REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Data wykonania usługi na fakturze VAT w 2013 roku

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Co należy rozumieć przez pojęcie „data wykonania usługi”, którą trzeba teraz zamieszczać na fakturze? Jaka jest to zmiana w stosunku do podawanej do tej pory daty sprzedaży?

Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

REKLAMA

Autopromocja


RADA

Od 2013 r. na fakturze należy podać zamiast daty sprzedaży - datę wykonania usługi lub dokonania dostawy. W fakturze dokumentującej odrębnie jedną wykonaną usługę (dostawę) daty te są w zasadzie tożsame. Natomiast w zbiorczej fakturze dokumentującej kilka usług (lub dostaw) datą wykonania usługi jest termin realizacji ostatniej z nich w danym miesiącu.


UZASADNIENIE

Powstała w pytaniu wątpliwość wynika ze znowelizowanych od nowego roku przepisów rozporządzenia w sprawie faktur, dotyczących danych, jakie powinna zawierać faktura VAT. W ich wyniku zlikwidowany został wymóg podawania na fakturze daty sprzedaży. Wiąże się to jednocześnie z nowelizacją terminów wystawiania faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z nowym brzmieniem § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur faktura VAT powinna zawierać datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

W aktualnym stanie prawnym - w myśl generalnej zasady - fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od daty wydania towaru lub wykonania usługi.

Nowością w zakresie dokumentowania jest natomiast przepis § 9 ust. 3 rozporządzenia, który dopuszcza również możliwość wystawienie jednej zbiorczej faktury za cały miesiąc, dokumentującej zrealizowane dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz tego samego kontrahenta, pod warunkiem że zostanie ona wystawiona nie później niż ostatniego dnia tego miesiąca. Można nią zatem dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub świadczeń usług dokonanych w trakcie tego samego miesiąca.

Kiedy NIP, a kiedy PESEL w deklaracji lub informacji podatkowej?

Od marca wyższe diety za delegacje służbowe

Oznacza to w konsekwencji, że wybranie przez podatnika opcji fakturowania miesięcznej sprzedaży jedną zbiorczą fakturą kreować będzie powstanie obowiązku podatkowego zawsze w miesiącu dokonania sprzedaży (o ile w stosunku do tej sprzedaży nie powstaje obowiązek podatkowy na zasadach szczególnych). Na fakturze należy wówczas podać datę zakończenia tych usług, a nie datę wykonania poszczególnych świadczeń (tj. ich daty sprzedaży). Natomiast przy dokumentowaniu usługi w sposób tradycyjny data wykonania usługi będzie tożsama z podawaną dotychczas na fakturze datą jej sprzedaży.

Od nowego roku na fakturze dokumentującej sprzedaż zamiast daty sprzedaży należy podać datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.


PRZYKŁAD

Załóżmy, że firma wykona usługi na rzecz firmy Alfa w dniach 5, 15 i 25 stycznia 2013 r. Według obecnych przepisów może:

• każdą z tych usług zafakturować odrębnie, czyli wystawić trzy faktury, podając w nich odpowiednio jako datę wykonania usługi 5, 15 i 25 stycznia, albo

• wystawić do końca stycznia jedną zbiorczą fakturę obejmującą wszystkie te usługi, podając jako datę zakończenia usługi 25 stycznia.

 

Od nowego roku istnieje możliwość udokumentowania sprzedaży na dwa różne sposoby:

1. fakturą dokumentującą jednostkową transakcję dostawy towaru lub świadczenia usługi albo

2. fakturą zbiorczą obejmującą wszystkie zrealizowane dostawy lub wykonane usługi na rzecz tego samego podmiotu w danym miesiącu, pod warunkiem wystawienia jej najpóźniej ostatniego dnia miesiąca; w tym przypadku jako datę zakończenia dostawy/usługi należy podać datę wykonania ostatniej z nich.


Podstawa prawna:

- § 5 ust. 1 pkt 6, § 9 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. z 2012 r. poz. 1428

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA