REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać zarobki z Google AdSense?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

System reklamowy Google AdSense stanowi popularne źródło zarobku dla firm, które posiadają strony www. Zyski czerpane w ramach wspomnianego programu powinny być uwzględnione w KPiR nawet, gdy nie stanowią głównego źródła przychodu. Warto pamiętać, że uczestnictwo w systemie reklamowym Google oznacza świadczenie usług na rzecz podmiotu zagranicznego. Ta kwestia ma duże znaczenie w kontekście zobowiązań podatkowych.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


AdSense to przychód prywatny czy firmowy?


Jeżeli strona, z której przedsiębiorca czerpie zyski wynikające z AdSense powiązana jest z charakterem prowadzonej działalności, to jest to przychód firmowy. Jednak przychody przedsiębiorcy z systemu reklamowego Google nie zawsze wymuszają zakwalifikowanie ich jako przychodów z działalności gospodarczej. Dzieje się tak wówczas, gdy strona przynosząca zyski nie ma związku z branżą, w której działa firma. Np. korzyści finansowe z reklam umieszczanych na prywatnym blogu niezwiązanym z prowadzonym biznesem, kwalifikują się jako przychody z działalności prowadzonej osobiście. Wówczas należy je uwzględnić w deklaracjach PIT-36 i PIT-37, odpowiednio w rubrykach numer 62 lub 45. Co istotne, przedsiębiorcy rozliczający się za pomocą liniowej stawki podatku (19%) w omawianej sytuacji muszą złożyć dodatkowy formularz PIT-37.


Zyski inkasuje rodzimy fiskus


W odniesieniu do usługi AdSense, szczególną rolę odgrywają umowy międzynarodowe dotyczące kwestii podwójnego opodatkowania, ponieważ usługobiorca (Google Ireland Ltd.) jest zarejestrowany w Irlandii. Wobec tego, decydujące dla obowiązków fiskalnych są zapisy konwencji, która została zawarta między Polską a Irlandią. Stanowi ona, że zyski osiągane przez rodzimych przedsiębiorców na terenie Zielonej Wyspy są opodatkowane wedle zasad obowiązujących w Polsce, a podatki wpłacane na konto rodzimego fiskusa (od tej reguły są wyjątki, które jednak nie dotyczą kwestii omawianej w niniejszym artykule). Innymi słowy, dzięki temu usługodawca unika podwójnego opodatkowania. Ponadto, takie ustalenie jest zbieżne z zasadą, którą krajowy ustawodawca stosuje wobec wszystkich korzyści finansowych uzyskiwanych za granicą. Stanowi ona, że całość przychodów naliczanych w innym państwie jest opodatkowana wedle krajowych przepisów, jeżeli stosowne umowy międzynarodowe nie przewidują innego rozwiązania.

W niektórych przypadkach rolę kontrahenta dla przedsiębiorców zarejestrowanych w systemie AdSense pełni Google Inc., a więc spółka zlokalizowana na terenie Stanów Zjednoczonych (odpowiednia informacja powinna znajdować się w sekcji oznaczonej jako „Warunki korzystania z usługi”). Ta okoliczność nie ma znaczenia z punktu widzenia PIT, ponieważ umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta z USA przewiduje analogiczne zasady, jak porozumienie z Irlandią.

Kontrahenci firmy Google powinni pamiętać, że dochody związane z usługą AdSense muszą być wykazywane za pomocą załącznika PIT-ZG, który jest dołączany do deklaracji PIT-36 oraz PIT-36L. Praktyka organów podatkowych wskazuje bowiem, że ten dodatkowy formularz jest wymagany również w sytuacji, gdy przebywający w kraju podatnik otrzymywał płatności od zagranicznych podmiotów.


Brak podatku i nietypowa faktura VAT


W myśl ustawy o VAT, uczestnictwo w programie AdSense jest równoznaczne ze świadczeniem usług poza terytorium kraju. Wiąże się to z faktem, że krajowe prawo według ogólnej zasady, traktuje siedzibę usługobiorcy jako miejsce właściwe do opodatkowania danej usługi. Z punktu widzenia krajowego przedsiębiorcy ta zasada ma swoje dobre i złe strony. Uczestnik programu AdSense nie musi odprowadzać VAT-u od kwoty, którą wypłaca mu firma Google - to niezaprzeczalny pozytyw. Co więcej, jest on uprawniony do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących koszty związane z przychodami z reklam (można tutaj uwzględnić koszty hostingu oraz nabycia domeny internetowej). Warto pamiętać, że omawiany mechanizm rozliczania nieopodatkowanych usług jest stosowany tylko wtedy, gdy nabywcą jest przedsiębiorca.

Problemy w zakresie usług reklamowych Google dotyczą przede wszystkim prowadzonej ewidencji. Rozliczenia przychodu otrzymanego za sprawą systemu AdSense  dokonuje się na podstawie dość nietypowej faktury. Konkretnie jest to faktura handlowa z tytułu świadczenia usług elektronicznych, które zostały objęte stawką NP (sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu w Polsce). Dokument ten powinien zawierać następujące elementy:

- Numer (wyróżniający go spośród innych faktur).

- Datę sprzedaży (miesiąc poprzedzający pojawienie się komunikatu ”Płatność w toku” w panelu rozliczeniowym AdSense).

- Datę wystawienia faktury (dzień ukazania  się komunikatu ”Płatność w toku” w panelu rozliczeniowym AdSense).

- Stosowną adnotację: „Czynności wymienione na fakturze nie podlegają opodatkowaniu w kraju. Czynności te opodatkowane zostaną przez nabywcę w kraju, w którym jest on zarejestrowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej lub podatku podobnego.”

- Kwotę netto wyrażoną w walucie stosowanej przez Google.

- Pełne oznaczenie stron umowy (w przypadku sprzedaży usług dla Google Ireland Ltd. przedsiębiorca musi podać swój numer NIP UE).

- Termin oraz sposób płatności.

Kwota figurująca na fakturze stanowi podstawę do zaewidencjonowania przychodu w ramach KPiR (zapis w kolumnie „Sprzedaż towarów i usług”). W przypadku, gdy wynagrodzenie wyrażone jest w walucie obcej, stosuje się kurs średni Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego, który poprzedza dzień uzyskania przychodu. Jeżeli na konto wpłynie kwota różniąca się od wartości widniejącej na fakturze, konieczne jest wykazanie ujemnych lub dodatnich różnic kursowych.

Inny problem księgowy dotyczy oryginału faktury. Otóż z formalnego punktu widzenia powinien on zostać dostarczony do firmy Google, która jest podmiotem nabywającym usługę. Amerykańska korporacja nie potrzebuje jednak tego dokumentu ze względu na korzystanie z systemu rozliczeń kasowych. Nie zmienia to faktu, że do celów własnych rozliczeń należy wystawić opisaną powyżej fakturę oraz zachować w dokumentacji jej egzemplarz opisany jako „kopia”.

 

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA