REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie towarów podczas akcji marketingowych a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Urszula Płusa – Szpadzik
Magdalena Jaworska
Magdalena Jaworska
doradca podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydanie nagród w ramach akcji marketingowej powinno być opodatkowane VAT, jako dostawa towarów dokonana na rzecz konsumenta – konsekwencje wyroku NSA (sygn. I FSK 474/13) z dnia 7 lutego 2014 r.

Polecamy: Kalkulator VAT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Wydany wyrok wpisuje się w najnowszą tendencję orzeczniczą, zgodnie z którą dla celów VAT należy rozdzielać złożoną usługę marketingową, której elementem jest wydanie towarów na świadczenie usług oraz dostawę towarów.


Czego dotyczył spór


W tej konkretnej sprawie chodziło o podmiot, który w ramach prowadzonej działalności świadczył usługi marketingowe (prowadził akcje w postaci loterii promocyjnych, konkursów lub sprzedaży premiowych) na rzecz swoich kontrahentów. W tym celu nabywał towary, które miały być nagrodami przekazywanymi podmiotom zewnętrznym. Za świadczone usługi pobierał wynagrodzenie kalkulowane jako  poniesione koszty powiększone o stosowną marżę.

Podatnik powziął wątpliwość, czy wydanie przez niego towarów realizowane w ramach kompleksowej usługi obsługi akcji podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT.

REKLAMA

Stanowisko fiskusa było negatywne  - wydanie nagród należy uznać za odrębną czynność. Argumentując swoje stanowisko organ podatkowy powoływał się na wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w zakresie odpłatności świadczenia. W interpretacji wskazał, że wydanie nagród, jako odpłatna dostawa towarów (odpłatność dokonana przez osobę trzecią - zleceniodawcę), podlega opodatkowaniu VAT, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z takim podejściem nie zgodził się jednak WSA, który uznał że nieodpłatne przekazanie nagród będzie następowało w wykonaniu kompleksowej usługi obsługi marketingowej.

NSA ostatecznie przychylił się do stanowiska organu podatkowego. W rozstrzygnięciu sąd odniósł się do dwóch aspektów merytorycznych (i) odpłatnego charakteru wydania towarów oraz (ii) złożoności świadczeń.  Jeżeli chodzi o pierwszą kwestię, to NSA zauważył, że faktycznie dochodzi do płatności za towar w postaci uiszczenia części wynagrodzenia płaconego przez sponsora nagród na rzecz podmiotu realizującego akcję marketingową. Pozostała część wynagrodzenia stanowi płatność za świadczone usługi. Sąd wskazał na zasadę opodatkowania konsumpcji, która mogłaby zostać naruszona w przypadku braku opodatkowania wydania nagród ostatecznym odbiorcom (podmiotom zewnętrznym).  Jeżeli zaś chodzi o złożoność świadczeń uznano, że usługa marketingowa oraz zakup i przekazanie osobom trzecim nagród nie są ze sobą tak ściśle związane, żeby obiektywnie tworzyły jedno niepodzielne świadczenie, którego rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Odliczanie VAT naliczonego od opłat za autostrady i parkingi


Czy mamy do czynienia z ujednoliceniem stanowiska?


NSA w swoim uzasadnieniu powoływał się na inny wyrok tego sądu, który zapadł 9 stycznia 2014 r. (sygn. I FSK 271/13) aprobując wyrażone tam tezy. W orzeczeniu tym wskazano, że usługa marketingowa oraz zakup i przekazanie osobom trzecim, w ramach prowadzonej akcji marketingowej, promocyjnej i reklamowej, nagród w postaci towarów lub usług o charakterze konsumpcyjnym nie były tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzyły jedno niepodzielne świadczenie.

Za podziałem powyższych usług na dostawę towarów i świadczenie usług opowiada się również część sądów administracyjnych (przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z dnia 25 października 2013 r., sygn. III SA/Wa 1221/13, WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 24 stycznia 2013 r., sygn. I SA/Wr 1384/12). Z drugiej strony można spotkać się również z pozytywnymi dla podatników rozstrzygnięciami.

Obowiązek podatkowy w podatku VAT w 2014 r.

WSA w Warszawie wydał 13 lutego 2014 r. wyrok (sygn. III SA/Wa 1704/13; orzeczenie nieprawomocne), w którego ustnym uzasadnieniu uznał, że w przypadku usługi kompleksowej, w skład której wchodzi wydanie nagrody, opodatkowanie VAT dostawy na etapie przekazywania wygranej jest niezgodne z przepisami prawa. Prowadziłoby bowiem do podwójnego opodatkowania oraz naruszyłoby zasadę proporcjonalności.

 

 

Podobny pogląd został wyrażony w wyroku WSA w Krakowie z dnia 24 stycznia 2013 r. (sygn. I SA/Kr 1593/12; orzeczenie nieprawomocne). W ocenie sądu transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów jak i świadczenia usług oraz nie może podlegać podwójnemu opodatkowaniu. Wydanie premii (nagrody) kupującemu jest obojętne z punktu widzenia podatku VAT natomiast podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Nadal więc trudno mówić o jednolitym stanowisku sądów w zakresie opodatkowania przekazania towarów w ramach akcji promocyjnych. Niepokojące jest jednak to, że negatywne wyroki zostały wydane przez NSA w bliskim odstępie czasu, których bardzo zbliżone tezy oparte są również na wyroku TSUE.

Polecamy: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry


Wyrok TSUE wyznacza trend


Stanowisko prezentowane przez NSA oparte jest w znacznym stopniu o poglądy TSUE wyrażone w wyroku z 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 (Loyalty Management UK Ltd.) i C - 55/09 (Baxi Group Ltd.).

Z powyższego orzeczenia wynika, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego programem lojalnościowym, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora. Z treści wyroku wynika, że Trybunał skupił się głównie na zasadzie powszechności VAT jako podatku od konsumpcji. Wydanie nagród klientom powinno wiązać się z uiszczeniem podatku, który już nie będzie podlegał odliczeniu u innego uczestnika obrotu, który będzie ponosił jego ekonomicznym ciężar jako konsument.


A co z zasadą neutralności?


O ile ostatni wyrok NSA nie poruszał kwestii prawa do odliczenia VAT, gdyż nie to było przedmiotem sporu, o tyle poprzedni wyrok dotyczył tego zagadnienia bezpośrednio. W tej sprawie podatnik pytał o możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi marketingowej. Według Ministra Finansów w sytuacji, gdy faktura obejmuje płatność dokonaną przez skarżącą spółkę za towary i usługi wykonane przez agencję nieodpłatnie, to w tej części prawo do odliczenia nie przysługuje. Jest to bowiem płatność dokonana przez spółkę, jako osobę trzecią. Tym samym mimo, że nabyte towary związane były z działalnością opodatkowaną (służyły zwiększeniu obrotu) podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia.

 

 

W tym miejscu należy zadać pytanie co jest nadrzędną zasadą VAT? Jego neutralność czy opodatkowanie konsumpcji, w sytuacji gdy realizacja jednej z nich wiązałaby się
z naruszeniem drugiej.

Limit odliczenia VAT od samochodów

Jakkolwiek rozdzielenie usługi złożonej na świadczenie usług marketingowych i dostawę towarów, w niektórych przypadkach może mieć uzasadnienie (np. gdy program lojalnościowy, sposób i szczegóły jego realizacji są przygotowane przez sponsora, a agencja tylko zakupuje produkty i dostarcza do beneficjentów), o tyle automatyczne kwestionowanie prawa do odliczenia może budzić pewne wątpliwości.


Praktyka


Co zatem w praktyce może zrobić taki podmiot, który chce prowadzić programy lojalnościowe dla swoich kontrahentów? Jakie produkty może zaproponować agencja marketingowa?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na treść zawartej umowy oraz zakres działań jaki ma wykonać agencja. Wydaje się, że określenie szczegółowo zakresu usług może w konkretnym przypadku być istotnym argumentem za uznaniem świadczenia za złożone. Niestety nie w każdym przypadku ten argument jest brany pod uwagę. Zdarza się, że organy podatkowe, a za nimi sądy idą w tym zakresie na skróty. Nie dokonując szczegółowej analizy danej sytuacji, przyjmują że świadczenia usług agencji reklamowych, których elementem jest wydawanie towarów, nie są usługami kompleksowymi dla VAT. W konsekwencji nakazują ich sztuczne rozdzielanie. W takiej sytuacji nie zostaje nic innego, jak tylko takie ułożenie schematu transakcji, którego elementem nie będzie zakup i wydanie towaru przez agencję marketingową.

 

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

 

Urszula Płusa - Szpadzik, Doradca podatkowy w Accreo

 

Magdalena Jaworska, Doradca podatkowy w Accreo

 

 

 

 

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA