REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stosunek pracy czy samozatrudnienie

Emilia Bartkowiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wysokie koszty zatrudnienia pracowników i trwający kryzys gospodarczy skłaniają wiele przedsiębiorstw do cięcia kosztów. Alternatywnym rozwiązaniem dla zwolnień pracowniczych, zapewniającym utrzymanie produkcji/działalności na niezmienionym poziomie i zatrzymanie wykwalifikowanej kadry, stało się przejście pracowników ze stosunku pracy (umowy o pracę) na umowę cywilnoprawną (działalność wykonywaną osobiście) lub tzw. samozatrudnienie.


Zapraszamy na webinarium „Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze” - 8 października 2013 r.

REKLAMA

Autopromocja


Stosunek pracy czy samozatrudnienie


Powierzenie pracy może przybrać formę umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej w ramach działalności wykonywanej osobiście lub w ramach tzw. samozatrudnienia. Co decyduje o zakwalifikowaniu umowy? O zakwalifikowaniu umowy decyduje sposób jej wykonywania, a w szczególności cechy stron, które charakteryzują umowę o pracę i odróżniają ją od innych umów o świadczenie usług, a mianowicie:

● podporządkowanie wykonującego pracę lub usługi (dotyczy sposobu, miejsca i czasu wykonywania pracy, a także innych obowiązków pracowniczych objętych treścią stosunku pracy),

● wykonywanie poleceń służbowych co do sposobu świadczenia pracy,

● wymóg osobistego świadczenia pracy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● przestrzeganie dyscypliny pracy,

● obciążenie podmiotu zatrudniającego ryzykiem prowadzenia zakładu pracy.

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne - co warto wiedzieć?


UWAGA!

Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy jednoczesnym zachowaniu cech typowych i właściwych dla stosunku pracy.


W przypadku samozatrudnienia między stronami umowy (zleceniodawcą i zleceniobiorcą) nie istnieje stosunek pracy, lecz umowa cywilnoprawna (umowa o dzieło lub umowa zlecenia). Różnica między umową o współpracy a umową o pracę polega przede wszystkim na braku w umowie o współpracy elementu podporządkowania, charakterystycznego dla stosunku pracy. Natomiast różnica między „zwykłą” umową zlecenia (o dzieło) a umową zlecenia (o dzieło) z samozatrudnionym polega na tym, że z umowy z samozatrudnionym musi wynikać, iż prowadzi on działalność gospodarczą. Ponadto z treści umowy oraz ze sposobu jej realizacji musi wynikać, że okoliczności realizacji umowy różnią się od umowy o pracę oraz od zwykłej umowy zlecenia czy umowy o dzieło.

Jakie są korzyści z zawierania umów zlecenia i o dzieło


Kiedy można mówić o samozatrudnieniu


Samozatrudnienie ma miejsce wówczas, gdy osoba fizyczna podejmuje działalność gospodarczą na własny rachunek i na własne ryzyko i na podstawie umowy o współpracy wykonuje określone czynności na rzecz innego podmiotu. Istotą samozatrudnienia jest zatem to, że osoby prowadzą działalność gospodarczą (są wpisane do ewidencji), która jest dla nich podstawą odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne i zaliczek na podatek dochodowy w określony sposób i w wybranej formie. W Polsce termin „samozatrudnienie” odnosi się do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.


Kiedy mamy do czynienia z działalnością wykonywaną osobiście?


Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, ale funkcjonują w oparciu o umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskują dochody w ramach tzw. działalności wykonywanej osobiście. Pomiędzy stronami umowy, czyli zleceniodawcą i zleceniobiorcą, nie istnieje wówczas stosunek pracy, lecz umowa cywilnoprawna.

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy

 

Niezależnie od tego, czy jest to tzw. samozatrudnienie czy „działalność wykonywana osobiście”, współpraca może być prowadzona na podstawie: umowy zlecenia, umowy o dzieło, kontraktu menedżerskiego, umowy agencyjnej, umowy o współpracy. Umowa taka powinna zawierać opis pracy, którą należy wykonać, oraz cenę/wynagrodzenie. Najczęściej cena/wynagrodzenie przysługuje zleceniobiorcy niezależnie od faktycznie poniesionego nakładu pracy. Co ważne, osoba wykonująca taką usługę nie jest zobowiązana do wykonywania prac, które nie są wymienione w umowie, ani do podporządkowania się szczegółowym poleceniom lub organizacji pracy pracodawcy. Osoba pracująca na własny rachunek jest z założenia samodzielnym przedsiębiorcą i zachowuje formalną niezależność. Jeżeli taka osoba nie zatrudnia pracowników i wykonuje pracę osobiście, mamy wówczas do czynienia z tzw. samozatrudnieniem.

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie

Wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2014 r. - skutki dla przedsiębiorcy


Jakie są wady i zalety samozatrudnienia?


Pozycja osoby pracującej na własny rachunek różni się znacznie od pozycji pracownika.

Wady samozatrudnienia:

• brak płatnego urlopu wypoczynkowego,

• brak zasiłku chorobowego przez pierwszy miesiąc choroby,

• obowiązek samodzielnego dbania o własne interesy i ponoszenie ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej,

• większa odpowiedzialność za jakość wykonywanej pracy i formalna odpowiedzialność z tytułu gwarancji,

• obowiązek bezpłatnego naprawienia usterek i szkód powstałych z wyłącznej winy zleceniobiorcy (samozatrudnionego),

• ponoszenie pełnej odpowiedzialności za wykonanie związanych z prowadzoną działalnością zobowiązań o charakterze cywilnoprawnym (umowy) oraz publicznoprawnym (podatki, ubezpieczenia społeczne i zdrowotne) - w przypadku osoby prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą jest to odpowiedzialność ponoszona całym majątkiem, w tym także objętym wspólnością ustawową małżeńską.

Zalety „samozatrudnienia”:

• korzyści podatkowe (odliczanie od przychodów wydatków, które choćby pośrednio są związane z wykonywaną pracą),

• większa łatwość podejmowania pracy,

• możliwość realizacji własnych pomysłów i swobodnego organizowania pracy,

• niezależność (brak stosunku podporządkowania).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: 
"Co wybrać - stosunek pracy czy samozatrudnienie" >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA