REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla przedstawicieli handlowych kontrahenta - rozliczenie PIT i CIT

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W celach promocyjnych lub zwiększenia sprzedaży podatnicy niekiedy przekazują swoim kontrahentom prezenty w postaci swoich produktów, bonów podarunkowych lub innych gratyfikacji. Niekiedy prezenty nie są przekazywane bezpośrednio kontrahentom, ale pracownikom kontrahenta, którzy bezpośrednio odpowiadają za sprzedaż. Działanie takie ma swój wymiar podatkowy - nie tylko z punktu widzenia przekazującego, ale także kontrahenta i jego pracownika.

Przychód w PIT dla pracownika kontrahenta

 

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady nieodpłatne świadczenia stanowią przychód pracowników. Wynika to z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT  zgodnie z którym przychodami są między innymi otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednak ponieważ cechą nieodpłatnego świadczenia jest to, że podmiot otrzymujący takie świadczenie nie jest zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego, w przedstawionym stanie faktycznym nie może być mowy o nieodpłatnym świadczeniu.

W sytuacji, gdy pracownicy kontrahenta otrzymują gratyfikacje w zamian za osiągnięte wyniki sprzedaży bądź w sytuacji, gdy wyników nie osiągnęli, ale w zamian za otrzymane prezenty oczekuje się od nich dobrych wyników sprzedaży, nie może być mowy o braku ekwiwalentu.

REKLAMA

 Faktura korygująca 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy kontrahenta otrzymujący podarunki bądź bony powinni rozpoznać z tego tytułu przychód. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej w stosunku cywilnoprawnym ze świadczeniodawcą. Dochody uzyskane przez pracowników kontrahenta nie mogą być uznane za pochodzące ze stosunku pracy i są kwalifikowane jako pochodzące z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

Zapraszamy na forum o podatku CIT

Podsumowując, wartość prezentów, otrzymanych od kontrahenta pracodawcy, za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży, bądź jako zachęta do wyższych wyników sprzedaży, stanowi dla tych osób przychód, który podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Będzie to przychód na podstawie art. 20 ust.1  ustawy o PIT, czyli tzw. przychód z innych źródeł.

 

Obowiązki przekazującego prezenty.

 

Podmiot przekazujący prezenty pracownikom kontrahenta nie ma obowiązku poboru podatku. Na podstawie art. 42a ustawy o PIT jest jednak zobowiązany sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, a także przekazać tą informację podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania podatnika. Informację powyższa sporządza się na druku PIT-8C. 

 

Koszty uzyskania przychodu po stronie przekazującego prezenty

 

Zgodnie z art. 16 ust.1 pkt 28 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

 

Wprowadzenie przez ustawodawcę przytoczonego przepisu bez określenia definicji reprezentacji powoduje, że w związku z przekazywaniem przez Spółkę gadżetów reklamowych kontrahentom mogą pojawić się pewne wątpliwości, związane z możliwością zaliczenia wydatków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów.

 W takiej jednak sytuacji wydatki poniesione przez podmiot przekazujący gratyfikacje pracownikom kontrahenta miały na celu zmotywowanie ich do zwiększenia sprzedaży oferowanych prze niego towarów, a tym samym miały przyczynić się do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Wydatki na reklamę, które mogą być co do zasady zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, rozumiane są jako rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach, to zgodnie z definicją słownikową „chwalenie czegoś, zalecanie czegoś”. Poniesione przez spółkę wydatki nie mogą więc być uznane za reprezentację, co wyłączałoby je z kosztów uzyskania przychodów.

Joanna Litwińska, ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

REKLAMA

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA