REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy zakończyć inwentaryzację drogą weryfikacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tadeusz Waślicki

REKLAMA

Niezależnie od stosowanej metody inwentaryzacyjnej – drogą spisu z natury, potwierdzenia sald czy weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych na podstawie posiadanych dokumentów – inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień roku obrotowego.

 

REKLAMA

Autopromocja

Chcesz bezbłędnie przeprowadzić i rozliczyć inwentaryzację? Zamów już teraz kompletne źródło informacji - serwis "Inwentaryzacja"

 

Na ten dzień sporządzany jest bilans, stanowiący wartościowe zestawienie aktywów i pasywów jednostki, których stan, wynikający z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy, powinien zostać zweryfikowany, a w niektórych przypadkach skorygowany lub ustalony w wyniku inwentaryzacji.

Ograniczenia czasowe procesu inwentaryzacji

REKLAMA

Podstawową metodą inwentaryzacyjną jest spis z natury (dla składników materialnych, dających się policzyć lub zmierzyć) oraz potwierdzenie sald, stosowane dla aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, jak również dla należności. Przeprowadzenie spisu z natury, a także uzgodnienie sald z kontrahentami w ciągu jednego dnia kończącego rok obrotowy jest po prostu niemożliwe. Z tego powodu ustawa o rachunkowości przewiduje zakres czasu na przeprowadzenie inwentaryzacji. Inwentaryzację większości składników aktywów, z pewnymi wyjątkami, można rozpocząć nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem bilansowym. Zakończenie inwentaryzacji powinno nastąpić nie później niż do 15 dnia następnego roku obrotowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku ustalenie stanu na dzień bilansowy następuje przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda na określony dzień przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych. Ponieważ ustalenie rzeczywistej wielkości inwentaryzowanych w ten sposób aktywów następuje na inny dzień niż dzień bilansowy, więc ewentualnej korekcie podlega saldo istniejące w księgach rachunkowych na ten dzień. Stwierdzone zmniejszenia lub zwiększenia stanu inwentaryzowanych składników korygują saldo na 31 grudnia. Zakłada się, że wielkość wynikająca z zapisów zwiększających lub zmniejszających, zaewidencjonowanych w księgach, jest prawidłowa.

Oznacza to jednak, że im dłuższy jest przedział czasu pomiędzy dniem faktycznego spisu lub potwierdzenia salda a dniem bilansowym - tym większe istnieje niebezpieczeństwo, że saldo na koniec roku obrotowego, wynikające z ksiąg rachunkowych, po ewentualnej korekcie, może kryć w sobie błędy powstałe w tym czasie. Z tego powodu ustawodawca ustalił granice czasowe, w których należy dokonywać spisu lub potwierdzenia: nie wcześniej niż 3 miesiące i nie później niż 15 dni od końca roku. Bez znaczenia dla omawianego problemu pozostaje możliwość dokonywania spisu towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego jednostki oraz zapasów drewna w jednostkach prowadzących gospodarkę leśną - w dowolnym terminie, raz w roku.

Nie wszystkie składniki majątku podlegają corocznej inwentaryzacji. Ustawa zezwala na przeprowadzenie inwentaryzacji:

• raz w ciągu 4 lat dla:

- nieruchomości zaliczanych do środków trwałych oraz inwestycji,

- znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie,

• raz w ciągu 2 lat dla:

- zapasów materiałów,

- zapasów towarów,

- produktów gotowych i półproduktów,

znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową.

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Kiedy należy zakończyć inwentaryzację drogą weryfikacji

 


• art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 199, poz. 1175


Tadeusz Waślicki

autor jest biegłym rewidentem

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA