot tej czynności (to dobro) musiałby najpierw przejść na własność, czy w dyspozycję tego podmiotu - w innej sytuacji działa on jako pośrednik (wyrok WSA w Warszawie z 2 października 2006 r., sygn. akt III SA/Wa 1399/06).

Pośrednictwo obejmuje działalność wykonywaną przez osobę pośredniczącą, która nie jest stroną umowy, i której działalność różni się od typowych świadczeń umownych wykonywanych przez strony tych umów. Pośrednictwo stanowi usługę świadczoną na rzecz strony umowy, za którą wypłaca ona wynagrodzenie jako za odrębną działalność pośrednictwa. Celem działania usług pośrednictwa jest uczynić wszystko co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę, przy czym pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy (ETS w wyroku z 21 czerwca 2007 r. w sprawie C-453/05).

Nie mamy do czynienia z działalnością polegającą na pośrednictwie, jeśli jedna ze stron umowy zleca podwykonawcy część czynności faktycznych związanych z umową (ETS w wyroku z 21 czerwca 2007 r. w sprawie C-453/05).

Czynność polegająca na pośredniczeniu, może obejmować różne elementy, takie jak: wskazywanie stronie umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną transakcji, negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych (ETS w wyroku w sprawie C-453/05).

Pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik działający jako subagent agenta głównego kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy w celu negocjowania wszystkich klauzul pod warunkiem że jego działalność nie ogranicza się wyłącznie do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z przedmiotową umową. Dlatego okoliczność, iż podatnik nie jest związany umownie z żadną ze stron umowy, do której zawarcia się przyczynił, oraz że nie kontaktuje się bezpośrednio z jedną z tych stron, nie stanowi przeszkody do tego, aby świadczył on usługę pośrednictwa kredytowego (ETS w wyroku w sprawie C-453/05).

 

Jakie są zasady ustalania miejsca świadczenia usług według ETS

ETS rozstrzygnął ważną sprawę, a mianowicie, że zasady ustalania miejsca świadczenia usług pośrednictwa przy dostawie towarów mają zastosowanie do każdego rodzaju dostaw, niezależnie od tego, na czyją rzecz usługi są wykonywane, tj. podatników czy osób prawnych niebędących podatnikami (wyrok ETS z 27 maja 2004 r. w sprawie C-68/03). Dlatego świadczenie usług pośrednictwa na rzecz konsumentów (osób fizycznych niebędących podatnikami) w związku z dostawami towarów powoduje, że miejsce świadczenia dla tych dostaw ustalane jest w miejscu dostawy towarów. Miejsce świadczenia dla usług pośrednictwa jest ustalane w miejscu dostawy towarów nawet wtedy, gdy sama dostawa jest wykonywana między dwoma konsumentami, z których żaden nie działa jako podatnik, czyli w sytuacji, gdy usługa pośrednictwa dotyczy transakcji niepodlegającej opodatkowaniu.

W tym wyroku ETS potwierdził również, że miejscem świadczenia usługi pośrednictwa do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest miejsce, w którym nastąpiło nabycie towarów. Wynika to z faktu, że mechanizm wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w istocie stanowi o przesunięciu miejsca dostawy towarów do państwa nabywcy towarów. Sama ta czynność zaś praktycznie pozostaje dostawą. Będzie to, co do zasady, kraj, w którym następuje zakończenie wysyłki lub transportu.

Jak ustalić miejsce świadczenia usług pośrednictwa

Reguły dotyczące miejsca świadczenia usług pośrednictwa są różne w zależności od tego, z jakim rodzajem pośrednictwa mamy do czynienia.

Ustalanie miejsca świadczenia usług pośrednictwa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aneta Markowska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA