REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT - wady i braki towarów w dostawie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że zamówione przez nas produkty z danej partii nie spełniają uzgodnionych norm i są zwracane sprzedawcy. Niekiedy w dostawach występują również braki ilościowe, np. nie dostarczono jednej z pozycji wykazanych na fakturze. Informujemy wtedy o tym dostawcę, który sporządza faktury korygujące. Mamy jednak wątpliwości, czy w takich sytuacjach możemy dokonać pełnego odliczenia VAT z otrzymanych faktur?

Jeżeli korekta jest efektem wad jakościowych towaru, nie ma żadnych przeszkód, aby odliczyć pełny VAT na podstawie otrzymanej faktury. Pomniejszenia podatku naliczonego należy dokonać zatem dopiero po otrzymaniu faktury korygującej. Natomiast przy brakach ilościowych w dostawie prawo do odliczenia będzie przysługiwało wyłącznie w odniesieniu do faktycznie otrzymanych towarów. W tym przypadku wartości z faktury korygującej nie powinny być już uwzględniane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Odliczenie VAT

 Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT). Jednocześnie, według art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

W przedstawionym stanie faktycznym określenie terminu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy towarów opiera się na zasadach ogólnych zawartych w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powinien być rozpoznany z chwilą dokonania dostawy towarów. Co do zasady z tą samą chwilą powstaje u nabywcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ustalenie, kiedy i w odniesieniu do jakiej kwoty powstanie u Państwa prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, będzie jednak wymagało rozgraniczenia dwóch przypadków. Pierwszy z nich dotyczy wad jakościowych otrzymanych podzespołów, natomiast drugi - braków ilościowych w dostawach.

REKLAMA

Wady jakościowe dostarczonego towaru

Jak wskazano w pytaniu, produkty niespełniające określonych norm jakościowych są zwracane dostawcy. Następstwem zwrotu części towaru jest wystawienie faktury korygującej (art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT). Zrealizowana dostawa obejmowała jednak bezspornie całość towaru wykazanego w fakturze. Obowiązek podatkowy w VAT rozpoznany przez sprzedawcę odnosił się zatem do wszystkich wydanych towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji nabywca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z takiej faktury, niezależnie od wad jakościowych niektórych towarów, oczywiście jeżeli nie wystąpią inne przesłanki negatywne, które mogłyby wykluczyć odliczenie. Dokonanie zwrotu części towaru nie wpływa więc w żaden sposób na prawo do realizacji odliczenia według faktury pierwotnej. Dopiero po otrzymaniu faktury korygującej nabywca będzie obowiązany do pomniejszenia na jej podstawie podatku naliczonego. Według art. 86 ust. 19a ustawy o podatku od towarów i usług zmniejszenia należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym fakturę korygującą otrzymano.

PRZYKŁAD

W styczniu 2014 r. podatnik otrzymał dostawę 5000 sztuk sprężyn gazowych. Wraz z towarem doręczono fakturę. Przeprowadzona kontrola jakości wykazała jednak defekty w 2% wyrobów. Wadliwy towar zwrócono sprzedawcy jeszcze w tym samym miesiącu. Sprzedawca uznał zastrzeżenia dotyczące jakości towaru i sporządził fakturę korygującą, która wpłynęła do nabywcy w lutym 2014 r. Zakładamy, że nabywca rozlicza się za okresy miesięczne.

W takiej sytuacji nabywca uzyskał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionej faktury w rozliczeniu za styczeń 2014 r. Po otrzymaniu faktury korygującej nabywca będzie obowiązany do pomniejszenia na jej podstawie podatku naliczonego w rozliczeniu za luty 2014 r.

Zwolnienie podmiotowe z VAT w 2014 roku

Obowiązek podatkowy w VAT - zmiany od 1 stycznia 2014 r.

Sprzedaż samochodów używanych - nie będzie zwolnienia z VAT

Braki ilościowe w dostawie towaru

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w razie braków ilościowych towaru. W takim przypadku transakcja ujęta w dokumencie sprzedaży została wprawdzie zrealizowana, jednak w rozmiarze innym (mniejszym), niż wynikało to z wystawionej faktury. Jeżeli nie dostarczono towarów wykazanych w jednej z pozycji faktury, nie stanowi ona w tej części podstawy do odliczenia. Braki ilościowe w dostawie nie dyskwalifikują wszakże takiej faktury w całości. Według art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane, jednak tylko w części dotyczącej tych czynności.

 

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z zasadą generalną wyrażoną w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, powstanie wówczas w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy. Skoro sprzedawca nie wydał wszystkich towarów ujętych w fakturze, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług będzie dotyczył tylko faktycznie zrealizowanej dostawy.

Nabywca nie będzie mógł tym samym dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony odnoszący się do towarów, których nie dostarczono. Nie ma jednak żadnych przesłanek, aby czekać z realizacją pozostałego odliczenia aż do chwili otrzymania faktury korygującej. Sporządzona faktura stanowi bowiem podstawę do obniżenia podatku należnego w części, która odpowiada zrealizowanej dostawie.

Późniejsze otrzymanie faktury korygującej nie będzie już wymagało pomniejszenia podatku naliczonego. Przepis art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, nakładający obowiązek zmniejszenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanej korekty, dotyczy tylko przypadków, gdy dokonano odliczenia podatku naliczonego w części, którą obejmuje korekta.

PRZYKŁAD

W styczniu 2014 r. podatnik otrzymał dostawę telefonów komórkowych. Doręczona wraz z towarem faktura obejmowała 100 sztuk telefonów w tej samej cenie jednostkowej. Po przeliczeniu towaru okazało się jednak, że w przyjętej partii brakuje 10 telefonów. Sprzedawca potwierdził błąd w dostawie i w lutym 2014 r. sporządził odpowiednią fakturę korygującą. Korekta wpłynęła do nabywcy w marcu 2014 r. Zakładamy, że nabywca rozlicza się za okresy miesięczne.

W takiej sytuacji w rozliczeniu za styczeń 2014 r. nabywca uzyska prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 90% podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury. Kwota ta odpowiada ilości faktycznie dostarczonego towaru. Po otrzymaniu faktury korygującej nabywca nie będzie już obowiązany do pomniejszania na jej podstawie podatku naliczonego.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1, art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 19a, art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) oraz art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1608

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA