REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie najważniejszych problemów podatkowych spowodowanych powodzią

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
Przemysław Przybylski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po okresie intensywnej walki z żywiołem przychodzi czas na rozwiązywanie problemów spowodowanych powodzią. Niestety i w tym obszarze pojawiają się problemy podatkowe. Artykuł ten pozwoli na rozwiązanie wielu z nich.

Czy do kosztów można zaliczyć stratę w towarze spowodowaną powodzią

problem

REKLAMA

Autopromocja

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą. Prowadzę sklep spożywczy. W wyniku powodzi część moich towarów handlowych została zniszczona. Wartość strat szacuję na 14 000-15 000 zł. Towar nie był ubezpieczony. Czy wartość tej straty mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

rada

Podatnik może zaliczyć wartość straty w towarach handlowych spowodowanej powodzią do kosztów uzyskania przychodów. Musi jednak zadbać o rzetelne udokumentowanie tej straty. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Poniesione straty w środkach obrotowych (takimi są towary handlowe) mogą być kosztem uzyskania przychodu na podstawie klauzuli generalnej zawartej w art. 22 ust. 1 updof, czy art. 15 ust. 1 updop. Jednak, jak podkreślił NSA w wyroku z 17 grudnia 2002 r. (sygn. akt III SA 1152/01), nie w każdej sytuacji straty w środkach obrotowych powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Straty muszą być zawsze rzeczywiste i prawidłowo udokumentowane. NSA za stratę uznał obiektywny stan, którego zaistnienie jest pochodną zdarzeń niezależnych od woli podatnika. W tej definicji będą się mieściły straty powstałe z powodu wszelkich zdarzeń losowych, takich jak pożar, powódź. Biorąc to pod uwagę, należy przyjąć, że podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów stratę w towarach handlowych poniesioną w wyniku powodzi. Strata taka jest bowiem efektem zdarzenia losowego, niezależnego od woli podatnika.

Udokumentowanie straty. Podatnik musi zadbać o prawidłowe udokumentowanie straty. NSA często zwracał uwagę (przykładem jest ww. wyrok z 17 grudnia 2002 r.), że straty powinny być dobrze udokumentowane, np. protokołem policyjnym, straży pożarnej czy innej instytucji, która zajmowała się wyjaśnianiem okoliczności powstania strat.

REKLAMA

Wymóg prawidłowego udokumentowania dotyczy tak samo strat w środkach obrotowych, jak i strat w środkach trwałych przedsiębiorcy. W przypadku strat spowodowanych powodzią warto poprosić straż pożarną czy policję o sporządzenie protokołu strat. Możliwe również, że poszczególne gminy dotknięte klęską powodzi powołają specjalne komisje lub inne organy do szacowania strat. W przypadku funkcjonowania takiej jednostki należy do niej zgłosić fakt poniesienia strat.

Jeżeli podatnik nie uzyska protokołu strat od organów zewnętrznych, to powinien sporządzić go we własnym zakresie, z podpisem świadków, np. pracowników. Warto również udokumentować rozmiar szkód dokumentacją fotograficzną. Sporządzenie takiej dokumentacji z zalanego miejsca oraz sporządzenie protokołu z powołaniem świadków służy tylko zabezpieczeniu interesów podatnika.

Do kosztów tylko raz. Jeżeli przed powstaniem straty wydatek na nabycie danego składnika lub jego wytworzenie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, brak jest podstaw do ponownego obciążenia kosztów w dacie powstania straty. Stanowisko to potwierdza m.in. NSA w wyroku z 12 maja 1999 r. (sygn. akt I SA/Wr 1813/97):

(...) aby uniknąć podwójnego zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów: raz w momencie zakupu towaru, drugi raz - w chwili wystąpienia straty, podatnik powinien dokonać przekwalifikowania kosztu.

PRZYKŁAD

Podatnik prowadzi księgę przychodów i rozchodów. W wyniku powodzi poniósł stratę w towarze handlowym o wartości 14 000 zł. Towar ten wcześniej zaewidencjonował w kolumnie 10 pkpir - zakup towarów handlowych. W dacie poniesienia straty podatnik wystornuje wartość towaru z kolumny 10 i ujmie tę wartość jako stratę w kolumnie 13 pkpir - pozostałe wydatki.

Czy do kosztów można zaliczyć remont samochodu spowodowany powodzią

problem

Jesteśmy spółką z o.o. W trakcie powodzi uszkodzeniu uległ jeden z samochodów spółki. Samochód został zalany oraz została uszkodzona jego karoseria w wyniku uderzenia drzewem przewróconym przez wodę. Czy koszt naprawy tego samochodu spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych?

rada

Spółka może zaliczyć do kosztów wydatki na remont samochodu spowodowany powodzią, ale pod warunkiem że samochód jest objęty ubezpieczeniem AC. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym (art. 23 ust. 1 pkt 48 updof, art. 16 ust. 1 pkt 50 updop). Przywołane wyłączenie z kosztów dotyczy zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Przytoczone przepisy mają zastosowanie w przypadku kosztów remontów powypadkowych samochodów. Czy dotyczą one również remontów spowodowanych powodzią?

Wypadek jest nagłym, niespodziewanym zdarzeniem, w wyniku którego ktoś poniósł straty materialne, utracił zdrowie lub życie, bądź został narażony na takie niebezpieczeństwo (Słownik współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996). Powódź również jest nagłym i niespodziewanym zdarzeniem dla osoby, która ponosi straty. Należy więc przyjąć, że przywołane przepisy dotyczą również remontów samochodów spowodowanych powodzią. Podatnik może zatem zaliczyć do kosztów wydatki na taki remont, ale pod warunkiem że samochód jest objęty ubezpieczeniem AC.

 

Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Jak rozwiązać najważniejsze problemy podatkowe spowodowane powodzią

 


 

Grzegorz Ziółkowski, doardca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA