REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasowe rozliczanie VAT tylko z wyboru

Iwona Cackowska
Elżbieta Węcławik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Choć kasowa metoda rozliczeń podatku VAT to udogodnienie przysługujące wyłącznie małym podatnikom VAT, nie oznacza to bynajmniej, iż zobowiązani są oni do jej obligatoryjnego stosowania.


Zapraszamy na warsztaty: Jak przygotować firmę do zmian w VAT w 2013 roku

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Metoda kasowa, czyli najpierw czekasz na zapłatę


Przywilejem przysługującym tylko i wyłącznie małym podatnikom VAT, jest rozliczenie podatku od towarów i usług metodą kasową, co zostało wskazane w artykule 21 ustawy o VAT. Specyfiką tej metody jest czas przewidziany na dokonanie rozliczenia. Przy metodzie kasowej obowiązek podatkowy powstaje dopiero po uzyskaniu zapłaty  (również częściowej) od kontrahenta, jednak nie później niż w ciągu 90 dni od dnia wydania towaru lub wykonania zleconej usługi. Ponadto, kwotę tę  należy wykazać w rozliczeniu za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy od dokonanej sprzedaży.


Status małego podatnika VAT, przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 1 200 000 euro. Zatem w 2012 roku małym podatnikiem jest taki podatnik, u którego wartość sprzedaży w 2011 r. nie przekroczyła kwoty 5 324 000  zł.

REKLAMA

Natomiast w odniesieniu do osób prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - status małego podatnika dotyczy tych, u których kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi nie przekroczyła równowartości 45 000 euro, czyli 200 000  zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ale też później odliczasz


Niestety, przedsiębiorca decydując się na tę metodę rozliczenia z fiskusem powinien  także pamiętać, że odliczenie kwot podatku naliczonego od dokonanych zakupów następuje analogicznie - po faktycznym uiszczeniu za nie należności. W przypadku uregulowania należności w częściach wpłacanych na przełomie 2 kwartałów, stosowne kwoty rozliczenia należy ująć proporcjonalnie w deklaracjach za poszczególne kwartały.  Natomiast w sytuacji, gdy część należności lub cała należność w ogóle nie zostanie zapłacona, podatek od towarów i usług podlega odliczeniu w deklaracji za kwartał, w którym mija 90. dzień  od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Kolejną cechą charakterystyczną metody kasowej jest obowiązek dokonywania rozliczenia tylko i wyłącznie kwartalnie (deklarację VAT-7K, należy złożyć do urzędu skarbowego najpóźniej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale). Dla przedsiębiorców, którzy często wykazują kwotę VAT do zwrotu, oznacza to konieczność dłuższego oczekiwania. Może to być jeden z głównych argumentów przemawiających na niekorzyść tej metody.


Tylko po zgłoszeniu


Nie jest to jednak metoda, która obowiązuje małych podatników z mocy samego prawa. Mają oni jedynie prawo do jej wyboru. Decydując się na taki sposób rozliczenia należy złożyć pisemne zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego. Czas na to jest do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego okres, w którym będzie stosowana kasowa metoda rozliczeń.


Alternatywnie kwartalnie


Ale to nie wszystko. Poza kasową metodą rozliczeń, mali podatnicy podatku VAT mogą wybrać rozliczenie kwartalne, co zostało wskazane w artykule 99 ust. 3 ustawy o VAT. Kwartalne rozliczenie wymaga jednak wcześniejszego pisemnego zgłoszenia fiskusowi (najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu stosownego zawiadomienia dokonuje się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęli oni wykonywanie tych czynności).

Jak sama nazwa wskazuje, metoda ta charakteryzuje się tym, że deklaracje VAT-7 D składane są za okresy kwartalne. Warto przy tym pamiętać, ze nie modyfikuje ona w żaden sposób zasad powstawania obowiązku podatkowego z tytułu VAT, nie wiążąc go z wcześniejszym otrzymaniem wynagrodzenia. Ten sposób rozliczenia powoduje jedynie przesunięcie w czasie obowiązku rozliczenia VAT do  25. dnia miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału.


Albo na zasadach ogólnych


Ostatnią metodą rozliczeń podatku VAT to zasady ogólne. Mały podatnik może składać deklarację miesięcznie i w tym czasie dokonywać płatności podatku. Deklarację składa w takim przypadku do 25. dnia każdego następnego miesiąca. Co ważne, wyboru tej metody w przeciwieństwie do opisanych powyżej, nie trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego.

 

Elżbieta Węcławik, Iwona Cackowska

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA