REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik VAT obsługiwany będzie przez kilka urzędów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wiążące interpretacje podatkowe wydaje minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych. Wniosek o wydanie interpretacji trzeba złożyć albo według miejsca zamieszkania, albo według siedziby firmy. W konsekwencji, dla podatnika VAT właściwe mogą być dwa urzędy, jeden do interpretacji VAT, drugi PIT.

Od początku lipca wydawaniem indywidualnych, wiążących interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech, izb skarbowych: bydgoskiej, katowickiej, poznańskiej i warszawskiej. Właściwość miejscowa organów upoważnionych do wydawania interpretacji została ustalona w zależności od statusu osoby ubiegającej się o odpowiedź ministra. Wniosek o interpretację należy składać albo ze względu na miejsce zamieszkania, albo ze względu na adres siedziby firmy. Problem może pojawić się w przypadku podatników VAT. Przedsiębiorca może przykładowo mieszkać w Wielkopolsce, a prowadzić działalność gospodarczą w Łodzi i tam dokonywać rozliczeń podatkowych.


- Znowelizowane przepisy w zakresie interpretacji podatkowych odnoszące się do właściwości organów podatkowych w przypadku podatników VAT mogą prowadzić do sytuacji, w której dla jednego podmiotu właściwe będą dwa różne urzędy w zakresie podatku dochodowego i VAT - wskazał Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy.


Jednocześnie dodał, że ponieważ minister finansów upoważnił cztery konkretne izby skarbowe do wydawania indywidualnych interpretacji w zakresie prawa podatkowego, to faktycznie inne organy będą wydawały interpretacje, a inne będą obsługiwały podatnika.


Cel: jednolitość


Według Pawła Jabłonowskiego, nową procedurę wydawania interpretacji należy ocenić pozytywnie, ponieważ centralizacja wydawania interpretacji przepisów podatkowych, połączona z przeniesieniem poziomu ich wydawania na szczebel organów nadzoru w stosunku do organów do tej pory wydających interpretacje, przyczyni się do większej jednolitości stosowania prawa podatkowego przez administrację podatkową.


- Dotychczasowy system wydawania interpretacji na poziomie urzędów skarbowych prowadził do wielu rozbieżności w zakresie tych samych stanów faktycznych, które powinny być oceniane jednakowo - argumentował nasz ekspert.


Również Michał Goja, doradca podatkowy, menedżer w Ernst & Young uważa, że wprowadzenie nowych regulacji dotyczących interpretacji podyktowane było m.in. chęcią ujednolicenia stanowisk prezentowanych przez organy podatkowe.


- W tym właśnie celu zerwano z zasadą wydawania indywidualnych interpretacji przez organy właściwe dla podatnika i kompetencję w tym zakresie powierzono ministrowi finansów, który następnie delegował ją na wybranych dyrektorów izb skarbowych - dodał Michał Goja.


Trudności dla VAT-owców


Małgorzata Sobońska, adwokat, partner w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy zwróciła uwagę na fakt, że od 1 lipca 2007 r. wniosek o interpretację jest kierowany do tego z czterech dyrektorów izb skarbowych, który jest właściwy dla terenu województwa, w którym wnioskodawca ma swoje miejsce zamieszkania (jeśli jest osobą fizyczną) lub ze względu na siedzibę (jeśli jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej).


- W praktyce dla podatników VAT będzie to oznaczało dość istotną zmianę w ogóle, a nie tylko w przypadku wniosków dotyczących interpretacji ustawy o VAT - podkreśliła Małgorzata Sobońska.


Zdaniem naszej ekspert, różna właściwość miejscowa organów udzielających interpretacji powinna być z założenia obojętna dla zawartości merytorycznej poszczególnych interpretacji. Wszystkie te organy będą orzekać przecież w imieniu ministra, którego jednym z obowiązków jest zapewnienie jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe.


Przekazywanie danych


O tym, do którego organu zwrócimy się o wydanie interpretacji, decyduje wyłącznie miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych) lub siedziba podatnika (w przypadku innych podmiotów), a nie - jak to miało miejsce dotychczas - właściwość organu w sprawie konkretnego podatku (np. w przypadku VAT miejsce prowadzenia działalności gospodarczej). Na ten aspekt zwrócił uwagę Michał Goja, który tłumaczył w rozmowie z nami, że nowa właściwość organów podatkowych do wydawania interpretacji nie oznacza, że interpretacje nie trafią ostatecznie do organów właściwych do obsługi i kontroli podatnika. Interpretacje indywidualne, oprócz publikacji na stronie internetowej, będą przekazywane organom podatkowym właściwym ze względu na zakres spraw będących przedmiotem interpretacji oraz właściwemu organowi kontroli skarbowej.


- W analizowanym przypadku osoba fizyczna mieszkająca w Wielkopolsce, a prowadząca działalność w Łodzi, powinna złożyć wniosek o interpretację do dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Dyrektor zaś prześle wydaną interpretację naczelnikowi właściwego łódzkiego urzędu skarbowego - wyjaśnił Michał Goja.


Ustawodawca zadbał jednak, aby organy właściwe ze względu na rozliczenia podatników w konkretnych podatkach były informowane o treści interpretacji oraz o dacie ich wydania, która ma znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków prawnych zastosowania się do interpretacji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Interpretacje podatkowe od 1 lipca 2007 r.


GDZIE SKŁADAĆ WNIOSEK O INTERPRETACJĘ

l Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: kujawsko-pomorskim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim lub zachodniopomorskim. Adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

l Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: małopolskim, opolskim, podkarpackim, śląskim lub świętokrzyskim. Adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

l Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: dolnośląskim, lubuskim lub wielkopolskim. Adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

l Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim lub mazowieckim. Adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


75 
złotych minimalna opłata od wniosku za wydanie wiążącej indywidualnej interpretacji podatkowej


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA