REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W sierpniu 2012 r. pracownicy przepracują różną liczbę godzin

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W środę 15 sierpnia br. przypada święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Z tego powodu pracownicy mogą mieć różne wymiary godzin do przepracowania w sierpniu 2012 r.


Nowe emerytury - praktyczny przewodnik >>

REKLAMA

Autopromocja


Od 1 stycznia 2011 r. wymiaru czasu pracy nie obniża święto, które przypada w dniu wolnym dla pracowników z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (art. 130 § 2 1 Kodeksu pracy). Oznacza to, że jeżeli z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy pracownik ma wolne środy, to wówczas święto występujące w tym dniu w sierpniu br. nie obniża mu wymiaru czasu pracy. Natomiast jeśli pracownicy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy mają wolne np. soboty, to wówczas ich wymiar czasu pracy w sierpniu obniży o 8 godzin święto przypadające w środę. Z tego powodu pracownicy mogą mieć różne wymiary czasu pracy do przepracowania w sierpniu br. w zależności od tego, jaki dzień mają wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.


Jeżeli pracownik pracuje w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku, a z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy ma wolne soboty, obliczając jego wymiar czasu pracy w sierpniu br. należy:


Krok 1. Liczbę pełnych tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym pomnożyć przez 40 godzin

W sierpniu 2012 r. występują 4 pełne tygodnie, a zatem 4 × 40 godzin = 160 godzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Krok 2. Do otrzymanej liczby godzin dodać iloczyn 8 godzin i liczby dni „wystających” poza pełne tygodnie, przypadających od poniedziałku do piątku

W sierpniu 2012 r. są trzy takie dni, tj. 29, 30 i 31 sierpnia, a zatem 160 godzin + 24 godziny = 184 godziny.


Krok 3. Od otrzymanej liczby godzin odjąć 8 godzin z tytułu każdego święta, które przypada w innym dniu niż niedziela lub w innym dniu niż dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy

W sierpniu 2012 r. święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przypada w środę, a więc w dniu dla pracownika roboczym. Z tego powodu święto obniża jego wymiaru czasu pracy. Pracownik będzie miał zatem do przepracowania w sierpniu br. 176 godzin (184 godziny - 8 godzin).

Gdyby jednak pracodawca wyznaczył pracownikom wolne z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy w święto 15 sierpnia, to wówczas pracownicy mogą przepracować w sierpniu br. 184 godziny.


Przykład

Pracownik pracuje w podstawowym systemie czasu pracy w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym. Okresy rozliczeniowe odpowiadają poszczególnym miesiącom kalendarzowym. W sierpniu br. pracownik ma zaplanowaną pracę zgodnie z poniższym harmonogramem:


Rozkład czasu pracy - sierpień 2012 r.

1(Śr)

W5

 

2(Cz)

8 godz.

3(Pi)

8 godz.

4(So)

8 godz.

5(Ni)

WN

 

6(Po)

8 godz.

7(Wt)

8 godz.

8(Śr)

W5

9(Cz)

8 godz.

10(Pi)

8 godz.

11(So)

8 godz.

12(Ni)

WN

13(Po)

8 godz.

14(Wt)

8 godz.

15(Śr)

W5, WŚ

16(Cz)

8 godz.

17(Pi)

8 godz.

18(So)

8 godz.

19(Ni)

WN

20(Po)

8 godz.

21(Wt)

8 godz.

22 (Śr)

8 godz.

23(Cz)

8 godz.

24 (Pi)

8 godz.

25(So)

W5

26(Ni)

WN

 

27(Po)

8 godz.

28(Wt)

8 godz.

29 (Śr)

8 godz.

30(Cz)

8 godz.

31 (Pi)

8 godz.

 


W5- dzień wolny z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy,

WN- niedziele,

WŚ - święta.

REKLAMA


Powyższy harmonogram czasu pracy jest prawidłowy. Wykonując pracę zgodnie z tym harmonogramem pracownik przepracuje w sierpniu br. 184 godziny. Jednak w tym przypadku nie dojdzie do pracy w godzinach nadliczbowych, ponieważ przy zaprezentowanym rozkładzie czasu pracy taki wymiar godzin pracy jest dla pracownika właściwy.

Należy przypomnieć, że w dni świąteczne obowiązuje zakaz pracy w placówkach handlowych (art. 151 9a Kodeksu pracy). Zatem pracownicy pracujący w handlu powinni mieć wolne 15 sierpnia bez względu na zajmowane stanowisko. Pracę w placówkach handlowych mogą jedynie wykonywać osoby niezatrudnione na podstawie stosunku pracy, np. właściciele sklepów, osoby pracujące na umowy cywilnoprawne.


Podstawa prawna:

- art. 130, art. 151 9a Kodeksu pracy,

- art. 1 pkt 1 lit. i ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. Nr 4, poz. 28 ze zm.).


Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy


Więcej na ten temat w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń. Zamów w sklepie INFOR >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA