REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy z kontrahentem - co warto wiedzieć?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek wywiązywania się z umów to jedna z najważniejszych zasad w obrocie gospodarczym. Czasami jednak zachodzą wyjątkowe okoliczności, w konsekwencji których możliwe jest odstąpienie od umowy, czyli powrót do stanu, w którym kontrakt uważa się za niezawarty.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Odstąpienie od umowy - czym jest i kiedy można skorzystać?


Prawidłowo zawarta umowa w zasadzie nie może być z mocy decyzji jednej strony uznana za niezawartą. Wyjątkiem od tej zasady jest jednak prawo do odstąpienia od umowy.

Przepisy przewidują dwa rodzaje prawa odstąpienia: umowne i ustawowe (zawarte w przepisach prawa dotyczących konkretnego rodzaju umów, np. umów o dzieło, umów o roboty budowlane). Przedsiębiorca zawierający z kontrahentem umowę „dużego kalibru”, mogącą mieć duże znaczenie ekonomiczne dla przyszłości firmy, powinien rozważyć, czy nie warto włączyć do kontraktu zapisów o możliwości odstąpienia od umowy przez jedną lub obie strony. Do umowy można wprowadzić następujące zapisy dotyczące prawa odstąpienia:

- Prawo do odstąpienia od umowy w określonym terminie od jej zawarcia, np. 7 dni, 14 dni lub 30 dni od podpisania kontraktu. Takie zastrzeżenie daje możliwość dodatkowego przemyślenia przez strony celowości zawartej umowy i ewentualnej rezygnacji jeszcze przed rozpoczęciem realizacji zobowiązania. Bardzo ważne jest precyzyjne określenie terminu na odstąpienie. Brak określenia takiej daty sprawia, że zapis w umowie dotyczący prawa odstąpienia staje się nieważny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

- Strony umowy mogą także zastrzec, że prawo do odstąpienia przysługiwać będzie stronie lub obu stronom, jeżeli spełni się określone w umowie zdarzenie przyszłe i niepewne (tzw. warunek).

Zapisz się na nasz newsletter


Przykład:

Przedsiębiorca zawarł z inną firmą umowę na dostawę 10 000 sztuk zabawek, które są importowane z Chin. Strony ustaliły w umowie, że jeżeli zabawki nie dotrą transportem morskim do sprzedawcy do 15 maja 2014 r., nabywca będzie mógł odstąpić od umowy, gdyż późniejsza dostawa towaru nie byłaby dla niego korzystna gospodarczo.


- Szczególnym rodzajem umownego prawa odstąpienia jest „odstępne”. Strony umowy mogą mianowicie uzależnić prawo do odstąpienia od umowy od zapłaty określonej sumy pieniężnej. Od umowy można odstąpić wówczas w każdym momencie, ale oświadczenie o odstąpieniu jest skuteczne tylko wtedy, gdy zostało złożone równocześnie z zapłatą odstępnego. Odstępnego nie należy mylić z karą umowną, której po odstąpieniu od umowy nie można dochodzić.

Bezumowne korzystanie z nieruchomości przez przedsiębiorstwo przesyłowe

- Prawo do odstąpienia od umowy może być również przewidziane w umowie na wypadek niewłaściwego lub nieterminowego wykonania zobowiązania przez stronę umowy. Np. jeżeli przedsiębiorca Y zobowiązał się wykonać dla przedsiębiorcy X 100 sztuk rolet okiennych pod wymiar i dostarczył towar nieodpowiadający uzgodnionym w umowie parametrom, przedsiębiorca X może odstąpić od umowy i dostarczonego towaru nie przyjąć.

Zapraszamy do dyskusji na forum

W przypadku odstąpienia od umowy przepisy nakazują stronom umowy zwrócić to wszystko, co sobie świadczyły w stanie niezmienionym. Strona odstępująca ma ponadto prawo do dochodzenia odszkodowania w sytuacji, gdy w wyniku niewykonania zobowiązania poniosła szkodę (np. nie dostarczyła zamówionego towaru klientowi na skutek czego ten zrezygnował z usług firmy). O dochodzeniu odszkodowania nie może być natomiast mowy w sytuacji, gdy niewykonanie umowy przez którąkolwiek ze stron jest wynikiem okoliczności niezależnych i obiektywnych.


Odstąpienie od umowy o dzieło

REKLAMA


W praktyce, często zdarza się sytuacja, w której przedsiębiorca zleca wykonanie usługi osobie prywatnej na podstawie umowy o dzieło. Przepisy w sposób szczegółowy regulują sytuację, w której przedsiębiorca może odstąpić od takiej umowy.

Najczęstszą przyczyną rezygnacji z umowy o dzieło przez przedsiębiorcę jest wadliwe lub sprzeczne z umową wykonywanie dzieła lub opóźnienie się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby wykonawca zdołał je ukończyć w czasie umówionym. W takich sytuacjach przedsiębiorca może odstąpić od umowy, na skutek czego żadna ze stron nie jest zobowiązana do dalszych świadczeń, przy czym świadczenia już spełnione (np. częściowa zapłata) podlegają zwrotowi.


Przykład:

Przedsiębiorca zawarł umowę o dzieło z webdeveloperem, który miał stworzyć stronę internetową do 15 maja 2014 r. Na poczet wykonania usługi przedsiębiorca wpłacił zaliczkę w wysokości 1000 zł. Niestety przedsiębiorca w trakcie kontaktu z wykonawcą 30 kwietnia zorientował się, że ten nie rozpoczął pracy nad stroną, ponadto planuje kilkutygodniowy wyjazd, co czyni wykonanie usługi w terminie wysoce nieprawdopodobnym. W związku z tym przedsiębiorca zdecydował się na odstąpienie od umowy, w wyniku czego grafik zobowiązany jest do zwrotu otrzymanej zaliczki.


Odstąpienie od umowy - w jakiej formie?


Generalnie przepisy nie przewidują szczególnej formy odstąpienia od umowy - można to zrobić nawet ustnie. W praktyce bezpieczniej jest jednak zastrzec w umowie  zapis o obowiązku dokonania tego oświadczenia woli w formie pisemnej. Wówczas konieczne jest wysłanie pocztą do kontrahenta (list polecony) pisma zawierającego podanie przyczyn odstąpienia i podpis właściciela firmy. W takiej sytuacji odstąpienie od umowy wysłane e-mailem lub faksem jest bezskuteczne.

Ulga na dziecko w rozliczeniu rocznym za 2013 r.


Sebastian Bobrowski - dyrektor finansowy inFakt.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA