REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy przejściowe w zakresie VAT na przełomie 2013 i 2014 r.

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z Nowym Rokiem wejdzie w życie jedna z największych nowelizacji przepisów ustawy o VAT. Towarzyszy jej wydanie wielu przepisów przejściowych. Z ich treścią warto się zapoznać, ponieważ mają duży wpływ na rozliczanie VAT w pierwszych okresach nowego roku. Niejednokrotnie może się okazać, że rozliczając VAT od dostawy towaru bądź świadczenia usług wykonanych w grudniu 2013 r., będziemy stosować przepisy obowiązujące od stycznia i na odwrót.

Porada pochodzi z serwisu:

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA


VAT na przełomie 2013 i 2014 r.


Zmian w przepisach VAT, które wejdą w życie 1 stycznia 2014 r., jest wyjątkowo dużo. Do najważniejszych należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) określenie nowych zasad powstawania obowiązku podatkowego,

2) określenie nowych zasad ustalania podstawy opodatkowania,

3) określenie nowych zasad powstawania prawa do odliczenia,

4) zmiany w przepisach określających treść oraz zasady wystawiania faktur,

5) nowelizacja przepisów dotyczących obecnego zwolnienia podmiotowego, w tym zmiana charakteru tego zwolnienia,

6) określenie nowych przepisów ograniczających dokonywanie odliczeń związanych z samochodami,

7) określenie nowych zasad opodatkowania zaliczek na poczet eksportu towarów,

8) likwidacja obecnego zwolnienia obejmującego dostawy towarów używanych.

VAT 2014 - koniec zwolnienia z VAT sprzedaży towarów używanych

Przepisom wprowadzającym część wymienionych zmian towarzyszą przepisy przejściowe określone w ustawie nowelizującej z 7 grudnia 2012 r. W pozostałym zakresie skutki zmian na przełomie 2013 i 2014 r. podatnicy muszą określać w oparciu o przepisy przejściowe wymienione w ustawie o VAT (art. 41 ust. 14a-14h ustawy o VAT) oraz zasady wypracowane przez orzecznictwo i doktrynę.


Powstawanie obowiązku podatkowego


Z dniem 1 stycznia 2014 r. fundamentalnie zmienią się zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT. Wprowadzająca te zmiany ustawa nowelizująca z 7 grudnia 2012 r. zawiera w art. 7 przepisy przejściowe obowiązujące w tym zakresie.


Zasady ogólne

Z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej z 7 grudnia 2012 r. wynika zasada, że w przypadku czynności wykonanych przed 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19-21 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r. A zatem nowe przepisy określające zasady powstawania obowiązku podatkowego dotyczyć będą tylko czynności wykonanych od 1 stycznia 2014 r.

INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmieni się termin ustalania obowiązku podatkowego


PRZYKŁAD

Podatnik sprzeda i wyda towar nabywcy będącemu spółką 27 grudnia 2013 r., lecz fakturę dokumentującą tę dostawę wystawi dopiero 2 stycznia 2014 r. Obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstanie 2 stycznia 2014 r., tj. w dniu wystawienia faktury (na podstawie obowiązującego do końca 2013 r. art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

 


PRZYKŁAD

Podatnik wykona dla firmy spedycyjnej usługę transportową 15 grudnia 2013 r. Fakturę dokumentującą tę usługę wystawi 17 grudnia 2013 r., a zapłatę otrzyma 5 stycznia 2014 r. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi transportowej podatnik będzie mógł rozpoznać na zasadach obowiązujących do końca 2013 r., a więc:

1) 5 stycznia 2014 r. - jeżeli zdecyduje się skorzystać z niezgodnego z przepisami unijnymi obecnie obowiązującego art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT (możliwość dalszego korzystania z tego przepisu potwierdził Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 8 sierpnia 2013 r., sygn. PT3/033/2/323/AEW/13/RD82408),

2) 17 grudnia 2013 r. - jeżeli zdecyduje się rozpoznać obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych (ze względu na stwierdzoną przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej niezgodność art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT z przepisami unijnymi; zob. wyrok Trybunału z 16 maja 2013 r. w sprawie C-169/12).

Terminy rozliczania VAT w 2014 r. - jak się zmienią?

Jak służby finansowo-księgowe powinny przygotować się na zmiany w VAT 2014


PRZYKŁAD

Podatnik wykonał 20 grudnia 2013 r. usługę budowlaną na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (bez wystawienia faktury). Zapłatę za usługę otrzyma na początku lutego 2014 r. Obowiązek podatkowy w tej sytuacji powstanie 19 stycznia 2014 r., tj. 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi (na podstawie obecnie obowiązującego art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT).


Sprzedaż ciągła

Czynność, dla której w związku z jej wykonywaniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznawać się będzie za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia wykonywania tej czynności. Czynność wykonywaną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej wykonywaniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznawać się będzie za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia wykonywania tej czynności (art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej z 7 grudnia 2012 r.).

Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Jak stosować przepisy przejściowe w zakresie VAT na przełomie 2013 i 2014 r." >>

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA