REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik VAT obsługiwany będzie przez kilka urzędów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wiążące interpretacje podatkowe wydaje minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych. Wniosek o wydanie interpretacji trzeba złożyć albo według miejsca zamieszkania, albo według siedziby firmy. W konsekwencji, dla podatnika VAT właściwe mogą być dwa urzędy, jeden do interpretacji VAT, drugi PIT.

Od początku lipca wydawaniem indywidualnych, wiążących interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech, izb skarbowych: bydgoskiej, katowickiej, poznańskiej i warszawskiej. Właściwość miejscowa organów upoważnionych do wydawania interpretacji została ustalona w zależności od statusu osoby ubiegającej się o odpowiedź ministra. Wniosek o interpretację należy składać albo ze względu na miejsce zamieszkania, albo ze względu na adres siedziby firmy. Problem może pojawić się w przypadku podatników VAT. Przedsiębiorca może przykładowo mieszkać w Wielkopolsce, a prowadzić działalność gospodarczą w Łodzi i tam dokonywać rozliczeń podatkowych.


- Znowelizowane przepisy w zakresie interpretacji podatkowych odnoszące się do właściwości organów podatkowych w przypadku podatników VAT mogą prowadzić do sytuacji, w której dla jednego podmiotu właściwe będą dwa różne urzędy w zakresie podatku dochodowego i VAT - wskazał Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy.


Jednocześnie dodał, że ponieważ minister finansów upoważnił cztery konkretne izby skarbowe do wydawania indywidualnych interpretacji w zakresie prawa podatkowego, to faktycznie inne organy będą wydawały interpretacje, a inne będą obsługiwały podatnika.


Cel: jednolitość


Według Pawła Jabłonowskiego, nową procedurę wydawania interpretacji należy ocenić pozytywnie, ponieważ centralizacja wydawania interpretacji przepisów podatkowych, połączona z przeniesieniem poziomu ich wydawania na szczebel organów nadzoru w stosunku do organów do tej pory wydających interpretacje, przyczyni się do większej jednolitości stosowania prawa podatkowego przez administrację podatkową.


- Dotychczasowy system wydawania interpretacji na poziomie urzędów skarbowych prowadził do wielu rozbieżności w zakresie tych samych stanów faktycznych, które powinny być oceniane jednakowo - argumentował nasz ekspert.


Również Michał Goja, doradca podatkowy, menedżer w Ernst & Young uważa, że wprowadzenie nowych regulacji dotyczących interpretacji podyktowane było m.in. chęcią ujednolicenia stanowisk prezentowanych przez organy podatkowe.


- W tym właśnie celu zerwano z zasadą wydawania indywidualnych interpretacji przez organy właściwe dla podatnika i kompetencję w tym zakresie powierzono ministrowi finansów, który następnie delegował ją na wybranych dyrektorów izb skarbowych - dodał Michał Goja.


Trudności dla VAT-owców


Małgorzata Sobońska, adwokat, partner w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy zwróciła uwagę na fakt, że od 1 lipca 2007 r. wniosek o interpretację jest kierowany do tego z czterech dyrektorów izb skarbowych, który jest właściwy dla terenu województwa, w którym wnioskodawca ma swoje miejsce zamieszkania (jeśli jest osobą fizyczną) lub ze względu na siedzibę (jeśli jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej).


- W praktyce dla podatników VAT będzie to oznaczało dość istotną zmianę w ogóle, a nie tylko w przypadku wniosków dotyczących interpretacji ustawy o VAT - podkreśliła Małgorzata Sobońska.


Zdaniem naszej ekspert, różna właściwość miejscowa organów udzielających interpretacji powinna być z założenia obojętna dla zawartości merytorycznej poszczególnych interpretacji. Wszystkie te organy będą orzekać przecież w imieniu ministra, którego jednym z obowiązków jest zapewnienie jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe.


Przekazywanie danych


O tym, do którego organu zwrócimy się o wydanie interpretacji, decyduje wyłącznie miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych) lub siedziba podatnika (w przypadku innych podmiotów), a nie - jak to miało miejsce dotychczas - właściwość organu w sprawie konkretnego podatku (np. w przypadku VAT miejsce prowadzenia działalności gospodarczej). Na ten aspekt zwrócił uwagę Michał Goja, który tłumaczył w rozmowie z nami, że nowa właściwość organów podatkowych do wydawania interpretacji nie oznacza, że interpretacje nie trafią ostatecznie do organów właściwych do obsługi i kontroli podatnika. Interpretacje indywidualne, oprócz publikacji na stronie internetowej, będą przekazywane organom podatkowym właściwym ze względu na zakres spraw będących przedmiotem interpretacji oraz właściwemu organowi kontroli skarbowej.


- W analizowanym przypadku osoba fizyczna mieszkająca w Wielkopolsce, a prowadząca działalność w Łodzi, powinna złożyć wniosek o interpretację do dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Dyrektor zaś prześle wydaną interpretację naczelnikowi właściwego łódzkiego urzędu skarbowego - wyjaśnił Michał Goja.


Ustawodawca zadbał jednak, aby organy właściwe ze względu na rozliczenia podatników w konkretnych podatkach były informowane o treści interpretacji oraz o dacie ich wydania, która ma znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków prawnych zastosowania się do interpretacji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Interpretacje podatkowe od 1 lipca 2007 r.


GDZIE SKŁADAĆ WNIOSEK O INTERPRETACJĘ

l Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: kujawsko-pomorskim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim lub zachodniopomorskim. Adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

l Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: małopolskim, opolskim, podkarpackim, śląskim lub świętokrzyskim. Adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

l Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: dolnośląskim, lubuskim lub wielkopolskim. Adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

l Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim lub mazowieckim. Adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


75 
złotych minimalna opłata od wniosku za wydanie wiążącej indywidualnej interpretacji podatkowej


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA