REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy z kontrahentem - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek wywiązywania się z umów to jedna z najważniejszych zasad w obrocie gospodarczym. Czasami jednak zachodzą wyjątkowe okoliczności, w konsekwencji których możliwe jest odstąpienie od umowy, czyli powrót do stanu, w którym kontrakt uważa się za niezawarty.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Odstąpienie od umowy - czym jest i kiedy można skorzystać?


Prawidłowo zawarta umowa w zasadzie nie może być z mocy decyzji jednej strony uznana za niezawartą. Wyjątkiem od tej zasady jest jednak prawo do odstąpienia od umowy.

Przepisy przewidują dwa rodzaje prawa odstąpienia: umowne i ustawowe (zawarte w przepisach prawa dotyczących konkretnego rodzaju umów, np. umów o dzieło, umów o roboty budowlane). Przedsiębiorca zawierający z kontrahentem umowę „dużego kalibru”, mogącą mieć duże znaczenie ekonomiczne dla przyszłości firmy, powinien rozważyć, czy nie warto włączyć do kontraktu zapisów o możliwości odstąpienia od umowy przez jedną lub obie strony. Do umowy można wprowadzić następujące zapisy dotyczące prawa odstąpienia:

REKLAMA

- Prawo do odstąpienia od umowy w określonym terminie od jej zawarcia, np. 7 dni, 14 dni lub 30 dni od podpisania kontraktu. Takie zastrzeżenie daje możliwość dodatkowego przemyślenia przez strony celowości zawartej umowy i ewentualnej rezygnacji jeszcze przed rozpoczęciem realizacji zobowiązania. Bardzo ważne jest precyzyjne określenie terminu na odstąpienie. Brak określenia takiej daty sprawia, że zapis w umowie dotyczący prawa odstąpienia staje się nieważny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

- Strony umowy mogą także zastrzec, że prawo do odstąpienia przysługiwać będzie stronie lub obu stronom, jeżeli spełni się określone w umowie zdarzenie przyszłe i niepewne (tzw. warunek).

Zapisz się na nasz newsletter


Przykład:

Przedsiębiorca zawarł z inną firmą umowę na dostawę 10 000 sztuk zabawek, które są importowane z Chin. Strony ustaliły w umowie, że jeżeli zabawki nie dotrą transportem morskim do sprzedawcy do 15 maja 2014 r., nabywca będzie mógł odstąpić od umowy, gdyż późniejsza dostawa towaru nie byłaby dla niego korzystna gospodarczo.


- Szczególnym rodzajem umownego prawa odstąpienia jest „odstępne”. Strony umowy mogą mianowicie uzależnić prawo do odstąpienia od umowy od zapłaty określonej sumy pieniężnej. Od umowy można odstąpić wówczas w każdym momencie, ale oświadczenie o odstąpieniu jest skuteczne tylko wtedy, gdy zostało złożone równocześnie z zapłatą odstępnego. Odstępnego nie należy mylić z karą umowną, której po odstąpieniu od umowy nie można dochodzić.

Bezumowne korzystanie z nieruchomości przez przedsiębiorstwo przesyłowe

- Prawo do odstąpienia od umowy może być również przewidziane w umowie na wypadek niewłaściwego lub nieterminowego wykonania zobowiązania przez stronę umowy. Np. jeżeli przedsiębiorca Y zobowiązał się wykonać dla przedsiębiorcy X 100 sztuk rolet okiennych pod wymiar i dostarczył towar nieodpowiadający uzgodnionym w umowie parametrom, przedsiębiorca X może odstąpić od umowy i dostarczonego towaru nie przyjąć.

Zapraszamy do dyskusji na forum

W przypadku odstąpienia od umowy przepisy nakazują stronom umowy zwrócić to wszystko, co sobie świadczyły w stanie niezmienionym. Strona odstępująca ma ponadto prawo do dochodzenia odszkodowania w sytuacji, gdy w wyniku niewykonania zobowiązania poniosła szkodę (np. nie dostarczyła zamówionego towaru klientowi na skutek czego ten zrezygnował z usług firmy). O dochodzeniu odszkodowania nie może być natomiast mowy w sytuacji, gdy niewykonanie umowy przez którąkolwiek ze stron jest wynikiem okoliczności niezależnych i obiektywnych.


Odstąpienie od umowy o dzieło


W praktyce, często zdarza się sytuacja, w której przedsiębiorca zleca wykonanie usługi osobie prywatnej na podstawie umowy o dzieło. Przepisy w sposób szczegółowy regulują sytuację, w której przedsiębiorca może odstąpić od takiej umowy.

Najczęstszą przyczyną rezygnacji z umowy o dzieło przez przedsiębiorcę jest wadliwe lub sprzeczne z umową wykonywanie dzieła lub opóźnienie się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby wykonawca zdołał je ukończyć w czasie umówionym. W takich sytuacjach przedsiębiorca może odstąpić od umowy, na skutek czego żadna ze stron nie jest zobowiązana do dalszych świadczeń, przy czym świadczenia już spełnione (np. częściowa zapłata) podlegają zwrotowi.


Przykład:

Przedsiębiorca zawarł umowę o dzieło z webdeveloperem, który miał stworzyć stronę internetową do 15 maja 2014 r. Na poczet wykonania usługi przedsiębiorca wpłacił zaliczkę w wysokości 1000 zł. Niestety przedsiębiorca w trakcie kontaktu z wykonawcą 30 kwietnia zorientował się, że ten nie rozpoczął pracy nad stroną, ponadto planuje kilkutygodniowy wyjazd, co czyni wykonanie usługi w terminie wysoce nieprawdopodobnym. W związku z tym przedsiębiorca zdecydował się na odstąpienie od umowy, w wyniku czego grafik zobowiązany jest do zwrotu otrzymanej zaliczki.


Odstąpienie od umowy - w jakiej formie?


Generalnie przepisy nie przewidują szczególnej formy odstąpienia od umowy - można to zrobić nawet ustnie. W praktyce bezpieczniej jest jednak zastrzec w umowie  zapis o obowiązku dokonania tego oświadczenia woli w formie pisemnej. Wówczas konieczne jest wysłanie pocztą do kontrahenta (list polecony) pisma zawierającego podanie przyczyn odstąpienia i podpis właściciela firmy. W takiej sytuacji odstąpienie od umowy wysłane e-mailem lub faksem jest bezskuteczne.

Ulga na dziecko w rozliczeniu rocznym za 2013 r.


Sebastian Bobrowski - dyrektor finansowy inFakt.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA