REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie kosztów reprezentacji i reklamy - co warto wiedzieć?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Efektywne działania marketingowe silnie wpływają na przychody firmy, niezależnie od branży. Jednak nie każdy wydatek związany z marketingiem może formalnie stanowić koszt uzyskania przychodu. Jak zatem rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę?

 

Autopromocja

 



Od stycznia 2007 r. wydatki przeznaczone przez przedsiębiorcę na reklamę mogą w pełnej wysokości stanowić koszty działalności gospodarczej. Bardzo często jednak lwia część wydatków ponoszonych w związku z działalnością marketingową nie służy bezpośrednio reklamie, tylko podniesieniu prestiżu firmy. Takie działania określane są jako tzw. reprezentacja i nie ma możliwości zaliczenia ich w poczet kosztów. Sytuację komplikuje fakt, że przepisy podatkowe nie definiują wprost pojęć „reklama” i „reprezentacja”. Przedsiębiorca sam musi odpowiednio zakwalifikować poniesione koszty.


Co mówią przepisy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ogólnie za koszt uzyskania przychodu (czyli koszt firmowy) uznaje się wydatek, który ma na celu osiągnięcie przychodu, a także zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodu. Urzędnicy zwykle nie kwestionują tego, że reklama spełnia powyższe kryteria. Natomiast koszty reprezentacji, definiowanej jako „wystawność”, nie mogą stanowić kosztów firmowych.


Jak odróżnić reklamę od reprezentacji?


Powszechnie przyjmuje się, że reklamę od reprezentacji odróżnia cel, na który ukierunkowane są działania przedsiębiorcy. W reklamie chodzi głównie o skłonienie klienta do zakupu towaru lub usługi, uwypuklenie ich zalet oraz przekazanie informacji o ofercie firmy. Natomiast reprezentację zwykle interpretuje się jako „okazałość” i „wystawność”. Jej nadrzędnym celem jest kształtowanie wizerunku firmy w oczach potencjalnych klientów. Innymi słowy, reprezentacja to działania służące podniesieniu prestiżu firmy, co sprawia, że związek z uzyskaniem przychodu jest zwykle mniejszy niż w przypadku reklamy.


Wydatki na reklamę mogą stanowić koszty uzyskania przychodu


Nakłady na reklamę nie budzą wątpliwości - można je włączyć do kosztów uzyskania przychodu, pod warunkiem że wiążą się z działalnością firmy. Chodzi np. o zaprojektowanie logo, reklamę w Internecie (w tym stronę www), reklamę w prasie, stworzenie ulotek i folderów reklamowych, reklamę zewnętrzną czy telemarketing. Ponadto, do kosztów działalności firmy można włączyć wydatki związane z promocją, czyli Public Relations, w tym np. akcje społeczne powiązane z daną działalnością. Przykładowo, jeśli firma działająca w branży IT w ramach akcji charytatywnej zorganizuje darmowe szkolenia z obsługi komputerów dla dzieci, to ich koszt może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


Czy obiad z klientem może stanowić koszt?


Obowiązujące przepisy interpretuje się w taki sposób, że wydatki poniesione na zakup usług gastronomicznych, zakup żywności oraz napojów stanowią koszty reprezentacji, a nie reklamy, dlatego nie stanowią kosztów firmowych. Od tej reguły istnieją jednak wyjątki.

Obiad czy lunch (w tym alkohol) kupiony w restauracji nie może stanowić kosztu firmowego, bez względu na to czy jest to spotkanie z klientem połączone z prezentacją oferty. Taki wydatek jest bowiem interpretowany jako reprezentacja, a nie reklama. Jeśli jednak firma zorganizuje spotkanie dla kontrahentów połączone z prezentacją produktów, usług, stosowanej technologii czy rozwiązań, to koszty organizacji takiego spotkania można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli znajdują się w nich wydatki na poczęstunek. Warto jednak zachować ostrożność i być gotowym na konieczność uzasadnienia danego wydatku przed fiskusem.


Gadżety reklamowe i upominki


W przypadku reprezentacyjnego charakteru kolacji z kontrahentem sprawa jest jasna, natomiast dylemat może się pojawić w związku z rozliczaniem zakupu gadżetów reklamowych i upominków dla klientów. O takiej możliwości decydują koszt i reklamowy charakter prezentów.

Aby upominki i gadżety nabrały reklamowego charakteru, wystarczy umieścić na nich logo firmy. Warto jednak pamiętać, że wartość takich prezentów musi być niewielka. Mogą to być przykładowo smycze do kluczy, kubki, koszulki, pendrive'y czy długopisy.

Natomiast jeśli przedsiębiorca postanowi obdarować swoich najlepszych klientów prezentami „z górnej półki”, np. drogimi piórami czy biżuterią, to raczej nie zaliczy ich w koszty uzyskania przychodu, nawet jeśli mają na sobie elementy reklamowe.

Warto pamiętać, że w przypadku wręczania upominków, przedsiębiorca może być zmuszony do zapłacenia od nich VAT-u. O tym decyduje wartość prezentów. Przepisy mówią, że jednorazowe upominki o wartości do 10 zł nie są opodatkowane VAT-em. Podobnie jest w przypadku upominków przekazywanych wielokrotnie jednej osobie - zwolnione z VAT-u są prezenty dla jednej osoby o łącznej wartości 100 zł w ciągu roku. W tym drugim przypadku, przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję przekazywanych upominków, zapisując kwoty i dane obdarowywanych osób.


Udział w targach branżowych


Nie ma wątpliwości jeśli chodzi o wydatki związane z targami i konferencjami branżowymi. Można je swobodnie włączać do kosztów uzyskania przychodów. Chodzi o wszelkie wydatki związane z wynajęciem i przygotowaniem stoiska targowego, w tym poczęstunek. Udział w targach branżowych ma bowiem na celu promowanie zarówno firmy, jak i oferowanych przez nią produktów czy usług.


Niech decyduje zdrowy rozsądek


Ze względu na brak jednoznacznego podziału między reklamowym a reprezentacyjnym charakterem ponoszonych wydatków, ich ostatecznej kwalifikacji dokonuje sam przedsiębiorca. Przy dokonywaniu podziału wydatków, należy przede wszystkim kierować się celem podejmowanych w jego ramach działań i oczywiście zdrowym rozsądkiem. Przy czym w każdym przypadku należy liczyć się z odmiennym zdaniem organu podatkowego i mieć na uwadze ewentualne konsekwencje.


Wydatki, które można zaliczyć w koszty to:

- wszelkiego rodzaju reklama, w tym zewnętrzna, prasowa, radiowa, telewizyjna czy internetowa;

- gadżety i drobne upominki opatrzone logo firmy;

- Public Relations, w tym sponsorowanie akcji społecznych czy udział w targach branżowych;

- organizacja spotkania połączonego z prezentacją, w tym wynajęcie pomieszczenia, sprzętu audiowizualnego, wydatki na wyżywienie zaproszonych gości.


Wydatki, których nie można zaliczyć w koszty to:

- kolacja lub obiad z klientem (w tym alkohol), nawet jeśli służy prezentacji oferty;

- drogie i prestiżowe upominki dla kontrahentów i najlepszych klientów.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA