REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie towarów podczas akcji marketingowych a VAT

Urszula Płusa – Szpadzik
Magdalena Jaworska
Magdalena Jaworska
doradca podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydanie nagród w ramach akcji marketingowej powinno być opodatkowane VAT, jako dostawa towarów dokonana na rzecz konsumenta – konsekwencje wyroku NSA (sygn. I FSK 474/13) z dnia 7 lutego 2014 r.

Polecamy: Kalkulator VAT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Wydany wyrok wpisuje się w najnowszą tendencję orzeczniczą, zgodnie z którą dla celów VAT należy rozdzielać złożoną usługę marketingową, której elementem jest wydanie towarów na świadczenie usług oraz dostawę towarów.


Czego dotyczył spór


W tej konkretnej sprawie chodziło o podmiot, który w ramach prowadzonej działalności świadczył usługi marketingowe (prowadził akcje w postaci loterii promocyjnych, konkursów lub sprzedaży premiowych) na rzecz swoich kontrahentów. W tym celu nabywał towary, które miały być nagrodami przekazywanymi podmiotom zewnętrznym. Za świadczone usługi pobierał wynagrodzenie kalkulowane jako  poniesione koszty powiększone o stosowną marżę.

Podatnik powziął wątpliwość, czy wydanie przez niego towarów realizowane w ramach kompleksowej usługi obsługi akcji podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT.

REKLAMA

Stanowisko fiskusa było negatywne  - wydanie nagród należy uznać za odrębną czynność. Argumentując swoje stanowisko organ podatkowy powoływał się na wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w zakresie odpłatności świadczenia. W interpretacji wskazał, że wydanie nagród, jako odpłatna dostawa towarów (odpłatność dokonana przez osobę trzecią - zleceniodawcę), podlega opodatkowaniu VAT, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z takim podejściem nie zgodził się jednak WSA, który uznał że nieodpłatne przekazanie nagród będzie następowało w wykonaniu kompleksowej usługi obsługi marketingowej.

NSA ostatecznie przychylił się do stanowiska organu podatkowego. W rozstrzygnięciu sąd odniósł się do dwóch aspektów merytorycznych (i) odpłatnego charakteru wydania towarów oraz (ii) złożoności świadczeń.  Jeżeli chodzi o pierwszą kwestię, to NSA zauważył, że faktycznie dochodzi do płatności za towar w postaci uiszczenia części wynagrodzenia płaconego przez sponsora nagród na rzecz podmiotu realizującego akcję marketingową. Pozostała część wynagrodzenia stanowi płatność za świadczone usługi. Sąd wskazał na zasadę opodatkowania konsumpcji, która mogłaby zostać naruszona w przypadku braku opodatkowania wydania nagród ostatecznym odbiorcom (podmiotom zewnętrznym).  Jeżeli zaś chodzi o złożoność świadczeń uznano, że usługa marketingowa oraz zakup i przekazanie osobom trzecim nagród nie są ze sobą tak ściśle związane, żeby obiektywnie tworzyły jedno niepodzielne świadczenie, którego rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Odliczanie VAT naliczonego od opłat za autostrady i parkingi


Czy mamy do czynienia z ujednoliceniem stanowiska?


NSA w swoim uzasadnieniu powoływał się na inny wyrok tego sądu, który zapadł 9 stycznia 2014 r. (sygn. I FSK 271/13) aprobując wyrażone tam tezy. W orzeczeniu tym wskazano, że usługa marketingowa oraz zakup i przekazanie osobom trzecim, w ramach prowadzonej akcji marketingowej, promocyjnej i reklamowej, nagród w postaci towarów lub usług o charakterze konsumpcyjnym nie były tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzyły jedno niepodzielne świadczenie.

Za podziałem powyższych usług na dostawę towarów i świadczenie usług opowiada się również część sądów administracyjnych (przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z dnia 25 października 2013 r., sygn. III SA/Wa 1221/13, WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 24 stycznia 2013 r., sygn. I SA/Wr 1384/12). Z drugiej strony można spotkać się również z pozytywnymi dla podatników rozstrzygnięciami.

Obowiązek podatkowy w podatku VAT w 2014 r.

WSA w Warszawie wydał 13 lutego 2014 r. wyrok (sygn. III SA/Wa 1704/13; orzeczenie nieprawomocne), w którego ustnym uzasadnieniu uznał, że w przypadku usługi kompleksowej, w skład której wchodzi wydanie nagrody, opodatkowanie VAT dostawy na etapie przekazywania wygranej jest niezgodne z przepisami prawa. Prowadziłoby bowiem do podwójnego opodatkowania oraz naruszyłoby zasadę proporcjonalności.

 

 

Podobny pogląd został wyrażony w wyroku WSA w Krakowie z dnia 24 stycznia 2013 r. (sygn. I SA/Kr 1593/12; orzeczenie nieprawomocne). W ocenie sądu transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów jak i świadczenia usług oraz nie może podlegać podwójnemu opodatkowaniu. Wydanie premii (nagrody) kupującemu jest obojętne z punktu widzenia podatku VAT natomiast podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Nadal więc trudno mówić o jednolitym stanowisku sądów w zakresie opodatkowania przekazania towarów w ramach akcji promocyjnych. Niepokojące jest jednak to, że negatywne wyroki zostały wydane przez NSA w bliskim odstępie czasu, których bardzo zbliżone tezy oparte są również na wyroku TSUE.

Polecamy: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry


Wyrok TSUE wyznacza trend


Stanowisko prezentowane przez NSA oparte jest w znacznym stopniu o poglądy TSUE wyrażone w wyroku z 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 (Loyalty Management UK Ltd.) i C - 55/09 (Baxi Group Ltd.).

Z powyższego orzeczenia wynika, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego programem lojalnościowym, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora. Z treści wyroku wynika, że Trybunał skupił się głównie na zasadzie powszechności VAT jako podatku od konsumpcji. Wydanie nagród klientom powinno wiązać się z uiszczeniem podatku, który już nie będzie podlegał odliczeniu u innego uczestnika obrotu, który będzie ponosił jego ekonomicznym ciężar jako konsument.


A co z zasadą neutralności?


O ile ostatni wyrok NSA nie poruszał kwestii prawa do odliczenia VAT, gdyż nie to było przedmiotem sporu, o tyle poprzedni wyrok dotyczył tego zagadnienia bezpośrednio. W tej sprawie podatnik pytał o możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi marketingowej. Według Ministra Finansów w sytuacji, gdy faktura obejmuje płatność dokonaną przez skarżącą spółkę za towary i usługi wykonane przez agencję nieodpłatnie, to w tej części prawo do odliczenia nie przysługuje. Jest to bowiem płatność dokonana przez spółkę, jako osobę trzecią. Tym samym mimo, że nabyte towary związane były z działalnością opodatkowaną (służyły zwiększeniu obrotu) podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia.

 

 

W tym miejscu należy zadać pytanie co jest nadrzędną zasadą VAT? Jego neutralność czy opodatkowanie konsumpcji, w sytuacji gdy realizacja jednej z nich wiązałaby się
z naruszeniem drugiej.

Limit odliczenia VAT od samochodów

Jakkolwiek rozdzielenie usługi złożonej na świadczenie usług marketingowych i dostawę towarów, w niektórych przypadkach może mieć uzasadnienie (np. gdy program lojalnościowy, sposób i szczegóły jego realizacji są przygotowane przez sponsora, a agencja tylko zakupuje produkty i dostarcza do beneficjentów), o tyle automatyczne kwestionowanie prawa do odliczenia może budzić pewne wątpliwości.


Praktyka


Co zatem w praktyce może zrobić taki podmiot, który chce prowadzić programy lojalnościowe dla swoich kontrahentów? Jakie produkty może zaproponować agencja marketingowa?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na treść zawartej umowy oraz zakres działań jaki ma wykonać agencja. Wydaje się, że określenie szczegółowo zakresu usług może w konkretnym przypadku być istotnym argumentem za uznaniem świadczenia za złożone. Niestety nie w każdym przypadku ten argument jest brany pod uwagę. Zdarza się, że organy podatkowe, a za nimi sądy idą w tym zakresie na skróty. Nie dokonując szczegółowej analizy danej sytuacji, przyjmują że świadczenia usług agencji reklamowych, których elementem jest wydawanie towarów, nie są usługami kompleksowymi dla VAT. W konsekwencji nakazują ich sztuczne rozdzielanie. W takiej sytuacji nie zostaje nic innego, jak tylko takie ułożenie schematu transakcji, którego elementem nie będzie zakup i wydanie towaru przez agencję marketingową.

 

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

 

Urszula Płusa - Szpadzik, Doradca podatkowy w Accreo

 

Magdalena Jaworska, Doradca podatkowy w Accreo

 

 

 

 

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA