REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy opodatkowania - możliwa do 20 stycznia 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają możliwość wyboru formy opodatkowania, czyli sposobu w jaki wylicza się podatek dochodowy, co decyduje o jego wysokości. Wyboru sposobu dokonuje się w momencie zakładania działalności gospodarczej. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy wybrana forma opodatkowania okazuje się dla przedsiębiorcy niekorzystna? Oczywiście – można ją zmienić. Tej operacji dokonuje się jednak tylko raz w roku składając właściwy wniosek do 20 stycznia.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego


Cztery sposoby na płacenie podatku dochodowego


Prawo przewiduje cztery formy opodatkowania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - kartę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, podatek liniowy i zasady ogólne (skalę podatkową). Podstawową formą rozliczania podatku dostępną dla każdego są zasady ogólne, czyli skala podatkowa. Natomiast karta, ryczałt i podatek liniowy wymagają spełnienia warunków określonych w przepisach.

Stawki karty podatkowej na rok 2014

Karta podatkowa oznacza minimalne obowiązki dokumentacyjne, jednak podatek trzeba płacić nawet jeśli nie osiąga się dochodu, gdyż jest określony kwotowo. Nie są też brane pod uwagę koszty prowadzenia działalności. Podobnie jest w przypadku ryczałtu ewidencjonowanego, chociaż tutaj stawka ma formę procentową oraz występują już pewne obowiązki ewidencyjne (jak nazwa wskazuje - należy ewidencjonować przychody, od których płaci się podatek). Karta i ryczałt mają różne stawki w zależności od rodzaju działalności, a  także wielkości miasta i liczby zatrudnionych osób (w przypadku karty) - w niektórych przypadkach (ale nie zawsze) podatek do zapłaty jest niski, co stanowi podstawową zaletę.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Z kolei w przypadku podatku liniowego i zasad ogólnych, podatek opłaca się jako procent od uzyskanego dochodu, który stanowią przychody pomniejszone o koszty. Podatnicy mają co prawda najbardziej rozbudowane obowiązki ewidencyjne, ale mogą obniżać podatek generując koszty, co jest dużą zaletą tych form opodatkowania. Zasadnicza różnica między podatkiem liniowym, a zasadami ogólnymi to stawka podatku. W przypadku podatku liniowego jest ona stała i wynosi 19%, a w przypadku zasad ogólnych są to dwie stawki - 18% i 32% zależne od kwoty dochodu. Ponadto, podatek liniowy nie pozwala na korzystanie z ulg (np. na dzieci), rozliczanie wspólne z małżonkiem oraz nie daje prawa do kwoty wolnej od podatku.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Czym się kierować rozważając zmianę formy opodatkowania?


Opłacalność każdej z form rozliczeń opodatkowania jest inna, w zależności od indywidualnej sytuacji  podatnika. Ponieważ jednak ta sytuacja często zmienia się w toku prowadzenia firmy, bywa tak, że wybrana pierwotnie forma opodatkowania przestaje być najkorzystniejsza. Wówczas przedsiębiorca może rozważyć jej zmianę, do czego ma prawo wraz z rozpoczęciem nowego roku podatkowego. Oczywiście, przed dokonaniem zmiany warto się nad tym poważnie zastanowić, aby nie ponieść strat przez pochopną decyzję.

Czym się kierować dokonując zmiany formy opodatkowania? Motywację można podzielić na kilka najważniejszych grup:

1. stawka podatku - wyrażana w formie procentowej lub stałej kwoty (generalnie im niższa stawka, tym korzystniej, choć inne czynniki mogą zniwelować opłacalność niskiej stawki),

2. opcja rozliczania kosztów (koszty pozwalają płacić niższy podatek - jeśli działalność generuje koszty, warto z tego korzystać),

3. obciążenia księgowe - liczba prowadzonych ewidencji, składanych deklaracji, itp. (generalnie im mniejsze obciążenia, tym lepiej, przy czym większe obciążenia księgowe mogą docelowo wiązać się z niższym podatkiem),

4. dostępność ulg i innych opcji obniżania podatku (m.in. kwota wolna od opodatkowania, rozliczanie wspólnie z małżonkiem, ulga na dzieci, ulga na internet),

5. konieczność opłacania podatku, gdy firma nie przynosi zysków (dotyczy tylko karty podatkowej).

Różne formy opodatkowania, w różnym stopniu zaspokajają te potrzeby. Często według podatników najkorzystniejsze są uproszczone formy opodatkowania (karta i ryczałt), które charakteryzuje niewielka ilość lub całkowity brak dokumentacji oraz (zwykle) niskie stawki. Jednak nie są one odpowiednie dla przedsiębiorców ponoszących znaczne koszty prowadzenia działalności - lepszymi formami opodatkowania mogą być wówczas skala podatkowa lub podatek liniowy. Motywacją do zmiany formy opodatkowania z zasad ogólnych na podatek liniowy jest natomiast wysoki dochód (znacznie powyżej 85 tys. zł) w kończącym się roku podatkowym, który grozi opodatkowaniem według wysokiej, 32-procentowej stawki. Przechodząc na podatek liniowy można potencjalny podatek obniżyć, przy czym wymaga to dokładnej kalkulacji.

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.


Kiedy zmienić formę opodatkowania?


Jeśli przedsiębiorca nie chce zmieniać sposobu rozliczania podatku w nowym roku nie musi o tym informować fiskusa w żaden sposób. W przeciwnym razie zwykle stosuje ogólną zasadę, według której zmiana formy opodatkowania, niezależnie od tego z której na którą, dokonywana jest w ten sam sposób i raz do roku - do 20 stycznia. Od tej zasady jest tylko jeden wyjątek opisany poniżej.


Przejście z ryczałtu na skalę podatkową możliwe w ciągu roku

REKLAMA


Niekiedy przejścia z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne lub podatek liniowy trzeba dokonać w ciągu roku podatkowego. Dzieje się tak wówczas, gdy przedsiębiorca „na ryczałcie” dokonuje sprzedaży związanej z działalnością, która odgórnie wyklucza ryczałt. Z dniem dokonania takiej sprzedaży należy założyć KPiR oraz dokonać formalności związanych ze zmianą formy opodatkowania (są opisane poniżej).

Przykładami działalności wykluczających ryczałt są np. handel walutą, handel częściami samochodowymi, prowadzenie apteki, wykonywanie niektórych wolnych zawodów, najem i dzierżawa, usługi finansowe, tłumaczenia. Nie ma tu znaczenia wpisany do ewidencji kod PKD, a faktyczny przychód z danego rodzaju działalności poparty wystawieniem faktury.

Jak łatwo się domyślić, takie „przejście” może być zarówno wymuszone, jak i celowe, gdy przedsiębiorca uznaje, że zasady ogólne są dla niego bardziej opłacalne niż ryczałt. Podstawową motywacją może być oczywiście opcja rozliczania kosztów, które w konsekwencji obniżają podatek do zapłaty.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.


Decyzja o zmianie formy opodatkowania podjęta. Jakich formalności dokonać?


Zmiana formy opodatkowania jest dokonywana na dwa sposoby.

1. Przez złożenie odpowiednio wypełnionego formularza CEIDG-1 w urzędzie miasta lub gminy albo przez Internet (wymaga podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego). W formularzu w pkt. 18 należy zaznaczyć wybraną formę. W przypadku wyboru karty podatkowej należy także dołączyć formularz PIT-16.

2. Przez złożenie oświadczenia do naczelnika urzędu skarbowego, w którym podatnik rozlicza podatek dochodowy. Ta opcja oznacza, że trzeba złożyć:

- Oświadczenie podatnika o wyborze formy opodatkowania (nie ma sformalizowanych ustawowo wzorów takich oświadczeń). Często dla ułatwienia zadania podatnikowi, poszczególne urzędy skarbowe mają przygotowane wewnętrzne formularze.

- Wniosek na formularzu PIT-16 przy przejściu na kartę podatkową (składany także przy wypełnianiu wniosku CEIDG-1).

REKLAMA

Wniosek lub oświadczenie należy złożyć do 20 stycznia, za wyjątkiem obowiązkowego przejścia z ryczałtu na zasady ogólne, co może nastąpić w dowolnym momencie roku podatkowego. Zgłoszenie standardowe, dokonywane na kolejny rok podatkowy, obowiązuje od 1 stycznia. Niezłożenie stosownych do formy wniosków lub oświadczeń skutkuje pozostaniem przy dotychczasowej formie opodatkowania. Natomiast zastosowanie nowych zasad opodatkowania, bez ich złożenia, jak również przy złożeniu ich po terminie, pociąga za sobą odpowiedzialność podatnika za błędne rozliczenia podatkowe.

Dokonany wybór formy opodatkowania obowiązuje w kolejnych latach podatkowych, chyba że przedsiębiorca dokona następnej zmiany w kolejnym roku. Przepisy nie ograniczają tutaj ilości tych zmian - można ich dokonywać nawet co roku, mając na uwadze szacowane do osiągnięcia dochody w rozpoczynającym się roku podatkowym oraz możliwość skorzystania z ulg, odliczeń czy rozliczania się wspólnie z małżonkiem.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 2014 r.

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA