REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie
Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie może wydawać się dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza na początku działalności. Taka współpraca może być znacznie bezpieczniejsza, niż zatrudnienie osoby z zewnątrz, a jednocześnie prowadzi do odciążenia przedsiębiorcy, który zyskuje więcej czasu. Jednak zatrudnienie współmałżonka jest kosztowne.

Podatki 2019

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudnienie współmałżonka wymaga opłacania „dużego ZUS-u”

Przedsiębiorca może zatrudnić współmałżonka na takiej samej podstawie, jak innych pracowników, czyli spisując umowę o pracę, o dzieło lub zlecenie. Umowa o pracę i umowa o dzieło sprawiają, że pod względem ZUS współmałżonek traktowany jest jak osoba współpracująca (o ile pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z zatrudniającym go przedsiębiorcą). Inaczej jest w przypadku umowy zlecenia, o czym poniżej.

Uznanie przez ZUS współmałżonka za osobę współpracującą wiąże się z koniecznością opłacania składek na jego ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Wysokość tych składek ustalana jest taka samo, jak dla przedsiębiorców na tzw. „dużym ZUS-ie”, który obecnie wynosi przeszło 1000 zł wraz z ubezpieczeniem chorobowym. Przepisy nie przewidują możliwości zastosowania wobec współmałżonka preferencyjnych składek ZUS. Wysokość składek nie ma w tym wypadku związku z kwotą uzyskiwanego wynagrodzenia.

Analogiczne zasady mają zastosowanie w przypadku zatrudnienia przez przedsiębiorcę:

REKLAMA

- dzieci własnych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dzieci małżonka,

- dzieci przysposobionych (adoptowanych),

- rodziców,

- macochy i ojczyma,

- osób przysposabiających (adoptujących).

Najważniejsze obowiązki płatników podczas kontroli ZUS

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy

Wszystkie wymienione osoby po spełnieniu warunku pozostawania we wspólnym gospodarstwie domowym z przedsiębiorcą i pomocy w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej traktowane są jak osoby współpracujące. Przy okazji warto zauważyć, że ZUS może uznać fakt współpracy również wówczas, gdy osoba pomagająca w firmie nie jest zatrudniona na żadną umowę.

Jedyny sposób na uniknięcie konieczności opłacania „dużego ZUS-u” za współmałżonka to zawarcie z nim umowy zlecenia. W takim przypadku składki ZUS wyliczane są jak dla zleceniobiorcy niespokrewnionego z przedsiębiorcą, czyli w zależności od wysokości kwoty zlecenia.

Opłacanie ZUS za współmałżonka nie zawsze jest konieczne

Przepisy o ubezpieczeniach społecznych przewidują pewien wyjątek, dzięki któremu pomimo uznania współmałżonka za osobę współpracującą przedsiębiorca nie musi opłacać za niego składek  ZUS. Ma to miejsce w sytuacji, gdy współmałżonek jest równocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez innego pracodawcę i osiąga z tego tytułu co najmniej minimalne wynagrodzenie (obecnie 1600 zł brutto miesięcznie). W takim przypadku składki na ubezpieczenia społeczne opłaca pracodawca zatrudniający współmałżonka na podstawie umowy o pracę. Natomiast małżonek - przedsiębiorca jest zobligowany jedynie do opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne za współpracującego z nim współmałżonka.

Wynagrodzenia współmałżonka nie można ująć w kosztach firmowych

Skoro zatrudnienie współmałżonka wiąże się z dużymi obciążeniami na rzecz ZUS, to zachodzi pytanie, czy na gruncie przepisów podatkowych takie rozwiązanie przynosi korzyści przedsiębiorcy? Niestety niewielkie.

Przedsiębiorca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartości wynagrodzenia wypłaconego współmałżonkowi. Jednocześnie wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu co oznacza, że przedsiębiorca musi obliczać, pobierać i wpłacać zaliczki na podatek dochodowy współmałżonka. Taki stan rzeczy ma miejsce niezależnie od tego jaki małżeński ustrój majątkowy łączy przedsiębiorcę ze współmałżonkiem (mogą to być wspólność lub rozdzielność majątkowa).

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Pomimo wyżej wymienionego ograniczenia, zatrudniając współmałżonka przedsiębiorca może obniżyć płacony podatek dochodowy w związku z następującymi wydatkami:

- zapłacone za współmałżonka składki ZUS na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe może zaliczyć do kosztów - jednocześnie współmałżonek nie może odliczyć tych kosztów we własnym rozliczeniu rocznym PIT,

- większą część składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłacone za współmałżonka może odjąć od podatku dochodowego (nie więcej niż 7,75% podstawy wymiaru tej składki),

- do kosztów uzyskania przychodu może zaliczać wydatki związane z wykonywaniem obowiązków służbowych przez współmałżonka (np. diety i inne zwroty kosztów podróży służbowej, opłaty związane z używaniem prywatnego samochodu dla potrzeb prowadzonej działalności, telefon komórkowy),

- składki na fundusz pracy może zaliczyć do kosztów,

- świadczenie urlopowe wypłacone współmałżonkowi z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych może zaliczyć do kosztów.

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Z punktu widzenia przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych nieco inaczej wygląda kwestia zatrudnienia członków rodziny innych, niż współmałżonek. Wynagrodzenie dzieci przedsiębiorcy może być uznane za koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem, że są one pełnoletnie. Natomiast wynagrodzenie pozostałych członków rodziny może być uznane za koszt uzyskania przychodów bez ograniczeń.

„Zwykły” pracownik może okazać się bardziej opłacalny

W związku z powyższymi ograniczeniami, może okazać się, że bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest zatrudnienie osoby „z zewnątrz”. Dzieje się tak dlatego, że zatrudnienie współmałżonka oznacza:

1. konieczność opłacania „dużego ZUS-u” za współmałżonka niezależnie od wysokości wynagrodzenia (oprócz zatrudnienia na umowę zlecenie),

2. brak możliwości zaliczenia wynagrodzenia współmałżonka do kosztów uzyskania przychodów.

W przypadku zatrudnienia pracownika spoza członków rodziny przedsiębiorca musi bowiem opłacać na rzecz ZUS składki, których wysokość uzależniona jest od faktycznie uzyskiwanego przez niego wynagrodzenia. Ponadto, wynagrodzenie pracownika spoza członków rodziny może być  bez ograniczeń zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Tym samym wartość tego wynagrodzenia obniża wysokość podatku dochodowego, jaki musi zapłacić przedsiębiorca. Oczywiście, obie kwestie są również związane z wysokością kosztu poniesionego na zatrudnienie osoby spoza rodziny. Należy wziąć je pod uwagę obliczając opłacalność zatrudniania współmałżonka.

Zapraszamy na forum Księgowość

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA