REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy opodatkowania - możliwa do 20 stycznia 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają możliwość wyboru formy opodatkowania, czyli sposobu w jaki wylicza się podatek dochodowy, co decyduje o jego wysokości. Wyboru sposobu dokonuje się w momencie zakładania działalności gospodarczej. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy wybrana forma opodatkowania okazuje się dla przedsiębiorcy niekorzystna? Oczywiście – można ją zmienić. Tej operacji dokonuje się jednak tylko raz w roku składając właściwy wniosek do 20 stycznia.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego


Cztery sposoby na płacenie podatku dochodowego


Prawo przewiduje cztery formy opodatkowania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - kartę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, podatek liniowy i zasady ogólne (skalę podatkową). Podstawową formą rozliczania podatku dostępną dla każdego są zasady ogólne, czyli skala podatkowa. Natomiast karta, ryczałt i podatek liniowy wymagają spełnienia warunków określonych w przepisach.

Stawki karty podatkowej na rok 2014

Karta podatkowa oznacza minimalne obowiązki dokumentacyjne, jednak podatek trzeba płacić nawet jeśli nie osiąga się dochodu, gdyż jest określony kwotowo. Nie są też brane pod uwagę koszty prowadzenia działalności. Podobnie jest w przypadku ryczałtu ewidencjonowanego, chociaż tutaj stawka ma formę procentową oraz występują już pewne obowiązki ewidencyjne (jak nazwa wskazuje - należy ewidencjonować przychody, od których płaci się podatek). Karta i ryczałt mają różne stawki w zależności od rodzaju działalności, a  także wielkości miasta i liczby zatrudnionych osób (w przypadku karty) - w niektórych przypadkach (ale nie zawsze) podatek do zapłaty jest niski, co stanowi podstawową zaletę.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Z kolei w przypadku podatku liniowego i zasad ogólnych, podatek opłaca się jako procent od uzyskanego dochodu, który stanowią przychody pomniejszone o koszty. Podatnicy mają co prawda najbardziej rozbudowane obowiązki ewidencyjne, ale mogą obniżać podatek generując koszty, co jest dużą zaletą tych form opodatkowania. Zasadnicza różnica między podatkiem liniowym, a zasadami ogólnymi to stawka podatku. W przypadku podatku liniowego jest ona stała i wynosi 19%, a w przypadku zasad ogólnych są to dwie stawki - 18% i 32% zależne od kwoty dochodu. Ponadto, podatek liniowy nie pozwala na korzystanie z ulg (np. na dzieci), rozliczanie wspólne z małżonkiem oraz nie daje prawa do kwoty wolnej od podatku.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Czym się kierować rozważając zmianę formy opodatkowania?


Opłacalność każdej z form rozliczeń opodatkowania jest inna, w zależności od indywidualnej sytuacji  podatnika. Ponieważ jednak ta sytuacja często zmienia się w toku prowadzenia firmy, bywa tak, że wybrana pierwotnie forma opodatkowania przestaje być najkorzystniejsza. Wówczas przedsiębiorca może rozważyć jej zmianę, do czego ma prawo wraz z rozpoczęciem nowego roku podatkowego. Oczywiście, przed dokonaniem zmiany warto się nad tym poważnie zastanowić, aby nie ponieść strat przez pochopną decyzję.

Czym się kierować dokonując zmiany formy opodatkowania? Motywację można podzielić na kilka najważniejszych grup:

1. stawka podatku - wyrażana w formie procentowej lub stałej kwoty (generalnie im niższa stawka, tym korzystniej, choć inne czynniki mogą zniwelować opłacalność niskiej stawki),

2. opcja rozliczania kosztów (koszty pozwalają płacić niższy podatek - jeśli działalność generuje koszty, warto z tego korzystać),

3. obciążenia księgowe - liczba prowadzonych ewidencji, składanych deklaracji, itp. (generalnie im mniejsze obciążenia, tym lepiej, przy czym większe obciążenia księgowe mogą docelowo wiązać się z niższym podatkiem),

4. dostępność ulg i innych opcji obniżania podatku (m.in. kwota wolna od opodatkowania, rozliczanie wspólnie z małżonkiem, ulga na dzieci, ulga na internet),

5. konieczność opłacania podatku, gdy firma nie przynosi zysków (dotyczy tylko karty podatkowej).

Różne formy opodatkowania, w różnym stopniu zaspokajają te potrzeby. Często według podatników najkorzystniejsze są uproszczone formy opodatkowania (karta i ryczałt), które charakteryzuje niewielka ilość lub całkowity brak dokumentacji oraz (zwykle) niskie stawki. Jednak nie są one odpowiednie dla przedsiębiorców ponoszących znaczne koszty prowadzenia działalności - lepszymi formami opodatkowania mogą być wówczas skala podatkowa lub podatek liniowy. Motywacją do zmiany formy opodatkowania z zasad ogólnych na podatek liniowy jest natomiast wysoki dochód (znacznie powyżej 85 tys. zł) w kończącym się roku podatkowym, który grozi opodatkowaniem według wysokiej, 32-procentowej stawki. Przechodząc na podatek liniowy można potencjalny podatek obniżyć, przy czym wymaga to dokładnej kalkulacji.

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.


Kiedy zmienić formę opodatkowania?


Jeśli przedsiębiorca nie chce zmieniać sposobu rozliczania podatku w nowym roku nie musi o tym informować fiskusa w żaden sposób. W przeciwnym razie zwykle stosuje ogólną zasadę, według której zmiana formy opodatkowania, niezależnie od tego z której na którą, dokonywana jest w ten sam sposób i raz do roku - do 20 stycznia. Od tej zasady jest tylko jeden wyjątek opisany poniżej.


Przejście z ryczałtu na skalę podatkową możliwe w ciągu roku

REKLAMA


Niekiedy przejścia z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne lub podatek liniowy trzeba dokonać w ciągu roku podatkowego. Dzieje się tak wówczas, gdy przedsiębiorca „na ryczałcie” dokonuje sprzedaży związanej z działalnością, która odgórnie wyklucza ryczałt. Z dniem dokonania takiej sprzedaży należy założyć KPiR oraz dokonać formalności związanych ze zmianą formy opodatkowania (są opisane poniżej).

Przykładami działalności wykluczających ryczałt są np. handel walutą, handel częściami samochodowymi, prowadzenie apteki, wykonywanie niektórych wolnych zawodów, najem i dzierżawa, usługi finansowe, tłumaczenia. Nie ma tu znaczenia wpisany do ewidencji kod PKD, a faktyczny przychód z danego rodzaju działalności poparty wystawieniem faktury.

Jak łatwo się domyślić, takie „przejście” może być zarówno wymuszone, jak i celowe, gdy przedsiębiorca uznaje, że zasady ogólne są dla niego bardziej opłacalne niż ryczałt. Podstawową motywacją może być oczywiście opcja rozliczania kosztów, które w konsekwencji obniżają podatek do zapłaty.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.


Decyzja o zmianie formy opodatkowania podjęta. Jakich formalności dokonać?


Zmiana formy opodatkowania jest dokonywana na dwa sposoby.

1. Przez złożenie odpowiednio wypełnionego formularza CEIDG-1 w urzędzie miasta lub gminy albo przez Internet (wymaga podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego). W formularzu w pkt. 18 należy zaznaczyć wybraną formę. W przypadku wyboru karty podatkowej należy także dołączyć formularz PIT-16.

2. Przez złożenie oświadczenia do naczelnika urzędu skarbowego, w którym podatnik rozlicza podatek dochodowy. Ta opcja oznacza, że trzeba złożyć:

- Oświadczenie podatnika o wyborze formy opodatkowania (nie ma sformalizowanych ustawowo wzorów takich oświadczeń). Często dla ułatwienia zadania podatnikowi, poszczególne urzędy skarbowe mają przygotowane wewnętrzne formularze.

- Wniosek na formularzu PIT-16 przy przejściu na kartę podatkową (składany także przy wypełnianiu wniosku CEIDG-1).

REKLAMA

Wniosek lub oświadczenie należy złożyć do 20 stycznia, za wyjątkiem obowiązkowego przejścia z ryczałtu na zasady ogólne, co może nastąpić w dowolnym momencie roku podatkowego. Zgłoszenie standardowe, dokonywane na kolejny rok podatkowy, obowiązuje od 1 stycznia. Niezłożenie stosownych do formy wniosków lub oświadczeń skutkuje pozostaniem przy dotychczasowej formie opodatkowania. Natomiast zastosowanie nowych zasad opodatkowania, bez ich złożenia, jak również przy złożeniu ich po terminie, pociąga za sobą odpowiedzialność podatnika za błędne rozliczenia podatkowe.

Dokonany wybór formy opodatkowania obowiązuje w kolejnych latach podatkowych, chyba że przedsiębiorca dokona następnej zmiany w kolejnym roku. Przepisy nie ograniczają tutaj ilości tych zmian - można ich dokonywać nawet co roku, mając na uwadze szacowane do osiągnięcia dochody w rozpoczynającym się roku podatkowym oraz możliwość skorzystania z ulg, odliczeń czy rozliczania się wspólnie z małżonkiem.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA