REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać zarobki z Google AdSense?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

System reklamowy Google AdSense stanowi popularne źródło zarobku dla firm, które posiadają strony www. Zyski czerpane w ramach wspomnianego programu powinny być uwzględnione w KPiR nawet, gdy nie stanowią głównego źródła przychodu. Warto pamiętać, że uczestnictwo w systemie reklamowym Google oznacza świadczenie usług na rzecz podmiotu zagranicznego. Ta kwestia ma duże znaczenie w kontekście zobowiązań podatkowych.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


AdSense to przychód prywatny czy firmowy?


Jeżeli strona, z której przedsiębiorca czerpie zyski wynikające z AdSense powiązana jest z charakterem prowadzonej działalności, to jest to przychód firmowy. Jednak przychody przedsiębiorcy z systemu reklamowego Google nie zawsze wymuszają zakwalifikowanie ich jako przychodów z działalności gospodarczej. Dzieje się tak wówczas, gdy strona przynosząca zyski nie ma związku z branżą, w której działa firma. Np. korzyści finansowe z reklam umieszczanych na prywatnym blogu niezwiązanym z prowadzonym biznesem, kwalifikują się jako przychody z działalności prowadzonej osobiście. Wówczas należy je uwzględnić w deklaracjach PIT-36 i PIT-37, odpowiednio w rubrykach numer 62 lub 45. Co istotne, przedsiębiorcy rozliczający się za pomocą liniowej stawki podatku (19%) w omawianej sytuacji muszą złożyć dodatkowy formularz PIT-37.


Zyski inkasuje rodzimy fiskus


W odniesieniu do usługi AdSense, szczególną rolę odgrywają umowy międzynarodowe dotyczące kwestii podwójnego opodatkowania, ponieważ usługobiorca (Google Ireland Ltd.) jest zarejestrowany w Irlandii. Wobec tego, decydujące dla obowiązków fiskalnych są zapisy konwencji, która została zawarta między Polską a Irlandią. Stanowi ona, że zyski osiągane przez rodzimych przedsiębiorców na terenie Zielonej Wyspy są opodatkowane wedle zasad obowiązujących w Polsce, a podatki wpłacane na konto rodzimego fiskusa (od tej reguły są wyjątki, które jednak nie dotyczą kwestii omawianej w niniejszym artykule). Innymi słowy, dzięki temu usługodawca unika podwójnego opodatkowania. Ponadto, takie ustalenie jest zbieżne z zasadą, którą krajowy ustawodawca stosuje wobec wszystkich korzyści finansowych uzyskiwanych za granicą. Stanowi ona, że całość przychodów naliczanych w innym państwie jest opodatkowana wedle krajowych przepisów, jeżeli stosowne umowy międzynarodowe nie przewidują innego rozwiązania.

W niektórych przypadkach rolę kontrahenta dla przedsiębiorców zarejestrowanych w systemie AdSense pełni Google Inc., a więc spółka zlokalizowana na terenie Stanów Zjednoczonych (odpowiednia informacja powinna znajdować się w sekcji oznaczonej jako „Warunki korzystania z usługi”). Ta okoliczność nie ma znaczenia z punktu widzenia PIT, ponieważ umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta z USA przewiduje analogiczne zasady, jak porozumienie z Irlandią.

Kontrahenci firmy Google powinni pamiętać, że dochody związane z usługą AdSense muszą być wykazywane za pomocą załącznika PIT-ZG, który jest dołączany do deklaracji PIT-36 oraz PIT-36L. Praktyka organów podatkowych wskazuje bowiem, że ten dodatkowy formularz jest wymagany również w sytuacji, gdy przebywający w kraju podatnik otrzymywał płatności od zagranicznych podmiotów.


Brak podatku i nietypowa faktura VAT


W myśl ustawy o VAT, uczestnictwo w programie AdSense jest równoznaczne ze świadczeniem usług poza terytorium kraju. Wiąże się to z faktem, że krajowe prawo według ogólnej zasady, traktuje siedzibę usługobiorcy jako miejsce właściwe do opodatkowania danej usługi. Z punktu widzenia krajowego przedsiębiorcy ta zasada ma swoje dobre i złe strony. Uczestnik programu AdSense nie musi odprowadzać VAT-u od kwoty, którą wypłaca mu firma Google - to niezaprzeczalny pozytyw. Co więcej, jest on uprawniony do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących koszty związane z przychodami z reklam (można tutaj uwzględnić koszty hostingu oraz nabycia domeny internetowej). Warto pamiętać, że omawiany mechanizm rozliczania nieopodatkowanych usług jest stosowany tylko wtedy, gdy nabywcą jest przedsiębiorca.

Problemy w zakresie usług reklamowych Google dotyczą przede wszystkim prowadzonej ewidencji. Rozliczenia przychodu otrzymanego za sprawą systemu AdSense  dokonuje się na podstawie dość nietypowej faktury. Konkretnie jest to faktura handlowa z tytułu świadczenia usług elektronicznych, które zostały objęte stawką NP (sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu w Polsce). Dokument ten powinien zawierać następujące elementy:

- Numer (wyróżniający go spośród innych faktur).

- Datę sprzedaży (miesiąc poprzedzający pojawienie się komunikatu ”Płatność w toku” w panelu rozliczeniowym AdSense).

- Datę wystawienia faktury (dzień ukazania  się komunikatu ”Płatność w toku” w panelu rozliczeniowym AdSense).

- Stosowną adnotację: „Czynności wymienione na fakturze nie podlegają opodatkowaniu w kraju. Czynności te opodatkowane zostaną przez nabywcę w kraju, w którym jest on zarejestrowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej lub podatku podobnego.”

- Kwotę netto wyrażoną w walucie stosowanej przez Google.

- Pełne oznaczenie stron umowy (w przypadku sprzedaży usług dla Google Ireland Ltd. przedsiębiorca musi podać swój numer NIP UE).

- Termin oraz sposób płatności.

Kwota figurująca na fakturze stanowi podstawę do zaewidencjonowania przychodu w ramach KPiR (zapis w kolumnie „Sprzedaż towarów i usług”). W przypadku, gdy wynagrodzenie wyrażone jest w walucie obcej, stosuje się kurs średni Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego, który poprzedza dzień uzyskania przychodu. Jeżeli na konto wpłynie kwota różniąca się od wartości widniejącej na fakturze, konieczne jest wykazanie ujemnych lub dodatnich różnic kursowych.

Inny problem księgowy dotyczy oryginału faktury. Otóż z formalnego punktu widzenia powinien on zostać dostarczony do firmy Google, która jest podmiotem nabywającym usługę. Amerykańska korporacja nie potrzebuje jednak tego dokumentu ze względu na korzystanie z systemu rozliczeń kasowych. Nie zmienia to faktu, że do celów własnych rozliczeń należy wystawić opisaną powyżej fakturę oraz zachować w dokumentacji jej egzemplarz opisany jako „kopia”.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA