REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak święta Wielkanocne wpływają na rozliczanie czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Święta Wielkanocne przypadają w tym roku 8 i 9 kwietnia. Pracodawcy będą musieli je zatem uwzględnić przy rozliczaniu czasu pracy pracowników w kwietniu 2012 r. Poniedziałek Wielkanocny w większości przypadków obniży wymiar czasu pracy pracowników o 8 godzin.


Planując pracę w kwietniu 2012 r. pracodawcy mogą mieć problem z obliczeniem wymiaru czasu pracy pracowników. Pracownicy będą mieli bowiem w kwietniu br. różne wymiary czasu pracy w zależności od tego, jakie dni wolne są w firmie ustalone jako dni wolne z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Obliczanie wymiaru czasu pracy w kwietniu 2012 r.


Od 1 stycznia 2011 r. wymiaru czasu pracy o 8 godzin nie obniża święto, które przypada w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (takim dniem wolnym jest najczęściej sobota). W praktyce oznacza to, że pracodawca nie musi już oddawać dodatkowego dnia wolnego pracownikom za święto, które przypada w dniu dla nich wolnym do pracy. Jednak taka regulacja decyduje o tym, że pracownicy mogą mieć różne wymiary czasu pracy w miesiącach, w których występują święta. Taka sytuacja będzie miała miejsce w kwietniu 2012 r.


WAŻNE!
W kwietniu 2012 r. pracownicy mogą mieć różne wymiary czasu pracy w zależności od tego, jakie mają dni wolne z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.


Obliczając wymiar czasu pracy w kwietniu 2012 r. w każdym systemie czasu pracy, oprócz systemu pracy w ruchu ciągłym, należy:

REKLAMA


Krok 1. Pomnożyć 40 godzin przez liczbę pełnych tygodni przypadających do przepracowania w kwietniu br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kwietniu br. licząc od 1 kwietnia są 4 pełne tygodnie, a zatem 40 godz. x 4 tyg.= 160 godz.


Krok 2. Do otrzymanej liczby godzin należy dodać iloczyn 8 godz. i dni „wystających” poza pełne tygodnie przypadających od poniedziałku do piątku

W kwietniu br. występuje 1 taki dzień, tj. 30 kwietnia, a zatem 160 godz. + 8 godz. = 168 godz.


Krok 3. Od otrzymanej liczby godzin należy odjąć 8 godz. z tytułu każdego święta, które przypada w innym dniu niż niedziela oraz w innym dniu niż dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy

W kwietniu br. występują 2 dni świąteczne (pierwszy i drugi dzień Wielkiejnocy), które przypadają 8 kwietnia (niedziela) i 9 kwietnia (poniedziałek). Wymiaru czasu pracy nie obniża zatem Niedziela Wielkanocna. Natomiast Poniedziałek Wielkanocny będzie obniżał wymiar czasu pracy, jeżeli poniedziałki są dla pracowników dniem pracy. Dlatego pracownicy mogą mieć w kwietniu 2012 r. różne wymiary czasu pracy. Jeżeli pracownicy pracują od poniedziałku do piątku i mają ustaloną sobotę jako dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, to w kwietniu mają do przepracowania 160 godzin (168 godz. - 8 godz.). Ich wymiar czasu pracy obniżamy bowiem o 8 godzin z tytułu święta, które przypada w poniedziałek.

Jeżeli pracownicy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy mają wolne poniedziałki (np. pracują od wtorku do soboty), to wówczas w kwietniu mają do przepracowania 168 godz., ponieważ żadne ze świąt Wielkiejnocy nie obniża ich wymiaru czasu pracy.


Chcesz poznać swoje prawa, skorzystaj z Kodeksu pracy 2012 z komentarzem >>


Podstawa prawna:

- art. 130, art. 151 1, art. 151 2, art. 151 9-art. 151 11 Kodeksu pracy,

- art. 1 pkt c i pkt d ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. Nr 4, poz. 28 ze zm.).

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Więcej na ten temat w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA