REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się faktura VAT 0% od faktury ze "stawką zw"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zerowa stawka VAT i zwolnienie z podatku widoczne na fakturze z pozoru wydają się mieć ten sam efekt - brak kwoty VAT. Jednak warto wiedzieć, że stawka 0% oznacza co innego, niż zwolnienie z VAT. Czym różnią się te dwie sytuacje?

Stawki VAT na 2019 rok przyjęte przez Sejm

REKLAMA

Autopromocja

Faktury ze stawką VAT 0% - co oznaczają i kiedy można je wystawiać?

REKLAMA

W niektórych, ściśle określonych przypadkach, przedsiębiorca będący VAT-owcem może wystawiać faktury ze stawką VAT 0%. W takim przypadku przedsiębiorca musi być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i rozliczać sprzedaż za pomocą deklaracji VAT. Sprzedaż objęta stawką 0% musi figurować na deklaracji VAT wraz z pozostałą sprzedażą, mimo że nie wylicza się od niej podatku należnego (podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego).

Wbrew pozorom sprzedaż udokumentowana fakturą VAT ze stawką 0% wciąż jest sprzedażą opodatkowaną. Oznacza to, że prowadząc sprzedaż opodatkowaną VAT-em 0%, przedsiębiorca ma takie same prawa do rozliczania VAT-u od zakupów, jak przedsiębiorcy stosujący inne stawki VAT, np. 23%. Innymi słowy, ma on np. prawo wnioskować o zwrot VAT-u od zakupów służących sprzedaży opodatkowanej VAT-em 0%.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady dotyczące zerowej stawki podatku od towarów i usług zmieniły się w 2011 r. Wcześniej stawka 0% obowiązywała np. na książki, wydawnictwa oraz czasopisma specjalistyczne. Natomiast obecnie  książki oznaczone odpowiednimi symbolami ISBN są objęte stawką VAT 5%, zaś pozostałe wymagają zastosowania 23-procentowej stawki VAT-u.

Zmiana przepisów w 2011 r. nie zniosła jednak całkowicie możliwości zastosowania zerowej stawki podatku, dlatego faktury 0% nadal są w obiegu.

Ustawa o VAT oraz odrębne rozporządzenie określają która sprzedaż daje prawo do zastosowania stawki 0%. Wśród niej znajdują się m.in.:

- eksport towarów oraz usługi związane z eksportem,

- Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów (WDT),

- transport lotniczy, morski i międzynarodowy.

Przepisy pozwalają zastosować zerową stawkę VAT nie tylko wobec samych usług transportowych drogą lotniczą, ale również wobec szeregu usług i transakcji związanych z tą formą transportu. Znajdują się wśród nich zakupy części zamiennych do maszyn (samolotów, śmigłowców), wyposażenia pokładowego czy przewozy w transporcie międzynarodowym.

Podobne, szerokie ujęcie obowiązuje w przypadku transportu morskiego. Zerowa stawka VAT obowiązuje w przypadku świadczonych w portach morskich usług, które:

- polegają na obsłudze środków transportu lądowego i żeglugi śródlądowej będącego transportem międzynarodowym,

- dotyczą obsługi transportu morskiego,

- są świadczone wobec armatorów morskich i mają związek z potrzebami transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i morskich statków ratowniczych.

Faktura VAT RR - kiedy można odliczyć VAT?

Z kolei transakcje wewnątrzwspólnotowe dotyczą tych usług i sprzedaży towarów, w których kontrahentem dla polskiej firmy jest odbiorca mający siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Warunkiem jest posiadanie przez zagranicznego kontrahenta numeru VAT-UE (w Polsce określanego jako europejski numer NIP) służącego do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.


Zwolnienie z VAT, czyli faktury ze „stawką zw”


Zastosowanie stawki VAT 0% nie oznacza zwolnienia z opodatkowania - zwolnienie opisują odrębne przepisy ustawy o VAT. Sprzedaż zwolnioną z opodatkowania można oznaczyć na fakturze stosując skrót „zw”, czyli „zwolniony z opodatkowania”. Lista towarów i usług, jakie można objąć fakturą zw znajduje się w ustawie o VAT. Obejmuje ona m.in.:

- niektóre usługi edukacyjne (np. szkolenia BHP),

- niektóre usługi związane ze sportem i rekreacją,

- usługi związane ze służbą zdrowia i psychologią,

- usługi finansowe.

Zapraszamy na forum Księgowość

Jak dokonać likwidacji części majątku firmowego?

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący wyłącznie sprzedaż zwolnioną z opodatkowania nie muszą rejestrować się jako podatnicy VAT. W takim przypadku dokumentują sprzedaż rachunkami, na których żadna informacja o VAT nie figuruje. Jeśli jednak zdecydują się zarejestrować jako podatnicy VAT (bierni lub czynni), mogą wówczas wystawiać faktury. Jeżeli te faktury dokumentują sprzedaż zwolnioną z VAT, w miejscu stawki VAT zamieszcza się określenie „zw”.

Najważniejszą różnicą pomiędzy „stawką zw” a VAT 0% jest możliwość rozliczania podatku VAT od zakupów. Sprzedaż z zerową stawką podatku, opisana powyżej, pozwala przedsiębiorcy na rozliczanie podatku od zakupów, w tym wnioskowanie o zwrot. Natomiast sprzedaż zwolniona z opodatkowania nie daje takiego prawa, nawet wówczas, gdy przedsiębiorca jest zarejestrowany jako VAT-owiec.


Jakie prawa i obowiązki wiążą się ze sprzedażą mieszaną?


Sprzedaż zwolnioną z VAT można połączyć ze sprzedażą opodatkowaną (dowolną stawką, także 0%) i wtedy mówimy o tzw. sprzedaży mieszanej. W takiej sytuacji przedsiębiorca może obniżać należny VAT o kwotę podatku naliczonego (od zakupów), ale do tego celu uwzględnia  tylko sprzedaż opodatkowaną. Aby rozliczyć VAT, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż mieszaną musi więc dzielić generowane koszty według tego z którą sprzedażą są powiązane. Można wyróżnić 3 sytuacje:

1. Zakupy związane tylko ze sprzedażą zwolnioną nie dają możliwości rozliczania VAT.

2. Zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną dają pełną możliwość rozliczania VAT.

3. Zakupy służące zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej pozwalają na rozliczanie VAT według proporcji (procentowego udziału sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w obrocie firmy).

Proporcja stosowana w danym roku podatkowym przy sprzedaży mieszanej jest ustalana biorąc pod uwagę obrót firmy w poprzednim roku podatkowym. Następnie, po zakończeniu roku podatkowego, porównuje się zastosowaną proporcję z faktycznym procentowym udziałem sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w obrocie firmy. Na tej podstawie należy dokonać korekty rozliczenia VAT za poprzedni rok.

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA