REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się faktura VAT 0% od faktury ze "stawką zw"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zerowa stawka VAT i zwolnienie z podatku widoczne na fakturze z pozoru wydają się mieć ten sam efekt - brak kwoty VAT. Jednak warto wiedzieć, że stawka 0% oznacza co innego, niż zwolnienie z VAT. Czym różnią się te dwie sytuacje?

Stawki VAT na 2019 rok przyjęte przez Sejm

REKLAMA

Faktury ze stawką VAT 0% - co oznaczają i kiedy można je wystawiać?

W niektórych, ściśle określonych przypadkach, przedsiębiorca będący VAT-owcem może wystawiać faktury ze stawką VAT 0%. W takim przypadku przedsiębiorca musi być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i rozliczać sprzedaż za pomocą deklaracji VAT. Sprzedaż objęta stawką 0% musi figurować na deklaracji VAT wraz z pozostałą sprzedażą, mimo że nie wylicza się od niej podatku należnego (podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego).

Wbrew pozorom sprzedaż udokumentowana fakturą VAT ze stawką 0% wciąż jest sprzedażą opodatkowaną. Oznacza to, że prowadząc sprzedaż opodatkowaną VAT-em 0%, przedsiębiorca ma takie same prawa do rozliczania VAT-u od zakupów, jak przedsiębiorcy stosujący inne stawki VAT, np. 23%. Innymi słowy, ma on np. prawo wnioskować o zwrot VAT-u od zakupów służących sprzedaży opodatkowanej VAT-em 0%.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady dotyczące zerowej stawki podatku od towarów i usług zmieniły się w 2011 r. Wcześniej stawka 0% obowiązywała np. na książki, wydawnictwa oraz czasopisma specjalistyczne. Natomiast obecnie  książki oznaczone odpowiednimi symbolami ISBN są objęte stawką VAT 5%, zaś pozostałe wymagają zastosowania 23-procentowej stawki VAT-u.

Zmiana przepisów w 2011 r. nie zniosła jednak całkowicie możliwości zastosowania zerowej stawki podatku, dlatego faktury 0% nadal są w obiegu.

Ustawa o VAT oraz odrębne rozporządzenie określają która sprzedaż daje prawo do zastosowania stawki 0%. Wśród niej znajdują się m.in.:

- eksport towarów oraz usługi związane z eksportem,

- Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów (WDT),

- transport lotniczy, morski i międzynarodowy.

Przepisy pozwalają zastosować zerową stawkę VAT nie tylko wobec samych usług transportowych drogą lotniczą, ale również wobec szeregu usług i transakcji związanych z tą formą transportu. Znajdują się wśród nich zakupy części zamiennych do maszyn (samolotów, śmigłowców), wyposażenia pokładowego czy przewozy w transporcie międzynarodowym.

Podobne, szerokie ujęcie obowiązuje w przypadku transportu morskiego. Zerowa stawka VAT obowiązuje w przypadku świadczonych w portach morskich usług, które:

- polegają na obsłudze środków transportu lądowego i żeglugi śródlądowej będącego transportem międzynarodowym,

- dotyczą obsługi transportu morskiego,

- są świadczone wobec armatorów morskich i mają związek z potrzebami transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i morskich statków ratowniczych.

Faktura VAT RR - kiedy można odliczyć VAT?

Z kolei transakcje wewnątrzwspólnotowe dotyczą tych usług i sprzedaży towarów, w których kontrahentem dla polskiej firmy jest odbiorca mający siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Warunkiem jest posiadanie przez zagranicznego kontrahenta numeru VAT-UE (w Polsce określanego jako europejski numer NIP) służącego do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.


Zwolnienie z VAT, czyli faktury ze „stawką zw”


Zastosowanie stawki VAT 0% nie oznacza zwolnienia z opodatkowania - zwolnienie opisują odrębne przepisy ustawy o VAT. Sprzedaż zwolnioną z opodatkowania można oznaczyć na fakturze stosując skrót „zw”, czyli „zwolniony z opodatkowania”. Lista towarów i usług, jakie można objąć fakturą zw znajduje się w ustawie o VAT. Obejmuje ona m.in.:

- niektóre usługi edukacyjne (np. szkolenia BHP),

- niektóre usługi związane ze sportem i rekreacją,

- usługi związane ze służbą zdrowia i psychologią,

- usługi finansowe.

Zapraszamy na forum Księgowość

Jak dokonać likwidacji części majątku firmowego?

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący wyłącznie sprzedaż zwolnioną z opodatkowania nie muszą rejestrować się jako podatnicy VAT. W takim przypadku dokumentują sprzedaż rachunkami, na których żadna informacja o VAT nie figuruje. Jeśli jednak zdecydują się zarejestrować jako podatnicy VAT (bierni lub czynni), mogą wówczas wystawiać faktury. Jeżeli te faktury dokumentują sprzedaż zwolnioną z VAT, w miejscu stawki VAT zamieszcza się określenie „zw”.

Najważniejszą różnicą pomiędzy „stawką zw” a VAT 0% jest możliwość rozliczania podatku VAT od zakupów. Sprzedaż z zerową stawką podatku, opisana powyżej, pozwala przedsiębiorcy na rozliczanie podatku od zakupów, w tym wnioskowanie o zwrot. Natomiast sprzedaż zwolniona z opodatkowania nie daje takiego prawa, nawet wówczas, gdy przedsiębiorca jest zarejestrowany jako VAT-owiec.


Jakie prawa i obowiązki wiążą się ze sprzedażą mieszaną?


Sprzedaż zwolnioną z VAT można połączyć ze sprzedażą opodatkowaną (dowolną stawką, także 0%) i wtedy mówimy o tzw. sprzedaży mieszanej. W takiej sytuacji przedsiębiorca może obniżać należny VAT o kwotę podatku naliczonego (od zakupów), ale do tego celu uwzględnia  tylko sprzedaż opodatkowaną. Aby rozliczyć VAT, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż mieszaną musi więc dzielić generowane koszty według tego z którą sprzedażą są powiązane. Można wyróżnić 3 sytuacje:

1. Zakupy związane tylko ze sprzedażą zwolnioną nie dają możliwości rozliczania VAT.

2. Zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną dają pełną możliwość rozliczania VAT.

3. Zakupy służące zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej pozwalają na rozliczanie VAT według proporcji (procentowego udziału sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w obrocie firmy).

Proporcja stosowana w danym roku podatkowym przy sprzedaży mieszanej jest ustalana biorąc pod uwagę obrót firmy w poprzednim roku podatkowym. Następnie, po zakończeniu roku podatkowego, porównuje się zastosowaną proporcję z faktycznym procentowym udziałem sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w obrocie firmy. Na tej podstawie należy dokonać korekty rozliczenia VAT za poprzedni rok.

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA