REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się faktura VAT 0% od faktury ze "stawką zw"?

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zerowa stawka VAT i zwolnienie z podatku widoczne na fakturze z pozoru wydają się mieć ten sam efekt - brak kwoty VAT. Jednak warto wiedzieć, że stawka 0% oznacza co innego, niż zwolnienie z VAT. Czym różnią się te dwie sytuacje?

Stawki VAT na 2019 rok przyjęte przez Sejm

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Faktury ze stawką VAT 0% - co oznaczają i kiedy można je wystawiać?

W niektórych, ściśle określonych przypadkach, przedsiębiorca będący VAT-owcem może wystawiać faktury ze stawką VAT 0%. W takim przypadku przedsiębiorca musi być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i rozliczać sprzedaż za pomocą deklaracji VAT. Sprzedaż objęta stawką 0% musi figurować na deklaracji VAT wraz z pozostałą sprzedażą, mimo że nie wylicza się od niej podatku należnego (podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego).

Wbrew pozorom sprzedaż udokumentowana fakturą VAT ze stawką 0% wciąż jest sprzedażą opodatkowaną. Oznacza to, że prowadząc sprzedaż opodatkowaną VAT-em 0%, przedsiębiorca ma takie same prawa do rozliczania VAT-u od zakupów, jak przedsiębiorcy stosujący inne stawki VAT, np. 23%. Innymi słowy, ma on np. prawo wnioskować o zwrot VAT-u od zakupów służących sprzedaży opodatkowanej VAT-em 0%.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady dotyczące zerowej stawki podatku od towarów i usług zmieniły się w 2011 r. Wcześniej stawka 0% obowiązywała np. na książki, wydawnictwa oraz czasopisma specjalistyczne. Natomiast obecnie  książki oznaczone odpowiednimi symbolami ISBN są objęte stawką VAT 5%, zaś pozostałe wymagają zastosowania 23-procentowej stawki VAT-u.

Zmiana przepisów w 2011 r. nie zniosła jednak całkowicie możliwości zastosowania zerowej stawki podatku, dlatego faktury 0% nadal są w obiegu.

Ustawa o VAT oraz odrębne rozporządzenie określają która sprzedaż daje prawo do zastosowania stawki 0%. Wśród niej znajdują się m.in.:

- eksport towarów oraz usługi związane z eksportem,

- Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów (WDT),

- transport lotniczy, morski i międzynarodowy.

Przepisy pozwalają zastosować zerową stawkę VAT nie tylko wobec samych usług transportowych drogą lotniczą, ale również wobec szeregu usług i transakcji związanych z tą formą transportu. Znajdują się wśród nich zakupy części zamiennych do maszyn (samolotów, śmigłowców), wyposażenia pokładowego czy przewozy w transporcie międzynarodowym.

Podobne, szerokie ujęcie obowiązuje w przypadku transportu morskiego. Zerowa stawka VAT obowiązuje w przypadku świadczonych w portach morskich usług, które:

- polegają na obsłudze środków transportu lądowego i żeglugi śródlądowej będącego transportem międzynarodowym,

- dotyczą obsługi transportu morskiego,

- są świadczone wobec armatorów morskich i mają związek z potrzebami transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i morskich statków ratowniczych.

Faktura VAT RR - kiedy można odliczyć VAT?

Z kolei transakcje wewnątrzwspólnotowe dotyczą tych usług i sprzedaży towarów, w których kontrahentem dla polskiej firmy jest odbiorca mający siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Warunkiem jest posiadanie przez zagranicznego kontrahenta numeru VAT-UE (w Polsce określanego jako europejski numer NIP) służącego do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.


Zwolnienie z VAT, czyli faktury ze „stawką zw”


Zastosowanie stawki VAT 0% nie oznacza zwolnienia z opodatkowania - zwolnienie opisują odrębne przepisy ustawy o VAT. Sprzedaż zwolnioną z opodatkowania można oznaczyć na fakturze stosując skrót „zw”, czyli „zwolniony z opodatkowania”. Lista towarów i usług, jakie można objąć fakturą zw znajduje się w ustawie o VAT. Obejmuje ona m.in.:

- niektóre usługi edukacyjne (np. szkolenia BHP),

- niektóre usługi związane ze sportem i rekreacją,

- usługi związane ze służbą zdrowia i psychologią,

- usługi finansowe.

Zapraszamy na forum Księgowość

Jak dokonać likwidacji części majątku firmowego?

Przedsiębiorcy prowadzący wyłącznie sprzedaż zwolnioną z opodatkowania nie muszą rejestrować się jako podatnicy VAT. W takim przypadku dokumentują sprzedaż rachunkami, na których żadna informacja o VAT nie figuruje. Jeśli jednak zdecydują się zarejestrować jako podatnicy VAT (bierni lub czynni), mogą wówczas wystawiać faktury. Jeżeli te faktury dokumentują sprzedaż zwolnioną z VAT, w miejscu stawki VAT zamieszcza się określenie „zw”.

Najważniejszą różnicą pomiędzy „stawką zw” a VAT 0% jest możliwość rozliczania podatku VAT od zakupów. Sprzedaż z zerową stawką podatku, opisana powyżej, pozwala przedsiębiorcy na rozliczanie podatku od zakupów, w tym wnioskowanie o zwrot. Natomiast sprzedaż zwolniona z opodatkowania nie daje takiego prawa, nawet wówczas, gdy przedsiębiorca jest zarejestrowany jako VAT-owiec.


Jakie prawa i obowiązki wiążą się ze sprzedażą mieszaną?


Sprzedaż zwolnioną z VAT można połączyć ze sprzedażą opodatkowaną (dowolną stawką, także 0%) i wtedy mówimy o tzw. sprzedaży mieszanej. W takiej sytuacji przedsiębiorca może obniżać należny VAT o kwotę podatku naliczonego (od zakupów), ale do tego celu uwzględnia  tylko sprzedaż opodatkowaną. Aby rozliczyć VAT, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż mieszaną musi więc dzielić generowane koszty według tego z którą sprzedażą są powiązane. Można wyróżnić 3 sytuacje:

1. Zakupy związane tylko ze sprzedażą zwolnioną nie dają możliwości rozliczania VAT.

2. Zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną dają pełną możliwość rozliczania VAT.

3. Zakupy służące zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej pozwalają na rozliczanie VAT według proporcji (procentowego udziału sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w obrocie firmy).

Proporcja stosowana w danym roku podatkowym przy sprzedaży mieszanej jest ustalana biorąc pod uwagę obrót firmy w poprzednim roku podatkowym. Następnie, po zakończeniu roku podatkowego, porównuje się zastosowaną proporcję z faktycznym procentowym udziałem sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w obrocie firmy. Na tej podstawie należy dokonać korekty rozliczenia VAT za poprzedni rok.

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA