REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie najważniejszych problemów podatkowych spowodowanych powodzią

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
Przemysław Przybylski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po okresie intensywnej walki z żywiołem przychodzi czas na rozwiązywanie problemów spowodowanych powodzią. Niestety i w tym obszarze pojawiają się problemy podatkowe. Artykuł ten pozwoli na rozwiązanie wielu z nich.

Czy do kosztów można zaliczyć stratę w towarze spowodowaną powodzią

problem

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą. Prowadzę sklep spożywczy. W wyniku powodzi część moich towarów handlowych została zniszczona. Wartość strat szacuję na 14 000-15 000 zł. Towar nie był ubezpieczony. Czy wartość tej straty mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

rada

Podatnik może zaliczyć wartość straty w towarach handlowych spowodowanej powodzią do kosztów uzyskania przychodów. Musi jednak zadbać o rzetelne udokumentowanie tej straty. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Poniesione straty w środkach obrotowych (takimi są towary handlowe) mogą być kosztem uzyskania przychodu na podstawie klauzuli generalnej zawartej w art. 22 ust. 1 updof, czy art. 15 ust. 1 updop. Jednak, jak podkreślił NSA w wyroku z 17 grudnia 2002 r. (sygn. akt III SA 1152/01), nie w każdej sytuacji straty w środkach obrotowych powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Straty muszą być zawsze rzeczywiste i prawidłowo udokumentowane. NSA za stratę uznał obiektywny stan, którego zaistnienie jest pochodną zdarzeń niezależnych od woli podatnika. W tej definicji będą się mieściły straty powstałe z powodu wszelkich zdarzeń losowych, takich jak pożar, powódź. Biorąc to pod uwagę, należy przyjąć, że podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów stratę w towarach handlowych poniesioną w wyniku powodzi. Strata taka jest bowiem efektem zdarzenia losowego, niezależnego od woli podatnika.

Udokumentowanie straty. Podatnik musi zadbać o prawidłowe udokumentowanie straty. NSA często zwracał uwagę (przykładem jest ww. wyrok z 17 grudnia 2002 r.), że straty powinny być dobrze udokumentowane, np. protokołem policyjnym, straży pożarnej czy innej instytucji, która zajmowała się wyjaśnianiem okoliczności powstania strat.

Wymóg prawidłowego udokumentowania dotyczy tak samo strat w środkach obrotowych, jak i strat w środkach trwałych przedsiębiorcy. W przypadku strat spowodowanych powodzią warto poprosić straż pożarną czy policję o sporządzenie protokołu strat. Możliwe również, że poszczególne gminy dotknięte klęską powodzi powołają specjalne komisje lub inne organy do szacowania strat. W przypadku funkcjonowania takiej jednostki należy do niej zgłosić fakt poniesienia strat.

Jeżeli podatnik nie uzyska protokołu strat od organów zewnętrznych, to powinien sporządzić go we własnym zakresie, z podpisem świadków, np. pracowników. Warto również udokumentować rozmiar szkód dokumentacją fotograficzną. Sporządzenie takiej dokumentacji z zalanego miejsca oraz sporządzenie protokołu z powołaniem świadków służy tylko zabezpieczeniu interesów podatnika.

Do kosztów tylko raz. Jeżeli przed powstaniem straty wydatek na nabycie danego składnika lub jego wytworzenie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, brak jest podstaw do ponownego obciążenia kosztów w dacie powstania straty. Stanowisko to potwierdza m.in. NSA w wyroku z 12 maja 1999 r. (sygn. akt I SA/Wr 1813/97):

(...) aby uniknąć podwójnego zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów: raz w momencie zakupu towaru, drugi raz - w chwili wystąpienia straty, podatnik powinien dokonać przekwalifikowania kosztu.

PRZYKŁAD

Podatnik prowadzi księgę przychodów i rozchodów. W wyniku powodzi poniósł stratę w towarze handlowym o wartości 14 000 zł. Towar ten wcześniej zaewidencjonował w kolumnie 10 pkpir - zakup towarów handlowych. W dacie poniesienia straty podatnik wystornuje wartość towaru z kolumny 10 i ujmie tę wartość jako stratę w kolumnie 13 pkpir - pozostałe wydatki.

Czy do kosztów można zaliczyć remont samochodu spowodowany powodzią

problem

Jesteśmy spółką z o.o. W trakcie powodzi uszkodzeniu uległ jeden z samochodów spółki. Samochód został zalany oraz została uszkodzona jego karoseria w wyniku uderzenia drzewem przewróconym przez wodę. Czy koszt naprawy tego samochodu spółka może zaliczyć do kosztów podatkowych?

rada

Spółka może zaliczyć do kosztów wydatki na remont samochodu spowodowany powodzią, ale pod warunkiem że samochód jest objęty ubezpieczeniem AC. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym (art. 23 ust. 1 pkt 48 updof, art. 16 ust. 1 pkt 50 updop). Przywołane wyłączenie z kosztów dotyczy zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Przytoczone przepisy mają zastosowanie w przypadku kosztów remontów powypadkowych samochodów. Czy dotyczą one również remontów spowodowanych powodzią?

Wypadek jest nagłym, niespodziewanym zdarzeniem, w wyniku którego ktoś poniósł straty materialne, utracił zdrowie lub życie, bądź został narażony na takie niebezpieczeństwo (Słownik współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996). Powódź również jest nagłym i niespodziewanym zdarzeniem dla osoby, która ponosi straty. Należy więc przyjąć, że przywołane przepisy dotyczą również remontów samochodów spowodowanych powodzią. Podatnik może zatem zaliczyć do kosztów wydatki na taki remont, ale pod warunkiem że samochód jest objęty ubezpieczeniem AC.

 

Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Jak rozwiązać najważniejsze problemy podatkowe spowodowane powodzią

 


 

Grzegorz Ziółkowski, doardca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA